Permalänk
Medlem

Z68, värt att vänta?

Står i valet och kvalet nu inför att köpa en ny dator, hade tänkt köpa nu denna vecka. Men enligt NordicHardware så kommer Z68, eller i alla fall Asus modeller, redan den 11 maj - vilket enbart är drygt 1 vecka kvar och det känns tråkigt att köpa ett P67 ifall Z68 kommer vara mycket bättre.

Såvitt jag hört är det alltså en kombination mellan H67 och P67, dvs man kan både överklocka OCH använda den inbyggda grafikdelen i processorn. Dessutom kommer den automatiskt kunna välja mellan de 2 grafikdelarna(processorns inbyggda och de diskreta grafikkorten) vilket låter sjukt smart för då kan man använda den inbyggda när man bara chattar och browsar runt på nätet och på så sätt både spara ström och sänka värmen i lådan och sedan slå på de diskreta grafikkorten när man vill gama eller jobba med grafikprogram/videoredigering eller w.e.

Dessutom var det nånting med SSD..nåt. Hur bra är det?

Så vad tycker ni? Vänta? Vad för priser kan vi förvänta oss på ett ungefär jämfört med P67??

Permalänk
Medlem

Jag är i samma tankebanor som dig, jag tänker avvakta och se de första recensionerna där man jämför Z68 vs P67.

Permalänk
Medlem

läste någonstanns att dom skulle kosta typ 100 kr mer (Moderkortet) ,men är man beredd på det så tycker jag det är värt att vänta.
Hd grejen är att man kan koppla in en liten ssd & köra ihop med en vanlig hårddisk(hamnar någonstanns mittemellan prestandamässigt(i förtester)) Intel släpper en liten ssd för ändamålet vet ej pris dock(ryktades att den skulle följa med oxå men rykte).
Sen att den kan växla mellan inbyggt & separat grafikkort är ju en liten fin finess

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt. Har slängt ihop en varukorg som är redo för beställning. Men efter att ha läst om Z68-chipset funderar jag på att avvakta en eller två veckor för att se om de nya moderkorten dyker upp.

Kommer främst använda min som HTPC/Filserver-burk men kommer kan nog få jobba med lite allt möjligt, så möjligheten till SSD-cache bland annat låter intressant. Jag är ute efter ett Asus M-ATX-kort.

Release nästa vecka låter spännande

EDIT: Tydligen har Apple tryckt in Z68:an i sina nya iMac-burkar som de precis släppt för några dagar sedan.

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller hårddisk SSD kombinationen så vinner man en del i laddning men lagring går lika långsamt som med en vanlig hårddisk så i praktiken talar vi om en stor cache helt enkelt. Nu är Z68 lite av en premiumprodukt där man måste köpa de dyrare "k" processorerna för att dra nytta av överklockning och bättre inbyggd grafik så det är lite konstigt tänk från Intel att då införa budgetlösningar för lagring. Nu kommer säkert bättre lämpade processorer att släppa och då blir det nog mer logiskt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Någon som vet hur det blir om man kör t.ex. 6870 med 4 skärmar. Jag hade inte tänk vänta då jag antog att i mitt läge med 4 skärmar och rejäl SSD så kommer det inte ge mig något direkt, stämmer detta eller har jag missat något.

Ps. Kommer köra 2600k och 16GB ram.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Den "stora" grejen med z68 är ju att det går att köra med integrerad grafik och överklocka, då det i dagsläget bara är P67 som stödjer överklockning men då saknar stöd för integrerad grafik.

Så tänker man köra sepparat grafikkort kan man lika gärna köra P67, verkar som om SSD cashingen bara fungerar med små SSD diskar, så om man absolut inte har råd med något annat än en ~40GB SSD så möjligen att det kan vara användbart. Och har man en +100GB SSD så lär det ju ge bättre prestanda att manuellt bestämma vad som ska ligga på SSD:n i vart fall, även om det skulle råka fungera med Z68.

Z68 känns som något mer flexibel än P67 men inte speciellt intressant om man ändå bygger en datorn med separat grafikkort och en 100+ GB SSD disk.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av lideri:

Den "stora" grejen med z68 är ju att det går att köra med integrerad grafik och överklocka, då det i dagsläget bara är P67 som stödjer överklockning men då saknar stöd för integrerad grafik.

Så tänker man köra sepparat grafikkort kan man lika gärna köra P67, verkar som om SSD cashingen bara fungerar med små SSD diskar, så om man absolut inte har råd med något annat än en ~40GB SSD så möjligen att det kan vara användbart. Och har man en +100GB SSD så lär det ju ge bättre prestanda att manuellt bestämma vad som ska ligga på SSD:n i vart fall, även om det skulle råka fungera med Z68.

Z68 känns som något mer flexibel än P67 men inte speciellt intressant om man ändå bygger en datorn med separat grafikkort och en 100+ GB SSD disk.

Och i det fallet så kan man ju lägga pengarna man tjänar på P67 istället för Z68 på en lite fetare SSD istället. Någon i tråden nämnde 100kr (10$/chip från Intel var det väll) och då är det kanske en struntsumma men i realiteten tror jag att vi får räkna med minst ett par hundra mellan z68 och motsvarande p67 modell eller att budget modeller av p67 inte kommer i z68, lär ju inte finnas någon direkt nackdel med z68 och folk kommer alltid att köpa den för att de vill ha det fetaste, bara för att ha det (känner sådana personer). Men om de hamnar på nästan samma pris så kommer nog handeln få problem med att sälja P67 i framtiden då det blir svårt att motivera att inte skaffa en z68. Jag känner det som så i dagsläget, ska man köpa en entusiast dator idag med flera skärmar finns det ingen egentlig större anledning att vänta och när den kommer ut ordentligt så kommer det helt ha med priset att göra.

Som det ser ut idag så går det ju att hitta billigare P67 modeller för runt 800-900 och bättre modeller runt 1100-1200 medan de z68 som det över huvudtaget finns prisuppgifter för ligger runt 1200-1400kr minst för en MicroATX modell och 1500+ för en ATX modell. Även om prisskillnaden från Intel bara är 10$ så tror jag vi kommer se betydligt större skillnader i realiteten.

Dock finns där intressanta områden för Z68, vi snackar Mini-ITX HTPC, överklockad server och liknande men då främst som en konkurrent mot H67.

Sorry för lite blande caps på p/z (är det smått eller stort på riktigt?)

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Den "stora" grejen med z68 är ju att det går att köra med integrerad grafik och överklocka, då det i dagsläget bara är P67 som stödjer överklockning men då saknar stöd för integrerad grafik.

Så tänker man köra sepparat grafikkort kan man lika gärna köra P67, verkar som om SSD cashingen bara fungerar med små SSD diskar, så om man absolut inte har råd med något annat än en ~40GB SSD så möjligen att det kan vara användbart. Och har man en +100GB SSD så lär det ju ge bättre prestanda att manuellt bestämma vad som ska ligga på SSD:n i vart fall, även om det skulle råka fungera med Z68.

Z68 känns som något mer flexibel än P67 men inte speciellt intressant om man ändå bygger en datorn med separat grafikkort och en 100+ GB SSD disk.

Jag ska visserligen köra med separat grafikkort och SSD-grejen känns inte superintressant. Men det med inbyggd grafik kan ju spara rätt mycket ström om man enbart använder de separata grafikkorten när de verkligen behövs och till allt annat använda den inbyggda grafiken.

Sparar ju som sagt ström men sänker även värmeutvecklingen i chassit eftersom de separata grafikkorten kan slås av när dom inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Jag ska visserligen köra med separat grafikkort och SSD-grejen känns inte superintressant. Men det med inbyggd grafik kan ju spara rätt mycket ström om man enbart använder de separata grafikkorten när de verkligen behövs och till allt annat använda den inbyggda grafiken.

Sparar ju som sagt ström men sänker även värmeutvecklingen i chassit eftersom de separata grafikkorten kan slås av när dom inte används.

Fungerar tyvärr inte så, i alla fall om du inte har special kretsar från Lucida eller Nvida, då får du välja mellan integrerad grafik jämt eller separat kort jämt.

Å andra sidan drar moderna grafikkort relativt lite effekt när de inte belastas, även om de är extrema effekt grisar vid max last.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

kommer det gå att överklocka grafik-delen?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Fungerar tyvärr inte så, i alla fall om du inte har special kretsar från Lucida eller Nvida, då får du välja mellan integrerad grafik jämt eller separat kort jämt.

Å andra sidan drar moderna grafikkort relativt lite effekt när de inte belastas, även om de är extrema effekt grisar vid max last.

Åhfan? Hmm.
Men stod det inte att Asus Z68 korten kommer komma med Lucid?

Permalänk
Medlem

Idag är det lanseringsdags.

Dustin har redan lagt upp några som "Nyhet".

Som det ser ut nu siktar jag in mig på någon av dessa:
ASUS MAXIMUS IV GENE-Z Z68 S-1155 M-ATX
(Ej upplagd på Asus hemsidan än)

GA-Z68MX-UD2H-B
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3854#ov

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Medlem

Mina val med. Bara en HDMI-port på GENE-Z Z68 dock. Kan man utnytja strömsparfunktionen (inbygda grafikkretsen i i5an) om man kopplar skärmen till det vanliga grafikkortet och har TVn inkopplad i moderkortet? Läste någonstans att minst en skärm skulle vara inkopplad till moderkortets utgångar.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.