Intel introducerar 3D-transistorn i Ivy Bridge

Permalänk
Medlem

Jävlar va grymt.
Ser det redan framför mig, Jonas på Sweclockers testa den framför kamera samtidigt som han klagar på att 4-pins kontakten sitter pyrt till på hans moderkort

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Detta är goda nyheter indeed. Men amd kommer ha dominans med sina APU under ett halv år som dom kan få in finna stålar på. Men jag tror ändå att amd är dom som får de bättre siffrorna på prestandan sidan tack vare att dom har både grafikkort och processor i ett, men det är min speculering ända tills man får riktiga tester i handen/ på nätet =D

Permalänk
Medlem

nu är ja inte så säker på å införskaffa bulldozer längre!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullstols Roger:

Om jag har fattat det här rätt så blir transistorerna 3 gånger effektivare samtidigt som den har låg ström förbrukning?

Genialt gjort av Intel!

Fattar det som att den får en (1) extra dimension transistorkretsar. Det borde göra den ca 33% snabbare. Står 37%i nyheten så det borde väl ligga där omkring. inte 300%

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Tycker det bara låter som en ny telefon med kameror på båda sidorna...

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siferhumen:

Detta är goda nyheter, indeed men amd kommer ha dominans med sina PSU under ett halv år som dom kan få in finna stålar på men jag tror ändå att amd är dom som får de bättre siffrorna på prestandan tack vare att dom har både ett grafikkort och processor i ett men det är min speculering ända tills man får riktiga tester i handen/ på nätet =D

Förlåt att jag leker språkpolis men för det första så är det CPU och inte PSU. PSU=Power Supplying Unit=nätaggregat. För det andra så kan du väl lägga ner lite tid på att lägga till meningsindelning (punkt) och på att stava rätt. Jag måste anstränga mig för att förstå vad du menar som du skriver nu.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ok sen får vi hoppas att det kommer grafen baserade processorer,vore kul .
Ska bli intressant & se hur denna presterar 37 % ¨ganska bra puff uppåt i prestanda.
Många sura miner från AMD folk men är väl bara att komma med nåt bättre.
Så här väntar man på SB-E ,får väl bli så & senare en uppgradering till IB-E när den kommer slutet av nästa år(eller nåt sånt).
Men spara ström glömm det tryck in mer prestanda istället.(ja eller både och)

Förstår inte varför vi(AMD Älskare) skulle vara arga, Prestandan får en skjuts framåt. tekniken går framåt med en faslig fart!
Såklart kommer de vara en fight mellan de stora företagen, hoppas nu bara denna tekniken kommer ut till butiker snart
30% Extra kräm hoho, nu behöver vi mer spel som tar på krafterna!

Permalänk

Nästa blir väl 4D.. hehe
Men kul att tekniken dundrar framåt, återstår att se om man uppgraderar till Bulle eller ej!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Men då Ivy Bridge är en "tick"-generation borde den väl snarare bara vara en nerkrympning av Sandy Bridge? Att implementera 3D-transistorer är ju en stor arkitekturförändring.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Känns som att AMD har lite att jobba med för att hänga på det här...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe628:

Förstår inte varför vi(AMD Älskare) skulle vara arga, Prestandan får en skjuts framåt. tekniken går framåt med en faslig fart!
Såklart kommer de vara en fight mellan de stora företagen, hoppas nu bara denna tekniken kommer ut till butiker snart
30% Extra kräm hoho, nu behöver vi mer spel som tar på krafterna!

Ja bara att hoppas att sony kånkar & microsoft lägger ner x-box ,nintendo kan vara kvar dom gör ju spel till barn redan så är ok. ( är där konsoller hör hemma barn & familjespel)
Blir ett intressant år ,bara & vänta & se .
Man kan ju alltid hoppas att även Nvidia ( projekt denver) ger sig in i leken på allvar, så konkuransen blir större (heja Via,dom måste ju få vara med på ett hörn dom med)
Alltid kul med ny teknik .

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

oj nej.
Nu blev det jobbig med bulldozer >.<
Kommer nog fortfarande hoppa på bulldozer då intels intressanta cpu's kommer kosta skortan som vanligt misstänker jag.
Roligt dock att dom kommer på nya sätt att fortsätta moores lag lite längre nu
Den hade väl bara hållt i typ 3 generationer till eller något (ca 6år)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av iNfragiq:

Men då Ivy Bridge är en "tick"-generation borde den väl snarare bara vara en nerkrympning av Sandy Bridge? Att implementera 3D-transistorer är ju en stor arkitekturförändring.

Yes, så tänkte jag med. Detta borde vara "Tock" Dvs steget efter Ivy bridge.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Och jag som var sugen på bulldozer... Får väl vänta ännu mer då.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Imponerande med 37% prestandaskjuts!
Men nu mer än nånsin kommer AMD behöva kunder...
Så vi inte står ensamma med intel om ett år.

Håller med, Hoppas AMD också har nått ess i rockärmen så det blir lite konkurrens på marknaden...

Permalänk
Medlem

Det är väl bra, men jag vill faktiskt inte att Intel ska få mer marknadsandelar...
Vill inte låta som ett AMD-fanboy (lite faktiskt, föredrar den lilla arbetaren framför storföretagen(vet jag har intel, misstag som fan..)) Men jag vill se mer konkurrens! AMD ska inte bara va till snabba system för 5k, utan mer overall Hoppas verkligen på Bulldozer!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iNfragiq:

Men då Ivy Bridge är en "tick"-generation borde den väl snarare bara vara en nerkrympning av Sandy Bridge? Att implementera 3D-transistorer är ju en stor arkitekturförändring.

Skrivet av KalleKulspruta:

Yes, så tänkte jag med. Detta borde vara "Tock" Dvs steget efter Ivy bridge.

Nja, för processorarkitekturen spelar väl inte transistorernas fysiska egenskaper så stor roll (så länge de fungerar tillräckligt bra)?

Skrivet av Tobbe628:

Förstår inte varför vi(AMD Älskare) skulle vara arga, Prestandan får en skjuts framåt. tekniken går framåt med en faslig fart!

Inskränkta individer skulle kanske kunna förargas mera över att amd hamnar ännu längre efter i tillverkningsteknik än de gläds över utvecklingen?

Permalänk
Medlem

detta blir väl "tick" steget enligt intels lanseringstyp, tock modellen kommer nog vara riktigt fin.. tror det blir ett köp då!

Permalänk

Fantastiskt kul detta! Tror det blir en milstolpe i transistorutvecklingen. Ska bli intressant att se hur Ivy Bridge kommer prestera (både i prestanda och i effektförbrukning).

Skrivet av LoTex94:

Det är väl bra, men jag vill faktiskt inte att Intel ska få mer marknadsandelar...
Vill inte låta som ett AMD-fanboy (lite faktiskt, föredrar den lilla arbetaren framför storföretagen(vet jag har intel, misstag som fan..)) Men jag vill se mer konkurrens! AMD ska inte bara va till snabba system för 5k, utan mer overall Hoppas verkligen på Bulldozer!

"Lilla arbetaren"? AMD har en omsättning på 5,4 miljarder dollar. Här är det bara stora och större, annars får du stödja VIA..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Alltid grymmt med utveckling, frågan är bara will it blend?

Permalänk
Medlem

Grymt häftigt.

Men videoklippen? Pinsamt.

Permalänk

Jag är en trogen AMDare men jag funderar seriöst på att gå över till intel nu när 2011 kommer. AMD borde kanske fundera på att fokusera på grafik istället vilket dom är riktigt duktiga på!

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nan:

Håller med, Hoppas AMD också har nått ess i rockärmen så det blir lite konkurrens på marknaden...

Har för mig det stod något om "Enhanced Bulldozer" för slutet av detta året, eller början av nästa.
Men det är ju inte lätt att veta vad det resulterar i... :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_681:

Jag är en trogen AMDare men jag funderar seriöst på att gå över till intel nu när 2011 kommer. AMD borde kanske fundera på att fokusera på grafik istället vilket dom är riktigt duktiga på!

Vi klarar oss inte med en enda CPU-tillvkerare.
Då blir det uppgradering vart 10e år (eller mer sällan) när
vi har hunnit spara ihop pengar till nytt mobo/cpu.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Fantastiskt kul detta! Tror det blir en milstolpe i transistorutvecklingen. Ska bli intressant att se hur Ivy Bridge kommer prestera (både i prestanda och i effektförbrukning).

"Lilla arbetaren"? AMD har en omsättning på 5,4 miljarder dollar. Här är det bara stora och större, annars får du stödja VIA..

Syftar på att Intel har 80 % av marknaden, medans AMD har 20. Klart fan dem ligger efter då..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

lite synd om amd. om de ska kunna matcha intel så måste de köra samma (eller bättre) transistorer som intel och jag skulle gissa att intel antingen kräver enorma licenspengar eller bara stämmer ihjäl AMD.

Häftigt med ett ny idé inom datorteknik.(allt annat handlar ju bara om att göra samma sak bättre)

Länge leve konkuransen

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Skit i 3D-tjafset, de har ju gjort världens tabbe!
Tänk att de råkar läcka ut att de har uppfunnit en krympstråle i en promovideo för processorer!

Me want!!!!1!!one!

OnT tycker jag att klippet var upplagt på ett ganska larvigt sätt.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Misstänker att dom kommer ha ett saftigt pris så dom på bulldozer-budget behöver nog inte planera in något nytt ändå.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Men videoklippen? Pinsamt.

Jag tyckte faktiskt det var rätt skoj, det är så supertorrt och lite lätt nördtöntigt att det blir bra.

Permalänk
Skrivet av Cael79:

Inget jag kommer köpa. Känns som att det kommer att vara buggigt. I alla fall i början.
Annars en cool idé..

Buggigt? Haha du vet inte vad du pratar om va? Vi pratar om digitala ettor och nollor. Antingen går det hela vägen fullt ut eller så kommer det inte gå alls. Tror du på fullaste allvar Intel skulle lansera en "buggig" processor?

Ontopic: Ha det AMD.