Grafikkortsfläkt låter när det startas - Vad ska jag göra?

Permalänk

Grafikkortsfläkt låter när det startas - Vad ska jag göra?

Som rubriken.
Det låter till när man startar datorn och grafikkortsfläktarna ska börja snurra, sen efter någon sekund är det borta och allt som vanligt igen. Jag förstår att det låter till lite för att den precis börjar snurra men det va inte så när jag först startade om..

Såhär låter det: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dcfc02753275_MOV00547.3gp

Permalänk
Medlem

Hur låter det och hur mycket låter det? Går fläktarna bara "hårdare" (fortare) eller är det nåt biljud?

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Hur låter det och hur mycket låter det? Går fläktarna bara "hårdare" (fortare) eller är det nåt biljud?

Det låter till precis en sekund när dom börjat snurra, som att dom blir hårdare.
Men om datorn ligger ner istället så låter dom inte alls.

Dom sitter fast med skruvar som dom ska och sitter lika hårt och inget som ligger emot.

Permalänk
Medlem

Fullt normalt. Jag hade inte det heller först, sen började den göra så helt plötsligt utan anledning av vad jag har sett. Inget att bry dig om, de går bara upp i maxvarn och saktar sen ner.

Kanske en funktion för att blåsa bort damm vid varje start av datorn?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Fullt normalt. Jag hade inte det heller först, sen började den göra så helt plötsligt utan anledning av vad jag har sett. Inget att bry dig om, de går bara upp i maxvarn och saktar sen ner.

Kanske en funktion för att blåsa bort damm vid varje start av datorn?

Jo men om datorn ligger ner så låter det ju inte vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Om fläktarna drar på fullt vid start är det fullt normalt, beror på att fläktstyrningen tar lite tid att starta upp.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungeljulle:

Jo men om datorn ligger ner så låter det ju inte vid uppstart?

G-kraften belastar det som låter åt andra hållet?
Kanske damm eller något som sitter dåligt?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

G-kraften belastar det som låter åt andra hållet?
Kanske damm eller något som sitter dåligt?

Har kollat efter damm och inget sitter heller dåligt..

Folk säger här i tråden att det är vanligt att det låter så i uppstart..

Permalänk
Medlem

Mitt 5970 gjorde så i början när jag satte in den, den slutate efter ett par dagar. Inget att oroa sig för.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

är likadant på mitt 6970, inget att bry sig om.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Permalänk
Medlem

hör inget på videon helt tyst...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av jungeljulle:

Som rubriken.
Det låter till när man startar datorn och grafikkortsfläktarna ska börja snurra, sen efter någon sekund är det borta och allt som vanligt igen. Jag förstår att det låter till lite för att den precis börjar snurra men det va inte så när jag först startade om..

Såhär låter det: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dcfc02753275_MOV00547.3gp

Det gör så för mig ibland också, inget att bekymra sig om.. Tror bara det är någon funktion för att blåsa bort överflödigt damm.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av DanneBern:

Det gör så för mig ibland också, inget att bekymra sig om.. Tror bara det är någon funktion för att blåsa bort överflödigt damm.

Mvh

Den gör så vid varje uppstart för mig.

Permalänk
Skrivet av jungeljulle:

Min gör oftast så efter jag har nollställt CMOS. Men tycker du det är irriterande går det säkert att fixa så den lugnar ner sig. Hur länge maxvarvar den innan den lugnar ner sig igen?

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jungeljulle:

Gör så för mig också varje gång Inget att oroa sig över, det tar en liten stund för firmwaret i grafikkortet att laddas och dra ner varvtalet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av DanneBern:

Min gör oftast så efter jag har nollställt CMOS. Men tycker du det är irriterande går det säkert att fixa så den lugnar ner sig. Hur länge maxvarvar den innan den lugnar ner sig igen?

Mvh

En sekund.

Permalänk

Har precis kopplat bort allt och skruvat fast även tillochmed distanserna på nytt, det är samma sak nu.
Det är alltså inget fel utan det är normalt?