Apple stämmer Samsung för likheter med Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem

Det viktiga är väl hur Samsung Galaxyn uppfattas av en vanlig svensson som ska ha en iPhone som alla andra och inte teknikfreaks som alla här är.

Svensson har inte koll på skillnaderna i funktioner osv i OS:en utan han hade sagt "kolla en billig iphone" när han sett samsungen och sen köpt den .
Så även om jag inte gillar iPhone så tycker jag att Galaxyn ser pinsamt lik ut framifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, sådär illa är det väl inte ofta det blir av en slump?

Ja men hur ska det se ut då?
Ska skärmen vara en cirkel istället för en rektangel?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzor:

Ja men hur ska det se ut då?
Ska skärmen vara en cirkel istället för en rektangel?

Ja, det hade till exempel varit roligare. Annars hade väl Knashatt en illustrerande bild i inlägg #112; om de ändrade på bara några av punkterna skulle nog upplevelsen bli en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jag förstår inte logiken när du säger att du behöver zooma mer på en större skärm. Det är ju tvärtom..

Det beror helt på. Du kan behöva zooma för att dina ögon inte ser texten eller för att skärmen helt enkelt inte klarar av att presentera texten utan att pixlarna grötar ihop sig. Jag har blivit helt bortskämd av iPhone 4:as skärm känner jag, gillar verkligen den extrema skärpan som gör att man kan läsa väldigt lite text utan att behöva zooma. Men det är min personliga åsikt.

Skrivet av Lösbonde:

Poängen med retinan, eller vad skall vi kalla det kärnan av idioti. Är att man kastar bort energi på att ha en upplösning du inte kan se skillnad mellan. Det resulterar i att man är tvungen att skruva ner ljusstyrkan till en nivå där man inte ser ett piss i dagsljus (såvida man vill iaf ha ett par timmars aktivt användande).

Som sagt att du inte ser skillad får stå för dig men att man måste dra net ljusstykan så pass mycket för att det skall räcka mer en ett par timmars användade är felaktigt. Om du upplevde det med din iPhone 4 så hade du ett måndagsex.

Skrivet av Lösbonde:

Som sagt, jag droppade min från 40-50 cm, från bänken på gymmet till marken skiten sprack totalt.

Och att just din gick sönder är ett mycket bättre test som bevisar att alla iPhones pajar vid ett dropp från 40-50 cm?...eller hur tänkte du nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo, visar ju lite på hur värdelösa såna där tester är, såg något liknande från svt där alla tablets skulle "klara att bli överkörda av bilar"

Exempel är när de försöker repa glas med en skruvmejsel - de missade nog kemi kurserna.. glas är flera gånger starkare än järn.

Ungefär som att försöka repa en diskbänk med en träsked. GG

Sen lite längre fram försöker de samma skit fast med plast! Känns som ett aftonbladet test.

Som sagt, jag droppade min från 40-50 cm, från bänken på gymmet till marken skiten sprack totalt.

Eftersom du helt verkar sakna möjlighet att förstå ett omfattande test lägger jag in en video direkt här istället. Upprepade fall från 50cm på hård golv (från testet jag länkade till där du endast finner träskedar mot diskbänkar):

Telefonen fungerar felfritt efteråt, utan allvarliga skador. Låt bli att svara på detta inlägg. Jag orkar inte argumentera mer med folk saknar förmågor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vilken soppa....känns som att det kommer en ny stämning i mobilvärlden varje månad och rykten/hot om en ny stämning varje VECKA.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Fast det är ju apple som stulit designen från samsung.

http://i.imgur.com/aLGOQ.jpg

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk

Första gången jag såg den telefonen som är på bilden så tänkte jag... när kommer apple stämma samsung. Visst är dom lika enligt mig men stämma dom för att man kan sätta 4 favoritikoner med grå bakgrund längst ner på telefonen är väl ganska overkill.

Är apple rädda för att samsung ska köra över dom eller varför stämmer dom samsung först nu ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Samsung har inte varit oblygt när det gällt att snegla på Apples design men att stämma är så jäkla onödigt. Är det nåt som behöver ändras på i framtiden så är det dessa oändliga stämningar till höger och vänster för minsta lilla småsak. Det har gått alldeles för långt.
Det är varumärken som man ska försvara och det ska kunna göras utan en drös av advokater. Man bygger upp ett varumärke genom kvalite och kundservice och sen lever man på det. Konkurrenter får kopiera utseende men inte varumärket. Då blir fokus på kvalitet och tillit till företagen, inte som nu vem som lämnat in mest nonsenspatent.

Permalänk
Medlem

Larvigt, varför jämför man iPhonens Homescreen med Samsungens app-meny?

Permalänk
Skrivet av Aser:

En länk kring detta: http://www.sprakradet.se/6541

Ska således, enligt dem, skrivas Ipad/Iphone istället för iPad/iPhone. Nog om detta.

Inte det jag frågade efter men detta ser ju också bra ut, tack för länken!

Permalänk
Skrivet av jonathan82:

Fattar inte hur folk inte kan se att de är skit lika!?!?
Tom menyerna är ju ren jävla kopia. (utseendemässigt)
Visst fan, jag hatar oxå Apple´s översittar fasoner.
Men sluta försöka ljug för er själva.

sen är ju menyer och sånt android så är väl google dom ska gå efter då
och sen att alla mobiler ser lika ut är ju inte konstigt, tror inte en trekantig mobil skulle sälja, eller en hexagon, är ju bara Apple som är rädd att dom inte längre ska kunna ta 7000 kr för en mobil med hårdvara för max 2000 när alla andra mobiltillverkare tillverkar mobiler med bättre hårdvara, bättre kodade operativ system och stabilare patchar och tar mindre än hälften så lite betalt

Visa signatur

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz 1 MB | MSI K8N NEO2 Platinum-54G | 200GB western digital | Ati Radeon9800Xt 256 | Crucial PC4000 BallistiX DDR 1024MB |

Permalänk
Medlem

apple kanske börjar bli rädda från konkurrensen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Did Apple rip-off LG ?

LG KE850 touchscreen med en helt ny design. visades på en mässa september 2006 långt föra Iphone.

LG's KE850 döptes om till Prada och fick pris för innovativ design 2006 (IF Design Award). Woo-Young Kwak från LG hävdade att Apple kopierade designen när Iphone släpptes 2007

Kom det en stämningsansökan från LG ? NEJ

nuff said

Visa signatur

Nexus One • RA-nexus-v1.6.2 • CM 5.0.5.3w/gapps • Apps2sd: enabled • Meltus Audio/Volume Hack V2r2 • Desire Camera :)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Du missa ju hela poängen att de skall vara ljusstarka så man ser något + strömsnåla. Skillnaden mellan black och iphone 4 är att du får dubbla ljuststyrkan till halva strömförbrukningen. Trots det faktum att den är större.

Jag förstår inte logiken när du säger att du behöver zooma mer på en större skärm. Det är ju tvärtom..

Poängen med retinan, eller vad skall vi kalla det kärnan av idioti. Är att man kastar bort energi på att ha en upplösning du inte kan se skillnad mellan. Det resulterar i att man är tvungen att skruva ner ljusstyrkan till en nivå där man inte ser ett piss i dagsljus (såvida man vill iaf ha ett par timmars aktivt användande).

Förenklat: Retinan är utvecklad för att låta betydligt bättre än den är, med en DPI som är ologisk och i all typ av vardagligt användande är den medelmåttig at best. Precis som resten av telefonen.

Nu behöver det inte nämnas att trots att utöver en bättre skärm, bättre batteritid, betydligt bättre prestanda, bättre lagring så kostar en Iphone 4 det dubbla.

I ditt inlägg bör du nog överhuvudtaget inte ha med ordet logik....

Så ditt resonemang att man inte behöver "retina" display. Alltså en display med högre pixeldensitet än vad ögat kan uppfatta på ett normalt avstånd är att man ju ändå inte ser det.... Nä det är ju poängen du ser inte pixlarna på retina displayen MEN det är ju därför den är bra. Det är så klart en fördel då på andra sämre displayer så ser man pixlarna. Det är inget snack om att det är en fördel med så här hög pixeldensitet.

Generationerna android som kommer i framtiden kommer ha lika hög om inte högre upplösning som Iphone och det är bra, framtidens Iphone kommer förhoppningsvis ha bättre svärta som samoled skärmarna, det är också bra. Om nu bara folks logik också kunde bli lite bättre i framtiden.....

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig artikel tycker jag. Man har skrivit den så som att Samsung hotar att avbryta samarbetet med apple. Det enda han egentligen säger är att de ska svara på anklagelsen aktivt sedan har man en anonym källa som säger att de ska "reagera skarp". Om man sedan fortsätter artikel med att skriva om hur deras samarbete ser ut i dag lyckas man vinkla den till något mycket allvarligare än vad någon har sagt att det är.

Permalänk
Medlem

ut med apple och in med nalle puh!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Tycker att man känner ett visst hat mot apple här. Jag tycker det är bara dumt att säga "Nu får apple ge sig" osv.. Det är så här det funkar mellan företagen. Jag ser klart och tydligt att Samsung nästan rent utav "kopierar" utseendet och menyn. Tycker Samsung kan komma på något nytt eget, annorlunda, ny tänkade och inte kopiera desginen för dom måste komma med en ny model varje halvår... Och det är ingen idé att hotattackera den kommentaren för detta är MIN åsikt och den får ni tamej fan acceptera!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Tycker att man känner ett visst hat mot apple här. Jag tycker det är bara dumt att säga "Nu får apple ge sig" osv.. Det är så här det funkar mellan företagen. Jag ser klart och tydligt att Samsung nästan rent utav "kopierar" utseendet och menyn. Tycker Samsung kan komma på något nytt eget, annorlunda, ny tänkade och inte kopiera desginen för dom måste komma med en ny model varje halvår... Och det är ingen idé att hotattackera den kommentaren för detta är MIN åsikt och den får ni tamej fan acceptera!

Varför då?
Det har redan länkats ett flertal bilder och filmer som visar upp Samsung enheter som haft det utseende som Iphone har idag. alltså är det Apple some kopierar Samsung, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Varför då?
Det har redan länkats ett flertal bilder och filmer som visar upp Samsung enheter som haft det utseende som Iphone har idag. alltså är det Apple some kopierar Samsung, inte tvärtom.

Jag har kollat på det folk har länkat men.. tycker du nu, om du tänker efter att detta är likt varandra? http://i.imgur.com/aLGOQ.jpg ? Det enda gemensama är en kromrand och högtalaren sitter på samma ställe. Majoriteten på swec gillar inte apple. Som jag tyvärr tycker är lite tråkigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Detta är så tramsigt.

Ni som säger att Samsung kopierar den fysiska designen: Titta på vilken Smart Phone som helst. Alla ser i princip likadana ut. Det är ganska svårt att variera utseende på något som är en stor skärm med plast runt. Det som skiljer modellerna åt är i regel ett par fysiska knappar, kamera och någon text.

Ni som gnäller på att Samsung kopierar menyerna: Gnäll i så fall på Google istället. Det är inte Samsung som designar Android.

Sammanfattat; trams, trams och åter trams. När ska Apple acceptera att de inte längre är några nyskapare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Jag har kollat på det folk har länkat men.. tycker du nu, om du tänker efter att detta är likt varandra? http://i.imgur.com/aLGOQ.jpg ? Det enda gemensama är en kromrand och högtalaren sitter på samma ställe. Majoriteten på swec gillar inte apple. Som jag tyvärr tycker är lite tråkigt.

Ja, jag tycker att de liknar varandra, precis som att bakgrunden på en Iphone ser ut som bakgrunden på en Samsung... De jämför Iphones förstasida på telefonen mot menyn i en samsung. Menyer ser likadana ut i ALLA smartphones. I detta fall så är det Apple som är makt galna och löjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxxen#28:

Fast det är ju apple som stulit designen från samsung.

http://i.imgur.com/aLGOQ.jpg

Nu har jag ju totalt missat den samsung spelaren (och ev. cirkus runtikring detta), men, visst fan är det likt. Blev det någon stämning back then?

Permalänk
Skrivet av lakej:

Min HTC Desire är inte det minsta lik Iphone, så det går att göra smartphones som inte ser ut som skit.

Den är ju IOF ful som stryk

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Den är ju IOF ful som stryk

Says you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxxen#28:

Fast det är ju apple som stulit designen från samsung.

http://i.imgur.com/aLGOQ.jpg

Fast den där bilden har ju ett stort faktafel, F700 visades upp första gången i Februari 2007, alltså en månad efter iphone.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo, visar ju lite på hur värdelösa såna där tester är, såg något liknande från svt där alla tablets skulle "klara att bli överkörda av bilar"

Exempel är när de försöker repa glas med en skruvmejsel - de missade nog kemi kurserna.. glas är flera gånger starkare än järn.

Ungefär som att försöka repa en diskbänk med en träsked. GG

Sen lite längre fram försöker de samma skit fast med plast! Känns som ett aftonbladet test.

Som sagt, jag droppade min från 40-50 cm, från bänken på gymmet till marken skiten sprack totalt.

Där har vi förklaringen till att du är så bitter alltså!
Jag har tappat min från en knapp meter många gånger helt utan problem men självklart kommer det alltid finnas kritiska punkter i en mobiltelefon (i alla designer av alla produkter) där det klarar påfrestningar sämre än genomsnittet. Du klagar på deras okundskap i Kemi, då tänker jag hävda att du skolkade från fysikkurserna i skolan!

Du hade otur med det exakta vinkeln din iPhone träffade marken.
Jag gillar också att du anser att din engånghändelse ska anses vara ge en bättre bild än upprepade tester.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snuffsis:

De jämför Iphones förstasida på telefonen mot menyn i en samsung. Menyer ser likadana ut i ALLA smartphones.

Nu är det ju ändå så att Samsungs app drawer (dvs den som visas på bilden i artikeln, vilken skiljer sig från vanilla) är väldigt lik Iphones hemskärm. Huruvida det är (eller snarare borde vara) grund för stämning anser jag vara en annan fråga.

Permalänk
Skrivet av Laxxen#28:

Fast det är ju apple som stulit designen från samsung.

http://i.imgur.com/aLGOQ.jpg

"Enligt nyhetsbloggen Appleinsider så stämmer emellertid inte Androidanvändarnas påståenden. Samsung F700 visades aldrig upp på Cebit 2006, utan nämndes endast av Samsung vid det tillfället.

Den första prototypen av Samsung F700 visades istället upp i februari 2007, en månad efter att Apple lanserat den första iPhonemodellen. Enligt flera medierapporter vid tidpunkten döptes Samsung F700 till ”Samsungs svar på iPhone”.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare