Problem med ljudet! Delay på allt ljud

Permalänk
Medlem

Problem med ljudet! Delay på allt ljud

Hejsan, mitt namn är Andreas och jag har ett rätt konstigt problem!

Jo, det är nu så att allt ljud på min dator är det delay på.
Detta förekommer bara på XP men inte på Windows 7, nu undrar säkert många av er varför jag vill ha Windows XP som OS. Det är just för att jag spelar CS, samt att jag finner XP så mycket mer behagligt då jag har använt det i alla år.

Tillbaka till problemet, jag sitter på ett p7p55d evo moderkort med ett integrerat ljudkort.

"VIA® VT1828S 8-kanaligt High Definition Audio CODEC
- Absolute Pitch BD192/24
- DTS Surround Sensation UltraPC
- Supports Jack-Detection, Multi-streaming, Front Panel Jack-Retasking
- Coaxial / Optical S/PDIF out ports at back I/O"

Taget ifrån http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1156/P7P55D_EVO/...

Så nu är min fråga till er här på sweclockers, är det någon som har lösning på mitt problem eller vill pröva att lösa det?

Jag finns tillgänglig nästan hela tiden och kommer att kolla tråden så ofta som möjligt, så är det något ni undrar så ska jag svara på frågorna så fort som möjligt!

Jag ber även om ursäkt om detta är postat på fel ställe.

Mvh Andreas Samuelsson

Visa signatur

Moderkort: Asus Sabertooth Z77. HDD: SSD Samsung 840 PRO 256 GB, 2 TB. CPU: I7 3770k. GPU: EVGA GeForce GTX 680 SC Signature 2 & Palit GTX 680 SLI.
Ram: Crucial BallistiX 16GB. Cpukylare: Corsair H80i. PSU: Corsair 850W HX. Chassi: Antec Eleven Hundred.

Permalänk
Medlem

förstår inte ditt resonomang för 5 öre men låt gå. uppdatera drivrutinerna till ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat drivrutinerna, laddade ner senaste direkt utan att ha någon tidigare installerad.

Hur som helst, mitt problem är att allt ljud som jag spelar upp, vare sig det är musik eller om jag klickar på volym kontrollen så är ljudet "försenat".
Det spelas inte upp när det ska spelas upp, jag kanske är lite otydlig men jag vet inget bättre sätt att förklara på. Jag har aldrig varit bra på att förklara.

Visa signatur

Moderkort: Asus Sabertooth Z77. HDD: SSD Samsung 840 PRO 256 GB, 2 TB. CPU: I7 3770k. GPU: EVGA GeForce GTX 680 SC Signature 2 & Palit GTX 680 SLI.
Ram: Crucial BallistiX 16GB. Cpukylare: Corsair H80i. PSU: Corsair 850W HX. Chassi: Antec Eleven Hundred.

Permalänk
Medlem

Hur är det kopplat, HDMI, 3,5mm, optiskt?

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag är inte så jätte bra på ljud osv, men det är ingen avancerad koppling. Hörlurar direkt i det gröna uttaget.

Visa signatur

Moderkort: Asus Sabertooth Z77. HDD: SSD Samsung 840 PRO 256 GB, 2 TB. CPU: I7 3770k. GPU: EVGA GeForce GTX 680 SC Signature 2 & Palit GTX 680 SLI.
Ram: Crucial BallistiX 16GB. Cpukylare: Corsair H80i. PSU: Corsair 850W HX. Chassi: Antec Eleven Hundred.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om ljudet kommer 1 sec efter du trycker på play?

Permalänk
Medlem

lite jobbigare i spel och filmer osv, speciellt i CS
Kanske ska överväga att gå över till windows 7 då det är den smidigaste lösningen jag kan komma på eller nytt ljudkort. Verkar vara bristande drivrutiner eller något som gått galet i XP, testa en ominstallation som sista utväg eller äldre/nyare drivrutiner.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Mjo, ger det en sista chans nu. Testar att formatera om med en annan version av XP, samt äldre drivrutiner till ljudkortet.
Skiter det sig nu så formaterar jag om till Windows 7 igen.

Visa signatur

Moderkort: Asus Sabertooth Z77. HDD: SSD Samsung 840 PRO 256 GB, 2 TB. CPU: I7 3770k. GPU: EVGA GeForce GTX 680 SC Signature 2 & Palit GTX 680 SLI.
Ram: Crucial BallistiX 16GB. Cpukylare: Corsair H80i. PSU: Corsair 850W HX. Chassi: Antec Eleven Hundred.