Permalänk
Medlem

Systemunderhåll

Jag har tittat runt lite och hittat några trådar som rör lite på ämnet men det jag undrar är vilka program ska man ha för att hålla sin dator ren och säker. Alltifrån cleaners, defragmentation till antivirus och anti malware program. Vilken är den bästa kombinationen av dessa program och hur ofta ska man köra dom?

har förstått att CCleaner är bra

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk

jag kör programmet TuneUp Utilities, funkar bra har massa funktioner. Kan va nått att testa...

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem

Rensa temporära filer och cache med exempelvis ccleaner. Brukar köra det när jag känner att det behövs. Kanske lite oftare än en gång i månaden.
Mitt antivirus jobbar ju i bakgrunden men sedan kör jag en full scanning kanske varannan månad. Samtidigt kör jag mbam också.
Defragmentering är överskattad. Kör bara den en eller två gånger om året. Stänger även av den schemalagda i Windows 7 för att inte sumpa eventuella återställningar av filer som blivit raderade av misstag. Samtidigt kör jag diskrensningen i Windows samt plockar bort gamla återställningspunkter.

Permalänk
Medlem

Själv har jag kört Windows 7's inbyggda defragmentering. Ser ingen anledning till att skaffa något program som gör det, speciellt när jag inte märker någon skillnad.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra:

AVG Rescue CD
Malwarebytes
Spybot
Ccleaner
JKDefrag

I den ordningen.
Brukar räcka rätt långt.