Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Mystiskt att folk orkar bry sig om detta, men Googles lagring av deras liv skiter de fullständigt i.......

Skrivet av Läkarn:

Detta lär ju ske med android mobiler också.

Skrivet av ceogar:

Händer detta även när man har Location services inaktiverad?

Och google är fan värre.

Skrivet av thereal_twisted:

Isf genom nån skum app, om du ger den tillåtelse att göra det. Ladda ner AOSP koden och börja leta annars

O andra sidan så hymlar inte Google med det heller.
Står klart och tydligt under inställningarna att man positioneras automatiskt, antingen via triangulering eller GPS.
Såvida man har AKTIVERAT DET i telefonen.
Och jo det FUNKAR att ha det deaktiverat, iaf då man ser till positionen på tex google.se att den hittar på ett ungefär eller inte alls beroende på om man har platser aktiverat via systeminställningarna.

Så ceogar.....på vilket sätt skulle Google vara värre då man har VALET att INTE använda sig av positionering annat än när man vill det? Hm?

Permalänk
Entusiast

Steve Jobs ser dig...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Aboslut discusting säljer iväg min Iphone4 direkt. Skit apple som vill tracka var jag är och när. De borde bli stämda eller nått från alla.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Varför ska folk hela tiden få det o låta som om "open source" vore något idiotsäkert? O.o

Inte idiotsäkert men det är inte alls lika lätt att gömma hemliga features om exakt alla har tillgång till hela operativsystemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Bara jag som kan tycka detta är en bra ska även om det kanske kränker på interigreten?
Det är ju många brott som tex klaras upp enbart för att de kunnat pejla in var mobilen befunnit sig vid olika tillfällen även om det aldrig skett några samtal etc.

Liksom typ allting vi gör idag loggas ju. internet. mobiltelefon. passerkort, bankomatkort, tunnelbanan, bussar, övervakningskameror i affärer mm. liksom har man inte gjort något olagligt så varför ska man känna sig kränkt? det är ju inte så att det sitter ett packa kineser och följer varje steg man tar.
Det är först när det är något som inte står rätt till som det börjar kollas upp i alla loggar mm.

Argumentet - "jag har inget att dölja så alla typ av övervakning är alltid OK" fungerar inte riktigt.
Även om du inte känner dig kränkt innebär inte heller detta att andra inte känner sig kränkta av att vara GPSloggade utan att de tidigare känt till detta.

Sedan räcker dessa GPSloggar troligen inte som alibi vid brottsfall. Finns inga bevis om vem som bar telefonen när loggen fylldes med data.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är därför jag bara använder mobiltelefoner för GSM. Vem vill att borgkollektivet Apple ska se vart folk befinner sig.
Att Steve Jobs får hålla på med denna typ av kartläggning är rent horribelt.

Som hämtat från ett avsnitt av Star Trek - The Next Generation
http://www.youtube.com/watch?v=WZEJ4OJTgg8
"We are the Apple. Resistance is futile. You will all be assimilated. I am Steve Jobs of Apple"

Permalänk
Skrivet av Djinn1982:

Aboslut discusting säljer iväg min Iphone4 direkt. Skit apple som vill tracka var jag är och när. De borde bli stämda eller nått från alla.

bra gjort!

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miggro:

På med foliehatten om ni bryr er.

Den är på

Skrivet av m0rk:

Mystiskt att folk orkar bry sig om detta, men Googles lagring av deras liv skiter de fullständigt i.......

Det är väl skillnad på övervakning och övervakning men båda är åt helvete fel förstås.

sen kommer detta
http://www.youtube.com/watch?v=TfwKJ97T9C0
och detta
http://www.youtube.com/watch?v=QKrZGH_VjXI&feature=related
och detta
http://www.youtube.com/watch?v=vFJzZFDzd50&feature=related
och i ditt pass http://www.etn.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1...
Varför är man så angelägen att veta vart Svensson rör sig, vad är det för agenda?

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Äh, vad är det att bry sig om

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen något att bry sig om? Lite fult kanske att de loggar det utan mitt medgivande, men så är det väl alltid? Min nuvarande telefon loggar allt möjligt om hur jag använder den, utan mitt medgivande. Saker som ut- och ingående samtal, mottagna och skickade SMS. Den har även kalender i sig, där jag kan anteckna vad jag ska göra, och vad jag har gjort.
Om någon skulle stjäla min telefon så är nog svåråtkomlig data över var jag har fysiskt befunnit mig den jag skulle bry mig minst om att tjuven får se.

De nämner att detta är extra illa då filen är okrypterad. Hur lagras övrig data som iPhone loggar (såsom samtalsloggar, SMS, kalendrar och liknande)? Krypteras det, eller är det också okrypterat?

Vissa här verkar tro att Apple sitter och spionerar på sina kunder, men har ni någon info om att Apple kan komma åt denna data utan dit medgivande?

Permalänk
Medlem

vem bryr sig !?

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

Dom kanske vill bara skapa lite paranoia hos folk..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Som många andra säkert kommenterat: Vem orkar bry sig egentligen?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte försvara att Apples iPhone loggar ens position men telefonen sparar ju alla man ringt/smsat med också. Tycker verkligen inte det är OK från Apples sida. Om inget annat drar det extra batteri att logga positionen!! Känns inte som att det finns batterikraft över direkt

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Skrivet av znirreoc:

vem bryr sig !?

Många uppenbarligen, med all rätt skulle jag säga.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om hurvida ni bryr er eller ej. Mig spelar det inte heller någon större roll.
Det handlar om att Apple samlat in privat data utan att förvarna användaren. Inte ens en liten knapp för att avaktivera finns det.

Helt oacceptabelt och vidrigt gjort.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Varför ska folk hela tiden få det o låta som om "open source" vore något idiotsäkert? O.o

Jag menade inte att härleda från opensource till säkert, men om du har någon insikt i hur stort custom-develepoment är till android så borde du förstå vad jag menar.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

Dax att plocka av foliehatten?

Precis som Google gör med sin lagrade info om sina användare kommer detta användas för att ge relevant reklam/välja vart AppStores kan vara populära ect.

Jeez.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Vissa här verkar tro att Apple sitter och spionerar på sina kunder, men har ni någon info om att Apple kan komma åt denna data utan dit medgivande?

Vad ska ett företag med information till om de inte kan få tillgång till den? Tror absolut att de har tillgång till det om de vill, eller så är det en "biprodukt" av en annan applikation.

Permalänk
Medlem

Är fasen lite glad över att min gamla 3GS åkte i backen så jag fick byta till en (visserligen avsevärt sämre och mkt billigare) androidlur.

Visserligen är den där filen lokalt lagrad, men seriöst, varför i h-vete lagrar den platsinformation överhuvudtaget?!

*tar stolt på sig en sabla foliehatt och erkänner att han inte vill att Steve Jobs stirrar ner i nacken på honom*

Visa signatur

When still, be as the mountain;
when in movement be as the dragon riding the wind.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte de minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thisisafakenick:

Inget jag bryr mig särskilt mycket om, men mja, skumt ändå, hur är det med alla de som inte har obegränsat med surfning? Känns ju lite surt att de utan att få välja måste använda trafik till en funktion de själva inte valt

Det här har inget med datatrafik att göra, det står klart och tydligt i artikeln att informationen lagras i en fil på telefonen. Det ska i alla fall bli intressant att följa utvecklingen av det här.

Permalänk
Inaktiv

Jag fick inte rätt på den där applikationen som står med i nyheten...funkar det bara till mac?

Permalänk
Medlem

Mycket konstiga kommentarer här.
Jag är rätt säker på att detta INTE kommer att förbättra Apples image.

Saken är enkel:
Om du köper iPhone så kommer din position att loggas, oavsett om du ber om det eller inte. Du kommer inte att frågas om du vill bli loggad, och du får ingen förvarning.

I andra system så loggas du inte, eller så kan du lätt stänga av det, och du varnas innan du loggas.

Vissa bryr sig inte, andra gör det. Jag är i alla fall glad att jag valde android, och detta är bara ännu en anledning till att jag aldrig nånsin kommer att köpa en produkt som är tillverkad av Apple, trots att jag lägger rätt mycket pengar på mitt teknikintresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Vad ska ett företag med information till om de inte kan få tillgång till den? Tror absolut att de har tillgång till det om de vill, eller så är det en "biprodukt" av en annan applikation.

Så du menar att Apple tar del av all information de som de kan? De läser dina SMS, och lyssnar på dina samtal, och kollar på din kalender?
För det är väl precis lika olagligt som att ta del av var sina kunder befinner sig, och bryter de mot det ena så kan de lika gärna bryta mot det andra.
Nej, för mig så känns det bara väldigt paranoit...

Permalänk
Medlem

så man kan i princip säga att man lagrar detta själv eftersom det är en fil i telefonen inte nått i apples databas?

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt mycket "Google är värre"-kommentarer.
Google sparar mycket information om mig för att kunna visa mig rätt reklam. Gratis (och riktigt bra) sökning, mail, kalender osv lockar mig till deras tjänster, och min information är deras produkt. Deras kunder är företag som vill marknadsföra sig. Den information som sparas är dock den information som jag faktiskt ger dem, som Lonefox nämner går det att stänga av exempelvis positioneringstjänster, men det gör de flesta inte för att dessa tjänster är väldigt attraktiva.
Det här är Googles affärsmodell, jag har gått med på det. Självklart är deras tjänster inte gratis. Inget är gratis.
Att det sedan finns appar - tredje parts mjukvara - som gör allt möjligt är en helt annan sak. Man klagar väl inte på Microsoft för att det går att ladda ner skadliga program från internet?

Det här med Apple är något helt annat. Utan att informera användaren och till synes utan anledning, och dessutom inte möjligt att stänga av, sparas - okrypterat - din positionshistorik i enheten och backups. Google tillhandahåller en tjänst för positionshistorik, jag såg möjligheten till detta och valde att inte använda tjänsten.
Tankarna går direkt till folk som kanske sålt sin iPhone. Den nya ägaren, som kan vara vilken typ som helst, har direkt tillgång till vidrigt detaljerad information om den förra användaren. Kanske en ung tjej säljer sin iPhone till en våldtäktsman? Han kan nu kartlägga mönster för var hon befinner sig, hur ofta hon är där, och antagligen också ta reda på varför. En stalkers våta dröm. Eller varför inte någon som jobbar på ett hemligt millitärt projekt som säljer sin iPhone till fel person? Möjliga scenarios går att spinna vidare på, men det här är förstås extremfall. Poängen är att Apple gör det möjligt utan att informera användaren.

Jag har haft tankar att köpa en Mac för att de har en bra byggkvalitet och bra skärm, men nu kommer jag aldrig att köpa en Apple-produkt om de inte gör något drastiskt.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Åhh nu vill jag ha en iPhone så jag kan se vart jag varit den senaste tiden.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Fy fan, jag valde nog rätt i o köpa android, steve jobs i sopkorgen bara! tillräckligt många miffon köper skitprodukterna!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

funkar programmet till windows :)? skulle vara kul att kunna se hur bra den lagrar

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD