wlan 50 meter, rekomendation av pci kort?

Permalänk

wlan 50 meter, rekomendation av pci kort?

Hej!
Har idag en äldre dator i garaget och skulle behöva internetuppkoppling till den. Datorn är en äldre HP med pentium 4 och 1 gig ram.

Kör idag med en netgear wndr3700 som räcker precis till garaget med ostabil uppkoppling när jag prövar med min laptop. Har tänkt att köpa att pci nätverkskort till datorn och om det blir ostabilt köpa en separat antenn och sätta utanpå garaget t.ex. en riktad 9 dbi antenn.

Till frågan, vilket pci kort rekomenderas? Har kollat på d-link och tp-link.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket 802.11n-kort med en extern RP-SMA-antennanslutning lär fungera super. Har bra erfarenheter av både D-Link och TP-Link. Kör själv ett D-Link DWA-547 med tre stycken TP-Link 7 dBi-antenner och det fungerar mycket bra.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

dlink-547

Skrivet av Kr^PacMan:

Vilket 802.11n-kort med en extern RP-SMA-antennanslutning lär fungera super. Har bra erfarenheter av både D-Link och TP-Link. Kör själv ett D-Link DWA-547 med tre stycken TP-Link 7 dBi-antenner och det fungerar mycket bra.

d-link-547 har fått väldigt dåliga omdömen av vissa som klagar på dålig signalstyrka och även problem med drives till windows 7 x64, vilket dock jag inte kommer ha problem med då den datorn jag ska använda har windows xp.

Hur långt räcker det trådlösa för dig?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kortet i min router som är inbyggd i ett egenbyggt 19" rack som består främst av en 36 MM bänkskiva, och kan stänga det helt. När jag har stängt har jag full mottagning i hela lägenheten, men å andra sidan så är det en etta. Oavsett vilket kort man köper ska man köra nya antenner, de som följer med är skräp!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+