Recension på Msi GT680R!
Nu är det dags igen! En recension på den nya MSI GT680R-092NE.
I detta test ska vi gå igenom följande områden:
*Inledning
*Design
*Prestanda
*Kylning&Ljud
*Högtalare
*Anslutningar
*Sammanfattning
*Prisvärdhet
*Övrigt
Inledning: Msi´s senaste laptop inom spelvärlden är här! Jag kommer att testa den utförligt och beskriva både insidan och utsidan!
Om vi börjar med att kolla vad vi får när vi köper denna dator så ser vi att följande saker ingår:
* En fin liten putsduk till datorn.
* Assassins Creed 2.
* Laddare och batterie.
* Msi gaming mus med CD ingår.
* CD med olika drivrutiner som kan behövas.
* Flertalet kopior på dit serienummer om du skulle tappa det.
* "klistermärken" till tangentbordet om du skulle vilja byta någon speciel knapp till något annat.
* Windows Ultimate 64bit handbok.
* Och övriga manualer och handböcker!
* En väldigt bra datorväska ingår också som faktiskt tog min gamla väska, Stort +
Specifikationer på datorn är som följande:
Cpu: Intel Core i7 2630QM 2.03GHz-2.93GHz
Gpu: Nvidia GeForce GTX 460M 1.5gb GDDR 5
Skärm: 15,6" Blank 1920*1080 LED
Ram: 16gb DDR3 4x4gb 1333Mhz
Hårddisk: 1.5Tb RAID 0, 750x2 7200RPM
Optiskt enhet: Blu-ray/DVD±RW-kombo
Mått: Mått (BxHxD) 395 × 55 × 267 mm
Vikt: 3.5Kg (Bara datorn)
Mer info om datorns komponenter kommer vi ta upp senare i recensionen.

Design:
Om vi nu flyttar oss till designen så kanske denna dator är den mest diskuterade designen här på forumet? Msi GT680 har en blank pianolackad yta som täcker det mesta utav laptopens utsida.
På locket har vi MSI märket som också lyser vitt när dator är på. Precis som tidigare modeller i serien så har denna datorn sina LED lampor som sitter på sidorna, skärmen och på baksidan av skärmen vilket ses ganska bra i bilden nedanför och dem går självklart att stänga av.
Runt högtalarna har vi en röd metallic färg som faktiskt ser bra ut när man ser den IRL, nedanför tangentbordet är den gråa plasten som känns skön att ha sina händer emot men dock vibberar den lite eftersom det sitter en hårddisk under den vänstra sida, inget man störs av.
Eftersom datorn är mestadels i blank plast och inte matt gör det så att den samlar damm ganska lätt... Tur då att man fick med en putsduk

Skärm&Tangentbord: Då var det dags för en titt på skärmen och tangentbordet
Tycker att touchpaden har blivit bättre sen dem förra modellerna, om detta är officielt vet jag ej men den känns betydligt bättre.
Om vi ska titta på touchknapparna om sitter precis under skärmen vid On/Off knappen så är dem följande från vänster:
1. P1: Den bestämmer du själv vad den ska göra ex öppna ett program eller ett spel om du vill det!
2. Turbo: Aktiverar turbon som överklockar processorn och grafikkortet, vi återkommer till denna i prestanda delen.
3. Turbo Fan: Sätter på fläktarna max för den bästa kylningen, används aldrig av mig då datorn sjäv reglerar fläkthastigheten.
4. Vet inte vad den heter men den låser windos knappen i nedre vänstra hörnet som är bra om du ska spela så att du inte råkar trycka på den och spelt minimeras.
5.(Skölden) On/Off knapp, sätt på och stäng av dator med denna.
6. Wi-fi: som den låter så sätter den igång det trådlösa nätverket.
7. Bluetooth: sätter på Bluetooth.
8. Eco Drive: Aktiverar datorns olika "Eco" lägen, ex Gamer, Movies, Turbo battery m.m. Som anpassar datorn efter det som du ska göra.
9. LED Ljusen: Sätter på LED ljusen som också går att ställa in via LED Manager som inns på datorn.
Tangentbordet är mestadels bra, skönt att skriva med och jag hittar knapparna bra. Ett minus dock är att tangentbordet flexar, alltså är lite löst på vissa ställen vilket gör att det kan låta iland när man skriver. Går att fixa genom att öppna tangentbordet och sätta dubbelhäftande tejp mellan.
Skärmen är ju Full-HD LED, och jag måste faktiskt säga att jag älskar den, min gamla GT660 hade en 1366*768 och den var bra men jämfört med Full-HD så är det ju ingenting.
Förstår inte folk som säger att Full-HD är för mycket på en 15 tummare men jag tycker det är perfekt!

Prestanda:: Så hur presterar detta monster när det kommer till spel och annat gott?
Med nya i7-2630QM Sandy-Bridge och ett GTX 460M så är denna dator väldigt kraftfull och lär klara dina behov!
Om vi börjar med ett 3D Mark Vantage Performance test så kolla här http://tinypic.com/r/1602yl1/7
8322 poäng och bara 73c varm, jag valde att inte testa med Turbon på för att den i dem flesta spelen faktiskt försämrar antalet FPS med 1-2.
Jag har också testat en hel del spel och här är resultaten:
GTA IV:
Grafik: 1920*1080 allt maxat förutom Texture-filtering som är på high, draw-distance och sånt har jag inte ändrat på.
Resultat: 30-50 FPS mestadels 35-45. Temperaturen var på max 76c!
Arma II Operation Arrowhead:
Grafik: 1920*1080 Mesta på High-Very High.
Resultat: 30-50FPS mestadels på 35-45FPS. Temperatur på max 73c!
Left 4 Dead 2
Grafik: Allt Maxat
Resultat: 40-60FPS mestadels 45-55FPS. Temperatur på max 76c!
Amnesia The Dark Descent
Grafik: Allt Maxat
Resultat: 50-60FPS mestadels 50-60FPS. Temperatur på max 76c!

Kylning&Ljud: Detta är ju självklart en viktigt bit av datorn, för att kunna spela flera timmar i sträck så får den inte bli för varm och då behövs ett bra kylsystem.
GT680 har 2st fläktutblås och en stor fläkt vilket ger en kraftig kylning men också ett ganska högt ljud. Vid normal användning ligger temperaturen på ca 45c och när man spelar så ligger den ca 65-75c vilket är mer än bra! Folk klagar på att den låter mycket och ja, den låter mer än den vanliga datorn men personligt så stör det inte mig. Men det finns säkert personer som stör sig mer än jag
Högtalare: Högtalarna kommer från Danska DynAudio och skapar ett kraftigt ljud, GT680 har liksom dem andra i G-serien en bas inbyggd som ger lite mer djup i ljudet. Ljudet är nog dem bästa jag hört på en laptop och dem spelar även väldigt klart vid höga volymer så det går att vrida på lite.
Anslutningar och annat:Nu har vi kommit till datorns anslutningar, alltså vad du kan koppla in i datorn oc vad som finns på den m.m.

Vi börjar från vänster:
1 .Fläktutblås
2. 2st USB 3.0
3. Minneskortsläsare för: Memory Stick Pro, Memory Stick, Multi Media Card, SDHC, SDXC, Secure Digital, xD-Picture
4. USB 2.0

Nu från baksidan från vänster:
1. (Liten prick) Plats för ett kensington lås om man nu skulle vilja låsa fast den.
2. Ser ut som ett Fläktutblås men det är det ej, ska bara likna det.
3. Laddare.
4. Internet sladd
5. VGA port för en extern dispaly.
6. eSATA port.
7. HDMI port.
8. Fläktutblås nr.2

Och nu till den högra sidan från vänster:
1. Utgång för hörlurar.
2. Utgång för mikrofon
3 Och 4. S/PDIF utgång för 7.1 Surround
5. USB 2.0
6. Blu-ray/DVD±RW-kombo
Sammanfatning: Om vi nu ska skilja ont från gott så får vi följande:
+ Full-HD Skärm
+Kraftfulla komponenter
+ 1.5Tb Lagring
+Bra ljud
+Blue-Ray
+2st USB 3.0
+Väska ingår
-Låter ganska mycket
-Ser enligt vissa ut som en julgran
-Samlar damm
-Något dyr
-Väger 3.5Kg
Prisvärdhet:Just nu kostar denna modell ca 23000kr och det beror mest på att den har 16gb ram och Blue-Ray läsare. Om vi kollar här så ser vi att dem också har en billigare modell för ca 13000kr och då är det med 8gb ram och utan Blue-Ray. vilket duger gott!
http://www.prisjakt.nu/search.php?s=msi+gt680&r=1&e=utf8
Om du fortfarande inte är sugen på just Msi så får du nog kolla på Asus om du ska spela.
Övrigt: En väldigt smart funktion som jag fick med var Cinema PRO, som förbättrar bildkvaliteen när du ser på film och tar bort brus och annat. Den fungerar perfekt när man spelar och jag fick bättre bild på dem flesta spelen!
Webkameran som ingår kan filma i 720P och har 2MP
Om du vill se mer bilder så kan du kolla in MasteaCe´s recension på denna!
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...
Om du har några frågor/synpunkter så säg gärna till! Jag tar gärna mer bilder om du vill ha det eller testar något annat!
Mvh Simon!