Jag antar att du själv ser skillnaden ?
En samtals lista är en förväntad egenskap i en mobiltelefon. Den är på inget sätt dold. I min bruksmanual så står det klart utskrivet hur jag når samtalslistan. Och jag kan radera samtalslistan om jag vill.
Den här positionsloggningen är inte något som jag förväntat mig, jag kan inte på något enkelt sätt i menyerna ta del av den utan det är en dold egenskap som saknar motsvarigheter på andra mobiler, och jag kan inte på ett enkelt sätt tömma historiken.
Om jag får min android stulen så finns det en hel del persondata som fallar i tjuvens händer, inklusive samtalshistoriken. Detta är väl illa nog. Om jag istället valt en iPhone och får den stulen så är läget ännu sämre på den fronten eller hur.
Ja visst. Det jag ville visa var att det "fula" Apple gjort är att deras mobiler loggar data om dig utan att du är medveten om det, och utan att du förstår varför. Det "fula" de gjort är inte att logga data utan ditt medgivande, och utan att du kan stänga av det, då mobiler väldigt ofta gör det.
Hur pass känslig värderar du positionshistorik, mot annan data som mobiltelefoner loggar? Själv skulle jag nog bry mig minst om det, men det är jag det.
Så som sagt, det är nog ingen som tycker att Apple har hanterat detta rätt. Men för att vara ett fel så hade det varit ett fel som jag egentligen inte brytt mig om, om jag nu hade ägt en iPhone...