Mobil med inbyggd distansmätare

Permalänk
Medlem

Mobil med inbyggd distansmätare

Tjo

Jag ska ta och köpa mig en ny mobil och har även börjat springa så nu skulle jag vilja köpa mig en mobil med en bra distansmätare inbyggd, och relativt bra mp3 spelare.

Jag har alltid kört med kontantkort och vill nog fortsätta med det nu med så distansmätningen skulle behöva vara i själva mobilen och inte nått jag måste vara uppkopplad på nätet eller så för att det ska funka.
Finns det nån mobil som skulle kunna fungera så här. Ett + vore om den inte vore så stor heller eftersom den ska med ut i spåren. (Har alltid gillat vikbara mobiler också men görs ju inte så många längre).

Var inne på att köpa en experia x10 mini förut men tror inte den har nån distansmätare.

Tack för hjälpen

Mvh
Robert

Permalänk

En Nokia C6-01 som är en liten och behändig mobil med Symbians utmärkta batteritid. Sen kör du appen Sports Tracker på den.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Iphone är så stora om man ska ut och springa med dem, men tack för förslagen.

Kom gärna med fler förslag

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda appen Runstar, funkar bra för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Använder personligen ZTE Blade med gratisappen Endomondo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brujan:

Tjo

Jag ska ta och köpa mig en ny mobil och har även börjat springa så nu skulle jag vilja köpa mig en mobil med en bra distansmätare inbyggd, och relativt bra mp3 spelare.

Jag har alltid kört med kontantkort och vill nog fortsätta med det nu med så distansmätningen skulle behöva vara i själva mobilen och inte nått jag måste vara uppkopplad på nätet eller så för att det ska funka.
Finns det nån mobil som skulle kunna fungera så här. Ett + vore om den inte vore så stor heller eftersom den ska med ut i spåren. (Har alltid gillat vikbara mobiler också men görs ju inte så många längre).

Var inne på att köpa en experia x10 mini förut men tror inte den har nån distansmätare.

Tack för hjälpen

Mvh
Robert

Om du vill en riktigt liten mobiltelefon så kan jag rekomendera SonyEricsson x10 mini!
Den väger bara 88gr. Jag använder den ihop med ett garmin pulsbälte och "appen" Endomondo som är gratis.

Den har en bra GPS. Bara att ladda upp efter löprundan (via wifi) och sedan analysera puls, fart, höjd och se på karta vart man sprang.

Jag såg att den är riktigt billig nu, bara 1114kr

Permalänk
Medlem

Jo som sagt, jag har varit inne på den telefonen tidigare, men om jag använder den med den här appen endomondo så behöver jag inte vara uppkopplad mot nätet eller nått, så det funkar med kontantkort bara?

(Vart hittade du den till det priset föresten?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brujan:

Jo som sagt, jag har varit inne på den telefonen tidigare, men om jag använder den med den här appen endomondo så behöver jag inte vara uppkopplad mot nätet eller nått, så det funkar med kontantkort bara?

(Vart hittade du den till det priset föresten?)

Priset hittade jag på prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=563571&c=all

Jag har har bara haft mitt vanliga sim med abonnemang i telefonen när jag har använt endomondo.
Men jag kan ju testa utan sim när jag cyklar hem ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Priset hittade jag på prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=563571&c=all

Jag har har bara haft mitt vanliga sim med abonnemang i telefonen när jag har använt endomondo.
Men jag kan ju testa utan sim när jag cyklar hem ikväll

Det hade varit jätte snällt av dig, när jag är uppkopplad på nätet med mitt kontantkort kostar det 15:-/mb så det blir dyrt som fan om jag skulle behöva vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brujan:

Det hade varit jätte snällt av dig, när jag är uppkopplad på nätet med mitt kontantkort kostar det 15:-/mb så det blir dyrt som fan om jag skulle behöva vara det.

skaffa abbonemang, + 50kr månanden för surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brujan:

Det hade varit jätte snällt av dig, när jag är uppkopplad på nätet med mitt kontantkort kostar det 15:-/mb så det blir dyrt som fan om jag skulle behöva vara det.

Nu har jag testat utan simkort. Och det gick bra.
Efter rundan anslöt jag telefonen till mitt trådlösanätverk så blev träningsdatan uppladdad.

Så det kostar inget! Bra va

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Om du vill en riktigt liten mobiltelefon så kan jag rekomendera SonyEricsson x10 mini!
Den väger bara 88gr. Jag använder den ihop med ett garmin pulsbälte och "appen" Endomondo som är gratis.

Den har en bra GPS. Bara att ladda upp efter löprundan (via wifi) och sedan analysera puls, fart, höjd och se på karta vart man sprang.

Jag såg att den är riktigt billig nu, bara 1114kr

xperia x10mini och x8 är nog inte så bra för ändamålet om man läser denna recension, Deras GPS verkar ganska obra...
http://www.swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-x8/ scrolla till underrubriken GPS och positionering så får du se.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

xperia x10mini och x8 är nog inte så bra för ändamålet om man läser denna recension, Deras GPS verkar ganska obra...
http://www.swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-x8/ scrolla till underrubriken GPS och positionering så får du se.

Jag har använt GPS funktionen när jag har tränat över 60 gånger och tycker inte att den är dålig, tvärt om!

En större telefon kanske har bättre GPSmottagning? jag vet inte.

Men jag förederar en liten telefon när jag tränar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Jag har använt GPS funktionen när jag har tränat över 60 gånger och tycker inte att den är dålig, tvärt om!

En större telefon kanske har bättre GPSmottagning? jag vet inte.

Men jag förederar en liten telefon när jag tränar.

Funkar gör den säkert men den visade ju i testet ganska rejält fel trots många sateliter så det är nog Gps chipet det ligger i alternativt kass mjukvara. Och han efterfrågade en telefon med bra "distansmätare" då antog jag att han ville kunna få ut den faktiska distansen och inte visar fel med 600meter på en så kort sträcka.
Har felet åtgärdats så är den säkert Okej men skulle inte rekomendera den om den fortfarande är så dålig som i testet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tycker min HTC Desire med CardioTrainer funkar ruskigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Tycker min HTC Desire med CardioTrainer funkar ruskigt bra.

Tycker du inte att den är lite stor och tung?
Den väger ju 50% mer än X10 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Tycker du inte att den är lite stor och tung?
Den väger ju 50% än X10 Mini

Jag är stor och stark! Inte liten och spinkig som du kanske.

Permalänk

Om du bara vill ha en billig smartphone med GPS så såg jag nu att Telia tömmer lagret på sina Nokia 5230 för 495:-. Jag tror Sports Tracker ska finnas till den också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Funkar gör den säkert men den visade ju i testet ganska rejält fel trots många sateliter så det är nog Gps chipet det ligger i alternativt kass mjukvara. Och han efterfrågade en telefon med bra "distansmätare" då antog jag att han ville kunna få ut den faktiska distansen och inte visar fel med 600meter på en så kort sträcka.
Har felet åtgärdats så är den säkert Okej men skulle inte rekomendera den om den fortfarande är så dålig som i testet.

Skrivet av jOnÄTÄn:

xperia x10mini och x8 är nog inte så bra för ändamålet om man läser denna recension, Deras GPS verkar ganska obra...
http://www.swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-x8/ scrolla till underrubriken GPS och positionering så får du se.

Tyvärr är detta testet helt missvisande!!!
Det är inte Sonyericssons mjukvara som är kass utan "appen".
Så använder du en bättre "app" så är SE bättre än Ifånen

Citat från Swedroid http://www.swedroid.se/forum/showpost.php?p=294518&postcount=30

Angående GPS testet av X8: http://www.swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-x8/

Verklig längd: "ganska exakt 2,6 km"
Apple iPhone 4 med TrackRec: 2.54 km
Sony Ericsson X8 med MyTracks: 3.14 km

Nu har jag exporterat X8 mätning från Google Maps och importerat den till SportyPal.

Sony Ericsson X8 med SportyPal: 2.65 km

Så uppenbarligen har X8 en minst lika bra GPS som iPhone. Eller mer korrekt, SportyPal är minst lika bra som TrackRec och vilken GPS som är bäst är svårt att säga.

Observera också att den kurva som SportyPal/X8 genererar är mycket jämnare än MyTracks/X8 och väldigt nära den jämnhet som TrackRec/iPhone har. Dessutom vill jag påpeka att den teknik som SportyPal och TrackRec använder för att smeta ut kurvan inte är "fusk" utan en beprövad metod att förbättra brusiga mätningar. Uppenbarligen blir dels längdberäkningen mycket bättre, dels blir det en snyggare och mer korrekt kurva att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Tyvärr är detta testet helt missvisande!!!

Aha okej då får jag be om ursekt och ta tillbaka mina påståenden då

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nokias GPSer brukar fungera ruskigt bra. Ett plus är ju att du får tillgång till Ovi Maps också, gratis röstnavigering och kartor från Navteq som kan laddas ner till telefonen via datorn så att du slipper strömma kartorna från internet.

Permalänk
Skrivet av Murer:

Nokias GPSer brukar fungera ruskigt bra. Ett plus är ju att du får tillgång till Ovi Maps också, gratis röstnavigering och kartor från Navteq som kan laddas ner till telefonen via datorn så att du slipper strömma kartorna från internet.

Japp. Jag rekommenderar verkligen sportstracker till nokias telefoner.

Det enda jag kan komma på som är negativt är att den saknar intervallträningsfunktioner.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Japp. Jag rekommenderar verkligen sportstracker till nokias telefoner.

Det enda jag kan komma på som är negativt är att den saknar intervallträningsfunktioner.

Kan du ansluta pulsbälte till Nokian?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Kan du ansluta pulsbälte till Nokian?

Med tanke på att Nokia listar ett Polar Bluetooth-bälte på sin sida så antar jag att det fungerar.

http://www.nokia.se/hitta-produkter/tillbehor/fodral-och-smyc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Nokias GPSer brukar fungera ruskigt bra. Ett plus är ju att du får tillgång till Ovi Maps också, gratis röstnavigering och kartor från Navteq som kan laddas ner till telefonen via datorn så att du slipper strömma kartorna från internet.

Har du testat Nokia och Ovi Maps?

Vet du om det finns någon test på nätet med Nokia där dom har testat GPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yubi:

Har du testat Nokia och Ovi Maps?

Vet du om det finns någon test på nätet med Nokia där dom har testat GPS?

Jag använder det rätt mycket, ja. Kartorna tillhandhålles av Navteq, som ägs av Nokia. Samma kartor som du finner i många andra GPSer som Navigon, Garmin osv. Så om något bör Ovi Maps stämma minst lika bra som dem, om inte bättre då du får gratis uppdateringar och kan hålla dina kartor uppdaterade utan att behöva punga ut med en massa kosing.

Angående Ovi Maps så är det väl som vilket navigationsprogram som helst. Röstnavigering, sökning efter bensinstation, hotell, parkeringsplats, restaurang osv fungerar precis som i vilken GPS-navigator som helst. Om inte bättre som sagt, du kan ju få liveuppdateringar om vägbyggen, trafikolyckor och liknande direkt via internet i telefonen.

För övrigt så tycker jag att Navteqs karor är grymt mycket bättre än Tele Atlas/Tomtoms dito. Tele Atlas har grymt svårt för lantligare områden. Sen kan det säkert hända att Tele Atlas fungerar grymt bra nere i europa, men här i Sverige har jag funnit en del brister.

EDIT: Såg att du frågade efter ett test. Men nej, jag har inget i huvudet. GPSen i min N8:a fungerar dock utan problem, lätt en av de bästa GPSerna jag varit med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brujan:

Iphone är så stora om man ska ut och springa med dem, men tack för förslagen.

Kom gärna med fler förslag

Det är ju bara att köpa ett armband så är inte telefonen i vägen när man springer. Man kan hitta såna för 20 spänn online, fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

En telefon UTAN touch är rätt skönt när man springer och blir svettig om man måste pilla med den under färd. http://www.dustinhome.se/pd_5010443365.aspx
Sen är ju som redan nämnt Sports Tracker överlägset alla andra alternativ om du är ute efter en helhetslösning med community osv.

Sprang med min Nokia N8 ett tag, men bytte sedan till min gamla Nokia e71 för det ändamålet. Båda fungerar mycket bra.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »