Permalänk
Medlem

Väntar på ungefär samma konfiguration men dock från www.lapstars.de. Attans tyskar att inte stödja smidiga kort/pay-pal transaktioner. Allting tar så mycket längre tid med internationella banköverförningar.

Jag såg till att jag inte fick det tyska tangentbordet och engelskt W7.

Edit: Om man nu vill att den ska levereras med ett OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toerne:

Väntar på ungefär samma konfiguration men dock från www.lapstars.de. Attans tyskar att inte stödja smidiga kort/pay-pal transaktioner. Allting tar så mycket längre tid med internationella banköverförningar.

Jag såg till att jag inte fick det tyska tangentbordet och engelskt W7.

Edit: Om man nu vill att den ska levereras med ett OS.

Ifrån Campus... kan man beställa med os också, men iaf.

Jag skall beställa min så fort jag får mitt Mecenat kort, eller studiebeviset ifrån skolan.

Som ni föreslog så frågade jag skolan om de kunde skriva ett studiebevis, de kunde de. Dock endast på svenska och de envisades med att skicka det med posten. (Suck väntetid)
Kan man skicka det på svenska eller måste man översätta?
Alla har ju google translate men jag vet ej hur studiebeviset kommer att se ut eller om det går att ändra.

Edit: Fixat Sär Skrivning

Permalänk

Återkommer när jag fått svar från min kran

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Avstängd

Fick betalningsinfo från campusdiscount.

think about IT GmbH
Nationalbank Essen
Kto: 9332510
BLZ: 36020030
IBAN: DE43360200300009332510
BIC: NBAGDE3E

Så nu är det bara att betala och vänta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fick betalningsinfo från campusdiscount.

think about IT GmbH
Nationalbank Essen
Kto: 9332510
BLZ: 36020030
IBAN: DE43360200300009332510
BIC: NBAGDE3E

Så nu är det bara att betala och vänta...

Lust att förklara alla nummer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladestam:

Lust att förklara alla nummer?

Nej det har jag inte, men de är ganska självförklarande eller...

IBAN är ett internationellt bankkontonummer som består av landskod följt av andra koder och sist det vanliga nationella kontonumret. BIC är ett identifikationsnummer för ett visst bankkontor. Det är dessa två man behöver för att göra en internationell betalning. IBAN = International Bank Account Number och BIC = Bank Identification Code. KTO är kontonumret (samma som i slutet på iban) och BLZ är något tyskt som man, vad jag förstår, inte behöver bry sig om utanför Tyskland.

Permalänk

Hej,
hur är de thinkpad x220 som surf och filmdator? Hur strömtörstiga är de jämfört med fusions-netbooksen Eeepc 1215b och Lenovo s205 (ogillar strömslukande saker)?

Köpte en S205 men mitt ex hade problem med högljudda fläktar (antagligen måndagsex) så jag lämnade tillbaka den och letar nu ersättare, har lutat mot 1215b men det kanske är värt några tusenlappar till och få en x220. Fundarar på den här:

http://www.campusdiscount.de/product_info.php/info/p2944_Leno...

Är den bra som filmdator? Och hur är "Intel 3000 Integrated" Går det att spela Anno 1404 (enda spelet jag kommer att spel)?

Kommer iof inte bara använda den till surfa/film, även fast det är huvudsyftet, utan påbörjar troligen mitt examensarbete inom kort så laptopen kommer att skrivas på den...

EDIT: Jag har en Corsair Force F60, finns det två platser i datorn så man både kan ha hårdisk och ssd i den?

Permalänk
Medlem

http://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-X220.49838.0.htm...

Här finns recensioner som du kan bilda dig en uppfattning av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbjörn:

Hej,
hur är de thinkpad x220 som surf och filmdator? Hur strömtörstiga är de jämfört med fusions-netbooksen Eeepc 1215b och Lenovo s205 (ogillar strömslukande saker)?

Köpte en S205 men mitt ex hade problem med högljudda fläktar (antagligen måndagsex) så jag lämnade tillbaka den och letar nu ersättare, har lutat mot 1215b men det kanske är värt några tusenlappar till och få en x220. Fundarar på den här:

http://www.campusdiscount.de/product_info.php/info/p2944_Leno...

Är den bra som filmdator? Och hur är "Intel 3000 Integrated" Går det att spela Anno 1404 (enda spelet jag kommer att spel)?

Kommer iof inte bara använda den till surfa/film, även fast det är huvudsyftet, utan påbörjar troligen mitt examensarbete inom kort så laptopen kommer att skrivas på den...

EDIT: Jag har en Corsair Force F60, finns det två platser i datorn så man både kan ha hårdisk och ssd i den?

Du kan ha en hdd/ssd (maxhöjd 7mm, standarddiskarna är 9,5) Om man väljer att köra utan 3g-modem så kan man på mini PCI express platsen köra mSATA diskar, till exempel Intel 310 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802952 Jag tror inte F60 passar i x220 tyvärr.

Permalänk
Skrivet av OllO:

http://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-X220.49838.0.htm...

Här finns recensioner som du kan bilda dig en uppfattning av.

Tack, ska läsa på under kvällen/natten. Det verkar iaf som alla är nöjda och den verkar uppfylla mina huvudkrav; liten, strömsnål och tyst. Det verkar väl främst vara upplösningen på på skärmen som någon tycker kunde ha varit lite högre. Jag kommer iaf köra på budgetmodellen utan ips och sen uppgradera till en ips när man får lite pengar över (har för mig att det var någon här som bytte ut sin skärm på sin x200), isf kanske man får en högupplöst ips.

Skrivet av toerne:

Du kan ha en hdd/ssd (maxhöjd 7mm, standarddiskarna är 9,5) Om man väljer att köra utan 3g-modem så kan man på mini PCI express platsen köra mSATA diskar, till exempel Intel 310 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802952 Jag tror inte F60 passar i x220 tyvärr.

Aha, det var lite trist.
Då får man väl köra på den vanliga hårddisken ett tag tills man tröttnar och priserna sjunkit ytterligare.
Tack för infon iaf

Permalänk
Medlem

Beställning skickad, tar det ett tag innan man får betalinfo eller?

Det blev en med i5, IPS samt en 80gb mSATA SSD, svenskt tangentbord och felfri pixelgaranti.

Fördet är väll inte det första bekräftelsemejlet som inehåller betalinfo va? För där va bara kto och blz nummer.

Permalänk
Inaktiv

Ja det verkar som om det kan ta ett tag. Jag fick ett mail idag med löfte om betalinfo.. men tyvärr ingen betalinfo (aaargh). Dessutom kommer de undra över ditt studiebevis. Trots att mitt var ett officiellt bevis från Liu, översatt och med kontrollnummer så återkom de och bad mig skicka kopia på student leg. Du kanske har mer tur?

Bara å hålla ut!

Permalänk
Avstängd

Nja, betalningsinfon är i det mailet, men den fungerar bara i Tyskland. Dock så är de siffrorna jag skrev ovan betalningsinfon som jag fick i ett mail från Michael Schmitt. Så betala in till det IBAN numret (som består av landskod följt av blz + 000 + kto) och med den Bic koden som är till deras bank. Summan står i mailet, för mig blev det 1029,80 Euro. Grundmodellen för 940, svenskt tbord och en DP-HDMI kabel + frakt.

På campusdiscount står det nu att de har thinkpadden i lager, i alla fall i5 modellen, så kanske vi får dem snart.

Permalänk
Medlem

undra om herr Schmitt jobbar helger så han kan ge mig rätt info.

Permalänk
Avstängd

Han svarade på mitt mail på en dag, dock en vardag, men han verkar vara ganska snabb. Den info du kommer få är dock samma info som jag gav här ovanför, men du behöver förstås inte lita på mig om du inte vill. Men om du tittar på IBAN numret jag gav så ser du att det är uppbyggt av samma siffror som KTO och BLZ som du har fått i ditt bekräftelsemail. BIC koden är ju ett identifikationsnummer för banken och fyller man i det på sin internetbank så kan man kolla vilken bank det tillhör, eller, så funkar det på SEB i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Han svarade på mitt mail på en dag, dock en vardag, men han verkar vara ganska snabb. Den info du kommer få är dock samma info som jag gav här ovanför, men du behöver förstås inte lita på mig om du inte vill. Men om du tittar på IBAN numret jag gav så ser du att det är uppbyggt av samma siffror som KTO och BLZ som du har fått i ditt bekräftelsemail. BIC koden är ju ett identifikationsnummer för banken och fyller man i det på sin internetbank så kan man kolla vilken bank det tillhör, eller, så funkar det på SEB i alla fall.

Japp de e samma
Men hur vet de vem som betalar? Skall man skriva det som medelande vid överföringen?

Permalänk
Avstängd

Jag skrev ordernumret och mitt namn som meddelande. Sen måste man fylla i en massa skit för att få föra över pengar över landsgränser. Adress, e-post, telefon dagtid osv. alla dessa är dock inte obligatoriska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag skrev ordernumret och mitt namn som meddelande. Sen måste man fylla i en massa skit för att få föra över pengar över landsgränser. Adress, e-post, telefon dagtid osv. alla dessa är dock inte obligatoriska.

Okej på grund av att tålamodet brustit så väljer jag att lita på dig Det verkar faktiskt en aning trovärdigt.

Men så det tar typ 2-3 vardagar innan de får pengarna, sedan kan de bearbeta beställningen, alltså får man varan typ näst nästa vecka. Eller har jag fått det om bakfoten?

Permalänk
Avstängd

Jo, nåt sånt. De verkar ju ha dem i lager nu så säg att de har pengarna på onsdag-torsdag så kanske de skickar den på torsdag-fredag och så borde den komma typ måndag-onsdag näst-nästa vecka om man har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, nåt sånt. De verkar ju ha dem i lager nu så säg att de har pengarna på onsdag-torsdag så kanske de skickar den på torsdag-fredag och så borde den komma typ måndag-onsdag näst-nästa vecka om man har tur.

Aww... Jag vill ha den nu, synd att tålamodet är så litet.

Permalänk
Avstängd

Jag vet! Jag har redan laddat ner ett nytt windows från msdnaa och lagt på ett usb-minne. Känner sig som Cartman när han väntade på Wii lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet! Jag har redan laddat ner ett nytt windows från msdnaa och lagt på ett usb-minne. Känner sig som Cartman när han väntade på Wii lanseringen.

Hahaha ja visst gör man

Permalänk
Medlem

Jag är också riktigt sugen på en x200 och har tittat både på campusdiscount och lapstars och det lutar åt lapstars för man där kan byta ut hdd mot ssd. Däremot har jag svårt att förstå deras hemsida.. Om jag är student vid ett universitet. Vilken thinkpad ska jag välja? UNI/FH eller Studi/WiMi? Och sen Lehre & Forschung eller UNI/FH/ÖD?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr bulle:

Jag är också riktigt sugen på en x200 och har tittat både på campusdiscount och lapstars och det lutar åt lapstars för man där kan byta ut hdd mot ssd. Däremot har jag svårt att förstå deras hemsida.. Om jag är student vid ett universitet. Vilken thinkpad ska jag välja? UNI/FH eller Studi/WiMi? Och sen Lehre & Forschung eller UNI/FH/ÖD?

Som student vid högskola eller universitet är det Studi/WiMi som gäller. De andra alternativen är till exempel för institutioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr bulle:

Jo, jag var också lite inne på det. Men jag valde att vänta med ssd, lutar mer åt att sätta i en mini ssd utöver disken istället. För mig räcker det gott med 40-80GB för OS:et, swapfiler och sådant. Men av finansiella skäl får det vänta ett par månader. Fast man kan ju tänka så här istället: Köper man en dator som har allt på en gång så blir man bara glad en gång, men köper man en bra dator som man sen kan uppgradera så den blir ännu bättre så blir man glad flera gånger. Alltså, oavsett ssd eller ej så blir denna dator ett stort lyft jämfört med min gamla, men väntar jag med ssd så får jag ett stort lyft till när jag väl köper en.

Annars finns det små ssd:er med kapacitet upp till 120GB och då kanske man kan skippa den normalstora disken helt.

Permalänk
Medlem

Japp då va allt beställt och pengarna överlåtna till banken. Nu kan man inte göra mer än att vänta.
Det blev modellen med i5, 80gb mSATA svenskt tangentbord, och felfri pixel garanti.
Hoppas man inte blir allt för blåst...

Edit: mSATA disken hamnar där man vanligtvis sätter ett ”express card” om jag nu tänker rätt. Kan man då bara trycka ut den som ett vanligt kort och stoppa i villken laptop somhelst? Därefter installera OS och stoppa tillbax den i x220

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Japp då va allt beställt och pengarna överlåtna till banken. Nu kan man inte göra mer än att vänta.
Det blev modellen med i5, 80gb mSATA svenskt tangentbord, och felfri pixel garanti.
Hoppas man inte blir allt för blåst...

Edit: mSATA disken hamnar där man vanligtvis sätter ett ”express card” om jag nu tänker rätt. Kan man då bara trycka ut den som ett vanligt kort och stoppa i villken laptop somhelst? Därefter installera OS och stoppa tillbax den i x220

Nä, det stämmer inte. Du skippar WWAN/3g modemet och tar dennes plats.

http://www.lenovoservicetraining.com/ion/X220/index.html
Klicka på:
- FRU removals/replacement
- WWAN adapter

Där ser du hur man stoppar in mSATA kort om man skulle vilja göra det själv, eller tar ur den. Man låter helt enkelt antennerna hänga löst där inne eftersom SSD:en inte kommer använda sig av dessa.

Permalänk
Medlem

Kan 3G-modem kan tas bort om man ska ha 4G?

För att använda msata disk så ska enligt föregående inlägg 3G-modem bort. Min fråga är om det har någon betydelse för 4G. 4G kan väl bara anslutas via usb-modem och har väl då ingen användning av interna antennkablar?

Visa signatur

PerJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av toerne:

Nä, det stämmer inte. Du skippar WWAN/3g modemet och tar dennes plats.

http://www.lenovoservicetraining.com/ion/X220/index.html
Klicka på:
- FRU removals/replacement
- WWAN adapter

Där ser du hur man stoppar in mSATA kort om man skulle vilja göra det själv, eller tar ur den. Man låter helt enkelt antennerna hänga löst där inne eftersom SSD:en inte kommer använda sig av dessa.

jaha tackar, då får man ta och leta upp ett usb minne

Permalänk
Inaktiv

Bezahlt! Tackar för infon Snajk!