Första prisuppgifterna för AMD A- och FX-serierna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandrag0ran:

Fan va vassa dem där turkarna är alltså. Alltid dem fetaste nyheterna från dem

.....Och för att matcha intel extreme blir det.. wait for it..

12 core bulldozer.

Eller så läcker turkar som såll när det gäller NDA.

Permalänk
Medlem

Hur bra skalar applikationer/spel med 6-8-12 core:iga CPUer? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Man vet ju inte förän det är släppt hur bra arsitekturen fungerar. Kan ju hända att processorn är smart och kan dela en entrådig grej till 2 eller mer trådar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man vet ju inte förän det är släppt hur bra arsitekturen fungerar. Kan ju hända att processorn är smart och kan dela en entrådig grej till 2 eller mer trådar.

Mm kanske, men hur funkar det med dagens 6 core:iga Intel / Amd saker? Och 4 core:iga med, är dagens program / spel bra på att använda dessa?
Eller ah min i7 950 har 4core och 8 trådar, vet inte hur det funkar just på den biten kanske :3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lideri:

Om priserna stämmer så bör en FX-6110 prestera ungefär som en i5 2500k, och en FX-830P minst som en i7 2600k, annars är det ju rätt ointressanta processorer.

Får hoppas att pris och framförallt prestanda kan matcha SB så AMD kan ge Intel en match på annat än priset. Just nu väljer man ju mellan 2500k och 2600k typ om man ska köpa ny lite snabbare dator.

har svårt att tro att den skulle slå Sandy Bridge i enkeltrådade applikationer. Min gissning är att den kommer vara väldigt bra i flertrådat men få stryk i enkeltrådat. Då blir valet av processor inte lika lätt då det beror på vad man ska använda datorn till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Beror på om programmet / spelet har stöd för 6-8-12 kärnor

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

har svårt att tro att den skulle slå Sandy Bridge i enkeltrådade applikationer. Min gissning är att den kommer vara väldigt bra i flertrådat men få stryk i enkeltrådat. Då blir valet av processor inte lika lätt då det beror på vad man ska använda datorn till.

Det kommer anagligen bli väldigt stor skillnad vad gäller flyttal och heltal ocksa.
Bulldozer har 8 kärnor heltal men bara 4 kärnor fyttal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej det kan inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Beror på om programmet / spelet har stöd för 6-8-12 kärnor

Har flesta nyare program stöd för det då?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det mest intressanta med denna bilden är jämförelsen mellan en Llano 4-kärnig och en Bulldozer 4-kärning (2-moduler). AMD väljer alltså fortfarande att lägga Bulldozern dyrare även fast den inte innehåller 4st 100% diskreta kärnor och grafik som Llano gör. Detta tycker jag är intressant och kan säga något om prestandan för just en sådan. Jag hoppas att det betyder att Bulldozer presterar ännu bättre än vad vi letts att tro.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Blir troligtvis en FX-8130p eller FX-8110 till min bräda. Nån som har kolla på vad P innebär?

Vem blir först med att lyckas låsa upp FX-6/FX-4 tro? Om dom bygger på samma kisel vill säga...

Skrivet av shaglord:

Jag tycker det mest intressanta med denna bilden är jämförelsen mellan en Llano 4-kärnig och en Bulldozer 4-kärning (2-moduler). AMD väljer alltså fortfarande att lägga Bulldozern dyrare även fast den inte innehåller 4st 100% diskreta kärnor och grafik som Llano gör. Detta tycker jag är intressant och kan säga något om prestandan för just en sådan. Jag hoppas att det betyder att Bulldozer presterar ännu bättre än vad vi letts att tro.

/s

Llano bygger väl det mesta på nuvarande K10, och BD på en nya arkitektur så BD borde ju vara en del bättre tycker man.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Blir troligtvis en FX-8130p eller FX-8110 till min bräda. Nån som har kolla på vad P innebär?

Gissar att det står för upplåst multipel á la Black Edition.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Alla FX ska väl komma med upplåst multipel? Eller har jag fattat det fel?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

HD6550... undra om det går att köra crossfire med ett liknande grafikkort. Skulle kunna bli riktigt bra budget spel-pc?
Imponerande att de fått in så pass bra "grafikkort" i processorn. Har ett Radeon 4650 i min htpc nu, och det är t.o.m lite sämre än 6550 sett till specifikationerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir sugen på att köra helt utan diskret grafik när såhär trevliga modeller börjar dyka upp på marknaden. Spelar bara äldre spel och/eller de som inte kräver så mycket(där LoL är den främsta boven i dramat). Ser fram emot att läsa recensioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

HD6550... undra om det går att köra crossfire med ett liknande grafikkort. Skulle kunna bli riktigt bra budget spel-pc?
Imponerande att de fått in så pass bra "grafikkort" i processorn. Har ett Radeon 4650 i min htpc nu, och det är t.o.m lite sämre än 6550 sett till specifikationerna.

Jag har typ det grafikkortet i min laptop och spelar nya spel på medium. Hybridcrossfire är bekräftat till LLano så när du köper till ett HD6670 kommer du ha väldigt bra spelprestanda för liten peng. Jag skulle tippa på att det ligger väldigt nära 2xHD6570 DDR5 prestandamässigt

Edit: 2xHD 6570 presterar ungefär som ett HD5770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

P som i "Power hog" kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Nej det kan inte hända.

Varför är det omöjligt? Försök förklara lite kortfattat för en som kan väldigt lite om mjukvara

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Om FX-6110 presterar bra och ligger runt detta pris får det nog bli en sån i sommar.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför är det omöjligt? Försök förklara lite kortfattat för en som kan väldigt lite om mjukvara

Nu kan jag inte specifikationerna, men som jag fått det förklarat så skulle fördröjningar och problem med kommunikationen mellan processorerna göra att prestandan skulle bli mycket sämre istället för bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Väldigt enkelt förklarat (och kanske rent av felaktigt men principen ställer iaf):
Om du har skrivit ett program i en tråd så är varje följande steg beroende av steget innan.
Du kan därmed inte dela upp tråden för att få bättre prestanda eftersom tråden måste vänta på att tidigare saker är uträknade innan den kan fortsätta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

En tråd inneryms (i de flesta moderna OS) i en process och innehåller instruktioner till processorn. Det som skiljer en tråd från en process är att en process kan ha flera trådar och att varje tråd har en egen anropsstack och instruktionspekare (du får googla det i fall du är intresserad) men det som skiljer det från att vara en process är att trådar delar adressutrymme med varandra (vilket processer självfallet inte gör).

Alltså kan trådarna köras oberoende men delar på samma resurser så man behöver inte allokera minne till varje tråd vilket spar både minne och clockcykler.
Anledningen till att processorn inte kan skapa trådar som den vill är att den inte är inteligent. Den kon omöjligen avgöra hur man skulle dela upp en process enligt de premisser som en tråd innebär för att effektivisera den.

NU blev det rejält OT, eeh... GO AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

lite förklaring

Tackar

Skrivet av Kilroy:

lite mer förklaring

tackar igen

Skrivet av abflex:

Anledningen till att processorn inte kan skapa trådar som den vill är att den inte är inteligent.

Lite vad jag menade med att processorn kanske är smart AMD kanske har lyckats med det nu Men jag för står att det inte är särskillt troligt speciellt inte efter era förklaringar. Mina mjukvarukunskaper slutar vid enklare picprocessorer

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga; men vad står P:et för? Alltså vad är det för skillnad mellan t.ex. A8-3550P och A8-3550? Bortsett från TDP och pris då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av savje:

Kanske en dum fråga; men vad står P:et för? Alltså vad är det för skillnad mellan t.ex. A8-3550P och A8-3550? Bortsett från TDP och pris då..

Med tanke på att det enda som skiljer "P"-processorerna från de vanliga alternativen (exempelvis A8-3550P och A8-3550) är just TDP-värdet och att alla klockfrekvenser etc i övrigt verkar vara identiska. Så skulle jag chansa på att "P"-processorerna är utrustade med AMDs nya turbofunktion. Närmare bestämt "AMD Turbo CORE Technology 2.0".

Nu verkar dock de åttakärniga processorerna skilja vad gäller sifferbeteckning också (FX-8130P och FX-8110). Så jag skulle tippa på att FX-8130P är binnad något högre och utöver turbofunktion även utrustats med högre klockfrekvens. Detta är dock bara gissningar från min sida, men de verkar väl inte helt orimliga. I vilket fall får vi vänta tills releasedagen för att få klara svar, än så länge finns ingen information att tillgå i frågan!

Tillägg: Om jag får fortsätta mina gissningslekar så tror jag att AMDs plan med FX-8130P (bland annat med tanke på dess speciella beteckning) är att ha en processor som når det smått magiska 4 GHz.
Detta genom processorns turbofunktion.
AMD har tidigare hävdat att det finns utrymme för en extra klockfrekvens på upp till 500 MHz genom dess turbofunktion. Detta dock på deras kommande Bulldozer-baserade serverprocessorer. Men vad är det som säger att vi inte kan se samma frekvensökning på de desktop-baserade?
Det jag försöker komma fram till är att det finns en liten möjlighet att FX-8130P utrustats med en stockfrekvens på 3500 MHz för att genom turbofunktionen nå det magiska 4000 MHz. Det vore guld värt ur marknadsföringssynpunkt.

Är det någon annan som har några synpunkter och tankar? Alltid roligt att spekulera lite!

Här står detaljer om turbofunktionen som jag nämnde ovan:

http://blogs.amd.com/work/2011/01/31/bulldozer-goes-to-11/

Permalänk
Skrivet av spel565:

Mm kanske, men hur funkar det med dagens 6 core:iga Intel / Amd saker? Och 4 core:iga med, är dagens program / spel bra på att använda dessa?
Eller ah min i7 950 har 4core och 8 trådar, vet inte hur det funkar just på den biten kanske :3

Nja, det funkar sisådär i dagens spel. de är faktiskt rätt dåligt trådade och de flesta utnyttjar fler än fyra (egentligen fler än tre) ganska dåligt. Ett av de få undantagen är BF:BC2 som skalar rätt bra över fler kärnor, men å andra sidan är det rätt grafikkrävande så det behöver inte den extra kraften av de extra kärnorna utan en modern fyrkärnig räcker och blir över (om man inte har en übergrafikkortslösning med dubbla high-end kort).

I allmänhet vinner en högt klockad (och med hög effektivitet per klockpuls) processor med fyra kärnor över en lägre klockad sexkärnig.

Kommande spel kommer så sakteliga bli bättre på att utnyttja fler kärnor, men det kommer nog dröja innan merparten spel kommer att utnyttja sex kärnor på ett vettigt sätt. Man får sätta hoppet till att de har en aggressiv turbo, som boostar klockfrekvensen på de kärnor som utnyttjas när enbart ett fåtal kärnor är aktiva. det lär behövas då grundfrekvenserna på de nya processorerna ligger rätt lågt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt källan kostar processorer med sex och åtta kärnor i AMD FX-serien mellan 190 och 320 USD. Det kan jämföras mot Intel Core i7 2600K som går loss på 317 USD i kvantiteter om tusen processorer, vilket kan ge en ledtråd om ungefär var prestandan kommer att landa.

Enligt de här läkta uppgifter så slår Zambezi-FX faktiskt 2600K i Cinebench, vilket till en viss del kunde berättiga påstådda pris.
Jämför man däremot med Ph II X6 så är prestandan endast +25% fastän "kärnorna" är 33% fler.
Nu får man ju ta dessa siffror med en nypa salt, men det här får mig anledning att tro att de delade resurserna inte ger mera än en 50% verkningsgrad på "kärna" 5, 6, 7 och 8.

Källa: AMD Bulldozer (Zambezi-FX) CPU Performance Exposed, Beats i7 2600K in CineBench Benchmark

Permalänk
Avstängd

Hallå min blöja är bl och kom O byt. oOOoooh Ny blö Igen va fan sluta nu. Inge mer snorungar mer.

PS: lite sakarsmmm

Permalänk
Medlem

AMDs aktiekurs de senaste månaderna tyder inte på skyhöga förväntningar, men talar likväl till förmån för processorreleasen.
http://stockcharts.com/c-sc/sc?s=AMD&p=D&yr=3&mn=0&dy=0&i=t99...

Spekulanter är avvaktande och aktien är dessutom en gnutta översåld.

Av marknaden att döma, tippar jag på att prestandan är bra, men ej är den feta AMD-schaktmaskin som folk förväntar sig.

Intels aktiekurs är däremot något överköpt sen haussen för en månad sedan.
http://stockcharts.com/c-sc/sc?s=INTC&p=D&yr=3&mn=0&dy=0&i=t6...

Kan bli ett litet oväntat slag i magen för Intels del, om AMD släpper lite fina Turkiska prestandasiffror!

EDIT: Man måste tydligen klicka på enter återigen i adressfältet, när rutan "To view the stockcharts" visas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Jag har aldrig använt mer en 2 trådar mycket i spel. Skräckexemplet är World of Tanks som maxar en kärna 100% och låter dom andra vara. Så spel utnyttjar knappt flertrådigt alls med få undantag. Däremot så är ju Windows grymt så det är inga problem att köra torrents, spotify och surfa samtidigt som man spelar. Och ja, jag gör det... kör nästan alla spel i fönster nu för tiden...

Har en 1055t @ 4 GHz

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Skrivet av djklax:

The original article is available here: news.softpedia.com/news/AMD-Llano-and-Bulldozer-Pricing-Revealed-Report-201335.shtml

Donanim Haber seems to forget to disclose its sources on a regular basis.

Softpedia News är faktiskt inte mycket bättre, då uppgifterna sägs komma från »a user on a Chinese forum«, utan att forumets URL eller ens dess namn anges....

Henri