SB Live 5.1! Digital kabel

Permalänk

SB Live 5.1! Digital kabel

Jag undrar om någon vet vart man kan köpa en
Digital Jack to Digital DIN and RCA Adapter
den kabeln man sätter i det digitala uttaget på Live 5.1 korten så att man kan koppla det till en extern förstärkare med DolbyDigital så att man kan få Suround. Det är en kabel med någon konvertering från någon 3,5mm konstig kontakt till en RCA kontakt. måste ha en sådan.

Visa signatur

// Richard Svanberg

Permalänk
Medlem

skaffa en 3,5mm hörlursplugg till 2st rca-sladd.
sedan är det bara att använda vänster-kontakten till recievern

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Nej det funkar inte... då får man bara ljud fram eller bak, ingen center osv... det ska vara en 3,5mm kabel med 3steg.

http://content.europe.creative.com/products/products/pic_prod...

Visa signatur

// Richard Svanberg

Permalänk
Medlem

coaxial

du ska ha en 3.5mm monokontakt som leder ut till en 75 ohms coaxialkabel.. du kan gå in i välsorterade ljudaffärer.. ifall du vill ha bra ljud ska du inte använda vanlig rca kabel...

Permalänk

Re: coaxial

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qrilleo
du ska ha en 3.5mm monokontakt som leder ut till en 75 ohms coaxialkabel.. du kan gå in i välsorterade ljudaffärer.. ifall du vill ha bra ljud ska du inte använda vanlig rca kabel...

japp precis som Qrilleo säger gå till en elektronik firma å köp en 3,5 kontakt å så köper du den längd kabel du behöver vanlig skärmad tv anten kabel 75ohm funkar kalas har själv gjort en sån kabel. och så behöver du en rca kontakt.

har du tur så kanske dom kan löda den åt dig annars så är det inte så svårt att göra det själv heller.

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Re: Re: coaxial

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray

japp precis som Qrilleo säger gå till en elektronik firma å köp en 3,5 kontakt å så köper du den längd kabel du behöver vanlig skärmad tv anten kabel 75ohm funkar kalas har själv gjort en sån kabel. och så behöver du en rca kontakt.

har du tur så kanske dom kan löda den åt dig annars så är det inte så svårt att göra det själv heller.

precis.. en sak till... ifall du ska löda den själv så ska du koppla själva sladden till den översta delen av 3.5 mm kontakten..

och sen om du ska få sourrond så får du fixa lite inställningar på datorn också.. men du kanske vet dom.. om inte så är det bara att skriva till mig på icq...

lycka till

Permalänk
Medlem

www.hembiobutiken.se, har fina kablar från Supra. Rekomenderas!

Permalänk

OK.. en skärmad coaxialkabel det har jag redan. Men i 3,5mm kontakten.. ska det inte vara tre st kablar ifrån den? det är ju 3st "steg" på kontakten? Jag tycker inte att det går ihop riktigt.. men det måste det ju göra... för rca kontakten har ju bara 2st kablar om jag inte minns helt fel... ska kolla lite vad jag har för grejer hemma. Tack för svaren.

Visa signatur

// Richard Svanberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av richard.svanberg
OK.. en skärmad coaxialkabel det har jag redan. Men i 3,5mm kontakten.. ska det inte vara tre st kablar ifrån den? det är ju 3st "steg" på kontakten? Jag tycker inte att det går ihop riktigt.. men det måste det ju göra... för rca kontakten har ju bara 2st kablar om jag inte minns helt fel... ska kolla lite vad jag har för grejer hemma. Tack för svaren.

den digitala utgången på ljudkortet går bara emot den övre delen av 3.5 kontakten. så du löder fast coaxialkabeln på det stiftet som leder ut mot den och sedan löder du dit jordningen på ytterhöljet. Du behöver egentligen bara en 3.5 mm monokontakt. inte en stereo eftersom du ändå bara använder den yttersta.

jag kan fixa lite kort på min så får du se hur min ser ut.. skickar på icq eller nått

Permalänk

Nu har jag fixat det så som du sa med en mono kontakt.. men jag får ändå bara surround ljud i de främre högtalarna, när jag kör test i creatives surround mixer hörs de inget i de bakre högtalarna.

Använder jag däremot min vanliga stereokontagt till 2st rca. så är ju främre ljudet i den enda rca:n och de baktre ljudet i den andra.

Visa signatur

// Richard Svanberg

Permalänk
Medlem

bry dej inte om sound mixern... det kommer funka ändå.. samma sak för mej men när man kör dvd så blir det däremot surround efter ett par intsällningar på dvd-programmet...

vad ska du ha surround till, spel eller film?

Permalänk

Jag vill ha surround till både spel och film. Jag har kopplat hela skiten till min surround 5.1 reciever, jag har även ett mpeg2 kort när jag kör dvd genom det så får jag en logo med dolbydigital i displayen men inte när jag kör via ljudkortet.

Testade att köra Unral Tournament då funkade surround ljudet.. även om det låter cp.. när jag skjuter upp i taket så låter det bara i de bakre högtalarna.. kanske ska låta så jag vet inte...

Vilka inställningar ska jag göra i windows, dvd prog?
Jag har valt 5,1 hötalare i ljudinst i WinXP, i creatives dvd player då finns det 2alt: 4-point surround genom sb Live! och ac3 genom Live, men det går inte att välja ac3, det är väll det ja ska ha?

Visa signatur

// Richard Svanberg

Permalänk
Medlem

i winDVD så trycker du på inställningsknappen och sedan väljer du flicken LJUD.. och sedan kryssar du i en knapp som heter.. hmm... s/ nånting.. kommer inte ihåg riktigt... men den iaf.. då ska det funka fint..

lycka till

Permalänk

Ok. Tack för all hjälp! Nu funkar allt som det ska, jag har kopplat in allt på 6-direct... skit fint ljud och bra surround, men det funkar även bra med DolbyDigital.

Visa signatur

// Richard Svanberg

Permalänk
Medlem

kom ut på icq ikväl typ 19:30 så skickar jag över en bild på min kabel...

Permalänk

Sorry.. har inte varit uppkopplad fören nu... jag är nog uppkopplad 20,00 på torsdag. Men du kan väll skicka bilden på min mail? richard.svanberg@extra.netlink.se
jag sitter i närverk så min filetransfer funkar inte ännu i icq!

Visa signatur

// Richard Svanberg

Permalänk

Nu funkar allt perf, och jag har visst en digital ingång... faktum är att jag faktiskt har 2st så det så. +100 andra ingångar... ehehe

Visa signatur

// Richard Svanberg

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du för att fixa det svanberg ?