Tele2 förnekar sig aldrig...:S

Permalänk
Avstängd

Tele2 förnekar sig aldrig...:S

Hej alla Swecare!

Tele2 har just släppt ett abonnemang de kallar för Smart. Vid en första anblick ser abonnemanget bra ut: http://www.tele2.se/files/T2P_011_25-01_SMR_Smart.pdf där man får ringa för 0 kr/min. till alla operatörer, förutom en uppkopplingsavgift på 0.99 öre. Så långt allt väl:

...men om man läser det finstilta visar det sig att det inte är sådär gratis och underbart som man skulle kunna tro.:P Nej, det ingår 1 000 minuter att ringa för, sen så kostar det 0.69 öre/min.

Men det *värsta* enligt mig är att tele2 förbjuder IP-telefoni över deras nät: "All typ av surf i mobilen inom Sverige ingår utom trafiktypen ip-telefoni som ej tillåts i detta erbjudande." som det heter i deras skrivning.:( Skriver man "All surf" så menar jag att då ska det vara all surf.

Jag ska testa det vid tillfälle: ringa en butik och fråga om de vill ha hela min hudralapp men sedan reservera mig och säga att: "Hela hundralappen ingår förutom identifikationsiffrorna på nämnda hundralapp eftersom dessa inte medföljer vid köp av just denna musen som råkar vara svart", så får man se hur långt man kommer då.;)(A)

Nej, spana då hellre in Telenor's erbjudande där man fyller på 500 kr/mån. och får obegränsat med samtalstid OCH inga uppkopplingsavgifter som grädde on the mos!:)^^ Telenor förbjuder inte IP-telefoni heller btw...

Kika på: https://butik.telenor.se/prepaid/ och klicka på "Fastpris".

Personligen bojkottar jag fasta/mobila operatörer som förbjuder IP-telefoni.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte ett dugg konstigt att de inte vill tillåta IP-telefoni, det är ju ett sätt för en att kringgå hela idén med att ha abonnemang hos dem.

Permalänk
Medlem

Och du jobbar för Telenor?..

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

Tyckte det abonnemanget lät kanon också, 99 spänn i månaden kan man ju ta, sen läste jag att det bara gäller i 6månader, sen blir månadskostnaden 169 spänn. Bort med det !

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Angående IP telefoni. Något program / hemsida som ni rekommenderar?

Har prövat Voipgain, samtalet utomlands fungerar utmärkt. Men när man ringer inom Sverige (då är det grattis) är det riktigt dålig kvalite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kuzul:

Det är ju inte ett dugg konstigt att de inte vill tillåta IP-telefoni, det är ju ett sätt för en att kringgå hela idén med att ha abonnemang hos dem.

Operatörerna är "eljest": de fattar inte att de flesta som använder IP-tele mest har det för utlandssamtal. De tjänar ändå pengar på när man ringer inrikes, så vad skriker de om liksom...:P

Skrivet av armind:

Och du jobbar för Telenor?..

Har du inget bättre och komma med?:P Skulle inte vilja jobba för något tele/mobilbolag.:D Jag är klokare än att sitta i en kundtjänst och bli utskälld dagarna i ända för "minimilön" typ. Nej för fan, jag vill ha lite höjd på pengarna jag drar in!:)^^

Skrivet av ante_ante:

Tyckte det abonnemanget lät kanon också, 99 spänn i månaden kan man ju ta, sen läste jag att det bara gäller i 6månader, sen blir månadskostnaden 169 spänn. Bort med det !

Mm...:) Exakt, förutom IP-telefoninbegränsningen så suger det purjo att betala en månadsavgift för X antal minuter PLUS uppkopplingsavgift (som i verkligheten inte existerar).

Skrivet av syntaxVI:

Angående IP telefoni. Något program / hemsida som ni rekommenderar?

Har prövat Voipgain, samtalet utomlands fungerar utmärkt. Men när man ringer inom Sverige (då är det grattis) är det riktigt dålig kvalite.

Viber eller liknande ska visst vara bra säger dom som vet. Pröva det?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Testpilot

De har snackat om det där med IP-telefoni på radio, nästan alla operatörer förbjuder det i sina nät om man inte tar det dyraste surftilläggen eller liknande.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Och vem ringer mer än 1000 minuter? Tycker det är ett mycket bra abonnemang för de som inte vill ha en hög fast kostnad men ändå kunna ringa mycket.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

De har snackat om det där med IP-telefoni på radio, nästan alla operatörer förbjuder det i sina nät om man inte tar det dyraste surftilläggen eller liknande.

PTS håller på (eller har) lägga fram ett förslag som gör att operatörer förbjuds att blockera IP-telefoni framgent.

Skrivet av 2000+:

Och vem ringer mer än 1000 minuter? Tycker det är ett mycket bra abonnemang för de som inte vill ha en hög fast kostnad men ändå kunna ringa mycket.

JAG!:) Så här:

jag betalar 69 öre till fasta och Telenors mobilnät för varje samtal. Varje samtal varar i genomsnitt 1,5 h. Jag laddar på med 300 kr/mån. (varav 59 kr försvinner i grundavgift för att man ska kunna få ringa gratis till fasta nätet) och ändå räcker inte pengarna.:S :S :/

Så fort CSN vaknat till liv så ska jag fort som attan byta till Telenors Fastpris kontantkort så att man blir mobil på riktigt!:D^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MacEnkronan:

PTS håller på (eller har) lägga fram ett förslag som gör att operatörer förbjuds att blockera IP-telefoni framgent.

Precis, menade att det inte enbart är Tele2 som är fula och blockerar IP-telefoni. Jag tycker det är samma sak som att de plötsligt skulle få för sig att blockera e-post eftersom man ju kan skicka det istället för SMS.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Precis, menade att det inte enbart är Tele2 som är fula och blockerar IP-telefoni. Jag tycker det är samma sak som att de plötsligt skulle få för sig att blockera e-post eftersom man ju kan skicka det istället för SMS.

Här är lite mer info från en annan tråd: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/987177-teli...

Utdrag:

"Chatten är ett skämt likt en vilseledande dimma för att kunderna ska få intrycket av att just detta företag är bäst. Lite som när Tre (3) skriver på sin hemsida att de gör allt för att få nöjdare kunder, men i media uttalar sig och säger att: "Att använda Skype/annan valfri telefontjänst över internet, är som att tjuvkoppla elen".

Källa:

http://www.mobil.se/nyheter/operator...-1.389717.html

http://www.tre.se/Privat/Avdelningen...dare-kunder/#0 "

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TF22016.pdf sida 16

Gäller kontant fast pris

"4 Gäller enbart i Sverige - mobilsurf utomlands debiteras enligt gällande prislista för datatrafik i utlandet.
Trafiktypen IP-telefoni är inte tillgänglig i detta erbjudande."

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt för operatörerna att se om man använder sig av ip-telefoni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tweak:

Finns det något sätt för operatörerna att se om man använder sig av ip-telefoni?

Förmodligen.;) Lär se konstigt ut i nätet när du "är uppkopplad och ringer" fast du inte ringer via dem, men du är uppkopplad.:D Hänger du med?^^

För övrigt kan jag rekommendera Telenor: har laddat på med Fastpris (som jag nämnde om längre upp i tråden) á 500 kr. Är *helnöjd:D* då jag har ringt 30 h hittills...:P Så hade jag haft Tele2's "supererbjudande" så hade jag överskridit deras 1000 minutersgräns med 800 minuter.:P Och då är inte månaden slut än!:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Förmodligen.;) Lär se konstigt ut i nätet när du "är uppkopplad och ringer" fast du inte ringer via dem, men du är uppkopplad.:D Hänger du med?^^

För övrigt kan jag rekommendera Telenor: har laddat på med Fastpris (som jag nämnde om längre upp i tråden) á 500 kr. Är *helnöjd:D* då jag har ringt 30 h hittills...:P Så hade jag haft Tele2's "supererbjudande" så hade jag överskridit deras 1000 minutersgräns med 800 minuter.:P Och då är inte månaden slut än!:D;)

Du borde byta nick till MacSmiley.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Du borde byta nick till MacSmiley.

Nej men kanske till MacHärligAlltidGladOchPositiv?;):D

OnT: Vad tror du? Kan operatören se om man ringer via t.e.x. Skype istället för operatörens dito?

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Nej. Det enda möjliga de kan se är att du kontaktar med någon (allt från ringande till text medelande)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

OnT: Vad tror du? Kan operatören se om man ringer via t.e.x. Skype istället för operatörens dito?

Om de har system som övervakar portar och trafiken ja, i realiteten så lär det kostar mer att kontrollera alla än de tjänar på det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

VOIP funkar utmärkt på "de sämre" abbonnemangen. Åtminstone om man använder Skype. Så att det är förbjudet behöver ni inte oroa er för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Förmodligen.;) Lär se konstigt ut i nätet när du "är uppkopplad och ringer" fast du inte ringer via dem, men du är uppkopplad.:D Hänger du med?^^

För övrigt kan jag rekommendera Telenor: har laddat på med Fastpris (som jag nämnde om längre upp i tråden) á 500 kr. Är *helnöjd:D* då jag har ringt 30 h hittills...:P Så hade jag haft Tele2's "supererbjudande" så hade jag överskridit deras 1000 minutersgräns med 800 minuter.:P Och då är inte månaden slut än!:D;)

Jag kör med tele2:s abbonemang som innebär 19:- i fast avgift samt 19 öre/min till alla nät... vidare kör jag med hemtelefoni megaphone för 69:-/mån som jag får ringa för, totalt brukar jag landa på runt 200:-/mån...

För att ta telesnors tjänst måste man vara mer eller mindre telefoninarkoman. Ringer man 30h på 8 dagar så tycker jag iallafall att det är hög tid att öppna ytterdörren & skaffa sig ett liv.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Jag kör med tele2:s abbonemang som innebär 19:- i fast avgift samt 19 öre/min till alla nät... vidare kör jag med hemtelefoni megaphone för 69:-/mån som jag får ringa för, totalt brukar jag landa på runt 200:-/mån...

För att ta telesnors tjänst måste man vara mer eller mindre telefoninarkoman. Ringer man 30h på 8 dagar så tycker jag iallafall att det är hög tid att öppna ytterdörren & skaffa sig ett liv.

Jag är ett glatt --> Mynt (som jag sagt innan), det är den ena sidan av myntet, så att säga, den andra sidan är att jag "nöjer mig med" att hålla kontakten med folk via SMS och samtal. Jag står helt enkelt över att vara registrerad på 999 st forum, skriva på Twitter varannan minut etc. då jag tycker att det räcker gott med att hålla kontakten med nämnda vänner över telefon och SMS!:D^^

Jag är en kille som helt enkelt - i jmf. med genomsnittskillen - tycker om att vara social istället för att sitta framför en dator och spela.:P;) Jag menar: killar pratar "som mest" i telefon om de är kåt...eh KÄRA i en tjej, är telefonförsäljare eller om det eljest på annat sätt är pengar inblandade i teleonerandet...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag är ett glatt --> Mynt (som jag sagt innan), det är den ena sidan av myntet, så att säga, den andra sidan är att jag "nöjer mig med" att hålla kontakten med folk via SMS och samtal. Jag står helt enkelt över att vara registrerad på 999 st forum, skriva på Twitter varannan minut etc. då jag tycker att det räcker gott med att hålla kontakten med nämnda vänner över telefon och SMS!:D^^

Jag är en kille som helt enkelt - i jmf. med genomsnittskillen - tycker om att vara social istället för att sitta framför en dator och spela.:P;) Jag menar: killar pratar "som mest" i telefon om de är kåt...eh KÄRA i en tjej, är telefonförsäljare eller om det eljest på annat sätt är pengar inblandade i teleonerandet...:P

Ok. du sitter inte mycket vid datorn? ~3600 inlägg på drygt 2 år.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Ok. du sitter inte mycket vid datorn? ~3600 inlägg på drygt 2 år.

Bärbar MacBook Pro, så man skriver lite här och var.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Tyckte det abonnemanget lät kanon också, 99 spänn i månaden kan man ju ta, sen läste jag att det bara gäller i 6månader, sen blir månadskostnaden 169 spänn. Bort med det !

169 kr för 1000 fria minuter är jätte billigt om du jämför med comviq kontantkort, där du ringer för 2.49 kr minuten till övriga operatörer vid 75 kr påfyllnad!

Visa signatur

Cherish your life...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sparking:

169 kr för 1000 fria minuter är jätte billigt om du jämför med comviq kontantkort, där du ringer för 2.49 kr minuten till övriga operatörer vid 75 kr påfyllnad!

Jag förstår hur du tänker, men då är ju telefonin begränsad till 1000 min./månad. Hur många - av oss Swec.:are - hade egentligen accepterat ett fast bredband som man betalar 169 kr/månad för där det bara ingick låt oss säga 10 GB?:P Finns ingen anledning att man anno 2011 ska finna sig i begränsningar i vare sig tal, surf eller något annat tycker jag.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparking:

169 kr för 1000 fria minuter är jätte billigt om du jämför med comviq kontantkort, där du ringer för 2.49 kr minuten till övriga operatörer vid 75 kr påfyllnad!

Sen tillkommer ju öppningsavgiften på dryga kronan. säg att du ringer 5-10 korta samtal per dag det blir dår 150-300 samtal per månad altsså en kostnad på ytterliggare 150-300kr, så det blir totalt 328:- - 469:-

Inte så billigt mao, lägg därtill sms/surfa/mms, och det drar iväg.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag använde skype på min x10 mini pro med tele2 kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag förstår hur du tänker, men då är ju telefonin begränsad till 1000 min./månad. Hur många - av oss Swec.:are - hade egentligen accepterat ett fast bredband som man betalar 169 kr/månad för där det bara ingick låt oss säga 10 GB?:P Finns ingen anledning att man anno 2011 ska finna sig i begränsningar i vare sig tal, surf eller något annat tycker jag.:)

Då får du ju betala för det? Finns ju abonnemang där du kan få helt obegränsat om du vill, eller i var fall sådana begränsningar som du vet med dig att du aldrig når upp till. Brukar kosta en 6-800 kr i månaden eller så.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Då får du ju betala för det? Finns ju abonnemang där du kan få helt obegränsat om du vill, eller i var fall sådana begränsningar som du vet med dig att du aldrig når upp till. Brukar kosta en 6-800 kr i månaden eller så.

Du har helt rätt min vän.:) Det är därför jag använder mig av telenors Fastpris kontantkort: där ingår allt (surf, MMS, sms, tal -utan öppningsavgift - vidarekoppling, rösbrevlåda etc.) utan att jag behöver tänka på vad det kostar mer än 500 kr som jag laddar på med varje månad.

Det jag vänder mig emot är att operatörerna kallar något för "obegränsat" fast det i egentlig mening rör sig om en begränsning som kostar efter ett visst antal minuter, GB, eller vad det nu kan röra sig om. T.e.x. Telia har ett s.k. abonnemang med "obegränsat tal" (Tellia mobil komplett) där man säger:

För dig som vill använda din mobil fullt ut. Ring, surfa, sms:a och mms:a till en fast månadskostnad!

men sedan står det:

Priserna gäller upp till 3000 minuter taltid, 3000 sms, 3000 mms.

Det jag menar är att trots att man betalar 699 kr för "obegränsat" så är det inte obegränsat och de nivåer som är satta kan man nå upp till utan allt för stor svårighet.

3000 min är 50 h. 50 h utslaget på en månad blir 1.6 h per dag. Så jag vill mena att abonnemanget snarare har en inlåsningseffekt snarare än den frihetseffekt jag menar ska finnas när man pratar om abonnemang som har "fri" i sig av något slag.

Är ju inte kul och behöva skriva upp hur mycket man ringt för per dag för och se om man kommer överskrida gränsen eller inte.;)

Hur många hade accepterat - efter avtjänat straff - ett PM där det står att du är fri från fängelset, men du är bara fri 1.6 h per dag (som du får fördela hur du vill över månaden), men att du mot en - i det fall du överskrider dina "frihetsminuter" - "frihetsavgift" kan förlänga din vistelse i samhället?:P

Brott och straff är en sak och mobiltelefoni är en annan, jag vet. Men jag ville bara ge ett annat exempel på en situation där vi förmodligen inte hade accepterat ett upplägg som går ut på att man är fri fast man inte är det, sett i ett större sammanhang, varför ska vi då acceptera det inom IT och telefoni?:)

Hade jag haft telia nu, hade jag överskridit min "dagsranson av minuter" bara idag då jag pratat i 1.45 h. Och då är det med all sannolikhet första samtalet för dagen.:P Nej, fritt ska vara fritt om man påstår att samtal är fria.:D

Påstår man att det finns begränsning då får de som vill ha denna välja detta abonnemang. Det finns säkert dom som bara ringer övervakaren och mormor 1-2 ggr. i veckan och då får man förmoda att tele2's abonnemang passar dessa grupper väldigt bra.;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!