Vilken temperatur är godkänd för Gigabyte GTX580 Windforce?

Permalänk
Avstängd

Vilken temperatur är godkänd för Gigabyte GTX580 Windforce?

Tjena! Har inhandlat ett Gigabyte GTX580 Windforce (3 fläktar då, mkt nice, tyst som fan asså!) från Inet
och fick rätt godis as usual! En fundering jag har dock vilket jag googlat lite utan några resultat från min
sida är just vilka temperaturer man kan anse "okej" för detta grafikkort vid idle och vid load...

Mitt grafikkort är ca 35 grader i snitt i idle och brukar ligga mellan 50-65 grader i load beroende på vilket
spel jag lirar. Äré StarCraft2 så blire oftast inte högre än 50 grader men äré BadCompany2 då jävlar så blir
den upp till 60+ grader. Men är detta okej temperaturer för ett grafikkort? Detta e ju typ mitt andra kort i
mitt liv som jag inhandlat så jag har ingen koll på vilka temperaturer som är ok lixom. BC2 brukar oxå hänga
sig nu med "skrapande" ljud först sen jag bytte grafikkort så det e oxå nått problem jag måste lösa sedan.

Vilka temperaturer är godkända i idle & load för att förkorta hela inlägget???

Tack för svar på förhand!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du ska lätt kunna ligga på 90 grader konstant så måste säga att dina temperaturer är redigt bra!

Testa sänka klocken och se om hängningarna löser sig

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

60 grader i load är ingenting, kan bli 100+ så inget att oroa sig över
http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...
Här ser du hur vart det blir i 3dmark Vantage.

Permalänk
Medlem

AplAy har du ett ljudkort elller andvänder du dig av moderkortets ljud?

isf kraschar spelet pga moderkortets inbyggda ljudkort

jag bytte till ett älde ljudkort och sen dess har mitt bc2 alldrig craschat igen + mitt gtx480 like på cirka 70-85 grader beroende på vilket spel

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Avstängd

Tack som fan för de snabba svaren grabbar!

Skrivet av Rydisen:

Du ska lätt kunna ligga på 90 grader konstant så måste säga att dina temperaturer är redigt bra!

Testa sänka klocken och se om hängningarna löser sig

Så det är alltså mkt möjligt att klockningen (den e ej överklockad) är det som orsakat problemet
i just BC2 spelet? För jag får aldrig detta problem typ i SC2 el. annat mindre grafikkrävande spel.

Går detta att göra i någon Nvidia-program el. måste jag fixa nått third-party program för det?

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Sitter själv med 2x 580s,högsta noterade tempvärde är 60C(bench och/eller gaming), idle ligger på ca 30-35C.
Enligt nVIDIA:: http://www.nvidia.co.uk/object/product-geforce-gtx-580-uk.htm...
""
Thermal and Power Specs:
Maximum GPU Tempurature (in C) 97
""

Så så bör inte inte vara några problem under det iaf.

Visa signatur

Cooler Master HAF-X |-| Corsair 1200W AX ATX |-| Asus Rampage III Extreme |-| Corsair H70, i7-960 @ 3.7Ghz |-| 2x Asus Geforce 580 @ 860/1720/2010 (1.1v) |-| 12bg Corsair Dominator Gt 2000Mhz@1700Mhz |-| OCZ 120Gb Vertex III + 2x 1.5TB WD Green |-| 3x Benq 23.6" 120Hz (XL2410T).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så det är alltså mkt möjligt att klockningen (den e ej överklockad) är det som orsakat problemet
i just BC2 spelet? För jag får aldrig detta problem typ i SC2 el. annat mindre grafikkrävande spel.

Går detta att göra i någon Nvidia-program el. måste jag fixa nått third-party program för det?

\\\ AplAy ///

Det är möjligt att det kan vara det, men det kan även vara drivrutiner som det är fel på

Vet inte hur nVidias drivrutiner ser ut, men du kan ladda hem MSI Afterburner och klocka där

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Tjena! Har inhandlat ett Gigabyte GTX580 Windforce (3 fläktar då, mkt nice, tyst som fan asså!) från Inet
och fick rätt godis as usual! En fundering jag har dock vilket jag googlat lite utan några resultat från min
sida är just vilka temperaturer man kan anse "okej" för detta grafikkort vid idle och vid load...

Mitt grafikkort är ca 35 grader i snitt i idle och brukar ligga mellan 50-65 grader i load beroende på vilket
spel jag lirar. Äré StarCraft2 så blire oftast inte högre än 50 grader men äré BadCompany2 då jävlar så blir
den upp till 60+ grader. Men är detta okej temperaturer för ett grafikkort? Detta e ju typ mitt andra kort i
mitt liv som jag inhandlat så jag har ingen koll på vilka temperaturer som är ok lixom. BC2 brukar oxå hänga
sig nu med "skrapande" ljud först sen jag bytte grafikkort så det e oxå nått problem jag måste lösa sedan.

Vilka temperaturer är godkända i idle & load för att förkorta hela inlägget???

Tack för svar på förhand!

\\\ AplAy ///

Hej kan som referens till dig säga att om jag spelar C2, BC2 osv. med min fläkt på 30% så ligger korttet på 90+ grader men med fläkten på 45-50% ligger den på 50-60grader under load
men så mitt ett XFX hd4890 så det är lite urdaterat men men.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]