Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag antar att du själv ser skillnaden ?
En samtals lista är en förväntad egenskap i en mobiltelefon. Den är på inget sätt dold. I min bruksmanual så står det klart utskrivet hur jag når samtalslistan. Och jag kan radera samtalslistan om jag vill.

Den här positionsloggningen är inte något som jag förväntat mig, jag kan inte på något enkelt sätt i menyerna ta del av den utan det är en dold egenskap som saknar motsvarigheter på andra mobiler, och jag kan inte på ett enkelt sätt tömma historiken.

Om jag får min android stulen så finns det en hel del persondata som fallar i tjuvens händer, inklusive samtalshistoriken. Detta är väl illa nog. Om jag istället valt en iPhone och får den stulen så är läget ännu sämre på den fronten eller hur.

Ja visst. Det jag ville visa var att det "fula" Apple gjort är att deras mobiler loggar data om dig utan att du är medveten om det, och utan att du förstår varför. Det "fula" de gjort är inte att logga data utan ditt medgivande, och utan att du kan stänga av det, då mobiler väldigt ofta gör det.

Hur pass känslig värderar du positionshistorik, mot annan data som mobiltelefoner loggar? Själv skulle jag nog bry mig minst om det, men det är jag det.
Så som sagt, det är nog ingen som tycker att Apple har hanterat detta rätt. Men för att vara ett fel så hade det varit ett fel som jag egentligen inte brytt mig om, om jag nu hade ägt en iPhone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det finns folk som lusläser EULAS, bland annat inom OS-rörelsen. Jag är ganska säker på att det här skulle ha blivit uppmärksammat om det stod klart utskrivet i EULAn. Om du hävdar annorlunda, dra fram ditt bevis.

http://images.apple.com/legal/sla/docs/iphone.pdf

4. Consent to Use of Non-Personal Data.
(a) You agree that Apple and its subsidiaries may collect and use technical and related information, including but not limited to technical information about your iPhone, computer, system and application software, and peripherals, that is gathered periodically to facilitate the provision of software updates, product support and other services to you (if any)
related to the iPhone Software, and to verify compliance with the terms of this License. Apple may use this information, as long as it is in a form that does not personally identify you, to improve our products or to provide services or technologies to you.

(b) Apple may provide certain services through your iPhone that rely upon location information. To provide these services, Apple and its partners may collect, maintain, process and use your location data, including the real-time geographic location of your iPhone. By using or activating any location-based services on your iPhone, you agree and consent to Apple’s and its partners’ collection, maintenance, processing and use of your location data to provide you with such services. The location data is collected in a form that does not personally identify you. You may withdraw this consent at any time by turning off the location-based feature on your iPhone or by not using the location-based features. Turning off or not using these features will not impact the functionality of your iPhone.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Microsoft ser dig och ditt rum genom Kinect, Google vet exakt vad du söker på för något och Facebook vet väl för fan allt om alla tror jag.

Orka bry sig att dom sparar info om vart man har varit. Har ni varit på något pinsamt ställe som ni skäms för eller vad är det frågan om?

Visst är det väl trevligt när storebror övervakar allt, hemska tanke att man skulel få ha ett privatliv eller vara "anonym". Nej, bättre att allt man gör kartläggs och kontrolleras, då kan man få riktad reklam och företagen kan sälja viss information till 3:e part.
Undrar chefen om du verkligen var sjuk förra veckan? Svartsjuk flickvän? Pojkvän som förföljer sin flickvän och vill veta allt om hennes vardagsrutiner?
Varför inte mysfarbror pedo som tar del av barnens historik och messande för att veta när bästa läge är att slå till.

Information är bra, men alla ska ha rätt till sitt privatliv. Jag är inte en sådan som runkar fölr grannarna eller twittrar om vad jag gör på dass, har inte ens Facebook, och så får det gärna förbli.
Varför skulle Google/apple/MS ha rätt att kartlägga mig och vad jag gör, surfar på och köper?
Ica gör det redan med elegans, och de märker direkt om man reagerat på deras senaste prishöjning eller köper lika glatt som vanligt.
Vad ger företagen denna rättighet, förutom användarnas dumhet, okunskap eller bristande kunskaper?
Alla är ju inte hollywoodfruar bara för att man har en smartphone/iPhone, vissa är ju smartare än mobilen till och med

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Privatliv? Är det någon som fortfarande har ett privatliv i denna tid av sociala medier?

Försvarar inte det Apple gör men samtidigt bryr jag mig inte det minsta ärligt talat.

Sociala medier har inte med saken att göra.
Vad folk väljer att dela med sig av (hur smaklöst det än må vara och hur mycket de än ångrar sig om 10 år) är ändå någonting som folk frivilligt delar med omvärlden. Tvångsövervakning är en helt annan sak. Att argmentera för att vi ändå delar med oss så vad gör det för skillnad är som att säga att det inte skulle vara någon skillnad på att bjuda hem någon och att denne sparkar in dörren och klampar in ändå.

Var någon väljer att vara är ju bland det mest privata som finns egentligen. Det är friheten som kommer med att kunna röra sig fritt. Att övervaka detta är ett rätt stort intrång. Men det som jag ställer mig frågande till är inte själva agerandet, utan varför folk inte reagerar. Om det verkligen spelar så liten roll, så varför ska då apple ha informationen? Varför ska det vara att det spelar ingen roll för vanligt folk, så därför ska organisationer få utnyttja det? Varför är det inte tvärt om att eftersom det inte spelar någon roll, så därför får de dela med sig om de vill?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Du kanske kunde ta reda på lite fakta först innan du uttalar dig. Din budskap blir heller inte starkare av att du använder en bild som var cool 2009.

Fel 1:
När man talar om att att källkod är öppen, så innebär det att man har rätt att begära källkoden, och har rätt att modifiera den. iOS är faktiskt inte öppen källkod. Linux-kärnan som android bygger på är faktiskt öppen källkod.

Fel 2:
Du skriver att detta säker har med MobileMe att göra. Hur kan du vara så säker på det ? Har du själv gått igenom källkoden och sett att det synkar mot MobileMe ? Mot din idé talar starkt att en anti-theft funktion inte behöver din positionshistorik, i alla fall inte i veckor och månader tillbaka, utan endast din nuvarande position.

Fel 3:
Du likställer detta med alla möjliga andra datamining-tjänster; En del har ett rimligt själv till sin datamining och andra inte. Men även om vi antar att de alla är "malicious", så blir inte Apples agerande ett dugg bättre av att det finns andra som också gör fel. Det gör det bara vanligare att göra fel. (För övrigt så är det här ju inte jämförbart med det du tar upp, men det vet du säkert om.)

Fel4:
Du verkar på något sätt tycka att man gör fel om man orkar bry sig om nåt sånt här. Men det är faktiskt upp till var och en att bry sig, eller inte bry sig. Jag tänker inte sluta bry mig bara för att du tycker det. Och faktiskt talar du emot dig själv; Om du verkligen inte brydde dig så skulle du väl inte ha skrivit ett inlägg, och letat upp den där uttjatade facepalmbilden.

Detta eviga snack om att Android är open source. Du vet väl att en jailbreakad Iphone är lika öppen som en Android-telefon? Du kan bläddra igenom hela telefonen, mapp för mapp, fil för fil.

Detta har säkert något med MobileMe att göra, den populära funktionen för att spåra din borttappad eller stulna telefon, och det finns inte ens bevis för att Apple ens använder sig utav dessa sparade platser till sin egen fördel, inte för att de skulle förvåna mig då dom flesta stora företag spionerar på sina kunder. Microsoft ser dig och ditt rum genom Kinect, Google vet exakt vad du söker på för något och Facebook vet väl för fan allt om alla tror jag.

Orka bry sig att dom sparar info om vart man har varit. Har ni varit på något pinsamt ställe som ni skäms för eller vad är det frågan om?

Imponerande att man kan göra så många sakfel på så lite text, facepalm på dig.

Permalänk
Medlem

4. Consent to Use of Non-Personal Data.
(a) You agree that Apple and its subsidiaries may collect and use technical and related information, including but not limited to technical information about your iPhone, computer, system and application software, and peripherals, that is gathered periodically to facilitate the provision of software updates, product support and other services to you (if any)
related to the iPhone Software, and to verify compliance with the terms of this License. Apple may use this information, as long as it is in a form that does not personally identify you, to improve our products or to provide services or technologies to you.

(b) Apple may provide certain services through your iPhone that rely upon location information. To provide these services, Apple and its partners may collect, maintain, process and use your location data, including the real-time geographic location of your iPhone. By using or activating any location-based services on your iPhone, you agree and consent to Apple’s and its partners’ collection, maintenance, processing and use of your location data to provide you with such services. The location data is collected in a form that does not personally identify you. You may withdraw this consent at any time by turning off the location-based feature on your iPhone or by not using the location-based features. Turning off or not using these features will not impact the functionality of your iPhone.

Vad Apple har gjort går ju långt bortom det som står i EULAn, precis som jag antog. Positionen loggas ju även om jag inte slår på sådana tjänster, och går inte att stänga av. Dessutom kan jag identifieras eftersom det just min iPhone som innehåller den aktuella filen. Jag antar att det i slutändan kommer att bli någon form av domstol som kommer att avgöra om det här var lagligt eller ej med tanke på EULAn och andra omständigheter.

Permalänk
Medlem

Nu orkade jag inte sätta mig in i det tekniska i det hela, vet heller inte om någon här har testat om det verkligen fungerar eftersom jag inte läste alla sidor i tråden, men när jag såg på videon satt jag hela tiden med inställningen att det var fake, och den inställningen håller i sig ännu. Men antagligen står det någonstans i nåt användaravtal att Apple kommer att tracka hur man rör sig osv för att kunna användas för att röja din identitet och publicera helt öppet på internet...

Som alltid blir det en stor debatt om allt som kommer fram om Apple (både positivt och negativt), medans Googles kartläggande om allas internetvanor, platser, webbhistorik osv lagras utan att någon säger emot...

Absolut ingen Apple-fanboy, just so you know...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Nu orkade jag inte sätta mig in i det tekniska i det hela, vet heller inte om någon här har testat om det verkligen fungerar eftersom jag inte läste alla sidor i tråden, men när jag såg på videon satt jag hela tiden med inställningen att det var fake, och den inställningen håller i sig ännu. Men antagligen står det någonstans i nåt användaravtal att Apple kommer att tracka hur man rör sig osv för att kunna användas för att röja din identitet och publicera helt öppet på internet...

Som alltid blir det en stor debatt om allt som kommer fram om Apple (både positivt och negativt), medans Googles kartläggande om allas internetvanor, platser, webbhistorik osv lagras utan att någon säger emot...

Absolut ingen Apple-fanboy, just so you know...

Om du läser igenom inläggen så kommer du till din förvåning att se att blev precis tvärt om. De flesta här antingen försvara Apple, eller bryr sig inte om spionfunktionen.
Och din förmodan att detta skulle vara ett fake, eller täckas av EULAn - Där förmodar du också fel. Nästa.

Permalänk
Medlem

hoppas inte min android lur gör detta latitude visst, men det är inte samma sak som detta

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Nä dags att gå och lägga sig, skall upp tidigt i morgon.. Skall bli intressant att se hur Apples respons blir. Förmodligen någonting om de AAAAALLLDRIG har gjort något fel och att de är vita som snö. Och sen tar de bort skiten i nästa iOS-uppdatering i alla fall.

Med Saint Jobs på sjukan så får man hoppas att Apple inte får någon allvarligare kris som kräver verkligt exekutiva beslut; Mitt intryck är att S.J. har svårt att släppa greppet. Detta kan vara en första prövning för Apple med S.J. mindre närvarande.
Ingen skulle vara gladare än jag ifall Apple gjorde det rätta, gjorde en pudel, och började behandla sina konsumenter på ett förtroendefullt sätt med öppnare lösningar. God natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Skillnaden är väl att iPhone måste bli jailbreakad först så inte open.
Och sen har man inte tillgång till källkoden så inte source.

Iofs är ju inte androidtelefoner ochså i binärformat när man köper dom.

Är Android 3.0 open source?

Citat:

Android OS for smartphones till now is open source,but recently Google has restrict access to the Android 3.0 also known as Honeycomb. Honeycomb now is a closed source that means it is now only restricted to the specific developers and OEMs. Reason behind such a move is that now Google don’t want the independent developers to play with Honeycomb.

Permalänk
Medlem

Detta är sjukt.

Men inget som förvånar.

Riktigt surt för alla som inte har fri surf(om den skickar vidare allt).
Men verkar inte göra det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Mystiskt att folk orkar bry sig om detta, men Googles lagring av deras liv skiter de fullständigt i.......

Key Words: Utan användarens vetskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Du kanske kunde ta reda på lite fakta först innan du uttalar dig. Din budskap blir heller inte starkare av att du använder en bild som var cool 2009.

Fel 1:
När man talar om att att källkod är öppen, så innebär det att man har rätt att begära källkoden, och har rätt att modifiera den. iOS är faktiskt inte öppen källkod. Linux-kärnan som android bygger på är faktiskt öppen källkod.

Fel 2:
Du skriver att detta säker har med MobileMe att göra. Hur kan du vara så säker på det ? Har du själv gått igenom källkoden och sett att det synkar mot MobileMe ? Mot din idé talar starkt att en anti-theft funktion inte behöver din positionshistorik, i alla fall inte i veckor och månader tillbaka, utan endast din nuvarande position.

Fel 3:
Du likställer detta med alla möjliga andra datamining-tjänster; En del har ett rimligt själv till sin datamining och andra inte. Men även om vi antar att de alla är "malicious", så blir inte Apples agerande ett dugg bättre av att det finns andra som också gör fel. Det gör det bara vanligare att göra fel. (För övrigt så är det här ju inte jämförbart med det du tar upp, men det vet du säkert om.)

Fel4:
Du verkar på något sätt tycka att man gör fel om man orkar bry sig om nåt sånt här. Men det är faktiskt upp till var och en att bry sig, eller inte bry sig. Jag tänker inte sluta bry mig bara för att du tycker det. Och faktiskt talar du emot dig själv; Om du verkligen inte brydde dig så skulle du väl inte ha skrivit ett inlägg, och letat upp den där uttjatade facepalmbilden.

Imponerande att man kan göra så många sakfel på så lite text, facepalm på dig.

Exakt vart skrev jag att Ios var open source? Jag skrev att Iphone öppnas upp med hjälp av Jailbreak och på så sätt blir alla filer, bland annat denna location backup-fil, på telefonen tillgängliga. Att Android är open source är inget som säger att Samsung, HTC, LG och alla andra företag som använder sig utav Android inte bakar in funktioner som sparar data som skickas för marknadsanalys. Om denna information inte kom ut förens nu, 1år efter att Ios 4 släppts och där informationen tom sparas på din dator, så är du knappast säker från detta bara för att du har en Android-telefon som är open source. Det behöver inte ens ligga i själva OS, utan kan lika väl ligga i ett chip i själva telefonen som "bryter sig in" i telefonens känsliga filer och skickar information i smyg. Eller så kan dom sno åt sig information när du surfar via Google, som du inte har källkoden till. Det finns MÅNGA sätt för företagen att hålla koll på sina kunder, och sätten blir inte direkt färre med åren.

Allt för många underskatta dessa stora företag, och det Apple sysslar med sysslar säkert alla med, men på sina egna sätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Phew! Lyckades äntligen få alla koordinater som fanns lagrade i min telefon importerade till Google Earth. Noggrannheten är inte alls särskilt bra som många sagt tidigare. Man kan dock rätt snabbt se att det ungefär stämmer med de platser man vet att man varit med telefonen.

En annan kul grej jag hittade i filen var MAC-adresser till WLAN samt koordinater till dessa. Ska kolla mer på dessa om en stund. (var ca 38k AP:s)

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Om du läser igenom inläggen så kommer du till din förvåning att se att blev precis tvärt om. De flesta här antingen försvara Apple, eller bryr sig inte om spionfunktionen.

Och märkligt nog är det just Androidförespråkarna som verkar skrika högst trots att just detta inte gäller dem...

Permalänk

Jahop.
Man ser genom en stor fet prick att jag bor i Sverige

Oh nooo life is going down.

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

hoppas inte min android lur gör detta latitude visst, men det är inte samma sak som detta

Din android lur kan göra det om du vill att den ska göra det.
När jag startade min lur för första gången så kom detta fram (enl min manual till heron)

"On the Location consent screen, select the check box to allow Google's location service to collect location data, and then tap next"

Men vad apple gör är att de låter stå i EULA'n som ingen egentligen läser igenom och that's it...

Trodde bättre om apple ;/

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Är Android 3.0 open source?

Det kan komma till att ändras efter release?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

på med aluminiumfoliehatten! nah men seriöst, gör man inte detta indirekt ändå via geo-taggning på ens fotografier

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Det finns folk som lusläser EULAS, bland annat inom OS-rörelsen. Jag är ganska säker på att det här skulle ha blivit uppmärksammat om det stod klart utskrivet i EULAn. Om du hävdar annorlunda, dra fram ditt bevis.

http://images.apple.com/legal/sla/docs/iphone.pdf

Det gör jag inte, jag frågar om det står. Enkel If-else fråga eller det förstod du inte?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag tror funktionen har att göra med WPS (WiFi Positioning System). Sannolikt var idén att iPhone skulle samla in koordinater respektive MAC-adresser för att registrera hotspots.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Sergeant44:

Gillade inte Apple förut, och gör det definitivt inte nu heller.
Vad försöker dom göra, bygga upp App-stores till dom områden där folk rör sig mest eller vad?

Jag tänkte också det när jag läste:D

Visa signatur

"citera för svar"

Permalänk
Medlem

Sorgligt hur många människor som verkar skita totalt i vad personlig integritet innebär. Så många som så gärna bor i glashus och därför verkar tycka att man är idiot för att man tycker att vissa saker är privata. Om det är dumhet på deras sida eller paranoia på andra sidan vet vi helt enkelt inte än, och spelar egentligen ingen roll.
I slutändan är det väl ändå med min rättighet att säga nej, jag vill inte lämna ifrån mig information om vad jag är, när jag är där eller vad jag gör. Istället för att stämpla mig som nån paranoid konspirations galning, eller som en pervers brottsling med nått att gömma så kanske vi bara kan respektera att det är upp till varje enskild individ att bestämma vart gränsen går för vad som är ok i deras eget liv, och att en åsikt har samma värde som alla andras.

Permalänk
Medlem

Apple gör det, Google gör det, Microsoft gör det däremot inte!

All power to flamesheilds!

Permalänk
Medlem

Till alla som säger vem bryr sig! Det handlar inte om vem bryr sig eller inte, det handlar om de gör saker i smyg som är personligt för många. Det är samma sak om jag skulle säga jag vill veta exakt vad du gör hela dagen, dag efter dag, alltså vad du äter vad du dricker var du är, vem du pratar med när går du på toa, när är du med vänner med vem och var, ja allt. Skulle det kännas bra för dig el? Tror inte det. Sakta med säkert vill de veta allt du gör. Som idag på nätet som många inte gillar med nya lagar. Har jag fel?

P.S har lagt ut min iSkit4 på blocket.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Man kan köpa en gpsblocker på dealextreme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Apple gör det, Google gör det, Microsoft gör det däremot inte!

All power to flamesheilds!

Microsoft har vänt och blivit ett av de bättre företagen gillar dom som få.
Förut gjorde man de inte när dom bete sig som apple gör nu men dom har ju lärt sig.
Gilla "Microsoft"

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte

Jag bryr mig inte jättemycket, sålänge de inte tar bilder var tionde sekund så spelar det vill ingen roll?

Off-Topic! När skulle Apples sökmotor komma ut nu igen?

Ironi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djinn1982:

Till alla som säger vem bryr sig! Det handlar inte om vem bryr sig eller inte, det handlar om de gör saker i smyg som är personligt för många. Det är samma sak om jag skulle säga jag vill veta exakt vad du gör hela dagen, dag efter dag, alltså vad du äter vad du dricker var du är, vem du pratar med när går du på toa, när är du med vänner med vem och var, ja allt. Skulle det kännas bra för dig el? Tror inte det. Sakta med säkert vill de veta allt du gör. Som idag på nätet som många inte gillar med nya lagar. Har jag fel?

P.S har lagt ut min iSkit4 på blocket.

Det har man Facebook + msn + kikare till.

Jag tror Apple designade någon funktion som har med positionen att göra att lagra datan där, utan närmare eftertanke.