Apple stämmer Samsung för likheter med Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Vill tyvärr säga emot dig.
Det var inte apple som revolusionerade något med sina varor utan det var applefantasterna som spred produkterna åt dom.
Du vet dom som byter dator, mp3spelare samt mobil varje år när apple släpper en "ny" sak som dom bara inte klarar av att leva utan.

Jag säger inte på något visa att apple är värdelösa eller gör dåliga saker men det är inte deras förtjänst nu på senare tid att dom "revolutionerar" marknaden för varje ny produkt som skiter ur sig.

Se bara på videosamtal på iPhone 4. Dom revolutionerade något som redan fanns och som var bättre än det dom kom med men ändå så var alla helt utom sig för att dom kunde ringa videosamtal. Och jobs lade fram detta som något speciellt och eget. (som jag uppfattade honom då i alla fall.)

Men snälla, tänk iaf innan du skriver..
Jag menar så klart den FÖRSTA iPhonen, och den FÖRSTA iPaden. Innan iPhone kom ut så var segmentet smartphone väldigt litet och enbart inriktat mot affärsmän som vill kunna kolla mailen helt utan användarvänlighet..
Innan iPad kom så var tablettmarknaden försvinnande liten, nu släpper var och varannan tillverkare tabletts för att få del av den marknad som skapades.
Det är inte bara försäljningen till de som köper apple som skapar marknaden, det är även försäljningen av liknande produkter till de som ogillar Apple som ska köpa en likadan produkt (fast av t.ex. samsung) för att bevisa att den är bättre..

Ogilla Apple allt ni vill men om ni inte kan erkänna att det var iPhone och iPad (och iPod) som NÄR DE LANSERADES i stort sätt skapade marknaden för de produkterna så är ni bara blinda av hat..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Snarlik är INTE det samma som kopierat ...finns något som kallas för verkshöjd......

word my friend

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

Helt sjukt! Jag visste inte om detta tidigare.

Har inte varit IFantast tidigare och kommer aldrig bli det, men detta är sjukt dåligt av apple.

Hoppas de spenderar pengar som satan i det och förlorar. Detta kommer gå utöver priserna på IPhonen vilket kommer göra större skada än nytta i längden.

Jag äger en "samsung galaxy S" och tycker visserligen att det är en kopia på Iphone, men jag tycker att det är en bättre kopia på spelaren (efter att ha sätt bilden). Jämfört med Iphone är min telefon lättare, smalare (inte säker på iphone 4) har ett öppet OS som går att anpassa hur som helst utan att bli av med garanti!

Visserligen är jag inte personen att säga vad som är kopia på vad, men samsungen har många funktioner som är mycket bättre för användaren och designen är tycker jag uppenbarligen tagen från deras spelare.

Skrivet av Mangler:

Apple kan nog få lite problem med denna stämningen trots allt, verkar som att de stal kopierade designen från samsung.

http://img830.imageshack.us/img830/8822/73e7bcd2.jpg

Permalänk
Medlem

ja visst är de lika och det går inte att strunta, i men dock förstår jag inte varför man ska stämma någon för det. Det finns knappt något på marknaden som inte är kopia/förbättring av något annat, då kan företaget som släppte första platt-tv'n stämma näst intill alla andra eftersom de är alla ganska lika designmässigt. De som släppte första SLR-kameran kan stämma de flesta andra då deras design är väldigt lik.

Visst det är tråkigt att samsung inte skapar någon personlig design men det är så marknaden funkar, alla kopierar det som säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Apple kan nog få lite problem med denna stämningen trots allt, verkar som att de stal/kopierade designen från samsung.

Datumen tycks inte stämma för vad jag kan hitta är att f600 presenterades månaden efter iPhone.

Permalänk

*sigh* I'm not surprised.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Död sedan snart två veckor alltså?

Tror faktiskt att du förstod min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz1992:

Datumen tycks inte stämma för vad jag kan hitta är att f600 presenterades månaden efter iPhone.

Du har rätt, det verkar som att personen som gjorde bilden var lite förvirrad, feb 2007 var första gången de demonstrerade telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz1992:

Samsung F700 mars 2007
iPhone Juni 2007

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Essin:

Men snälla, tänk iaf innan du skriver..

[...]

Ogilla Apple allt ni vill men om ni inte kan erkänna att det var iPhone och iPad (och iPod) som NÄR DE LANSERADES i stort sätt skapade marknaden för de produkterna så är ni bara blinda av hat..

Här kan man iofs ifrågasätta det kausala samband du bestämt hävdar föreligger. Kan lika gärna vara (t.ex.) så att tiden då började bli mogen för att lansera smartphones till den breda massan och att Apple är/var ett väldigt lyhört företag som då såg möjligheten att bli "först" (och därmed också kanske störst) på denna marknad. Därmed inte sagt att smartphones inte hade blivit stort utan Iphone (eller för den delen att andra hade gjort det lika bra eller tidigt etc).

Permalänk

Fyfan va löjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Samsung F700 mars 2007
iPhone Juni 2007

Läs en gång till vad jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Här kan man iofs ifrågasätta det kausala samband du bestämt hävdar föreligger. Kan lika gärna vara (t.ex.) så att tiden då började bli mogen för att lansera smartphones till den breda massan och att Apple är/var ett väldigt lyhört företag som då såg möjligheten att bli "först" (och därmed också kanske störst) på denna marknad. Därmed inte sagt att smartphones inte hade blivit stort utan Iphone (eller för den delen att andra hade gjort det lika bra eller tidigt etc).

Går ju inte att resonerna med haters..

Du går enormt långt med ditt hypotetiska tänkande bara för att kunna upprätthålla en åsikt om att Apple inte gör eller någonsin har gjort något bra.. Eller what's the deal? är du lika synisk gällande allt annat i livet också?

Jag ger mig, du har rätt, allt är ett enormt sammanträffande, om inte apple hade släppt iPhone eller iPad (eller iPod) så hade marknaderna ändå utvecklats exakt likadant och exakt lika fort och vid exakt samma tillfälle och företag X hade istället släppt produkter som är byggda av kärlek och alla får sitt eget operativsystem designat av gud. Apple är bara onda och snodde guds plan så de visste att på just denna dag kommer gud göra så att alla människor vill ha denna typ av produkt, så om apple släpper en produkt då så kommer folk vilja köpa den och de kan sprida som jävulspropaganda.

Haters gonna hate..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Essin:

Du går enormt långt med ditt hypotetiska tänkande bara för att kunna upprätthålla din åsikt om att Apple inte gör eller någonsin har gjort något bra..

Jag ger mig, du har rätt, allt är ett enormt sammanträffande, om inte apple hade släppt iPhone eller iPad (eller iPod) så hade marknaderna ändå utvecklats exakt likadant och exakt lika fort och vid exakt samma tillfälle och företag X hade istället släppt produkter som är byggda av kärlek och alla får sitt eget operativsystem designat av gud. Apple är bara onda och snodde guds plan så de visste att på just denna dag kommer gud göra så att alla människor vill ha denna typ av produkt, så om apple släpper en produkt då så kommer folk vilja köpa den och de kan sprida som jävulspropaganda.

Haters gonna hate..

Nu tror jag iofs inte att du läser mitt inlägg så noga då jag även skrev att det inte är säkert att andra hade gjort det lika bra etc. Poängen var i varje fall att ifrågasätta det "uppenbara" att som du skrev; Apple skapade den breda smartphonemarknaden. Frågan blir då, i mina ögon, vad hade hänt om inte Iphone hade kommit ut (något som vi inte kan veta). Att de bidragit att göra den bättre (och kanske större) genom olika innovationer är en annan sak. Tyvärr blir så gott som alltid diskussioner om Apple/Nvidia/Amd etc oerhört laddade (och som jag ser det; inlägg tenderar att tolkas ganska svart eller vitt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Du går enormt långt med ditt hypotetiska tänkande bara för att kunna upprätthålla din åsikt om att Apple inte gör eller någonsin har gjort något bra..

Haters gonna hate..

Då säger att alla som ser på situationen med öppna ögon och är resonliga är haters.
Då blir det inte mer än naturligt att du är en fanboy då du vägrar inse att folk inte är haters eller är illasinnade mot apple utan bara tycker väldigt illa om situationen och sätter apple beter sig på.
Aser: sa till och med att Apple är/var väldigt lyhörda mot vad den stora massan ville ha och därmed bestämde sig för att vara "först".
Tiden va mogen och dom tog ett koncept som dom bredde ut för folksfötter med den skicklighet dom har med att få folk att köpa det dom säljer.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Nu tror jag iofs inte att du läser mitt inlägg så noga då jag även skrev att det inte är säkert att andra hade gjort det lika bra etc. Poängen var i varje fall att ifrågasätta det "uppenbara" att som du skrev; Apple skapade den breda smartphonemarknaden. Frågan blir då, i mina ögon, vad hade hänt om inte Iphone hade kommit ut (något som vi inte kan veta). Att de bidragit att göra den bättre (och kanske större) genom olika innovationer är en annan sak. Tyvärr blir så gott som alltid diskussioner om Apple/Nvidia/Amd etc oerhört laddade (och som jag ser det; inlägg tenderar att tolkas ganska svart eller vitt).

Jag hoppas du förstod att jag inte var seriös, eller måste man ha med en smiley för det?

Är du lika synisk gällande allt här i livet och tillämpar "tänk om X.." i alla lägen? I så fall måste du stå väldigt still i livet då det finns oändligt många saker att ifrågasätta och tänka, "vad hade hänt om X eller Y hade hänt istället för det som verkligen hände".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miggro:

Angående det "gråa fältet", så syftar jag på det som ligger längst ner, där fyra ikoner befinner sig. (På båda telefonerna)
Angående din chassi-liknelse. Finns det något patent på den designen? Det är inte riktigt lika "nära", som en menydesign hos en telefon.

PRV skriver på sin hemsida under "Varför designskydd?"

"Som idéskapare har du kanske en unik form som du satsat både tid och pengar på att ta fram. Vill du skydda designen så att ingen annan kan kopiera den ska du söka ett designskydd."

Samt under "Om någon kopierar din idé"

"Skulle det ändå hända att någon använder sig av din skyddade design, trots att du har uppmärksammat denne på att du har ett designskydd, så har du möjlighet att vända dig till domstol. Domstolen kan sen förbjuda den som gjort intrånget att fortsätta med det, dessutom kan det bli så att du får ett skadestånd. Ibland kan domstolen även döma till böter eller fängelse."

Det borde väl vara uppenbart för folk varför Apple stämmer?
Du måste väl se menyerna ändå? Eller?

ok de har homeknappen på samma plats men det är ju för att det är den bästa platsen att ha den på. Alla smartphones har ju någon eller några knappar där så tycker det känns onödigt att hänga upp sig på Vad menar du med menyerna? de 4 shortcuts längst ner? De är ju utbytbara och sett på designen som även den är utbytbar tycker jag inte de är lika nej. Det kanske är shortcuts till samma appar men är inte sms, knappsats och kontakter det man vill komma åt snabbast?

Vad är det de har patent på? Mobildesignen eller design av hela produkten med mjukvara osv? vet faktiskt inte

Förneker inte att de påminner om varann men titta på samsung äldre touchmodeller. Alla har samma drag som SGSen har

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Då säger att alla som ser på situationen med öppna ögon och är resonliga

Det är just det jag gör ju, är snarare så att hans argument emot är rent hypotetiska och i en "men tänke om" värld snarare än förankrade i verkligheten..

Men om vi följer hans scenario. Jävlar va värdelösa alla andra företag måste vara som de låter Apple som "första" företag släppa dessa produkter på tre så stora och viktiga marknader (mp3, mobiltelefon, tablett). Eller är alla andra företag så dåliga på att känna av att ingen annan än Apple förstod att nu är det perfekta tillfället att släppa dessa typer av produkter?

Jag tycker han argument känns betydligt mer långsökt då det i stort sätt förutsätter att hela företagsvärlden förutom Apple är helt dumma i huvudet och har ingen känsla för marknaden alls..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrusher:

Samsung F700 lanserades en månad efter första iphone, så om det kopierades så började det antagligen där.
http://static.phonesreview.co.uk/wp-content/phoneimages/2007/...

När ska folk förstå. Det är INTE när man lanserar produkten som avgör vem som kopierar... Det är när man börjar utveckla den.

Enkelt Exempel:
Apple börjar utveckla: 1/1 (1:a/januari) och lanserar: 1/4
Samsung börjar utveckla sin produkt senare: 1/2 men lanserar en månad tidigare än Apple: 1/3

Om någon kopierar, vem är det isåfall...?

Permalänk
Medlem

Älska hur de har tagit Phone-ikonen rakt av xD

Permalänk

På bilden visar SC startskärmen på Iphone men menyn på SGS?? Kanske lite dåligt val. Men några personer börjar med Iphone börja med "rutnät" i menyer, så har många tillverkare haft det långt innan Iphone. Sony Ericsson P990i hade jag 2006 och den hade rutnät och touch screen. Men Iphone 4 och SGS är inte så lika. Jag äger en SGS och mor en Iphone 4. SGS har avrundade kanter. två mer knappar få fonten, inte rund "startknapp". Bilden är ganska dålig för att SGS är Piano svart inte matt svart. IPhone har en liten annan nyans. Iphone är silvrig på sidorna. SGS har mörkgrå Chrome list runt överkanten. Visst mobilerna liknar varandra men man ser att det är olika tillverkare. Iphone har grymt högre kvalité känsla när man håller den. Men SGS är skönare att hålla i. Detta är smak och tycke.
Är mobilerna lika? Om du inte ser det skaffa glasögon. Men Samsung har mer kopierat sin äldre "bror" Samsung Jet. Båda mobilerna är rickigt bra och jag är kanske lite för gammal för att sitta och spela så jag valde SGS för bättre batteritider och reptålig skärm. Om jag skulle vara mobil försäljare skulle jag inte kunna säga "välj den" för det är fel. Mobilerna är lika men ändå så olika.

Skrivet av Essin:

Haters gonna hate..

Om du tror Apple var först med Touch screen Smartphone/tablet så har du fel. Men det var Apple som tog det seriöst till marknaden. Redan 1992 kom PenPoint OS av IBM "ThinkPad" kallade IBM den.
Apple va inte med i gamet att utveckla touch baserade enheter innan 2007 med Modbook. Appel satt högre press men tex Samsung lanserade "Pad" före Apple. Samsung Q1 lanserades 2006 Med windows Vista. Va säker någon mer som lanserade innan till privatpersoner. Men att påstå att det är Apple som kom på Touch för det är det du nästan gör är ju bara löjligt. Tror marknaden skulle se nästan identisk ut som den gör idag om inte Apple skulle gör mobiler

Android börja utvecklas 2005 - första mobilen 2008/ 22 Oktober
Iphone OS börja utvecklas 2005 - första mobilen 2007/ 29 Juni
Tror inte dom påverka varandra

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag har en telefon som är väldigt lik Apple Iphone, dock så kom denna telefonen (LG kc910) ut före Iphone, skulle vilja se LG stämma Apple och få tyst på de kärringarna en gång för alla, de tror att de är först inom allt de arbetar med när i faktum stämmer sin väg fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

På Om du tror Apple var först med Touch screen Smartphone/tablet så har du fel. Men det var Apple som tog det seriöst till marknaden. Redan 1992 kom PenPoint OS av IBM "ThinkPad" kallade IBM den.
Apple va inte med i gamet att utveckla touch baserade enheter innan 2007 med Modbook. Appel satt högre press men tex Samsung lanserade "Pad" före Apple. Samsung Q1 lanserades 2006 Med windows Vista. Va säker någon mer som lanserade innan till privatpersoner. Men att påstå att det är Apple som kom på Touch för det är det du nästan gör är ju bara löjligt. Tror marknaden skulle se nästan identisk ut som den gör idag om inte Apple skulle gör mobiler

Jag har inte någonstans skrivit att Apple var varken först eller uppfann touch på något sätt, jag har t.o.m. skrivit raka motsatsen. Det jag hävdar är att Apple genom sina lanseringar av iPhone och iPad, skapade en marknad för produkter av denna typ. Visst det fanns ett fåtal innan men det var inte förän iPhone kom som marknaden för smartphones blev något för vanliga människor (innan fanns främst några Palms med horribelt gränssnitt avsädda för (högre) tjänstemän som ville kolla sin mail). Likaså fanns för ett par år sedan nästan ingen marknad alls för tablett datorer, men nu efter att Apple släppt sin iPad så finns det en enorm marknad för tabletts och alla dataföretag släpper sina egna. Så om lanseringarna av dessa produkter inte har någonting att göra med hur marknaderna utvecklats, varför dessa kollosala sammanträffanden i tid? Har apple bara haft as tur flera gånger?

edit: ps. Kanske bör lägga till att jag enbart äger en Apple produkt (iPhone4) som jag också har vunnit och inte betalat ett öre för, innan den så hade jag bara Samsung mobiler och jag skulle nog snarare vara en Samsung fanboy om något. Men det hindrar mig inte från att se självklara samband och ge beröm där beröm förtjänas. Tyvärr verkar många vara förblindade av hat eller avundsjuka eller vad det nu kan vara mot Apple för att tänka logiskt..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mangler:

Apple kan nog få lite problem med denna stämningen trots allt, verkar som att de stal/kopierade designen från samsung.

Eller denna:

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FightClub:

Har själv en Galaxy S och jag tycker att det sämsta med den, förutom GPS:n, så klart, är TouchWiz. Jag vill spy när jag ser den. Det första jag gör efter att jag återställer den är att lägga in någon annan Launcher. Det är synd att de lägger sånt skräp på en telefon med revolutionerande hårdvara då den fortfarande är den snabbaste enkelkärniga telefonen sedan dess lansering (ett år sedan) vad gäller grafik, och ensam om sAMOLED om det är färger som man gillar..

Ja det stämmer väl, det du säger om "väntan", men håller dock fast vid vad jag sa, där till.

Sant, TW kanske inte är världens bästa upplevelse från start, men med ADW EX över så är den helt underbar att hantera.
GPSen har fungerat felfritt för mig senaste månaderna, har dock inte kört "original"-rom förens nu när Gingerbreaden släpptes officiellt, hade alphan innan och redan där var GPSen okej.
Jag låser min GPS på mindre än en sekund på 20 meter inomhus, (duger enligt mig när jag sitter inomhus samt kör bil),
Dock, att använda den som träningsredskap är inte att föredra, men bilkörande efter den fungerar klanderfritt i mitt fall.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Okej, visa mig en mobilskärm som är är bättre än Retinan som sitter i iPhone4. och snälla försök inte likställe högre upplösning med bättre skärm!

Öh, typ alla mobiler i den högre prisklassen det här året?

Lg optimus black, Sony ericsson arc etc etc,

Det är skärmar som direkt visar en bättre bild till en betydligt lägre strömförbrukning, sen har du mobiler som optimus 2x som kan registera 10 fingrar istället för 3 etc etc.

Visar ju lite på din inkompetens att du inte vill jämföra skärmens upplösning, det är det som var/är speciellt med retina. Små skärmar med en högre upplösning än vad människans öga kan uppfatta.

En bra mobilskärm är så stor som möjligt, så hög ljusstyrka som möjligt, multitouch som klarar av iaf 4 fingrar för spel/mer avancerade appar, har en standard upplösning för video uppspelning typ 480 eller 720-1080 (framtiden). Och framförallt är riktigt strömsnål.

Sen har jag svårt o se vad detta har med topic och göra? Den handlar ju om Apples desperata agerande när de tappar marknadsandelar.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

I princip allt du säger har med smaksak att göra, det Syns skillnad på Retina och SAMOLED etc. Vissa gillar skärpan i retina mer än svärtan i SAMOLED, så är det bara. Du klandrar ner på Retina och säger att den har för hög upplösning? Skärp dig...
Du verkar vara fast i träsket ärligt talat, Lösbonde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

....snipp....Det jag hävdar är att Apple genom sina lanseringar av iPhone och iPad, skapade en marknad för produkter av denna typ. Visst det fanns ett fåtal innan men det var inte förän iPhone kom som marknaden för smartphones blev något för vanliga människor (innan fanns främst några Palms med horribelt gränssnitt avsädda för (högre) tjänstemän som ville kolla sin mail).....snapp.....

Jag tror du glömmer alla ägare av en Nokia med S60/S80/S90 och övriga telefoner med symbian som os.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför blir sånt här bara nyheter när det är Apples tur att stämma någon? Ni gör mig besviken SweC.

Sånt här händer ju snart dagligen från alla möjliga olika tillverkare.

Kanske för att Apple är störst vad gäller innovation av smartphones i dagsläget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Kanske för att Apple är störst vad gäller innovation av smartphones i dagsläget...

Detta kan jag inte hålla med om, väldigt innovativt att återlansera videosamtal, dessutom att det ENDAST går om man är kopplad till WiFi och endast mellan iPhones. Sanslöst om de inte fixat detta vid nuläget.
Gränssnittet och funktioner har sett ut i princip på samma sätt sen första iPhonen.
Föråldrad hårdvara vad gäller allt förutom skärmen, och de tillverkar inte ett knyst själva utan köper hårdvaran från andra.
Förstår inte alls hur du tänker, du får gärna utveckla.