Permalänk

Lenovo e420s - bra köp?

Hej Sweclockers!

Efter ca ett halvårs konstant letande (läs väntande på SB) på att köpa ny bärbar kan stunden äntligen ha kommit. Lenovo Thinkpad Edge E420s har kommit även till Sverige och jag har muspekaren över köpknappen. Innan jag slår, söker jag hjälp av er pålästa och visa forumister.

Jag har några frågor som jag skulle vilja ha åsikter på:

- Är det något jag kommer sakna?
(ex. usb3, backlit KB, osx, bättre skärm, högre upplösning, bättre batteri...)
- Är datorn värd priset?
- Skulle det vara värt besväret och eng. tangenbord att få den skickad från usa?
(sparar kanske 3000)
- Finns det något bättre alternativ?
(Macbook Pro, 4830TG, Envy, Vaio SB, Asus...)
Detta beror så klart på användningen, men jag vill ha en dator som känns lätt, snabb men ändå med ett hyggligt grafikkort. Väldigt nära på att köpa en MBP, som t.o.m. är billigare, men den känns något avskalad utan ett dedikerat grafikkort nu.

Specifikationer: http://www.heddata.se/m4n?seid=etailer-product&prodid=268969&viewMode=3
Översikt för den lata:
Skärm: 14"
Processor: i5 2410M 2,3 Ghz
Ram: 4gb
GPU: Radeon HD 6630M
Sköna detaljer: Trådlös display support (intel wireless display), spill-resistant keyboard, enchanced system 30% snabbare reboot, lätt (1.9 kg), HD webbkamera, etc.
Pris: ca 10500 kr

(edit: bruten länk)

Permalänk
Medlem

USB3.0 skulle jag vilja ha om jag köpte en dator för de pengarna. Det går visserligen att ploppa i själv om du känner att du saknar det.

Sedan undrar jag om du räknar in moms och tull när du tänker dig att du sparar 3000? Tangentbord borde gå att byta för en bra bit under 3000 annars.

Permalänk
Medlem

Känns som att Asus N43SN är ungefär likadan fast Asusen har USB 3.0, lite tyngre och större hårddisk
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=831090,865989

Permalänk
Medlem
Skrivet av nirellen:

Känns som att Asus N43SN är ungefär likadan fast Asusen har USB 3.0, lite tyngre och större hårddisk

Tror gfx'et i asusen är lite bättre, dock har du kortare garanti (2vs 3 år tror jag?), HD i edge är troligtvis 7200rpm vs 5400 i asusen. Om thinkpaden sen har matt skärm är det ju ett ganska stort plus IMO:

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd

Lenovos största fördel är ju kvaliteten, dock så tar de bra betalt för den. Har man råd så får man en dator som håller väldigt länge. Vill du komma billigare undan så rekommenderar jag Acer TimelineX. Finns i massa modeller och har en ganska sober business-look.

Permalänk

Tack för er input, det är uppskattat.

Skrivet av Ritter:

Sedan undrar jag om du räknar in moms och tull när du tänker dig att du sparar 3000? Tangentbord borde gå att byta för en bra bit under 3000 annars.

Den kommer kanske kosta (med grafik) 8-900$ ≈ 5500, *1.25 ≈ 7000. Men tror nog att jag hellre kör på svenskt på en gång, känns bättre.

Skrivet av nirellen:

Skrivet av illusi0n:

Tror gfx'et i asusen är lite bättre, dock har du kortare garanti (2vs 3 år tror jag?), HD i edge är troligtvis 7200rpm vs 5400 i asusen. Om thinkpaden sen har matt skärm är det ju ett ganska stort plus IMO:

Väldigt bra poänger, har tittat snabbt på den men inte insett att den var så pass snarlik. Den största skillnaden är 0.5 kg i vikt och den allmänna upplevelsen av kroppen, tangentbordet, styrplattan, designen. Det är svårt att göra en objektiv avvägning om 2000 kr är värt subjektiva känslor, men det lutar nog mot att det är värt det.

Angående grafikkorten är de väldigt snarlika, där 550M verkar ha en litet, men ej konsekvent, övertag:

Lenovon har dessvärre inte matt skärm (eller 1600*900) men jag har märkt att det är svårare att få tag på, och framför allt om det finns så saknas viktigare funktioner (oftast grafik). HDDn kommer säkert bytas till SSD så småningom så det är inte helt avgörande men är helt klart positivt.

"Tillverkarens garanti: 1 års garanti" på Lenovon. Något att oroa sig över?

Permalänk
Medlem

Du har ju reklamationsrätt i 3 år, och om jag inte minns helt knasigt nu så ska ju den täcka kvalitetsfel, dvs om gfxet brinner efter 15månader eller nåt annan pajar, så man är väl lite skyddad där. Garanti är väl lite bättre än reklamationsrätt men man är inte helt körd iaf. Thinkpads är ju kända för sin kvalitet men jag vet inte hur väl det överförs till edge-serien som verkar vara mer riktad åt dussinmänniskan än businessegmentet som jag fått för mig att de flesta andra thinkpads är ämnade åt.

Det är ganska synd att det inte finns fler lappies med matt skärm, en spegel har jag ju fan redan.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Haha word

Det blev den
Nu hoppas jag verkligen att den uppfyller förhoppningarna, och framför allt att byggkvaliteten känns bra.
Om det är någon intresserad, kan jag skriva en liten recension och lägga upp några bilder när jag fått datorn.

Tack för era kommentarer

Permalänk
Medlem

Hoppas att du blir nöjd med den då!

Varifrån beställde du den? Och en recension vore absolut intressant!

Vad ska du använda datorn till förresten, gissar på studier?

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Beställde från dataone.se (http://www.dataone.se/Product.aspx?ProductId=1652720). Ringde och frågade, de skulle få in 6 st på måndag.

Delvis studier, men har lärt mig från mina misstag. Köpte en liten 12.1" lifebook med pekskärm för 3 år sedan just för att jag skulle börja plugga. Det ångrar jag, bättre att köpa en bra lättare allround-dator som är riktad åt det specifika man vill ha den till, för man använder datorn till så mycket mer än bara det. Sen kräver studier IMO inget speciellt, förutom att den är lätt så man orkar släpa omkring den.

Permalänk
Medlem

Funderat en del på det där med storlek med, 12" verkar för litet om det ska vara enda datorn, 15.6 och uppåt är väl inte så sjukt jobbigt men i längden blir nog storleken + den sämre batteritiden mot 13-14" lite dryg. Dock så verkar man nästan vara SOL om man vill ha en quad i 14". Finns typ en alienware som väger 3kg och ett par HP som ser ut att hålla några månader på sin höjd.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lewdcreator:

Haha word

Det blev den
Nu hoppas jag verkligen att den uppfyller förhoppningarna, och framför allt att byggkvaliteten känns bra.
Om det är någon intresserad, kan jag skriva en liten recension och lägga upp några bilder när jag fått datorn.

Tack för era kommentarer

Vad är ditt intryck av datorn nu när du har haft den någon vecka?
Tangenter och pekplatta? Värme? Batteritid? Skärm?

Permalänk
Medlem

Vill också gärna veta! Speciellt batteritiden