Permalänk

Hjälp! Z5500 5.1-ljud

Fick hem mitt ljudkort igår, ett "Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro" och jag har högtalarna Z5500. Är väldigt nöjd med ljudet när jag använder hörlurar, men jag har prövat _ALLT_ för att få 5.1-ljud att funka med mitt ljudsystem. Va samma sak med mitt integrerade ljudkort, kör med 3 stycken 3.5mm sladdar från mitt Z5500 till ljudkortet. Jag har testat filmer som har 5.1-ljud (DTS osv) men jag fattar inte vad problemet är, i inställningar när man testar ljudet ur alla högtalare så kommer det bara ur de två främre trots att jag kopplat allt rätt. Måste man köra optiskt för att få ur 5.1-ljud eller vad är problemet? Skulle uppskatta hjälp enormt! Använder Windows 7 x64.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Jag tror att om du kör 6 channel direct så låter det ur alla. Finns en switch på baksidan av kontrollpanelen som måste vara åt rätt håll dock(6ch direct / 1-3 stereo). Sen bara ändra med effect-knappen tills 6ch direct.

Permalänk
Medlem

1:a, om du vill ha s.k. "digalt" ljud så måste du använda optiskt eller coaxial. (allt Dolby-Digital & DTS material är digitalt och kan inte fås ur 6-channel direct sound eller stereo.)

2:a, om du ska köra 6-channel Direct sound, så måste switchen vara på ställd till det läget. och se till så att du har konfigurerat rätt i datorn också
Och du kan alltid få ut surroundsound ur 6-channel direct sound, d.v.s. 5.1 ljud ;D (bara att göra rätt inställningar i datorn)

Grön=front högtalare (left & right)
Svart= bak högtalarna (left & right back)
Gul/orange= center och subwoofer.

så då vet du vilka färger som matchar vilka när du ska konfigurera i datorn.

Hoppas det hjälpte

Permalänk
Medlem

var säker så du valt 5.1 i windows creative panelen.
Ibland står den på 2.1 som standard när du installerar drivers.

Annars har jag inte haft problem att få rätt 5.1 ljud med z5500, jag hade problem när jag hade inbyggda dock, det lät ur alla högtalarna vid tal och inte bara centern.
Men med mitt ancient audigy2 ZS så funkar det utmärkt.

Har Effect: 6ch Direct och 5.1 i creative vald.
Sen kan man ju dock välja 5.1 emulation på logitech kontrollenheten också.

Permalänk
Skrivet av Martie:

Jag tror att om du kör 6 channel direct så låter det ur alla. Finns en switch på baksidan av kontrollpanelen som måste vara åt rätt håll dock(6ch direct / 1-3 stereo). Sen bara ändra med effect-knappen tills 6ch direct.

Tack alla för hjälpen! Har inte tänkt på det, äntligen funkar det som de ska

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Då detta problem är löst så lånar jag den lite.

Jag undrar om man kan köpa de analoga 3,5mm kontakterna i var ände någonstans?
- Nämligen så att jag köpte detta system tidigare och försäljaren hade tydligen inte kvar denna kom han sedan på, suck. (skicka gärna länkar.)

Önskar hjälp, vill verkligen få igång systemet idag.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Corsair HX1000 Semi Passive - Intel i7 7700K 4.2Ghz - Asus Maximus IX Hero - Corsair RBG 16GB - MSI X 1080 Ti 6GB - 2x Seagate 7200RPM 1TB - Samsung SSD 840-series 256GB - Win10 64-bit