Samsung SyncMaster P2770HD bra köp?

Permalänk

Samsung SyncMaster P2770HD bra köp?

Hej Sweclockers!

Har under en tid funderat på att byta upp mig till en stationär dator från min bärbara men har istället valt att spara in lite pengar totalt sett och istället spendera mer pengar på en bra (och stor) bildskärm. Tänker då på en Samsung SyncMaster P2770HD då jag sett att skärmen jag först kollade på, Samsung P2770FH, utpekats som medioker här på forumet.

Så, till frågorna: Är ovanstående skärm överhuvudtaget ett bra köp? Det jag kommer använda skärmen till är en del spelande, dock inget hardcoregaming, och även film. På Dustin där jag först hittade skärmen beskrivs den som en bildskärm för dator med inbyggd TV-funktion men på prisjakt var det en TV, oavsett så ser jag bara TV-funktionen som en bonus.

Min budget ligger på ~3-3,5k kr så om någon har förslag på en mer prisvärd bildskärm så tar jag tacksamt emot förslag, kan tillägga att jag har kollat runt på många trådar här på forumet men ju mer jag läser om alla skärmar desto mer osäker och förvirrad blir jag. Jag är heller inte fast besluten att det ska vara en skärm på 27" men tycker det känns som en bra storlek, åsikter om storlek välkomnas därför också.

Hoppas nu att jag inte har missat någon tråd/sticky som tar upp det här problemet, men jag tror inte det.

Tack på förhand!

Permalänk

Har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=427298 och är sjukt nöjd.
Visst den är bara 23 tum, men det räcker tycker jag.

Visa signatur

3DMark 06: 27508 Chassi: NZXT MidiTower Tempest Evo Window Black ° Moderkort: Asus P8P67 Deluxe B3 S-1155 ATX ° Processor: Intel Core i7 2600K 3.40GHz ° Kylare: Noctua NH-D14 ° Minne: Corsair 16GB (4x4) DDR3 XMS3 1600MHz ° Systemdisk: OCZ Revodrive X2 PCI-E X4 SSD 100GB ° Disk: Hitachi Deskstar 7K3000 2TB 7200RPM SATA/600 ° Grafikkort: 2st Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC SLI ° PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbersson:

Har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=427298 och är sjukt nöjd.
Visst den är bara 23 tum, men det räcker tycker jag.

Ja, vill man betala för en sett till priset rätt dålig skärm så köper man den.

Med tanke på mängden trådar som faktiskt skapas här dagligen tycker jag det är intressant att en så stor del användare ändå lyckas köpa sämre skärmar än det bästa de kan få för sina krav och inom budget.

Men skärmen är ju inte så viktig, man vilar ju bara ögonen på den flera timmar per dag.....

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Ja, vill man betala för en sett till priset rätt dålig skärm så köper man den.

Med tanke på mängden trådar som faktiskt skapas här dagligen tycker jag det är intressant att en så stor del användare ändå lyckas köpa sämre skärmar än det bästa de kan få för sina krav och inom budget.

Men skärmen är ju inte så viktig, man vilar ju bara ögonen på den flera timmar per dag.....

Menar du att P2350 inte är bra nog?
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Visa signatur

3DMark 06: 27508 Chassi: NZXT MidiTower Tempest Evo Window Black ° Moderkort: Asus P8P67 Deluxe B3 S-1155 ATX ° Processor: Intel Core i7 2600K 3.40GHz ° Kylare: Noctua NH-D14 ° Minne: Corsair 16GB (4x4) DDR3 XMS3 1600MHz ° Systemdisk: OCZ Revodrive X2 PCI-E X4 SSD 100GB ° Disk: Hitachi Deskstar 7K3000 2TB 7200RPM SATA/600 ° Grafikkort: 2st Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC SLI ° PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbersson:

Japp, precis vad jag menar.

Titta vad de ger plus för, mycket bra recension....

Det är en 23tummare, den får plus för upplösningen, wtf?

Men kolla recensionen, den är ju ett skämt, men grunda dina åsikter på den, det blir nog bra...

Här har du storebror i en bättre recension: http://www.digitalversus.com/samsung-syncmaster-p2450h-p357_7...

Problemet med ett visa 1080 ska dock vara för just DV.

Här har du skärmar som finns i ungefär samma prisklass: 23tummaren av denna: http://www.digitalversus.com/lg-flatron-ips226v-p357_10200_35...

Denna: http://www.digitalversus.com/dell-u2311h-p357_8953_88.html

Sen några till.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Japp, precis vad jag menar.

Titta vad de ger plus för, mycket bra recension....

Det är en 23tummare, den får plus för upplösningen, wtf?

Men kolla recensionen, den är ju ett skämt, men grunda dina åsikter på den, det blir nog bra...

Här har du storebror i en bättre recension: http://www.digitalversus.com/samsung-syncmaster-p2450h-p357_7...

Problemet med ett visa 1080 ska dock vara för just DV.

Här har du skärmar som finns i ungefär samma prisklass: 23tummaren av denna: http://www.digitalversus.com/lg-flatron-ips226v-p357_10200_35...

Denna: http://www.digitalversus.com/dell-u2311h-p357_8953_88.html

Sen några till.

Du måste skoja! Bägge skärmarna som du länkar till är ju inte ens i närheten... Lägg ner!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbersson:

Du måste skoja! Bägge skärmarna som du länkar till är ju inte ens i närheten... Lägg ner!

Inte i närheten, vad, 500kr mer? Med tanke på vad man får och hur länge en bra skärm håller så är det inte mycket.

Jag ser inga aktuella priser på skärmen heller, 1990 känns dock lite högt, du kan ju säga vad du gav för den då?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Inte i närheten, vad, 500kr mer? Med tanke på vad man får och hur länge en bra skärm håller så är det inte mycket.

Jag ser inga aktuella priser på skärmen heller, 1990 känns dock lite högt, du kan ju säga vad du gav för den då?

Jag menade inte priset utan prestanda! Jag köpte min för 2300 för 6 månader sedan. Kör HDMI och kan inte säga att jag sett en bättre kvalitet på skärpa, färg och snabbhet. Funkar kanon i alla spel jag provat.
Det är framför allt i spel jag ser att den är bra. Ingen skuggning alls!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbersson:

Jag menade inte priset utan prestanda! Jag köpte min för 2300 för 6 månader sedan. Kör HDMI och kan inte säga att jag sett en bättre kvalitet på skärpa, färg och snabbhet. Funkar kanon i alla spel jag provat.
Det är framför allt i spel jag ser att den är bra. Ingen skuggning alls!

Va? Hur fan ser du prestanda på specifikationerna? Vet du vad IPS-panel är? Vet du var After images är? Vet du vad input lag är? Troligen inte.

Vet du vad TN-panel är och hur responstid mäts?

Vad du sett och inte sett säger bara att du tidigare haft en sämre skärm, och oj vad konstigt med tanke på att de flesta har en skärm i 2-4år...

Ska du kommentera kan du väl se till att vara lite med i ämnet iaf, annars blir det bara massa rättning av hur fel du har.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Va? Hur fan ser du prestanda på specifikationerna? Vet du vad IPS-panel är? Vet du var After images är? Vet du vad input lag är? Troligen inte.

Vet du vad TN-panel är och hur responstid mäts?

Vad du sett och inte sett säger bara att du tidigare haft en sämre skärm, och oj vad konstigt med tanke på att de flesta har en skärm i 2-4år...

Ska du kommentera kan du väl se till att vara lite med i ämnet iaf, annars blir det bara massa rättning av hur fel du har.

Körde lite tester på min skärm och kan konstatera att du verkar veta vad du pratar om.
Så nu funderar jag på att köpa en bättre snarast
Har du förslag på en riktigt bra 23 tums skärm? Får kosta upp mot 6k.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbersson:

Körde lite tester på min skärm och kan konstatera att du verkar veta vad du pratar om.
Så nu funderar jag på att köpa en bättre snarast
Har du förslag på en riktigt bra 23 tums skärm? Får kosta upp mot 6k.

Tacksam för svar!

Hahaha, ja just så

Du har två bra skärmar i tråden, även fast du troligen inte är seriös så har du förhoppningsvis lärt dig något till framtida köp, eller så får vi upprepa proceduren då.

För upp till 6k finns det ett flertal bra skärmar, dock hade jag gått på Asus nya 24tummare eller Dell U2410 med en sån budget.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Hahaha, ja just så

Du har två bra skärmar i tråden, även fast du troligen inte är seriös så har du förhoppningsvis lärt dig något till framtida köp, eller så får vi upprepa proceduren då.

För upp till 6k finns det ett flertal bra skärmar, dock hade jag gått på Asus nya 24tummare eller Dell U2410 med en sån budget.

Är seriös. När man passerat 40 orkar man inte hålla på och trolla runt...
Har just beställt datorn i min konf nedan, så varför ska jag inte vara seriös?

Visa signatur

Permalänk

Är det denna du menar?
http://www.dustinhome.se/pd_5010562239.aspx

Edit: Wow, tiltbar också... bra för programmering. Det gillar jag!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbersson:

Är seriös. När man passerat 40 orkar man inte hålla på och trolla runt...
Har just beställt datorn i min konf nedan, så varför ska jag inte vara seriös?

För att det är inne att driva med folk högt som lågt, hela tiden numera.

Skrivet av webbersson:

Är det denna du menar?
http://www.dustinhome.se/pd_5010562239.aspx

Edit: Wow, tiltbar också... bra för programmering. Det gillar jag!!!

Ja, den jag menar. Orkar man se förbi det röda strecket på framsidan så är det nog en riktigt bra skärm.

Jag vet inte vad Jonte här på forumet sa, om den har liknande panel som Dell U2410, då kanske svärtan inte är sådär super.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

För att det är inne att driva med folk högt som lågt, hela tiden numera.

Ja, den jag menar. Orkar man se förbi det röda strecket på framsidan så är det nog en riktigt bra skärm.

Jag vet inte vad Jonte här på forumet sa, om den har liknande panel som Dell U2410, då kanske svärtan inte är sådär super.

Jo jag har märkt det. Väldigt tråkigt att det är så. Vissa har för lite att göra helt enkelt

Ok, ska kolla runt lite och se om jag hittar något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter på en P2770FH. Gillar den. Minuset är att Det är lite som fattas på kanterna. Kallas det bleeding kanske?

Köpte min för 2500 och tycker det var prisvärt. Inet.se

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Sitter på en P2770FH. Gillar den. Minuset är att Det är lite som fattas på kanterna. Kallas det bleeding kanske?

Menar du att det är lite svart område runt bilden? ... eller kanske tvärtom att bilden sticker ut lite utanför ramen så den inte syns helt?
Låt mig gissa: kör du med HDMI-kabel? Isåfall får du leta upp overscaninställningarna nånstans i ATI:s kontrollpanel och ställa dem korrekt. Då ska bilden gå precis ända ut i kanten
(se tex denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater... )

Bleeding är något helt annat: det är när det blir ljusare områden på vissa delar av skärmen, oftast längs över- och underkanten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack för alla svar, även om en del av dom var lite off topic. Den frågan jag mest av allt vill ha svar på är dock fortfarande inte besvarad, vore en Samsung SyncMaster P2770HD ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenerdiod:

Tack för alla svar, även om en del av dom var lite off topic. Den frågan jag mest av allt vill ha svar på är dock fortfarande inte besvarad, vore en Samsung SyncMaster P2770HD ett bra köp?

Sett till storlek är det nog svårslaget. Sett till resten är det nog ganska lättslaget. Snackar om i förhållande till pris.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Sett till storlek är det nog svårslaget. Sett till resten är det nog ganska lättslaget. Snackar om i förhållande till pris.

Är det en stor nackdel att det är TN panel? Har hört en hel del dåligt om det, speciellt på större bildskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenerdiod:

Är det en stor nackdel att det är TN panel? Har hört en hel del dåligt om det, speciellt på större bildskärmar.

Beror på vad du ska göra samt vilken skärm du jämför med. För bildredigering och film kan det vara trevligt med bra betraktningsvinklar, det kanske Samsungen har, vet ej.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zenerdiod:

Ja, det är ju ingen fördel om man säger så. Jo, okej, priset givetvis, men 3000 är ändå inte växelpengar. Inklusive frakt ser det dessutom ut som att du hamnar på runt 3300...

För de pengarna kan du få en så mycket bättre skärm, bara du slopar dina 27 tum.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Förstår inte varför du snöat in så på den här skärmen, du verkar inte ens vara ute efter att få en tv-tuner eller kunna ansluta någon konsol.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10876374']Ja, det är ju ingen fördel om man säger så. Jo, okej, priset givetvis, men 3000 är ändå inte växelpengar. Inklusive frakt ser det dessutom ut som att du hamnar på runt 3300...

För de pengarna kan du få en så mycket bättre skärm, bara du slopar dina 27 tum.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Förstår inte varför du snöat in så på den här skärmen, du verkar inte ens vara ute efter att få en tv-tuner eller kunna ansluta någon konsol.

På grund av att det här var den enda 27" skärmen i min prisklass som jag inte hade sett några omdömen om här, de andra skärmarna hade fått ganska dålig kritik. Tv-tunern var som sagt en bonus, skadar ju aldrig att ha möjligheten att se på tv då jag inte har någon egen.
Anledningen till att jag är så inne på 27" är för att när jag kollar på film, speciellt med vänner, så vill jag kunna sitta en bit ifrån skärmen, helt enkelt lite osäker på om skärmen möjligtvis skulle vara lite liten på avstånd om jag köpte en mindre.

Har hört från en del att det vore bättre att köpa en 32" tv istället, men det känns som att det dels skulle kunna bli jobbigt att sitta för nära en så stor skärm och dels att en bra 32" skulle kosta mer än jag har råd med.

Tack så mycket för ditt svar!