Permalänk
Avstängd

Aldrig mer IBM

From nu och resten av mitt liv ska jag bojkota IBM diskar.

5 trasiga diskar på 1,5 år.
2 75GXP, 1 60GXP och 2 120GXP.
Den femte har inte pajat än men har börjat släppa ifrån sig vissa välkända ljud...

Medans min Seagate Cuda IV spinner finfint och har överlevt 4 IBM diskar....

Visa signatur

[size="1"]A XP 1700+ Alpha 8045 A7V266-E 512 DDR Creative GF4 TI 4400 Creative Live 5.1
HD: 2X40 GB IBM 120GXP, Seagate CudaIV 60 GB. LiteON40X, LG 52X
Addtronics 6896A + Enermax 330, 3com905C, LG 795 FT Plus, Telia ADSL, Win XP Pro,[/size]

Permalänk
Medlem

lär man inte sig nåt från gxp75?
Min polares 120gigare har rasat... a just de... det är en ibm

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem

GXP120 #1: 3 månader
GXP120 #2: 2 månader
Cuda4: 4 dagar

^^

Visa signatur

Niklas

Permalänk

Haha! har ni inte förstått att efter EN IBM disk så slutar man använda dem! för mig har de pajjat 5st 60giggare på typ en månad. eller mindre

WD är det bästa valet!

/Anton

Permalänk
Medlem

Jag har nog använt ett trettiotal IBM diskar i snart 7-8 år och inte någon av dom har gått sönder.
Jag tror att problemet är att folk inte längre vet hur man partitionerar och formaterar på rätt sätt.
Jag har hjälp många med "trasiga" diskar som dom har sabbat när dom försöker partitionera fast dom inte riktigt förstår vad dom sysslar med..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Jag har nog använt ett trettiotal IBM diskar i snart 7-8 år och inte någon av dom har gått sönder.
Jag tror att problemet är att folk inte längre vet hur man partitionerar och formaterar på rätt sätt.
Jag har hjälp många med "trasiga" diskar som dom har sabbat när dom försöker partitionera fast dom inte riktigt förstår vad dom sysslar med..

Grattis!

Vad det gäller formatering använder jag IBMs egen Zero Fill, sedan jag införskaffat 120GXP. Detsamma gör jag med Seagate fast med deras Zero Fill.
Jag och väldigt många andra har haft väldiga problem med IBM. Att du har klarat dig undan betyder inte att andra människor inte kan hantera sina diskar. Du har helt enkelt haft tur.

JAG HATAR IBM. IBM GÖR SKITDISKAR SOM GÅR SÖNDER EFTER ETT TAG. IBM SKA UT UR MIN BURK. FÖR ALLTID!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

[size="1"]A XP 1700+ Alpha 8045 A7V266-E 512 DDR Creative GF4 TI 4400 Creative Live 5.1
Addtronics 6896A + Enermax 330, 3com905C, LG 795 FT Plus, Telia ADSL, Win XP Pro,[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där är jag ganska säker på också. Det är lättare att skylla på andra och annat än sig själv. Så är det alltid..

Och det är ungefär så jag tänker varje gång jag stöter på ett inlägg med mycket utropstecken och stora bokstäver här och på andra fora... gällande IBM:s hårddiskar.

Min sig säger allt tycker jag...

Visa signatur

Dell Inspiron 6400, Intel T2300 Dual Core (Yonah)@1.66 GHz, IBM 945GM grafik (spelar aldrig), 1024 MB DDR2, 80 GB HD,Vista Ultimate, Dell inbyggd Bluetooth

Permalänk
Medlem

75GXP är faktiskt dåliga. Jag har skött min exemplariskt, men den dog den klassiska IBM-döden efter ett år. Fick en ny likadan på garantin.. Får se hur länge den håller.

Sen har jag 2 st. 120GXP som funkar finfint.
IBMs nya diskar är knappast sämre än nåt annat märke, men efter 75GXP har de fått ett väldigt dåligt rykte.

Men hur lyckas man krascha 5 diskar på en månad?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror lite på JenzAs teori faktist. Ok, 75GXP var en problemdisk, även om min faktist går 24/7 och håller än (peppar, peppar), men när samma snubbe har krashat 5-10 diskar av olika fabrikat på ett halvår börjar man ju undra. En del av dessa har säkert haft otur, men de flesta tror jag helt enkelt har varit ovarsamma med diskarna, inte tänkt på ESD, inte brytt sig om temperatur på diskarna osv.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror det ligger en hel del i ditt resonemang. Har själv två st, nu och har haft sammanlagt ~12-15st och har aldrig haft ett fel på någon.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på IBM

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

För det första: Mina hårddiskar är inte varma, kyls med 80mm flälktar och ligger inte i närheten av varandra;

För det andra: Jag vidrör aldrig några datordelar utan att vara jordad;

För det tredje: Inget annat märke har krashat hos mig annat än IBM (ingen annan datorkomponent någonsin annat än IBM HD);

Så.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Binariussss
För det första: Mina hårddiskar är inte varma, kyls med 80mm flälktar och ligger inte i närheten av varandra;

För det andra: Jag vidrör aldrig några datordelar utan att vara jordad;

För det tredje: Inget annat märke har krashat hos mig annat än IBM (ingen annan datorkomponent någonsin annat än IBM HD);

Så.

Samma för mig.

Men den ända disken som pajjat var en WD disk som jag dödade med flit eller det var en olyckshändelse.. råkade kortsluta en molex-kontakt sen så fick sig hdd'n sig en j-vel

Annars är det bara IBM's Deskstar serie som krånglat.. också vid namn Problemstar
men jag fattar inte riktigt hur vissa kan ha haft ett flertal diskar som fungerat hur bra som helst... de verkar som "vissa" diskar funkar bra och andra skitkasst. Eller jag vet inte.
Känner en kille som har tror de är 4st 60gxp ingen av de har pajjat på 2år eller sedan de kom. helskumt.

Det kan också vara så att såväl man satt in disken och sett till att den snurrar så låter man bli att skruva med datorn osv.. det är så fort man rör komponenterna det uppstår fel.. det är min teori. jag kanske har fel men? det låter rätt logiskt iallafall. rör man inte så funkar det helt enkelt.

/Anton

Permalänk
Avstängd

Det måste vara så att IBM har börjat "spara" på något eller på allt i och med 60GXP... De anser väl kanske att de har råd med ett dåligt rykte på ett område (stora som de är). Gud vet. De kanske planerar att dra sig ut hårddiskmarknaden och passar nu på att tillverka billigt...

Fåniga spekulationer, ja. Men något är för fan fel. Jag vet inte vad, men faktum kvarstår att vissa har jävlig otur med IBM diskar.
Om det nu beror på att IBM säljer mest vet jag ej. Det är ändå märkligt det att tex jag inte har haft en enda IBM disk mer än 10 månader...5 st har dött. Och jag är inte ensam.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Binariussss, med mitt inlägg menade jag inte dig. Du har ju en Barracuda som trivs och mår bra, medan dina IBM-diskar dött. IBM har problem helt klart och jag kommer troligtvis aldrig mer köpa deras diskar. Smått otroligt egentligen, för några år sen var IBM absolut bäst när det gällde IDE-diskar. De kostade lite mer än konkurenternas diskar, men det var det värt. Nu är IBM istället lågbudget och är bland de billigaste diskarna som finns, med något slöare OEM-diskar som är ännu sämre. Jag undrar vad som hände.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

IBM har sålt delen som gjorde hårddiskar till hitatchi (stavning??)

Permalänk
Medlem

Jag har själv haft en 46.1 Gb IBM 75GXP och har inte haft ett enda strul med den disken..........vile bara att ni skulle få veta......jag har ändå partionerat och haft mig.....;)

Permalänk
Medlem

5 trasiga IBM:are måste ju vara en statistisk sensation även om de haft problem med en modell.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
5 trasiga IBM:are måste ju vara en statistisk sensation även om de haft problem med en modell.

Det vore sensation om jag vore ensam om det.:D
Enligt allt att bedömma är det motsatta en sensation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

-Halvt OT- (sorry)

Om nån har en 46,1gb 75GXP "över" så köper jag gärna den alternativt byter mot min Samsung Yepp 64mb mp3spelare....

posta inlägg här eller maila: a1706035@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Har ett par IBM-burkar, och de funkar bra. Kanske inte lika bra som en byggd burk, men vafan, bra för att vara en OEM-burk. Kan vara för att det sitter Maxtordiskar i dem, och inga IBMdiskar

Varför köpa IBM överhuvudtaget. Finns ju minst tio andra hårddisktillverkare som man kan köpa från. Onödigt att utmana ödet, även om diskarna inte är sämre än något annat märke.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Min GXP 75 disk Expoloderade mer eler mindre.
det hände när jag satt och spelade så hörde man att diskarna i hårddisken delade på sig. typ slog i kanten i farten och "kling" lät det och så dog hela datorn.
fast jag fick en ny och det var ingen IBM skit utan jag fick en western digital caviar istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Binariussss

Det vore sensation om jag vore ensam om det.:D
Enligt allt att bedömma är det motsatta en sensation.

Du är INTE ensam om det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chappy
Min GXP 75 disk Expoloderade mer eler mindre.
det hände när jag satt och spelade så hörde man att diskarna i hårddisken delade på sig. typ slog i kanten i farten och "kling" lät det och så dog hela datorn.
fast jag fick en ny och det var ingen IBM skit utan jag fick en western digital caviar istället.

Hoppas att jag också får något annat märke. Kan man föreslå det själv? Jag ska kontakta ITbutikken i dag så ska jag försöka ialla fall.
Det är ett stort problem det att vänta på nya HD. Då har jag bara min Seagate och den är redan full med annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad som är märkligt är att en del sabbar IBM-diskar på löpande band, medan andra (de flesta) klarar sig helt utan problem.

Permalänk
Medlem

hallo

om era IBM hårdiskar går sönder kan det bero på SBT ..
fast det är klart när priset sjunker på en vara så kan man lätt räkna ut att kvaliten sjunker lika mycket .

tyvärr jag har 6 st IBM ..1 st har pajat för ett tag sen men det är ju bara normalt ..jag fick ju en ny ...
glöm bara inte att köra backup på grejerna så är det ingen större fara

Visa signatur

tonytuve

Permalänk

Har haft 2st IBM Bägge trasiga efter ganska kort tid Den första död efter 3-4 månader den andra efter ca 3timmar Kör nu på Seagate Barracuda IV som funkar alldeles utmärkt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Slutsats, gammla ibm = skit, (min uppfattning), 120gxp skulle jag lätt våga köpa för de verkar ju vara bra(kanske ska köpa en snart), ibm lär ju lärt sig nåt av sina misstag.

Permalänk
Medlem

Hm, är det något att oroa sig för att det låter som en mygga från hårdiskarna ibland? Ibland tjongar de till och låter som den stänger av sig och startar 5 ggr irad. Har 3 120GXP:are, funkar finfint.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

Jag tror att något gick snett efter 40GXP och 40GV serien..

allt efter dem har ju från o till fungerat och gått sönder för olika användare

inte snyggt.