Någon mer som bojkottat spotify?

Permalänk
Medlem

Någon mer som bojkottat spotify?

Hej på er!

Är lite nyfiken hur många det är som suttit med spotify free och blivit lika ursinniga som mig på att de ska inskränka gratiskontona. Jag blev så fruktansvärt förbannad att jag bojkottade skiten. så fort jag gjort nya spellistor i nya alternativ så kommer det försvinna från min dator.

Har ni tips på bra alternativ så är dessa välkomna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sj6:

Hej på er!

Är lite nyfiken hur många det är som suttit med spotify free och blivit lika ursinniga som mig på att de ska inskränka gratiskontona. Jag blev så fruktansvärt förbannad att jag bojkottade skiten. så fort jag gjort nya spellistor i nya alternativ så kommer det försvinna från min dator.

Har ni tips på bra alternativ så är dessa välkomna.

Betala 99:- i månaden för en tjänst som är fantastisk och som bör uppmuntras?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

vadå fantastisk? skit kvallite och lite låtar
använder grooveshark istället

textbit som bröt mot § 7 borttagen
Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Sluta fjanta dig. 49kr/månaden är fanimej inte mycket för musik. Kom inte med någon dålig ursäkt att du är fattig, för alla i sverige borde ha råd med 49kr/månaden. För alla er ungdomar så klipp grannens gräsmatta en gång i månaden så är biffen stekt ju.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Grooveshark är bra!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Grooveshark har bättre kvalitet?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Spotify är fantastiskt, 50 kronor för unlimited är inte mycket, 100 är inte heller mycket egentligen.. var inte så snål nu

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nja fantastisk är den väl inte. De tog ju bort och la till låtar hej vilt. Och vad är det för fel med reklam? Varför måste man belasta den lilla människan när man kan få intäkter på reklam?

Skrivet av HaBBarN:

Kvalitén blir väl bättre om man betalar? Har tittat på grooveshark och den är utan tvekan intressant

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte bojkottat Spotify. Jag betalar gladeligen 99SEK/månad för en tjänst som i mitt tycke funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Eller köp 3 skivor varannan månad och samla på dig hela biblioteket som du sedan kan lyssna gratis på hela ditt liv.

Jag känner mig inte berörd av detta då jag endast använde spotify för att lyssna igenom musik för att kolla om den är värd att köpa. Nu har jag i princip allt som jag vill lyssna på. Jag har betalat för det en gång och nu kan jag lyssna hur mycket jag vill.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Jag fortsätter använda tjänsten eftersom jag inte
-Anser att det är mycket pengar
-Inte piratar
-^Därför föredrar lagliga alternativ

Vidare så tycker jag att folk som inte fattar, och kritiserar spotifys val verkligen måste läsa på mer.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Hedersmedlem

*Textstycke borttaget*

Jag tog bort ett textstycke som bröt mot § 7 i våra regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Jag fortsätter använda tjänsten eftersom jag inte
-Anser att det är mycket pengar
-Inte piratar
-^Därför föredrar lagliga alternativ

Vidare så tycker jag att folk som inte fattar, och kritiserar spotifys val verkligen måste läsa på mer.

pls länka gärna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sj6:

Nja fantastisk är den väl inte. De tog ju bort och la till låtar hej vilt. Och vad är det för fel med reklam? Varför måste man belasta den lilla människan när man kan få intäkter på reklam?

Kvalitén blir väl bättre om man betalar? Har tittat på grooveshark och den är utan tvekan intressant

Tycker dock att Spotifys gränssnitt är bättre...tyvärr...men Grooveshark är ok...mycket musik där också...ibland när man inte hittade musiken på Spotify...då fanns den på Grooveshark:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag har betalt mina 99 ända sedan invite betans början. 320kb/s ljudkvalité och ingen reklam var värt det. Det verkar som jag gör ett bättre köp för varje månad som går.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av sj6:

Eftersom de inte fick in tillräckligt med pengar på reklamen... De har gått back med åtskilliga miljoner varje år tjänsten har funnits.

EDIT: Vänta för källor

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Artisterna fick för dåligt betalt för att ha sina låtar på Spotify. Det var väl därför många som inte ville vara kvar längre, och då behöver Spotify få in mer pengar för att ha kvar artisterna. Då räckte in reklam bara utan då måste dom gå på att folk betalar istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Använder Spotify dagligen, hur smidigt som helst att slippa ha massa skivor som tar plats hemma eller låtar som tar upp plats på datorn Sen med premium så kan kopplar jag bara ihop iPhonen med stereon i bilen så har jag all musik jag behöver när man glider på vägarna

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit utan Spotify sedan jag skaffade min Xperia x10mini.

Kan bara säga att jag avgudar spotify. Sen så blir de bättre kvallitet på ljudet när man betalar för sitt Acc.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Eftersom de inte fick in tillräckligt med pengar på reklamen... De har gått back med åtskilliga miljoner varje år tjänsten har funnits.

Ofan... Saab wannabe-företag? ^^ men hur fasen lyckas radio hålla sig på plus? måste spotify betala för varje enskild låt som varje enskild användare spelar upp eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Eller köp 3 skivor varannan månad och samla på dig hela biblioteket som du sedan kan lyssna gratis på hela ditt liv.

Jag känner mig inte berörd av detta då jag endast använde spotify för att lyssna igenom musik för att kolla om den är värd att köpa. Nu har jag i princip allt som jag vill lyssna på. Jag har betalat för det en gång och nu kan jag lyssna hur mycket jag vill.

Håller med Piece of Cake. Jag stör mig inte heller direkt på det här med Spotify, iom att jag också bara lyssnar igenom låtar/album för att se om de är värda att köpa.

Dock så tyckte jag att Spotify va underbart som det va innan. Om man inte ville betala, ja då fick man lite reklam då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

måste spotify betala för varje enskild låt som varje enskild användare spelar upp eller?

Maila och fråga

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Maila och fråga

mjo det kanske man skulle gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inget emot Spotify, men den nya inskränkningen för gratislyssnarna gör det alternativet ointressant för mig. Jag var i valet och kvalet att börja betala när jag läste en tråd om Grooveshark. Det visade sig vara ett väldigt bra alternativ med grupper som saknats på Spotify (ex. AC/DC, Metalica). Även gratisvarianten är helt ok, men måste då köras direkt i webbläsaren (på gott och ont).

Aktiveringskoden för Grooveshark "premium" (eller anywhere som de kallar den) kostar $20 för ett år (pengar som då går oavkortat till Röda Korset och Japan...typ). Jag har betalat men väntar fortfarande på aktiveringskoden. Det finns en app för Android som är riktigt bra på min X10:a men inte fungerar på LG:s senaste värstingtelefon. Den kan testas gratis i 14-dagar. Ett nerladdningsbart program kan användas av "betalande kunder" och är av typen Adobe Air. Detta har jag ännu inte testat, men hoppas att det är styrbart via mediaknappara på tangentbordet :).

Det bästa var att jag hittade en gratistjänst som konverterar mina Spotify playlists till Grooveshark playlists :).

Spotify är spontant snyggare, men som gratiskund är det alltså ett avslutat kapitel för min del.

Visa signatur

Chassi: Minisforum UM790-PRO | CPU: AMD Ryzen 9 7940HS | Internminnen: Kingston 64GB DDR5 5600 MHz | GPU: AMD Radeon 780M | SSD: Kingston M.2 2TB | Skärm: Samsung Neo 49"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sj6:

Det är väl för fan fantastiskt? Spotify revolutionerade hela scenen med att faktiskt titta på problematiken med illegal nerladdning och presentera ett alternativ som är hållbart.

Man måste inse strategin i det hela. Man har troligen gått på pengar från ett investmentbolag för att kunna skapa sig en tillräckligt stor användarbas för att sedan succesivt försöka vinna över denna användarbas till att betala för tjänsten, b.la. för att jag tror att reklamen inte säljer så bra som de kanske räknat med.

Det som är saken i det hela är att vi har en generation som växer upp med filosofin att allting digitalt är gratis och för allmänt bruk. P2P - Torrents you name it. Jag är själv från curling-generationen men jag är förbannat less på folk som ska ha sparvar flygande in i munnen på regelbunden basis. Bara att sitta där på sitt lata arsle och ta emot alla saker som är gratis i världen, speciellt den digitala. Sen att det är olagligt skiter man ett stort stycke i.

Sen när då någon kläcker iden att kombinera enkelheten med nedladdning med det lite mer rumsrena i att betala för de alster som våra köra musiker skapar ja då skriker man för full hals när men "inskränker" på gratisvillkoren. Det är bara att inse, låter det för bra för att vara sant är det ju oftast det, så jag kunde i alla fall förutse att fler restriktioner skulle komma i framtiden på gratistjänsten, vilket innebar att jag började betala direkt när jag upptäkte Spotify, mest dock för att det är ett jävla bra initiativ.

588:- om året för att ha tillgång till ett av världens största musikbibkliotek, ja det är för magstarkt för "den lilla människan".

Sen att låtar försvinner och tillkommer lite hipp som happ lär ju inte vara Spotifys påhitt, utan antagligen problem med licenser och annat som musikbolagen kan hitta på.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bojkottat och bojkottat, har använt Grooveshark premium i snart ett halvår utan problem. Visserligen *backupar* jag en hel del musik lokalt till min dator också(inte via Grooveshark då alltså).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tillräckligt många kommer betala för den tjänsten, det är en skitsumma för vad man egentligen får, så alla som bölar och är fattiga kommer förbli så, spotify kommer inte göra ett skit åt saken.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

''Är man med i leken får man leken tåla''

Eller?

Permalänk
Medlem

Spotify i mobilen, bara det är ju fantastiskt!

Permalänk
Skrivet av sj6:

pls länka gärna.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article11961875.ab

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article538259/Spot...

http://www.svd.se/kultur/spotify-gar-med-forlust_4406551.svd
http://www.svd.se/naringsliv/forlust-for-spotify-i-europa_571...

jag kan tyvärr inte hitta något för 2010.

När det gäller betalning till artister så funkar vad jag hört som följande:

Om en låt spelas 1 gång på radio för 1 miljon lyssnare så får artisten (taget ur luften) 50 kr
För att få 50 kr från Spotify så måste samma låt spelas totalt 1 miljon gånger.

Visa signatur