SSD som systemdisk - budget 1000-1500:-

Permalänk
Medlem

SSD som systemdisk - budget 1000-1500:-

Hej alla Sweclockare!

Nu har jag varit borta från sweclockers alldeles för länge och nu har allt vad heter hårdvara kommit ikapp så pass mycket att jag inte har tid att läsa upp mig på vad som gäller idag. Brukar inte skapa trådar alls eftersom jag annars har haft tid att läsa till mig allt, men nu litar jag på att ni kan tipsa mig om något som passar mitt användningsområde!

Nu är det såhär att jag vill snabba upp min bärbara dator och även få den tystare. Så jag letar efter en SSD eftersom det verkar vara det som gäller. Men vad för SSD? Det är frågan.

Helst ska den ha så mycket utrymme som möjligt men jag prioriterar snabbhet först. 60GB minst är mitt krav på utrymmet. Och den ska vara snabb på att ladda program och köra flera saker samtidigt.
Jag fotograferar mycket så photoshop startas upp flitigt, packar upp mycket rar-filer och kör oftast flera lite krävande program igång samtidigt.

Vilket är viktigast, läs eller skrivhastighet? Och till vilken gräns är skrivhastigheten "tillräcklig" för att inte kännas annorlunda vid "verklig" användning? Och hur pass stor skillnad gör "IOPS-prestandan" mellan diskarna?

Tack för svar, alla svar är välkomna även om du kanske inte har superkoll på allt jag efterfrågar

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag gissar att jag varit borta lika länge som dig och har inte så bra koll på vilka som gäller just nu. (Tja förresten, minns ditt nick från förr!).

Jag beställde en OCZ Vertex 3 120GB till min nya dator för den verkar sjukt snabb ( http://www.nordichardware.se/testlabb/32-storage/42429-ocz-ve... ). Men den kostar nog en tusenlapp mer än du tänkt lägga och leveranstiden är ca 100 år =(

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Hehe, tjena! Ja, desamma

Det verkar onekligen vara en grym disk det där! Hade ju inte varit helt fel faktiskt.. Kanske man ska ta och vänta ett par veckor med att spendera pengarna.. eller rättare sagt när den kommit ut så lär jag ha råd utan problem. Men jag är inte direkt tålmodig när jag känner att jag vill ha något nu och inte sen

Dock lockar ju ocz vertex 2 en hel del, iaf när man tittar på nh testat ovan.. Har sett på olika butiker dock att det verkar finnas E och EX-serie av denna disk, undrar dock om det är typo? För jag hittar bara ena på OCZ's sida. Vill ju inte råka köpa fel sorts disk så att säga..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att så gamla SSD verkar aktuellt när det finns nya med sandforce2 och sata3. En nackdel med dom är iof att man måste byta moderkort och processor och minne för att kunna utnyttja den extra hastigheten.. Men det är ändå dags att byta ut mitt 4 år gamla P35-kort, q6600 och DDR2

Det verkar som många siter har skrivit 12-15:e april som beräknad (obekräftad) leveranstid på ocz vertex 3. Synd att behöva vänta så länge, men den som väntar på nått gott..

EX-serien av vertex är väl enterprise (för servermiljö) och kostar multum Eller det kanske är annat för vertex 2? Jag vet inte.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Hehe, givetvis, fast det är som sagt en nackdel om man har ett "gammalt" system
Jag kom dock på nu innan jag tittade in igen att min bärbara är ju faktiskt begränsad till SATA II, så skillnaden kanske är försumbar i "verkliga livet", dock är vertex 3an fortfarande ruggigt snabb när den körs via SATA II.. hmm... Damnit!

Min senaste stationära burk var också p35kort och så vidare hehe, det var tider det! Nu är min bärbara snabbare än den var. som tur är, dock mer än tillräckligt då jag inte spelar eller något sådant.

Ah, ja det låter logiskt, då finns det alltså både E och EX-serie. Men finns det också vertex icke E eller EX? Väldigt snurrigt med modellbeteckningarna tycker jag i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Hehe, givetvis, fast det är som sagt en nackdel om man har ett "gammalt" system
Jag kom dock på nu innan jag tittade in igen att min bärbara är ju faktiskt begränsad till SATA II, så skillnaden kanske är försumbar i "verkliga livet", dock är vertex 3an fortfarande ruggigt snabb när den körs via SATA II.. hmm... Damnit!

Min senaste stationära burk var också p35kort och så vidare hehe, det var tider det! Nu är min bärbara snabbare än den var. som tur är, dock mer än tillräckligt då jag inte spelar eller något sådant.

Ah, ja det låter logiskt, då finns det alltså både E och EX-serie. Men finns det också vertex icke E eller EX? Väldigt snurrigt med modellbeteckningarna tycker jag i alla fall.

Tror inte att du kommer att märka någon större skillnad i praktiken mellan tex vertex 2 och vertex 3 om du har sata 3gbit/s.

Angående modellbeteckningarna så är som sagt EX versionen enterpise versionen och inte direkt prisvärd för normalanvändare, E versionen är "extended" och ger användaren tillgång till mer av det tillgängliga utrymmet. Ursprungligen så kom diskarna i storlekarna 50g, 100gb osv men sedan släpptes en version med 60gb, 120gb mm som då kallades E. Nu var det inte alla återförsäljare som hängde på den nya beteckningen så en 60gb vertex 2 är samma som en 60gb vertex 2E.

Om man har budgetbegränsningar så finns det diskar som är klart billigare än kommande vertex 3 och som ändå presterar aldeles utmärkt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=622065,645720,844281,459...

Intel 320 släpps först den 28:e mars, men om man ska spekulera lite så kommer antagligen att vara den mest prisvärda av dessa när den väl dyker upp. Annars så är alla diskarna i länken helt ok med lite olika styrkor och svagheter.

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen med enhetsbeteckningarna, då är jag med i spelet igen Och då ser det ju bra ut för vertex 2an... Kanske skulle man dra till med 1900:- budget på SSDn och köpa en 120GB direkt.. hehe.. Allt är bättre än den 80GB 5400rpm 2.5" som sitter i min bärbara för tillfället 50MB/s r/w 20-30ms... fast det är väl bara bra, då lär kan man känna en sjuk skillnad sen.

Det där låter jätteintressant!

Och din lista är väl ungefär det jag la till via prisjakt själv efter att ha tittat igenom lite snabbt, så det ser ut som bra alternativ!
Om priset går ner på intel-disken så kan jag se hur den blir prisvärd, annars är det väl i princip samma disk som föregående SSD från intel? Den kostar ju i princip lika mycket per GB som dom andra i samma storleksklass
Men frågan är väl om den kanske är snabbare i verklighetsscenarion?

Tack!

Visa signatur