EA Games ser nedladdningar och "freemium" som framtiden för PC som spelplattform

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på en model där man ska kunna köpa till sig en fördel i ett spel även om spelet är gratis.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Att köpa och ladda ner ett spel till en mindre kostnad än ett köpt spel i spelbutik, ja tack. Men för bövelen, släpp inga DLCs. Jag vill ha ett komplett spel när jag köper det, inte något som fattas. Visst, naturligtvis är man inte tvingad till att köpa DLCs, men man har fortfarande okompletta spel. :/

Lite surt också att de som laddar ner olagligt får det enklare för sig och får en bättre spelupplevelse än oss som köper. Men, men. Vem bryr sig om de faktiska kunderna när man kan jaga ner 12-åriga smågrabbar och stämma dem?

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Korsordsguru

Jag tycker helt klart freemium har en framtid på PC-marknaden. Man kan släppa (exempelvis, för argumentets skull) Battlefield 3 helt gratis men du kan bara spela en bana och bara ett spelarläge. Sedan kan man köpa tillgång till nya banor för 20kr styck och spellägen för 20kr styck. Eller köpa hela spelet direkt för 500 spänn och få tillgång till allt. En potential om allting går att köpa till löst är att man skulle kunna skapa ett väldigt bra ekosystem för banor/spellägen från tredje part. Jämför hur applikationer fungerar till Android/iOS. Då kan man som hobbyskapare av banor tjäna lite pengar på det man gör vilket kan vara ett incitament att få banor/spelarlägen/moddar/o.s.v. av högre kvalitét och bättre uppdaterade om buggar upptäcks.

Jag håller med om att tillägg som ger fördel över andra spelare INTE är bra och inte bidrar med nånting, men jag tror inte det är det som EA syftar på heller(?).

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zlack:

De nämnde battelfield hereos tänkte bara på peka att det spelet är helt uselt speciellt efter att de börjat hacka sönder det med aimboots o skit .... Det var rätt okej ända tills hacken kom.

Tror nog att de "flesta spel" är "skit" så fort nån P12:a ska fuska.. Men det gör egentligen inte spelet sämre utan spelarna..

Du ville bara säga att BF Hero's är uselt?

Permalänk

För banor, bättre uppleveser

såsom mer avancerade grafikinställningar, bättre ljud och effekter är saker som jag kan tänka mig betala för. Men extra vapen och utrustning. Nej det vill man ju kunna låsa upp genom presentationer.

Kan även tänka mig att betala för någon typ av medlemskap för Steam om det innebär att man har tillgång till spel som i grunden är gratis (samt spel man betalar för).

För mig som aldrig köper spel, i princip, hade en sådan affärsmodel genererat större intäkter än vad jag som kund skapar idag. BF2, BF2142, Fallout 3, Fallout 3 Game of The Year Edition, Last 4 Dead 2 och Fallout Las Vegas är de spel jag köpt de senaste 5 åren. Under 2000 spänn har det kostat mig. Tänk en månadsavgift på 200 = 2400 per år, 5 år, 12.000.... Det hade jag med lätthet kunnat punga ut om man nu ändå kan spela fler spel än de jag då skulle köpt.

Nu vet jag visserligen att jag är extrem och köper FÅ spel, men det finns ju olika typer av kundkategorier och det gäller ju att maximera alla dessa för att få intäkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Någon som lirat coh online? Hur är balansen där? Har inte orkat prova även om jag reggat mig

Jag tycker denna modellen är helt ok, även om det sätter stor press på spelutvecklaren att få det att funka och bli en bra balans.

Tycker även det är ok att man kan köpa sig till vissa fördelar så länge dessa fördelar går att få på "vanligt" sätt. Men som sagt, det skall ju handla om skills också.

Tror faktiskt att liknande lösningar kan ge oss bättre spel i slutändan!? Vet inte hur riktigt, men det lämnar jag åt spelutvecklarna att hitta på
Känns även att om spelet är riktigt bra gjort från början så kommer "balansen" inte att påverkas FÖR mycket.

Jag har faktiskt köpt några få egenskaper till mitt nhl 11 pro. Är ju till ps3 dock

CoH Online är nerlagt! Har dock köpt spelen och kört ca 50-100 matcher online och det är jävligt roligt! tyskarna känns överlag lite op! Men är väl jag som inte kan spela ordentligt (A)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tycker att det verkar vara en bra ide. Tänk om BC2 var gratis och så fick man köpa till vad man ville ha för banor och vapen, välja bort singleplayer tex. Då skulle man inte känna att man betalat för något man inte använder.

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P . Phenom 2 550BE @ x3 . OCZRPR13332G . HD6950 2GB . Corsair HX 750W 80+ .

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att jag inte tar i ett asiatiskt gratisspel, freemium...

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Roligt att de tog upp Battlefield Heroes som ett exempel.

Där i i början av betan så svor EA på sin farmors gamla lik att de då ALDRIG NÅGONSIN skulle ta betalt för vapen och utrustning, ENDAST för att köpa olika former av kläder etc.

En dag in i guld så började EA games ta betalt för vapen och utrustning.

GG EA GAMES, som alltid så skiter ni blankt i era kunder, ni får ju ändå så många nya med era 5200 plattformar och nya dumma kunder föds ju tyvärr varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Roligt att de tog upp Battlefield Heroes som ett exempel.

Där i i början av betan så svor EA på sin farmors gamla lik att de då ALDRIG NÅGONSIN skulle ta betalt för vapen och utrustning, ENDAST för att köpa olika former av kläder etc.

En dag in i guld så började EA games ta betalt för vapen och utrustning.

GG EA GAMES, som alltid så skiter ni blankt i era kunder, ni får ju ändå så många nya med era 5200 plattformar och nya dumma kunder föds ju tyvärr varje dag.

Källor på detta eller är det skitsnack på grund av hat? För jag spelade spelet när det kom och då kunde man köpa perks och vapen..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Värdelöst. Varför ska dem envisas med att man ska "låna" ett spel!?
"Här, du får detta spelet, men för att spela det måste du köpa detta, detta och detta. Sen om du vill vinna/döda någon måste du göra detta och detta"
Nej tack.

Grejen med detta betalsystem är att ge ALLA möjligheten att spela och därmed minska piratkopiering, vilket i största fall beror på just dålig ekonomi. Sen Lord of The Rings Online gick över till detta system så ökade deras intäkter en hel del, för det var inte så attraktivt att betala 100kr/mån för ett spel som få spelar, men när det blev gratis att spela och du får betala engångssummor för att låsa upp olika delar av världen så blev det mycket mer attraktivt, du får möjligheten att spela i din egen takt utan att bekymra dig över månadskostnaden som tickar på i onödan om du inte spelar 24/7.

Köper du ett spel för fullpris så får du allt spelet erbjuder, men behöver man verkligen allt? När jag lirar MP-shooters så använder jag sällan alla klasser och gillar inte alla banor, är det inte bättre då att jag får möjligheten att skräddarsy spelet efter mitt behov där jag endast köper dom klasser och banor jag har nytta av till ett lägre pris?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast

Solklart nej, Räcker det inte med att man betalat för spelet? Och nya vapen ska man väll inte få om man har mycket pengar på kortet / Bortskämd snorunge. Det ska ha med hur duktig man är och hur man presterar så man kan låsa upp vapen osv.. Väldigt dum idé tycker jag.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Solklart nej, Räcker det inte med att man betalat för spelet? Och nya vapen ska man väll inte få om man har mycket pengar på kortet / Bortskämd snorunge. Det ska ha med hur duktig man är och hur man presterar så man kan låsa upp vapen osv.. Väldigt dum idé tycker jag.

Om du prövar att läsa artikeln handlar det om att göra spelet gratis men att göra vissa "unlocks" som kostar pengar som t.ex. vapen och banor.

Du har väl en väldigt bra poäng där med att de med "mycket pengar på kortet" gynnas av detta system, låt oss göra ALLA spel gratis så inte bortskämda snorungar får en fördel gentemot bättre spelare som kanske inte har råd!

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk

Jag tycker EA har lyckats hyfsat i NFS World. Visst är det drygt när man förlorar ett race på grund av en "traffic magnet", (som någon köpt på sig). Men de som använder sig av dessa är oftast inte tillräckligt bra för att vinna ändå

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Jag vill se ett spel där man välfärdsutvecklar Afrika i realtid! Den som äger mest nyttoskapande objekt anses vara den bästa spelaren, ett slags SimAfrica i välgörenhetens tecken!

Man köper en vattenpump för 5kr, en solkraftsdriven vattenreningsanläggning för 10kr, ett vindkraftverk för 25kr och en hel skola för 100kr.

Vem vet, kanske tillochmed ett sjukhus för 500kr?

För att lägga till en liten twist, så kan man sabotera för andra spelare, genom att köpa förköpsrätter på deras markbitar och på så sätt ackvirera ännu mer nyttoskapande grejor.

(Pengarna går oavkortat till stöd för att bygga dessa verkliga ting i Afrika på plats. Hur detta ska genomföras är dock något jag inte tänkt igenom ännu). ;P

Mest nytta vinner!

Ontopic:Jag kommer ihåg när det släpptes 511st expansionspaket till Red Alert och Total Annihilation, och för att inte tala om Sims... :S
Inflation på både spelkvalité och pengavärde. ;<

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köper spel för att jag vill ha färdig upplevelse... Tänker inte lägga en krona på att köpa extra vapen och annat skit.

Permalänk
Skrivet av Zakalwe:

Att köpa och ladda ner ett spel till en mindre kostnad än ett köpt spel i spelbutik, ja tack. Men för bövelen, släpp inga DLCs. Jag vill ha ett komplett spel när jag köper det, inte något som fattas. Visst, naturligtvis är man inte tvingad till att köpa DLCs, men man har fortfarande okompletta spel. :/

Lite surt också att de som laddar ner olagligt får det enklare för sig och får en bättre spelupplevelse än oss som köper. Men, men. Vem bryr sig om de faktiska kunderna när man kan jaga ner 12-åriga smågrabbar och stämma dem?

Är det inte just exakt detta som dom vill komma ifrån? Vem piratar en gratisprodukt?
Så alla problem kopplade till kopieringsskydd osv kommer ju försvinna.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilgam:

Om du prövar att läsa artikeln handlar det om att göra spelet gratis men att göra vissa "unlocks" som kostar pengar som t.ex. vapen och banor.

Du har väl en väldigt bra poäng där med att de med "mycket pengar på kortet" gynnas av detta system, låt oss göra ALLA spel gratis så inte bortskämda snorungar får en fördel gentemot bättre spelare som kanske inte har råd!

Ber om ursäkt, Läste inte 100% av artikeln.

Visst är du en bra spelare som spelat länge är det självklart att du spöar en unge med bättre vapen som inte ens kan sikta ordentligt. Men själv föredrar jag att man ska arbeta sig upp istället för att betala och helt plötsligt ha 1 månads arbete på 5 minuter.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det finns ju en dubbelbottnad dimension i det här.

Å ena sidan skulle jag gladeligen köpa saker inne i spelet om själva spelet gick att införskaffa billigare (läs: rätt så mycket billigare, beroende på kostnaden på sakerna inne i spelet så klart).
Å andra sidan tycker jag inte om dessa mirkontransaktioner. Detta innebär att tillverkarna kan mjölka hur mycket pengar som helst ur spelet, och i slutändan är det de med mest spenderarlust och pengaberg som drar det vassaste strået då de får tillgång till bättre saker hela tiden.

Det gör det svårt, vilket medför att jag ställer mig tvekande till liknande saker.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall spenderat sjukt mycket mer pengar på konsol-spel jämför med PC. Men det är bara för att man blir så fort trött på konsol-spelen så man går och och köper nya för att få ut mer underhållning av själva konsolen.

Med PC räcker oftast ett par stycken spel i flera år. T.ex Starcraft och CS spelas flitigt av många än idag. Detta är ju en mardröm för utgivarna för de vill ju att folk ska springa och köpa de senaste spelen så fort de lanseras. Inte vill dom att man håller sig till ett spel som man köpte för 7 år sedan. Det tjänar dom inga pengar på. Undantaget är väll spel med prenumerationsavgifter, t.ex WoW.

Konsol = slit och släng = drar in mer pengar = bättre i EA och Activisions ögon. Om sedan PC-spelare är mer nöjda med sina spel och spelar dom längre det skiter dom i.

PC som spelplattform är helt enkelt FÖR bra.

Permalänk
Medlem

Känns som att blir mer "byråkratisering" av allt, vet inte hur jag ska förklara det, men det blir bara jobbigare.

Ge mig den prestandan som en pc klarar av.
Vill inte spela massa konsollporat även fast det kommer bli gratis.
Jag kör redan massa spel som man kan donera och få lite exklusiva saker, snälla jag har inte råd med att betala i månaden bara för att jag ska ha samma saker som någon rik jävel bakom skärmen..

Nu är det ju så att det förmodligen inte kommer vara att man betalar för varje ny sak som kommer ut, men om man kan köpa hela spelet på direkten så är jag med på det.

Freemium kommer även finnas till xbox inom snar framtid så detta kommer verkligen inte utveckla PC spelen.

EDIT: Dessutom läste jag igenom detta snabbt som attan, jag kan ha misstolkat något.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Inaktiv

Beror ju helt på utförandet. Battlefield heroes har ett hemskt utförande. League of Legends är ett perfekt exempel på hur det ska vara; du får ingen fördel mot folk som inte betalar. Det finns två typer av "poäng" som man kan använda som valuta, ena valutan (RP) betalar du för och ena får du genom att spela spelet (IP). Champions kan du köpa för både RP och IP. Runor som faktiskt förbättrar dina karaktärer kan du BARA köpa för IP, du kan alltså inte fuska genom att spendera pengar. Skins kan du bara köpa för RP.

Permalänk
Medlem

Antingen köper man spelet eller inte. Så är det bara.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzor:

Känns som att blir mer "byråkratisering" av allt, vet inte hur jag ska förklara det, men det blir bara jobbigare.

Ge mig den prestandan som en pc klarar av.
Vill inte spela massa konsollporat även fast det kommer bli gratis.
Jag kör redan massa spel som man kan donera och få lite exklusiva saker, snälla jag har inte råd med att betala i månaden bara för att jag ska ha samma saker som någon rik jävel bakom skärmen..

Nu är det ju så att det förmodligen inte kommer vara att man betalar för varje ny sak som kommer ut, men om man kan köpa hela spelet på direkten så är jag med på det.

Freemium kommer även finnas till xbox inom snar framtid så detta kommer verkligen inte utveckla PC spelen.

I månaden?
Du kan tex spela battlefield heros utan att pynta någonting.
Men då kommer orättvisan de som pyntar får bättre vapen.
Lite moment 22.
Men de verkar funka folk köper som galningar

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

I HoN får man saker när man spelar, men kan snabba på processen med kreditkortet... Aldrig att man gör det om man inte är helt beroende av spelet.
Tycker WoW har en rätt bra lösning ( om man spelar mycket )

Tycker hursomhelst att det är bra, Spotify och Voddler är ju lösningar på piratverksamhet så varför skulle det inte funka för spel? Typ samma målgrupp.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dricksprit:

Är det inte just exakt detta som dom vill komma ifrån? Vem piratar en gratisprodukt?
Så alla problem kopplade till kopieringsskydd osv kommer ju försvinna.

Mjo jag förstår det, men jag sa ju att jag inte gillar DLC.

Det vore härligt om de kunde erbjuda hela spel gratis, och sen sälja små modifikationer som extra vapen eller uppdrag. Men jag tvivlar på att det kommer att fungera. Om de släpper spel gratis kommer det säkert vara väldigt avskalade spel, och du blir tvungen att köpa DLCs i evighet.

Nåja. Jag klagar mycket, men det kanske vore ett steg framåt, jag vet inte.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Allt det här med DLC och att göra mikrotransaktioner är så jäkla jobbigt. Jag har full förståelse och uppskattning för utvecklare som Rockstar, som släppte ORDENTLIGA "DLC" till GTA4 i form av två episoder, eller tidsmässigt två fullständiga spel om du frågar mig. Det var prisvärt och värt att betala för. Vad som däremot INTE är värt att betala för är DLC á la map pack som kommer en vecka efter spelets release.

Gör som Valve gör på PC, släpp banor osv gratis i en patch.

För att vara on-topic så håller jag med ok att detta koncept kan fungera, men singleplayerspel klarar sig nog utan detta. Vem vill spela halva storyn liksom?

Permalänk
Medlem

Skulle tänka mig att betala för att slippa MP och bara ha SP, så att jag inte känner att jag betalar för nåt jag inte använder. Fler banor och sidomissions i SP t.ex. Använder själv bara ett fåtal vapen för att klara av banorna. Börjar nog bli för gammal för MP, för jag bara dör och hänger inte alls med längre = BORING!

Visa signatur

HTPC Tt Mozart, Asus P8P67 Deluxe B3, i7 2600K@4,4Ghz med Tt vbl, MSI GTX 580 med EK vbl, SSD Intel X25 80Gb system, SSD Plextor M3 Pro 128 Gb för spel, 2x WD 320Gb Raptor, WD 500Gb extern, 4x2Gb OCZ DDR3 1800 Mhz,Tt Bigwater 745 cirkulation, Zalman 850W, Win7 x64 HP, Sharp 46" 100Hz 1080p, Denon AVR-2106 7.1, komplett Dali Concept hgt 7 kanals surround med Concept 8 som frontar, Dantax 12" sub, Xbox 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är ju lite som DLC Age 2 som precis kom ut. Spela det för fullpris men för att få ut bra funktioner och två nya karaktärer så ska du betala. : DDD

Så ska det vara, men inte som i BF Heroes. Man ska fan inte betala för att låsa upp enstaka saker. Så fort ett spel börjar sälja exklusiva items och dyl för riktiga pengar så börjar det gå utför. Expansion OK enstaka saker bla bla Inte okej

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se att vare spel kom i två delar, en SP del och en MP del, där du kan betala för en av dem eller båda beroende på vad du vill göra i spelet. Men ja, jag svarade ja. Har inget emot att betala för vapen eller rustningar. Eller lägga 2 miljoner på ett SimCity 5.

Visa signatur

Eh!