Seagate 2tb, något att ha?

Permalänk
Medlem

Seagate 2tb, något att ha?

Såg att inet hade ett erbjudande:
http://www.inet.se/artikel/4900266/seagate-expansion-external...

Är det någonting att ha?

Om inte, vad skulle ni rekommendera i 2tb klassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Är det någonting att ha?

Måste den vara extern?

Annars är det bättre med en intern.

Borde inte USB 2.0 begränsa hastigheten? Kanske bättre att skaffa en med USB 3.0

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634174

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/lagring/ha...

tror det är samma, fast lite billigare

Men jag tror nog att de flesta kommer att sänka sina priser på hårddiskar om ca en månad, då priset kommer att stiga med 100kr om 2 månader.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig en intern så rekommenderar jag definitvt en WD Green 2.0TB har fungerat utan problem för mig, som de flesta WD-hårddiskar. Seagate har jag alltid haft problem med så jag har valt att helt köra utan dem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag vill helst ha en extern, jag har en intern nu som gick sönder och jag gråter blod om jag ska vara ärlig.. Allt jag hade i form av minnen etc va där.. hade en backup som gick sönder.. Så tänkte beställa en ny.. Idag så slutade datorn starta.. Då visade det sig att den hårddisken failar..
Snacka om otur. Jag har inte usb 3.0 på min dator

Permalänk
Medlem

Skulle kört med annat än Seagate som backup. Spara all data på en WD 1.5T själv.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den är bra, snabbt och tyst! har själv en sån fast på 1TB. Tror du kommer gilla den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Jag vill helst ha en extern, jag har en intern nu som gick sönder och jag gråter blod om jag ska vara ärlig.. Allt jag hade i form av minnen etc va där.. hade en backup som gick sönder.. Så tänkte beställa en ny.. Idag så slutade datorn starta.. Då visade det sig att den hårddisken failar..
Snacka om otur. Jag har inte usb 3.0 på min dator

Men går det inte att använda usb 3.0 kontakt i USB 2.0 uttag? I sådant fall kan du köpa en med USB 3.0 som du kan använda fullt ut när du har uppgraderat datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna seagate disken funkar bra, min tickade lite konstigt i början men det gick över

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Har en sådan, fungerar bra och läs ligger väll på ungefär 25 mb i sekunden. Har du en väldigt tyst dator kommer nog denna höras lite men inget jag stör mig på.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Är det någonting att ha?

Jag rekommenderar WD för att dessa modeller står upp och får en bättre kylning än inkapslade modeller vilket jag inbillar mig gör att de håller längre. Min första WD på ynka 250GB snurrar fortfarande efter...4-5år (osäker), men har överlevt en Maxtor och två LaCie (sämsta skit jag stött på när det gäller felfrekvens).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite här. Just nu har jag 2 externa 1TB:are. En är från början av 2009, en från förra sommaren. Nu när jag monterat min första dator och blivit lite förståndigare och händigare på köpet vore det bara dumt att köpa ännu en extern.

Jag vill ha ett lagringsutrymme på minst 2TB. Disken skall huvudsakligen användas som backup.
Frågan är: Vilken?
Samsung Ecogreen F4 2TB
Seagate Barracuda Green 2TB
Western Digital Caviar Green 2TB

Alla verkar prestera likvärdigt..?

Den enda interna jag har nu är en Seagate Barracuda 500GB 7200rpm från 07/08 som satt i min gamla Dell-dator. Dock använder jag en Intel X25-M på 80GB för OS & mer frekvent spelade spel. På Barracudan ligger främst min nedladdningsmapp, men ska även installera mindre frekvent spelade spel där. Hur som helst ska den nya huvudsakligen användas i backupsyften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsn:

Hoppar in lite här. Just nu har jag 2 externa 1TB:are. En är från början av 2009, en från förra sommaren. Nu när jag monterat min första dator och blivit lite förståndigare och händigare på köpet vore det bara dumt att köpa ännu en extern.

Jag vill ha ett lagringsutrymme på minst 2TB. Disken skall huvudsakligen användas som backup.
Samsung Ecogreen F4 2TB

Den enda interna jag har nu är en Seagate Barracuda 500GB 7200rpm från 07/08 som satt i min gamla Dell-dator. Dock använder jag en Intel X25-M på 80GB för OS & mer frekvent spelade spel. På Barracudan ligger främst min nedladdningsmapp, men ska även installera mindre frekvent spelade spel där. Hur som helst ska den nya huvudsakligen användas i backupsyften.

http://www.inet.se/artikel/4303950/2tb-hitachi-7k3000

Köp en disk som snurrar i 7200rpm. De andra diskarna kanske drar mindre el men man förlorar i prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men är det verkligen nödvändigt på något sätt när den främst ska användas till backup? Jag ska i princip bara lasta över en massa filer på den och låta den vara. Eller ja, det är det jag planerar att göra i alla fall. Men någon övrig info om just den du länkade? Kollade omdömen på newegg, verkar vara blandat men överlag bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Min bestämda känsla är att Samsung F4 är den mest prisvärda ur alla aspekter utav de som är listade ovan. Seagate:n är lite snabbare (5900 RPM) men låter i gengäld mest av dem. Western Digital har sina problem i RAID (som jag själv råkat ut för) på grund av kassa funktioner. Har ett gäng WD Green-diskar och Samsung F4 och jag är helt klart mest nöjd med Samsungarna, av vilka inga har kraschat än. Tre WD Green-diskar har gett upp än så länge.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsn:

Samsung Ecogreen F4 2TB

Jag köpte nyligen en Samsung F4 2TB för jag har aldrig testat Samsung innan. Har en Seagate som har gått i 5 år (dock inte nära 24/7) så det är också lite vad du har för erfarenheter av dessa märkena sen innan.

Permalänk
Medlem

Googlade lite reviews och seagaten är snabbare än bl.a WD:s motsvarighet.
Känner inte igen sidan som gjorde testen dock, men here it goes: http://www.overclockersclub.com/reviews/barracuda_green_2tb/

"I was surprised on how much faster the Seagate Barracuda was compared to the Western Digital Caviar drive. While sometimes it was only slightly faster there were some instances such as with the IO Meter tests where the Barracuda was more than twice as fast."

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb