Permalänk

Nyköpt dator vill inte läsa OSskiva

Hejsan, fick nyss hem en dator från inet, ska vara kollad så den fungerar. Men när jag startar den med OSskivan i står det nått om att jag ska selecta en annan boot device, men den ända som jag hittar att boota med är hårddisken! Vad är felet här? Något jag missat?

Tacksam för svar

/DB

Permalänk
Medlem

När du startar datorn gå in i Bios genom att klicka F2 (eller vilken knapp den säger åt dig att trycka på)
Gå in o kolla på vad boot som är inställd där. Testa o ändra den till Cd rom. Så ska de nog fungera.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Jag här varit inne i bios, men den hittar inte cd läsaren, utan bara hårddisken kommer upp som alternativ att boota med.

Permalänk
Hedersmedlem

De kanske glömt koppla S-ATA kabeln till läsaren? Du bör nog öppna och känna på kablarna. Vad är det för delar i datorn? Vissa moderkort har portar som inte fungerar förrän inne i Windows. Är läsaren ansluten till en sådan går det inte att boota från. Bara att flytta den isf.

Har du verkligen beställt en CD-läsare? Isf förstår jag att det inte fungerar. Alla nyare OS-skivor är DVD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Nu är det så att jag beställde "montering och test av dator med bestämda komponenter" och har en Samsung SH-S223 22X Lightscribe DL SATA, som jag tror ska kunna läsa DVD? Känns som att dom bör ha testat den när man betalar för det? Så insidan vill jag nog inte pilla på, för jag har aldrig gjort det innan.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte fått den levererad via posten eller annat transporttjänst? Kan hända mycket tråkigt där som gör att saker lossnar. Vill du inte öppna och titta blir du tvungen att skicka tillbaka hela datorn.

Dessutom är inte Inet felfria, ett enkelt misstag kan ha begåtts vid monteringen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ja, den blev skickad på posten. Får väl ta och ringa inet så kanske dom kan hjälpa, tråkigt bara att man slutar jobbet efter deras kundservice stänger! Fast kanske inte är så farligt att bara skruva upp och kolla iallafall?

Permalänk
Medlem

Enkelt och kolla. Om du har 2 kontakter in i dvd spelaren och en av dom är kopplad till moderkortet är det rätt.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Alright! Får kolla på det när jag kommer hem. Tack för hjälpen alla.

Tänkte slänga in en snabb fråga till bara är det enkelt att montera in extra fläktar i datorn? Och behövs extra fläktar ens om man inte ska klocka datorn? (Läser så mycket om hur alla håller på och ska kyla sina datorer, kanske man ska göra det själv då!)