Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

Permalänk

Episkt med att de lägger ut var man hittar den billigaste Iphonen också. haha!

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk

som nån skrivit innan, på med foliehatten om ni bryr er, Steve Jobs får gärna se var jag har varit sen jag köpte min mobil...
Faktiskt rätt kul grej att man kunde kolla var man hade vart, synd att de inte fanns till windows...

Visa signatur

i7 920 | GTX295

Permalänk
Medlem

Frågan jag vill ha svar på är varför gör den så? Vilken avsikt hade apple när de fick för sig att lagra din position gömt i telefonen?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Perfekt... så nu när jag vaknar upp med en minneslucka, så kan jag ta reda på vart jag varit.

Visa signatur

Foxconn QuantumForce Bloodrage | Core i7 920(D0) @ 3.8 | 3x2GB Corsair Dominator 1866 | Gainward GeForce GTX780 | Samsung 840 250GB | 2xWestern Digital Caviar GreenPower 1TB | Plextor PX-B940SA | Tagan BZ 900W | Corsair H70 | Zalman GT1000 | Samsung Syncmaster T260 | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Fast den verkar ju bara spara lokalt, och inte använda GPSen utan antagligen data den får av masterna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det är därför jag bara använder mobiltelefoner för GSM. Vem vill att borgkollektivet Apple ska se vart folk befinner sig.
Att Steve Jobs får hålla på med denna typ av kartläggning är rent horribelt.

Som hämtat från ett avsnitt av Star Trek - The Next Generation
http://www.youtube.com/watch?v=WZEJ4OJTgg8
"We are the Apple. Resistance is futile. You will all be assimilated. I am Steve Jobs of Apple"

Denhär använde sig av GSM teknik, inte GPS. GPS'n stänger ju många av då den drar ganska mycket
strömm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Denhär använde sig av GSM teknik, inte GPS. GPS'n stänger ju många av då den drar ganska mycket
strömm.

Det har då räknat ut detta väl. Det ligger steget före.

Permalänk

Förstår inte varför ni bryr er? Det är inte så att dom har några kontorsnissar som sitter och spionerar på varje person med en Iphone 4 för att se vad h*n håller på med för att sedan ringa polisen vid något suspekt?

Detta är förmodligen bara bra då man säkert kommer kunna använda denna funktion framöver för att se var mobilen är då någon stulit den..

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlbertMwugabi:

Åhh nu vill jag ha en iPhone så jag kan se vart jag varit den senaste tiden.

Ja perfekt. Slipper man gräva krogkvitton för att lista ut var man befann sig kvällen innan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mobiloperatörernas loggar är ingen hemlighet, de är kraftigt begränsat åtkomliga (polisen får plocka ut dem, men bara under vissa omständigheter), och dessutom är de väl så vitt jag vet lagstadgade; så varken operatör eller kund har något val.

Apples loggning sker i det fördolda, är otroligt mycket enklare att komma åt, och kunden har ingen möjlighet att avsäga sig det trots att det inte finns något som helst krav på att denna form av loggning måste ske.

Jag ser inget som helst försvar för Apples loggning. Det är bäst för dem att de lägger in en inställning för detta och en loggrensningsfunktion, annars hoppas jag verkligen att de åker på en ordentligt kännbar stämning.

Vad gäller Google så vet väl alla att de loggar allt möjligt, det är ingen hemlighet. Just därför har jag valt att begränsa mitt användande av Googles tjänster så långt det är möjligt. Vad gäller min förbannade iPhone så har detta skett helt utan min vetskap, och jag har ingen möjlighet att slå av det utan att peka om databasfilen till /dev/null, vilket dessutom bara går om den är hackad, vilket Apple inte tillåter.

Att acceptera att Apple gör på det här sättet är varje persons ensak. Påstår man dock att alla som _inte_ accepterar det är dumma i huvudet, paranoida osv, så kanske man borde stanna upp en stund och fundera lite.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av znirreoc:

vem bryr sig !?

Apple bryr sig

Visa signatur

- GTX 680 CUII TOP -SA950@120hz
- i7 2600K@3,8Ghz -Corsair H60
- Sabertooth P67 -16GB Dominator Platinum
- Corsair GT120

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur folk inte kan bry sig om detta, eller tycka att det inte spelar någon roll!?
Jag menar allvarligt talat? Detta är ett privat företag som inte, absolut INTE, har erat bästa bland sina intressen. Era pengar visst, men det betyder också att om det går att tjäna pengar på detta så kommer de försöka göra det och om det är negativt för folk så stackars folk.

Och dumheter så som att "har man inget att dölja" m.m. är ju bara löjligt bortom all sans. Det är ungefär samma nonsens som I.D och liknande.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte bry mig mindre faktsikt. Eller visst, lite "chockad" blev man ju, men vad ska dom göra med en 15årings information om vart man är?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Men sluta att försvara det här då. För att hjälpa till med en stöld så behöver ju telefonen inte vet var den har varit varenda minut det senaste året, bara vet att den har blivit stulen och sin nuvarande position.

Och om ni verkligen vill ha eran position loggad så är jag ganska säker på att det finns eller går att fixa en app som sköter det. Det här handlar om loggning bortom användarens kontroll, utan att användaren bett om det, dessutom så sparas data okrypterat. Det finns helt enkelt ingen ursäkt för att Apple gjort så här.

Och det behövs ingen foliehatt. Jag behöver inte spekulera i varför Apple gjort det här, jag behöver inte spekulera i några sammansvärjningar. Bara det som är fakta i målet, att det defacto finns en sådan här funktion i iPhone, är illa nog.

Permalänk
Skrivet av belga:

Jag förstår inte hur folk inte kan bry sig om detta, eller tycka att det inte spelar någon roll!?
Jag menar allvarligt talat? Detta är ett privat företag som inte, absolut INTE, har erat bästa bland sina intressen. Era pengar visst, men det betyder också att om det går att tjäna pengar på detta så kommer de försöka göra det och om det är negativt för folk så stackars folk.

Och dumheter så som att "har man inget att dölja" m.m. är ju bara löjligt bortom all sans. Det är ungefär samma nonsens som I.D och liknande.

För att det bara är idioter som bryr sig. Förklara varför jag skulle bry mig om det? No shit, min telefon skapar en fil och lagrar data, som DESSUTOM SYNKAS NÄR JAG TAR BACKUP? Oh my fucking god. Va ska jag ta mig till?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Ett Amerikanskt företag?.. är jag förvånad. Likadant med google's e-mail. De lagras på en Amerikansk server som bla. kan kontrolleras av CIA osv... så länder måste nog se till att inte använda gmail.

Permalänk
Medlem

@Daog:Det är inte likadant med t.ex. googles email.
Informationen om var googles har sin email, och att den kan kontrolleras av polisen under vissa omständigheter, var allmänt känt. Detta kom som en blixt från en klar himmel.
Dessutom så är det normalt att man gör backup av mail, just för att inte tappa mail. Att man kan läsa sin webmail från olika datorer förutsätter ju någon form av molnlagring.
Att lagra positionsangivelser är ju en helt annan sak, det finns inget vettigt skäl och var något som var helt oväntat för användaren.
Och Domifuling, jag har anmält ditt inlägg som jag tycker är helt undermåligt får det här forumet. Tänk efter hur du uttrycker dig om andra personer, det där var ju ett klart övertramp.

Permalänk
Medlem

Det är bara så jävla fel av apple att göra så utan att få användarens godkännande!!!

Och ni som skriver "google-gör-ju-det" och "det-är-väl-bra-om-den-blir-stulen" driver ni med oss?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

För att det bara är idioter som bryr sig. Förklara varför jag skulle bry mig om det? No shit, min telefon skapar en fil och lagrar data, som DESSUTOM SYNKAS NÄR JAG TAR BACKUP? Oh my fucking god. Va ska jag ta mig till?

Så det är bara idioter som gillar sitt privatliv? Bra argument där...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Jag bryr mig inte... Apple får gärna kolla på min väg mellan jobbet och hemmet...

Haha! jag instämmer

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant hur många som inte fattat vad det rör sig om.

Det är inte så att telefonen "ringer hem" med denna information. Den lagrar positionsdata löpande på telefonen och när du synkar den mot din dator så kopieras denna positionsdata in i en sqlite-databas på din dator som med standardinställningarna är okrypterad.

Innehållet i databasen är dock lite av en besvikelse, för det första så är det väldigt oprecisa koordinater, det verkar som att den förlitar sig helt på mobilnätet för att få fram positionsdatan som lagras, ingen GPS alls. Dessutom så sätts tidsstämpeln för alla positionsangivelser till den tidpunkt då du synkade telefonen. Det går alltså inte direkt att "följa" telefonens rörelser timme för timme och minut för minut, det går bara att se vart telefonen befunnit sig sedan förra synkningen (visserligen går det med denna data att klura ut hur stor del av din tid som du spenderat på vissa platser men inte när du varit där).

Om du t.ex. bor i Malmö och synkar din telefon på fredag, åker till Stockholm på måndag och hem igen på tisdag och synkar igen på onsdag kväll så kommer den data som läggs in i databasen på datorn inte visa att du var i Stockholm måndag-tisdag, den kommer bara visa att du varit i både Malmö och Stockholm mellan de två senaste synkningarna (och utifrån antal positionsangivelser på varje plats så kan man uppskatta ungefär hur stor del av tiden som man spenderat på varje plats, under förutsättning att man kan anta att telefonen ej varit avstängd eller inte haft kontakt med mobilnätet).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

@Daog:Det är inte likadant med t.ex. googles email.
Informationen om var googles har sin email, och att den kan kontrolleras av polisen under vissa omständigheter, var allmänt känt. Detta kom som en blixt från en klar himmel.
Dessutom så är det normalt att man gör backup av mail, just för att inte tappa mail. Att man kan läsa sin webmail från olika datorer förutsätter ju någon form av molnlagring.
Att lagra positionsangivelser är ju en helt annan sak, det finns inget vettigt skäl och var något som var helt oväntat för användaren.
Och Domifuling, jag har anmält ditt inlägg som jag tycker är helt undermåligt får det här forumet. Tänk efter hur du uttrycker dig om andra personer, det där var ju ett klart övertramp.

Övervakningen blir bara värre och värre för varje år som går. Snart går vi över till fasen som ofta händer i Sci-fi filmer ;). "MIGHTY Corp" vs rebellerna!

Permalänk

Hahahahaha, vem bryr sig? Steve Jobs får gärna komma och hälsa på mig om han vill det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag tycker det är intressant hur många som inte fattat vad det rör sig om.

Det är inte så att telefonen "ringer hem" med denna information. Den lagrar positionsdata löpande på telefonen och när du synkar den mot din dator så kopieras denna positionsdata in i en sqlite-databas på din dator som med standardinställningarna är okrypterad.

Innehållet i databasen är dock lite av en besvikelse, för det första så är det väldigt oprecisa koordinater, det verkar som att den förlitar sig helt på mobilnätet för att få fram positionsdatan som lagras, ingen GPS alls. Dessutom så sätts tidsstämpeln för alla positionsangivelser till den tidpunkt då du synkade telefonen. Det går alltså inte direkt att "följa" telefonens rörelser timme för timme och minut för minut, det går bara att se vart telefonen befunnit sig sedan förra synkningen (visserligen går det med denna data att klura ut hur stor del av din tid som du spenderat på vissa platser men inte när du varit där).

Om du t.ex. bor i Malmö och synkar din telefon på fredag, åker till Stockholm på måndag och hem igen på tisdag och synkar igen på onsdag kväll så kommer den data som läggs in i databasen på datorn inte visa att du var i Stockholm måndag-tisdag, den kommer bara visa att du varit i både Malmö och Stockholm mellan de två senaste synkningarna (och utifrån antal positionsangivelser på varje plats så kan man uppskatta ungefär hur stor del av tiden som man spenderat på varje plats, under förutsättning att man kan anta att telefonen ej varit avstängd eller inte haft kontakt med mobilnätet)

.

det tåls ju att läsa igen, bra skrivet

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

har alltid tyckt att mac är ett stort jävla skämt och detta bekräftar ju bara det... bojkotta skiten

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

mludd, jag fattar verkligen inte vad ditt post tillför principiellt. Det är fortfarande så att Apple aldrig bad om lov för att göra det här. Det går fortfarande inte på något enkelt sätt att avstå från spionvaran. Det ät fortfarande inte en tjänst som man rimligen hade kunnat förvänta sig (typ webbmail fattar man ju att mailen sparas centralt). Det är fortfarande möjligt att se var jag befunnit mig, och med viss kronologisk info sparat kring det.

De som tycker det här är dumt/fel tycker inte det för att de tror att de kommer att dö imorgon pga den här funktionen. Det handlar inte om någonting så praktiskt. Det handlar mer om förtroende för Apple, och ofrivillig oreglerad övervakning från privata aktörer.

För övrigt så lär det ju inte dröja länge innan dator-trojaner börjar lyssna efter den här typen av filer.

Permalänk
Medlem

Shit, Apple kommer ju om de vill kunna se hur jag rört mig mellan bostad och jobb, dagis och ICA.

Skulle fan inte förvåna mig om de kan se konferensen jag var på i Vänersborg i höstas.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Välkomna till kontrollsamhället! Har man inget att dölja så tycker jag att det är helt rätt av apple! Storbror ska veta allt vad folk gör annars finns det ingen kontroll ju! ^^

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

mludd, jag fattar verkligen inte vad ditt post tillför principiellt. Det är fortfarande så att Apple aldrig bad om lov för att göra det här. Det går fortfarande inte på något enkelt sätt att avstå från spionvaran. Det ät fortfarande inte en tjänst som man rimligen hade kunnat förvänta sig (typ webbmail fattar man ju att mailen sparas centralt). Det är fortfarande möjligt att se var jag befunnit mig, och med viss kronologisk info sparat kring det.

De som tycker det här är dumt/fel tycker inte det för att de tror att de kommer att dö imorgon pga den här funktionen. Det handlar inte om någonting så praktiskt. Det handlar mer om förtroende för Apple, och ofrivillig oreglerad övervakning från privata aktörer.

För övrigt så lär det ju inte dröja länge innan dator-trojaner börjar lyssna efter den här typen av filer.

Jag tror att du missade poängen.

Det är uppenbarligen många som är väldigt upprörda för att de tror att Apple skickar "hem" den här informationen till Cupertino och övervakar användarna.

Det verkar även vara många som tror att den data som finns i databasen är GPS-data.

Och många tror även att tidsstämplarna för datan är satt till när data inhämtades.

Alla dessa tre antaganden är såvitt jag vet felaktiga (de två senare kan enkelt verifieras genom att öppna SQLite-databasen med en SQLite-viewer som t.ex. SQLite Manager-addonen till Firefox).

Så visst är det fortfarande illa men om man ska vara upprörd så kan man ju i alla fall ta reda på fakta innan man skriker rakt ut...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Som vanligt en massa förhastade slutsatser och löjliga ogenomtänkta kommentarer. Det står ju att informationen lagras lokalt på telefonen men inte något om att den skickas till Apple.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.