Permalänk

Pc Död.

Hej!

Har en tre år gamal pc.

Core2duo@3600 orginal 3000
GIGABYTE GA-P35-DS4

Är numera död sen jag i ett försök att få bort ett sporadiskt felmedelande vid uppstart "pci parity error"
höjt cpu core colt med 1 "snäpp". Efter det så är pc i princip död. CPU fläkten spinner upp sen dör den, för att direkt spinna upp igen, är kvar i denna loop.

Har ryckt cmos batteriet, monterat i sär hela pc bytt kylpasta med mera.

Någon som har nått tips hur jag kan fortsätta felsöka för att hitta exakt vart felet ligger?

Permalänk
Medlem

hur mycket va det "snäpp"-et da?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Hedersmedlem

Glömt en strömkabel? Nätagg namn och styrka?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nej alla kablar sitter där de ska.

CORSAIR HX 520W är mitt nätagg.

Hur mycket ett "snäpp" är var en bra fråga. Hade en scythe ninja kylare så tänkte att ett "snäpp" ska inte kunna göra nån skada. Kan försöka hitta hur mycket ett "snäpp" är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffeblond:

Nej alla kablar sitter där de ska.

CORSAIR HX 520W är mitt nätagg.

Hur mycket ett "snäpp" är var en bra fråga. Hade en scythe ninja kylare så tänkte att ett "snäpp" ska inte kunna göra nån skada. Kan försöka hitta hur mycket ett "snäpp" är.

du ökade bara ett steg i bios eller?

Permalänk

Hände precis samma sak med min gamla dator, satt ett P35-DS4 i det också. Är tydligen ett inte helt ovanligt fel. Googla på typ "P35-DS4 reboot loop" så hittar man flera med samma problem. Det är BIOS som blir korrupt på nåt sätt om jag kommer ihåg rätt. Det ska finnas ett backup BIOS som man ska kunna byta till, men jag tog det som ett tecken att köpa en ny dator istället.

Testa att låta datorn stå utan CMOS-batteriet ett tag och sen hålla in Insert när du startar.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

du ökade bara ett steg i bios eller?

Ja ett steg.

Skrivet av Forsberg1:

Hände precis samma sak med min gamla dator, satt ett P35-DS4 i det också. Är tydligen ett inte helt ovanligt fel. Googla på typ "P35-DS4 reboot loop" så hittar man flera med samma problem. Det är BIOS som blir korrupt på nåt sätt om jag kommer ihåg rätt. Det ska finnas ett backup BIOS som man ska kunna byta till, men jag tog det som ett tecken att köpa en ny dator istället.

Testa att låta datorn stå utan CMOS-batteriet ett tag och sen hålla in Insert när du startar.

Tack! Ska testa i Helgen. Återkommer med resultat.

Permalänk

Mycket pc
Testa flasha till ett annat bios?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Mycket pc
Testa flasha till ett annat bios?

När jag hade problem med mitt DS4 så kom jag aldrig så långt att något sånt var möjligt, den försökte starta BIOS, misslyckades och startade om.

Permalänk
Medlem

Nollställa bios är bra att kunna när man fifflat med bios.

Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du testa så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Vill man uppdaterat bios så ska man också nollställa efteråt.

Permalänk
Skrivet av leffeblond:

Ja ett steg.

Tack! Ska testa i Helgen. Återkommer med resultat.

Desso jävla DS4or, mitt är det lika sak med!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Nollställa bios är bra att kunna när man fifflat med bios.

Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du testa så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Vill man uppdaterat bios så ska man också nollställa efteråt.

Du var ju riktigt smart du.

Läs igenom hela tråden näste gång du kommenterar.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Fragdeath:
Jämför hans inlägg med mitt så ser du att han kan gjort fel när försökte nollställa bios. Jättemånga vet inte att man ska göra mer (testa ta bort) för att bios verkligen ska blir nollställd. Exemplet med grafikkortet borde gett dig en ledtråd att det kan gör skillnad.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Fragdeath:
Jämför hans inlägg med mitt så ser du att han kan gjort fel när försökte nollställa bios. Jättemånga vet inte att man ska göra mer (testa ta bort) för att bios verkligen ska blir nollställd. Exemplet med grafikkortet borde gett dig en ledtråd att det kan gör skillnad.

Har faktiskt aldrig hört att man ska ta bort grafikkort för att nollställa bios helt. Men i detta fallet så är risken stor att det är det typiska DS4-problemet och då spelar det inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Forsberg1:
Jag tänkte mer på att även dra ut strömkabeln så att han inte behöver vänta i all evighet.

Grafikkortet var ett exempel på att andra delar och kablar inne och ute kan blockera. Ville inte dra upp en hel uppsats i onödan om det råka räcka att nollställa rätt.

Permalänk

Har testat nu i helgen:

*Resetat CMOS: Ryckt batteriet, ryckt ström kabel, satt jumper på clear cmos. Haft det så i 24h.
Samma problem.

*Köpte ett beggat MB, monterat ihop. Samma fel.

Jag ger upp nu

Blir ny pc till hösten.

Permalänk
Skrivet av leffeblond:

Har testat nu i helgen:

*Resetat CMOS: Ryckt batteriet, ryckt ström kabel, satt jumper på clear cmos. Haft det så i 24h.
Samma problem.

*Köpte ett beggat MB, monterat ihop. Samma fel.

Jag ger upp nu

Blir ny pc till hösten.

Om du har testat med ett annat MB utan resultat skulle jag gissa på att nätagget är felet. Vad är det för agg? Hur gammalt?

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

Om du har testat med ett annat MB utan resultat skulle jag gissa på att nätagget är felet. Vad är det för agg? Hur gammalt?

CORSAIR HX 520W, ca 3 år gammalt.

Permalänk

Okej, kan vara så att det är det som har gett upp. Om du har något annat nätagg som du kan koppla in så är det ju kanske värt ett test.

Permalänk

japp, ska höra runt bland polarna se om någon har nått agg som ligger å skräpar.

Permalänk

Grattis till den mest tragikomiska trådtiteln ever.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Då är nästa steg att ta bort allt utom de 4 viktigaste delarna tills du fixar felet.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

ALLT annat är viktigt att ta bort tills du ser på fläktarna att den startar normal. JA grafikkort, ALL kringutrustning, tangentbord, mus, SATA/IDE kablar mm SKA BORT för de är totalt onödiga och kan orsaka felet.

SEN kan du felsöka bland de 4 delarna som är kvar.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Om du vill kan du kasta hela chassit i förrådet tills du hittat felet. Vissa av kablarna från chassit kan också orsaka fel. Datorn startar du med en stjärnskruvmejsel. Se länk för bilder och detaljer men kom ihåg att du bara behöver 4 delarna jag skrev tidigare.

Minnen kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Minnen måste Ibland sitta på vissa plaster för att få bild eller starta. Tex plats nr 1.

Skrivet av leffeblond:

*Resetat CMOS: Ryckt batteriet, ryckt ström kabel, satt jumper på clear cmos. Haft det så i 24h.

Antar du bara väntade så länge för att hade annat att göra i helgen. Nästa gång räck det får 20 sekunder -> några minuter (Varierar mellan olika apparater). Tex med nyköpta begagnade moderkort eller byter vissa viktiga eller skadade delar. Hoppas att du kollade på moderkortets hemsida att den verkligen klarar av minnen och processorn till nuvarande bios versionen.

Nätagg får bara lånas.

Minnen går bra att både låna och testa i annan dator.
Grafikkort går också bra men den är onödigt att ens bry sig just nu.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Då är nästa steg att ta bort allt utom de 4 viktigaste delarna tills du fixar felet.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

ALLT annat är viktigt att ta bort tills du ser på fläktarna att den startar normal. JA grafikkort, ALL kringutrustning, tangentbord, mus, SATA/IDE kablar mm SKA BORT för de är totalt onödiga och kan orsaka felet.

SEN kan du felsöka bland de 4 delarna som är kvar.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Om du vill kan du kasta hela chassit i förrådet tills du hittat felet. Vissa av kablarna från chassit kan också orsaka fel. Datorn startar du med en stjärnskruvmejsel. Se länk för bilder och detaljer men kom ihåg att du bara behöver 4 delarna jag skrev tidigare.

Minnen kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Minnen måste Ibland sitta på vissa plaster för att få bild eller starta. Tex plats nr 1.

Antar du bara väntade så länge för att hade annat att göra i helgen. Nästa gång räck det får 20 sekunder -> några minuter (Varierar mellan olika apparater). Tex med nyköpta begagnade moderkort eller byter vissa viktiga eller skadade delar. Hoppas att du kollade på moderkortets hemsida att den verkligen klarar av minnen och processorn till nuvarande bios versionen.

Nätagg får bara lånas.

Minnen går bra att både låna och testa i annan dator.
Grafikkort går också bra men den är onödigt att ens bry sig just nu.

När jag testat har jag inte haft några komponenter eller kablar inkopplade i MB (SÅKLART psu kablar, om nån känner för att påpeka det uppenbara), förutom från just chassit då, vilket såklart kan vara felorsaken. Har även testat med minnena ett i taget i alla slotsen. Har även testat utan något minne i.

Men får köra ett nytt race lite mer hardcore då, utan chassit..

Permalänk
Medlem

Du slipper i alla fall irritera dig på det trånga chassit nu när du har 2 moderkort. Även lättare att montera kylaren och se att den verkligen sitter (från sidan och under ifrån).