Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

För oss som har kört Ubuntu/Debian i några år är det där absolut verkligheten. Det sker självklart undantag, men ~99% av de programmen jag kör är installerade så enkelt. Backa två sidor så har jag skrivit några fler fördelar med att använda en pakethanterare för installation.

Håller med Tur att CoApp kommer till Windows -> http://coapp.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Dom får jobba fort, Windows 8 ska tydligen innehålla ett helt marketplace, liknande Mac Store. Jag är inte särskilt förvånad efter att Apple avslöjade sitt Mac Store.

Permalänk

Vanligaste sättet att installera ett program i OSX: Dra programikonen till programmappan.

Egentligen förstår jag inte riktigt de som tycker OSX är upp-och nervänt. Det mesta är väldigt logiskt och enkelt.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Intressant! Verkar vara i väldigt tidigt skede dock.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Dom får jobba fort, Windows 8 ska tydligen innehålla ett helt marketplace, liknande Mac Store. Jag är inte särskilt förvånad efter att Apple avslöjade sitt Mac Store.

Då är ju frågan om det är mer kommersiell mjukvara som kommer finnas där. För då finns det ju fortfarande en anledning för coapp att fortsätta utvecklas.

Skrivet av ollebacken:

Vanligaste sättet att installera ett program i OSX: Dra programikonen till programmappan.

Egentligen förstår jag inte riktigt de som tycker OSX är upp-och nervänt. Det mesta är väldigt logiskt och enkelt.

Nu glömmer du ju faktiskt en del av proceduren, programikonen hamnar inte på din dator automatiskt när du tänker på den.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Nu glömmer du ju faktiskt en del av proceduren, programikonen hamnar inte på din dator automatiskt när du tänker på den.

Hihi, jag försökte dölja den lite snyggt där, men du haffade mig Men det är ändå rätt snygg lösning i OSX tycker jag, säga vad du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Hihi, jag försökte dölja den lite snyggt där, men du haffade mig Men det är ändå rätt snygg lösning i OSX tycker jag, säga vad du vill.

Absolut, det säger jag inte emot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Förstod tyvärr inte innebörden av ditt inlägg

att mycke problem beror på användaren o ej os

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Att inte köra windows update är bara idiotiskt eftersom du då öppnar upp din dator för massor av säkerhetsrisker. Bara en månads uppdateringar kan ibland täcka 14 säkerhetsrisker. Det varierar visserligen kraftig mellan olika månader och är vanligtvis mindre än 14 fixar, men skippar man några månaders uppdateringar så kan man snabbt sitta med bortåt 50 säkerhetsrisker.

50 säkerhetsrisker utan update ? Var kommer de ifrån ?
Antingen är det så att windows i sig innehåller åtminstone tusentals säkerhetsrisker eller kanske hundratusental men att man inte har upptäckt dom ännu eller också kan det vara så att uppdateringarna löser några säkerhetsrisker men samtidigt skapar några nya. Än hur det är så är windows i sig en säkerhetsrisk om det är anslutet till internet.

Har haft automatiska uppdateringar påslagen men det har hänt att uppdateringarna inte går i takt och ibland har det blivit totalt stopp, utan återställningspunkter skulle man få göra om installationen av windows, väldigt skoj, och tar oftast några dagar innan alla installationer och inställningar är klara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Tänkte även jag räkna upp lite + med windows 7 och det blir rätt mycket

+Utmärkt operativsystem, grymt stabilt
+Ett ekosystem, ett helhets-koncept ex office, windows brandvägg etc
+Designen - snygg, kompakt
+Det mesta känns väldigt genomtänkt
+Man behöver inte tweaka OSet, det har microsoft redan gjort åt dig.
+Touchpaden!
+Strömkontakten
+Man får med programvara som man faktiskt kan använda til något vettigt
+Batteritiden
+Batteritid sjunker långsamt med tiden
+Skärmen
+Tysta fläktar
+Den funkar alltid när JAG behöver använda den
+Stabil
+Gedigen byggkvalité, kvalitetskänslan
+Skönt tangentbord
+Blir inte seg efter en tids användande utan flyter på hur bra som helst efter ett års användande.
+Enkel å skruva i.
+Känns robust tack vare aluminiumskalet
+Massor med riktigt bra programvara.
+Automatisk backlight på tangentbordet
+Bra högtalare och mic samt kamera.
+Firewire, även Thunderbolt med(kommer nog i framtiden) .
+Inga störande LEDs
+Inga drivrutiner
+klarar att köra både ubuntu och Win7 problemfritt

+Utmärkt operativsystem, grymt stabilt ? Vad har du för variant, kan inte vara någon av de som brukar saluföras.
+Det mesta känns väldigt genomtänkt. Du måste ha designat en egen variant.
+Man behöver inte tweaka OSet, det har microsoft redan gjort åt dig. Suck.
+Strömkontakten Kan det vara stängknappen ?
+Man får med programvara som man faktiskt kan använda til något vettigt Spel ?
+Batteritiden Har aldrig hittat något batteri i windows.
+Batteritid sjunker långsamt med tiden ?
+Skärmen Hur ser en windows 7 skärm ut ?
+Tysta fläktar Du menar väl fälktlös
+Den funkar alltid när JAG behöver använda den Det händer
+Stabil Om du inte uppdaterar så
+Gedigen byggkvalité, kvalitetskänslan Jo så säger reklamen
+Skönt tangentbord Skicka en bild på den
+Blir inte seg efter en tids användande utan flyter på hur bra som helst efter ett års användande.
Bara man inte uppdaterar så.
+Enkel å skruva i. Hur hittar man skruvarna ?
+Känns robust tack vare aluminiumskalet Det brukar ofatst vara papper eller plast
+Massor med riktigt bra programvara. Skulle kunna vara antivirus som tar över då.
osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

50 säkerhetsrisker utan update ? Var kommer de ifrån ?
Antingen är det så att windows i sig innehåller åtminstone tusentals säkerhetsrisker eller kanske hundratusental men att man inte har upptäckt dom ännu eller också kan det vara så att uppdateringarna löser några säkerhetsrisker men samtidigt skapar några nya. Än hur det är så är windows i sig en säkerhetsrisk om det är anslutet till internet.

Har haft automatiska uppdateringar påslagen men det har hänt att uppdateringarna inte går i takt och ibland har det blivit totalt stopp, utan återställningspunkter skulle man få göra om installationen av windows, väldigt skoj, och tar oftast några dagar innan alla installationer och inställningar är klara.

Ja det du säger stämmer väl ganska bra. Riskerna finns där, men ingen har hittat dom än.

Det är nog bara du som haft problem med annat i samband med en automatisk uppdatering och därmed trott att det berodde på det. På mitt nuvarande jobb så har vi strax under 300 datorer med Windows XP på. Inkluderar jag alla som vi har i hela norden så är antalet runt 900st som uppdateras varje månad via automatiska uppdateringar. Jag har jobbat där i ca 2 år och har ännu inte varit med om att en enda dator har krashat på grund av uppdateringarna.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

+Utmärkt operativsystem, grymt stabilt ? Vad har du för variant, kan inte vara någon av de som brukar saluföras.
+Det mesta känns väldigt genomtänkt. Du måste ha designat en egen variant.
+Man behöver inte tweaka OSet, det har microsoft redan gjort åt dig. Suck.
+Strömkontakten Kan det vara stängknappen ?
+Man får med programvara som man faktiskt kan använda til något vettigt Spel ?
+Batteritiden Har aldrig hittat något batteri i windows.
+Batteritid sjunker långsamt med tiden ?
+Skärmen Hur ser en windows 7 skärm ut ?
+Tysta fläktar Du menar väl fälktlös
+Den funkar alltid när JAG behöver använda den Det händer
+Stabil Om du inte uppdaterar så
+Gedigen byggkvalité, kvalitetskänslan Jo så säger reklamen
+Skönt tangentbord Skicka en bild på den
Bara man inte uppdaterar så.
+Enkel å skruva i. Hur hittar man skruvarna ?
+Känns robust tack vare aluminiumskalet Det brukar ofatst vara papper eller plast
+Massor med riktigt bra programvara. Skulle kunna vara antivirus som tar över då.
osv.

1. Jodå, ingen fanboy samt att jag vet vad man gör när man pillar på något i windows. Vissa är ju lite för klåfingriga.
2. Nja jag gillar ju att tweaka saker men windows 7 är mer logiskt än apples OS eftersom jag liksom dig sällan är inne på det motsatta OSet.
3. Ja Suck att man kan vara så ignorant.
4. Fråga inte mig. fråga personen som skrev det ursprungligen. men strömkontakten bör ju onekligen vara en strömkontakt och inte en stängknapp. SUCK för okunnighet.
5. Jag använder office och vs varje dag. och ja jag kan spela vilket spel jag vill utan att behöva göra 100 saker för att få det att fungera. Snacka om att vilja göra mycket för lite.
6. Jag har aldrig hittat något batteri i något annat OS heller, men du förstod nog inte ironin i min lista.
7. Sjunker inte all batteritid med tiden?
8. Hur ser en Linux eller Apples OS skärm ut?
9. ja det finns. kanske inte insatt i datorvärlden?
10. haha ja Apple OS fungerar enbart för att du inte får göra något i den. Sen som sagt, vet man inte vad man gör så bör man ju heller inte göra något i OSet.
11. se ovan, troligast är ju att du varit lite för klåfingrig.
12. Jo, tankarna för mig till macair
13. Den? finns flera. det finns en större värld därute. Våga kolla vad som finns. Fast du kanske är mer van vid macs "den".
14. Återigen se ovan. Mitt fungerar klockrent. Visste du förresten att Apple använder PC delar i sina datorer.
15. Just de ja i PC världen har man ju börjat gå mer och mer åt verktygslösa chassin. Fast det kan ju återigen visa sig att du faktiskt inte vet hur en skruv ser ut.
16. ja det finns ju mer än dina 200kr chassin.
17. Ja håller man inte enbart på med redigering så är ju faktiskt PC bättre om man nu ska gå in på Apple vs PC. Och helt ärligt, alla vill ju spela någon gång ibland...

Fast något säger mig att du gillar att trolla med tanke på de inlägg du gör...

Permalänk
Medlem

Grundproblemet med Windows är ju att många OEMer lägger till så sjukt mycket bloatware innan datorn kommer till kunden. Känner någon till en tillverkare som levererar en helt clean version utav Windows?

Nu innebär ju inte det här något större problem för oss som bygger våra egna datorer, problemet är ju att det ger ett väldigt dåligt intryck för alla som köper färdiga datorer.

Permalänk

Visst har Windows många fördelar, men jag vill inte hålla på och stöka massa för att bibehålla datorn stabil och riktigt snabb därför är OSX det självklara valet. Det är allt för mycket som gör att Windows tillslut blir segt och det tilltalar inte mig. Under några veckor efter nyinstallation så är Windows 7 och XP helt underbart, men sen går det bara utför.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har kört OS/2 en gång i tiden, snacka om begränsat operativsystem. Blev en snabb övergång till Windows 3.1 och på den vägen har det rullat. Visst har jag funderat flera gånger på att lära mig Linux men aldrig haft råd eller plats för en extra dator att köra Linux på. På den tiden var Linux kanska komplicerat också och hade inte alls den användarvänligheten som Windows hade då. Att jag kör Windows idag beror på enkelheten samt att jag måste köra ett par programvaror som inte finns för Linux. Den dagen AutoCAD, ArchiCAD, 3DSmax, WASP, WindPro, MS Office, Outlook funkar smärtfritt i Linux och Windows kostar mer än dasspapper så kanske man byter på arbetsdatorerna. Servern som jag planerar blir dock Linux som det ser ut just nu.

Permalänk
Medlem

Hur orkar ni skriva fram o tillbaka om vad som är bäst?

Allt handlar ju om preferenser, tycke och smak. Och framför allt kunskap om OSet! Kan inte OSX så jag tycker det är löjligt besvärligt att bara installera en skrivare. Skulle jag sätta mig vid en Mac och köra den i ett par veckor så kommer det bli lika enkelt som Windows och Linux.

Ang säkerhetsluckor så finns det grova luckor i ALLA OS. Men eftersom Windows används mest så är det ju självklart det som kommer utsättas för attacker mest...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Hm... Själv tycker jag det vore kul om någon kunde klaga på sina Linux-upplevelser utan att ta upp det mystiska tillkortakommandet att Windows-program går lite knackigt på Linux. (... Kan folk ärligt talat BLI FÖRVÅNADE av den anledningen och vara medlemmar här??)
Trots allt stök med drivrutiner och trådlös kommunikation vågar jag nog sticka ut hakan och påstå att Linux har enorm kompatibilitet med andra plattformar. Wine, alla andra emulatorer (de som finns för Windows är ofta också kodade för Linux), alla olika CPU-arkitekturer...

Så länge jag har spel skapade för Windows lär jag väl ha det kvar, men för det mesta annat jag använder datorn till är Linux ofta smidigare. Och roligare. Mer variation i fönsterdekorationer, ikoner, osv. Mer spännande (man vet aldrig när det ska komma en uppdatering som sabbar X ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Undrar det jag med. Speciellt när argumenten grundar sig på en illusion snarare än fakta. Ser vi några inlägg uppåt så har vi dessutom ett exempel på hur man vrider och vänder på sanningen för att få det egna OS:et att framstå i bättre dager. En annan favorit är att typ jämföra Windows 98 med OSX och få det som dagens sanning. Denna tråd har överlevt sig själv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför man orkar? ju för att jag som gillar många olika operativsystem vill få folk att öppna upp ögonen och inse att inte bara det operativsystem som de använder är bäst på allt. Det finns alternativ och de olika alternativen är bra på olika saker.

Om jag var tvungen att bara köra ett operativ så skulle jag nog välja Windows på grund av att spel funkar bäst där, men i övrigt så är inte Windows bäst på allt, Linux har sina fördelar och OSX har sina fördelar. Jag har kört allt, men kör för stunden bara Windows 7 och Ubuntu 10.10. Hade en MBP, men sålde den nyss i behov av pengar tyvärr.

Ska vi se till hårdvara så är Mac datorer bäst på så sätt att de kan köra alla OS utan problem. OSX på andra datorer än Mac är lite problematiskt och inte helt lagligt heller.

Visa signatur

Permalänk

Jag kör en modern spelburk med ordentligt med prestanda. Efter att ha använt Windows och Linux (Ubuntu bland annat) kan jag lugnt säga att Linux är mycket härligt. Jag älskar hur man kan skala bort onödiga funktioner och styra allting övergripande för att maximera prestanda och ta bort onödigt skräp som drar kraft i bakgrunden.

Vad jag inte gillar är att så fort något nytt släpps eller något inte fungerar måste jag själv aktivt lösa det. Det är inte svårt men tar tid och stör mig. Med Wine och liknande funktioner kan man få det mesta att fungera, men detta är min egen uppfattning och hur jag tycker. Sanning? Nej, jag kanske bara är sämre på Linux.

Under Vista perioden var jag på väg helt över mot Linux men nu med Windows 7 är jag mer nöjd med det än med Linux. Jag ser ingen nackdel med Windows 7 i nuläget. Mer saker som är kompatibla. Fler testare. Fler program och spel som är kodade för det helt enkelt. Inte kodade för Windows (stöd för Linux).

Varför sitta och klaga på Windows? Inte som att någon specifikt tvingar dig. Alla bör använda de operativ de gillar bäst. Bara för att det är inne att hata Windows måste man inte tycka illa om Windows. Väx upp.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ska vi se till hårdvara så är Mac datorer bäst på så sätt att de kan köra alla OS utan problem. OSX på andra datorer än Mac är lite problematiskt och inte helt lagligt heller.

Ett bra exempel på argument och antaganden helt utan bärighet. Mac har inte egen unik hårdvara (förutom skalet), men Apple bygger in hårdvarubegränsningar i sitt OS - vilket låter sämst i mina öron faktisk. Och olagligt är det inte. I alla fall inte i Sverige.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Apples datorer med osx kan väl tydligen bara användas på viss hårdvara medans windows kan användas på all hårdvara, right? Även linux kan användas på alla HW eller?

Permalänk
Medlem

Varför är det så många som kör mac emulerar windows i sina datorer?
Alla dom jag känner som kör mac har även windows installerat måste ju finnas en anledning till det.
Själv tycker jag Amiga OS vore det bästa alternativet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Varför är det så många som kör mac emulerar windows i sina datorer?
Alla dom jag känner som kör mac har även windows installerat måste ju finnas en anledning till det.
Själv tycker jag Amiga OS vore det bästa alternativet.

Eftersom ett spel som finns till både OSX och Windows går mycket snabbare under Windows. T.ex. Starcraft 2. Dessutom finns ju inte ens alla spel till OSX och det är en annan anledning.
Har för mig att OSX fortfarande kör på någon gammal trög version av opengl och att det är därför det går mycket trögare än med DirectX i Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade alla spel släppts till Linux hade jag bytt.
Därför kör jag fortfarande Windows.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty76:

Hade alla spel släppts till Linux hade jag bytt.
Därför kör jag fortfarande Windows.

Jag, men så länge Linux har en marknadsandel på ca 1% så kommer det inte hända. Och enda sättet att få det att ändra på sig är att Linux börjar följa med som OEM installationer.

Om Linux skulle ha en marknadsandel på 10% eller mer så skulle det bli skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anemic:

Allt handlar ju om preferenser, tycke och smak. Och framför allt kunskap om OSet! Kan inte OSX så jag tycker det är löjligt besvärligt att bara installera en skrivare. Skulle jag sätta mig vid en Mac och köra den i ett par veckor så kommer det bli lika enkelt som Windows och Linux. .

Skrivet av Dr.Mabuse:

Undrar det jag med. Speciellt när argumenten grundar sig på en illusion snarare än fakta. Ser vi några inlägg uppåt så har vi dessutom ett exempel på hur man vrider och vänder på sanningen för att få det egna OS:et att framstå i bättre dager. En annan favorit är att typ jämföra Windows 98 med OSX och få det som dagens sanning. Denna tråd har överlevt sig själv.

Varför finns det trådar, varför diskuterar man och varför i tusan ger ni er in i denna diskussion om ni nu frågar VARFÖR man gör just detta skulle man ju vilja fråga er som tros veta bäst om allt...

Visa signatur

Permalänk

Sen ska Bejje ha ett plus för att han kommer med intressanta och konkreta inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Varför finns det trådar, varför diskuterar man och varför i tusan ger ni er in i denna diskussion om ni nu frågar VARFÖR man gör just detta skulle man ju vilja fråga er som tros veta bäst om allt...

Det kan finnas många anledningar till varför ett ämne diskuteras. Vanligtvis vill man uppnå någon form av konsensus inom ramen för ämnet. Därför tycker jag absolut det är berättigat från min sida att ifrågsätta syftet med just denna tråd när fakta och saklighet får stå tillbaks för ryggdunkarinlägg och personliga agendor.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det kan finnas många anledningar till varför ett ämne diskuteras. Vanligtvis vill man uppnå någon form av konsensus inom ramen för ämnet. Därför tycker jag absolut det är berättigat från min sida att ifrågsätta syftet med just denna tråd när fakta och saklighet får stå tillbaks för ryggdunkarinlägg och personliga agendor.

Jag förstår hur du tänker men det som inte är berättigat från din sida är att först ifrågasätta syftet med tråden och innehållet och sedan själv gå in med snarlika "ryggdunkarinlägg" tillika din egen åsikt kring operativsystemen. På så vis ifrågasätter du dig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 02dino:

jag förstår mig inte på alla som får så jädrans mycket problem med datorn, vad går ni in på för sidor? vad laddar ni ner och installerar? läser ni ens vad det är? alla klickar bara next utan att se vad dom gör. vad stoppar dom in inne i burken egentligen? windows funkar ju alltid så länge man vet vad man håller på med!

Du menar att jag inte kan gå in på vilken hemsida jag vill? Vad är nästa steg? Inte titta på de bilderna jag vill? Inte spela den musiken jag vill? Inte skriva de orden jag behöver?

Bara för att jag råkar gå in på www.getmevirus.ru så skall jag inte få virus, har vi inte kommit längre än så?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.