Öppna en till kärna på AMD athlon|| X3 440

Permalänk
Medlem

Öppna en till kärna på AMD athlon|| X3 440

Hejsan.

Har fått höra av ett flertal kompisar att jag ska öppna en till kärna på min Amd processor, så jag får 4 kärnor ist för 3, Den ligger på 3,0 Ghz.
Men jag har ingen aning hur jag gör,så om det är någon som kan försöka förklara bra hur man gör detta på säkrast sätt.

Mvh sekko123

Permalänk

för det behöver du ett moderkort som stöder upplåsningsfunktion.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

På vissa moderkort så kan man bara ladda ner ett program som gör det, på andra så går man in på bios. Om du går in i bios, så ska det finnas något som heter "Core Calibration" som under vissa inställningar låser upp den extra kärnorna.

Se till att du kan resetta bios innan du gör detta, eftersom en felaktig extra kärna kan förhindra ditt system från att boota.

Lycka till

Permalänk
Medlem

.

Vet inte riktigt e en ogrinal Hp data.... Visar inte från everest iaf, men kan kolla up det och tak för tipset.

Permalänk
Medlem

Har du ett HP moderkort skulle jag tro att det inte går att göra så mycket. Dom släpper oftast inte biosuppdateringar och är allmänt omöjliga att klocka då allt är låst.

Är inte 100% säker på det men utgår från egen erfarenhet på ett par HP datorer.

Permalänk
Medlem

Shiftypants

Du hade helt rätt, dom hae tagit bort de bios inställningarna, finns det något annat sätt? eller någon annan metod att överklocka grafikkortet eller ngt annat, är inte så erfaren innom hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har ett grafikkort som skulle behöva lite extra kraft. NVIDIA GeForce 315. om man kunde få tipps om ett program som kan göra det men ändå så det är stabilt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekko123:

Har ett grafikkort som skulle behöva lite extra kraft. NVIDIA GeForce 315. om man kunde få tipps om ett program som kan göra det men ändå så det är stabilt?

MSI afterburner är ett bra program. Med lite tur kan du få någon extra fps efter överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

MSI afterburner är ett bra program. Med lite tur kan du få någon extra fps efter överklockning.

Jag har testat det, men måste väll ändra på volten via det programmet?,för min volt "tabell" är tom, så jag inte kan ändra volten, och hur mycket kan man höja riskfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekko123:

Jag har testat det, men måste väll ändra på volten via det programmet?,för min volt "tabell" är tom, så jag inte kan ändra volten, och hur mycket kan man höja riskfritt?

Jag skulle säga ingenting. Det kortet är inte gjort för mer än internetanvändning och definitivt inte utrustat med en kylare gjord för klockning, vilket kan resultera i överhettning. Prestandan du skulle ha tjänat skulle knappt vara märkbar i viket fall.

Spara ihop lite pengar och köp ett billigt grafikkort, eftersom det verkar som du inte kör de mest krävande spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Jag skulle säga ingenting. Det kortet är inte gjort för mer än internetanvändning och definitivt inte utrustat med en kylare gjord för klockning, vilket kan resultera i överhettning. Prestandan du skulle ha tjänat skulle knappt vara märkbar i viket fall.

Spara ihop lite pengar och köp ett billigt grafikkort, eftersom det verkar som du inte kör de mest krävande spelen.

han behöver nog nytt nätagg då också

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Kör Company of heros,wow,Call Of Duty 4 modern warfare på det

Permalänk
Medlem

Något tips på bra/billigt grafikkort, Hdmi är ett måste.

Permalänk
Skrivet av sekko123:

Något tips på bra/billigt grafikkort, Hdmi är ett måste.

dom flesta grafikkort idag går att köra med DVi-Hdmi adapter (som man ofta dessutom får med) samma bildsignal ända skillnaden är att hdmi kan föra över ljud också men även de flesta nyare graffen kan köra ut ljud via Dvi-hdmi adapter

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dom flesta grafikkort idag går att köra med DVi-Hdmi adapter (som man ofta dessutom får med) samma bildsignal ända skillnaden är att hdmi kan föra över ljud också men även de flesta nyare graffen kan köra ut ljud via Dvi-hdmi adapter

okej, men ett bra/billigt grafikkort har kollat på
GeForce GTS 250
GeForce GTS 275

Något att ha ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekko123:

okej, men ett bra/billigt grafikkort har kollat på
GeForce GTS 250
GeForce GTX 275

Något att ha ?

Du kommer bli nöjd med båda om du kommer över dem beg. till ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kommer bli nöjd med båda om du kommer över dem beg. till ett bra pris.

Kommer över GeForce GTX 275 för 500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekko123:

Kommer över GeForce GTX 275 för 500 kr

Försök få det för 400. Det drar lite ström dessutom så kolla upp nätagget i datorn. Ett 300w är på gränsen
http://www.sweclockers.com/recension/6166-radeon-hd-4890-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Försök få det för 400. Det drar lite ström dessutom så kolla upp nätagget i datorn. Ett 300w är på gränsen
http://www.sweclockers.com/recension/6166-radeon-hd-4890-och-...

Tyvärr så ligger mitt på 300w:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekko123:

Tyvärr så ligger mitt på 300w:(

Rekommenderar ett strömsnålare alternativ då, typ ett 5750.
Ett 5770/6850 skulle antagligen fungera men jag hade inte tagit några risker med det nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Finns några 5770 och 5750 på tradera som du kan komma över till ett bra pris.