Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen kan försenas ytterligare

Permalänk
Medlem

Privatkopieringen grundar sig väl i att man i alla fall förr friskt spelade in ljud och bild från radio och TV och delade detta med familj och vänner. Pga detta lade de på en avgift på de medium som dessa ting spelades in på såsom kassett & VHS-band och senare även CD/DVD osv för att artister/skådespelare m.fl. skulle få en extra slant i fickan för detta.

Hårddiskar kan man i mitt tycke inte säga tillhör den kategorin medium som i samma omfattning används till just sådan privatkopiering. Det finns visserligen en hel del TV-boxar och så som spelar in till hårddisk, men den allra största andelen hårddiskar måste nog ändå användas till andra ändamål, även om de kommer inbyggda i kabinett och kopplas in externt till datorer. Det handlar trots allt om privatkopiering och INTE om ersättning för piratkopiering (vilket är olagligt). Man får mig veterligen inte gå runt kopieringsskydd så länge det inte hindrar dig från att normal konsumtion av ett lagligt exemplar av produkten och gör man ändå detta blir det en olaglig piratkopia istället. Det verkar finnas några undantag som gör att man skall slippa privatkopieringsavgifter för produkter som skall användas av funktionshindrade eller i professionellt bruk men dessa verkar idag kräva att man registrerar sig hos Copyswede.

Igår kom även ett förslag från EU-kommisionen som rör lite grann vid just privatkopiering inom EU. Rapporten (25 sidor) finns att ladda ner via http://ec.europa.eu/internal_market/copyright/docs/ipr_strate...

Den del som tar upp privatkopiering finns i sektion 3.3.4 "Private copying levies" och de verkar där som om de vill skaffa sig en mer homogen privatkopieringslagstiftning inom unionen och dessutom ganska fort (utredning 2011, lagförslag 2012). En annan intressant del i rapporten är sektion 3.5.3 "A review of the IPR Enforcement Directive" där de snackar om hur IPRED-lagen skall utökas så att ISPer och IPR-ägare kan kommunicera bättre (typ "det skall bli enklare att få ut information om användare från ISPer").

Det kommer säkerligen en massa mer nyheter relaterade till denna rapport längre fram.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

CopySwede kan dra åt helvete.
Vilket skit företag, vill bara göra livet surt för det svenska folket.

Citat:

...extra avgift som syftar till att ersätta upphovsrättsinnehavare för förlorade inkomster till följd av privatkopiering*.

HAHA!
Vi vet alla att varenda öre kommer att gå till CopySwedes fickor.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Skrivet av Ase:

Tror du missuppfattat lite, Det är snarare marknaden som kommer med sådana här dumheter.
Behövs kontroll & styrning av densamma för att motverka dessa dumheter

Hehe det är inte marknaden som kommer på sånt här, eller alltså uppenbarligen vill upphovsmännen få ut så mycket pengar som möjligt.

Men själva befogenheten alltså - makten att utöva "privatkoperingersättning" är lagstadgat i vår riksdag, vilka blev mer eller mindre tvingade av EU att inskaffa systemet.

Alltså den typ av "kontroll & styrning" du pratar om är densamma som skapade problemet i första början.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Det försenas för dem funderar på att införa avgifter för garderober för att människor snor kläder.

Permalänk
Medlem

Roligt dubbel beskattning, skäms över att vara Svensk i dessa lägen.
Må alla lobby "organisationer" brinna i helvetet!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det kommer det bli änding på. Regeringen har nämligen gett myndigheten för radio och tv i uppdrag att bla utreda vidaresändningsplikten för SVTs kanaler. SVT kommer bara behöva betala en gång istället för tre som det är nu. (maksänd, parabol och SVT Play)

Har du någon länk? Intresserad av att läsa

OT: Höj priset på musiken istället för att straffa mig som vill göra backup på mina bilder Och ta bort alla kopieringsskydd så att jag faktiskt kan priVatkopiera, eller skippa avgiften helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxus:

Har du någon länk? Intresserad av att läsa

OT: Höj priset på musiken istället för att straffa mig som vill göra backup på mina bilder Och ta bort alla kopieringsskydd så att jag faktiskt kan priVatkopiera, eller skippa avgiften helt.

http://www.radioochtv.se/Om-myndigheten/Uppdrag/

Permalänk
Medlem

Man borde inte få införa lagar/regler som minst 80% av svenska folket inte vill ha. Sak man anskaffa en Lag/regel som infattar en stor del av svenska folket borda man som medborgare få rösta om man vill ha det eller ej och låta demokratin få bestämma om det ska införas eller ej.

Permalänk
Avstängd

första gången försenad har en positiv mening i swec

Permalänk
Medlem

Vilket jävla påhitt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av YeZirko:

Man borde inte få införa lagar/regler som minst 80% av svenska folket inte vill ha. Sak man anskaffa en Lag/regel som infattar en stor del av svenska folket borda man som medborgare få rösta om man vill ha det eller ej och låta demokratin få bestämma om det ska införas eller ej.

Direktdemokrati är inte speciellt praktiskt att ha som styrelseskick för ett helt land tyvärr, även om det är ideologiskt vackert.

Permalänk
Medlem

sagt det förut o säger det igen, det är dubbelmoral att först ta ut en avgift i förskott för att ersätta skapare av media för eventuell piratkopiering, o sen stämma de personer som priatkopierar. dessutom så straffar man en hel kundgrupp, utan att egentligen ha belägg för att alla fyller disken me sådant material. visst äre säkert så att statistiskt så gör de flesta det, men man kan ju inte 100% säga att alla gör det, ändå straffar man alla.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Direktdemokrati är inte speciellt praktiskt att ha som styrelseskick för ett helt land tyvärr, även om det är ideologiskt vackert.

Det är tur att man inte bor i Schweiz

Permalänk
Medlem

Heja elektronikbranschen!

Ta detta till domstol och driv det ända in i kaklet så kanske vi kan få bort denna uråldriga vansinnesparagraf som aldrig borde införts från början!!!

Permalänk
Medlem

Kanske dags att köpa ett lager av hårddiskar och sedan sälja de via blocket när avgiften införs?
Vet att detta svarthandel men är det ens möjligt att göra så?

Ut med vänsterpartiet/SD och in med piratpartiet så att frågorna kan komma upp förfan

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Hmm, en kopieringsavgift som är till för att ersätta inkomstförluster som orsakats av piratkopiering? Då bör det ju med andra ord vara fritt fram att fylla hårddiskarna med piratkopierat material? För man har ju trots allt betalat en avgift för att få lagra kopierat material på hårddiskarna. För upphovsrättsinnehavarna hade väl ändå inte tänk tjäna pengar på en tramsig avgift samtidigt som dom drar in pengar på försäljning och tro att piratkopieringen även ska upphöra? Glöm de, jag ska fylla hårddiskarna!!!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bra att det blir uppskjutet, gillar inte dessa avgifter. Behöver jag köpa en disk för arbete så ska inte någon ersättning för förlorade intäkter, då får de bevisa i domstol att mina egenproducerade bilder skadar försäljningen med flit.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av YeZirko:

Man borde inte få införa lagar/regler som minst 80% av svenska folket inte vill ha. Sak man anskaffa en Lag/regel som infattar en stor del av svenska folket borda man som medborgare få rösta om man vill ha det eller ej och låta demokratin få bestämma om det ska införas eller ej.

Det skulle endast fungera om Svenska folket generellt hade insikt i alla politiska dilemman, det är inte så. Folk röstar rent generellt efter plånboken.. Tjänstemän = Borligt Arbetslösa = Vänstern.. och Medelsvensson aka Arbetare vet inte riktigt var han skall ställa sig för att det skall vara så ekonomiskt fördelaktigt som möjligt.

Att motsäga sig EU's direktiv kommer absolut att innebära en lättnad på plånboken på kortsikt, frågan är hur det påverkar Sverige som helhet på långsikt.

Titta bara på hur många som röstade på partier som ville utdela mer pengar än statsbudget hade råd med, uppenbarligen en "vinst" på kort sikt men en katastrof på långsikt.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Hmm, en kopieringsavgift som är till för att ersätta inkomstförluster som orsakats av piratkopiering? Då bör det ju med andra ord vara fritt fram att fylla hårddiskarna med piratkopierat material? För man har ju trots allt betalat en avgift för att få lagra kopierat material på hårddiskarna. För upphovsrättsinnehavarna hade väl ändå inte tänk tjäna pengar på en tramsig avgift samtidigt som dom drar in pengar på försäljning och tro att piratkopieringen även ska upphöra? Glöm de, jag ska fylla hårddiskarna!!!

Det är privatkopiering som är tillåtet enligt svensk lag, inte piratkopiering.

Skillnaden är att du får enligt lag kopiera en film till din mamma,barn etc. men inte till en kompis i skolan.

Enklaste lösningen är att förbjuda privatkopiering men sätta ett löjligt lågt straff (typ max böter på 500kr.)

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Kanske dags att köpa ett lager av hårddiskar och sedan sälja de via blocket när avgiften införs?
Vet att detta svarthandel men är det ens möjligt att göra så?

Ut med vänsterpartiet/SD och in med piratpartiet så att frågorna kan komma upp förfan

Jag förstår inte hur du resonerar.. Du vill ta bort de två EU-kritiska partier i vår riksdag.. för att du vill ha bort de EU-direktiv Sverige måste lyda?

Det är i princip som att säga "Avskeda alla brandmän, jag hatar när det brinner!"

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Man blir bara så himla irriterad. Att någon jäkla organisation vill ha betalt för att jag ska ta säkerhetsbackup... Jag får bara inte ihop det. Ta betalt av dem som piratkopierar, inte av de som lägger backup på sina filer, eller överför dem.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Det är så en demokrati fungerar. Lobbyister och intresseorganisationer är de som dikterar lagstiftningen. Resten är inget annat än charader.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Musikälskare

Jaha så nu är det okej att ladda ner för man betalar ju för platsen de tar

Dubbelmoral någon?

Typiskt Svenskt någon?

Är jag trött på detta?

ARGH...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Copyswede medverkar till stöld

Skrivet av bud986:

Roligt dubbel beskattning, skäms över att vara Svensk i dessa lägen.
Må alla lobby "organisationer" brinna i helvetet!

Jag kunde inte sagt det bättre. Copydisk ägnar sig åt stöld, med lagens hjälp. Jag trodde de var emot sådant....
men det beror väl på vem som stjäl och hur sofistikerat man stjäl. Jag trodde inte politiker var så lättlurade. Tänk om jag fick betalt 2-3 gånger för det jag säljer. Skulle bli rik på kuppen. Man kan faktiskt använda en dator till annat än musik. Länge leve Hobin Rood eller vad det nu var han hette som stal från de fattiga och gav till de rika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Jag som hade fått för mig att kollektiv bestraffning var förbjudet i civiliserade länder som Sverige.

ja, kollektiv bestraffning är förbjudet i civiliserade länder.

problemet med demokrati är att man låter de som vet minst(folket) bestämma(iallafall få dem att tro det) den enda fördelen (ja den enda) med demokrati är att man brukar slippa en förtryckande/fascist regering men nu när det inte heller funkar så ser jag ingen nytta med att ha kvar det.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Iom att det redan är så lätt att köpa lagringsmedia från utlandet, undrar jag vem är det som kommer att åka på notan? Jo, en genomsnittlig svensson som inte använder datorn till mycket mer än att chatta på MSN och glo på Facebook. Svensson som inte ens märker av det prispåslaget eftersom de köper det som står på produktmonitorer i ElGiganten, utan att ifrågesätta varför det kostar vad det kostar. Den enda vinnande parten i det hela är förstås Mattias Åkerlind på Copysvindel som kommer att håva in cash utan att behöva lyfta ett finger. Smart spelat om inget annat.

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Tror verkligen inte att dem som producerar lagringsenheter att detta går igenom, tänk så mycket pengar dem kommer att förlora på att folk köper begagnade diskar eller via andra länder bara för att Copyswe vill ha en avgift på 200kr, så att dem kan få mer pengar till lyxsemester. Ingen tjänar på detta utom copyswe. Kommer ju bli "svarta marknaden" med hårddiskar tillslut...

Finns väl knappt nån svensk tillverkning i sverige? Så dom skiter nog i det här totalt eftersom "vi" går över till att köpa lagringsmedia utanför sverige isf?

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk

Så om jag installera helt LAGLIGA program så ska dessa skojare ha en ersättning för uppskattat bortfall av inkomst. Aldrig jag tänker bidra med pengar till dessa lobbyister, blir nog import då (såvida inte Komplett skippar denna avgift).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Alltså, behöver "artister" och så kallade "upphovsrättsmän" ens göra något längre? Nu får de ju ännu mer inkomster från saker de inte ens gjort. Helt cp. Inte konstigt att de i princip bara producerar skit när de får betalt oavsett.

Sänk lönen för artister/skådespelare i stället så finns det massor av pengar över. Varför skall en artist få flera miljoner? Ge dem 20k per månad som alla andra så är problemet löst.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Skrivet av Hmmkk:

Alltså, behöver "artister" och så kallade "upphovsrättsmän" ens göra något längre? Nu får de ju ännu mer inkomster från saker de inte ens gjort. Helt cp. Inte konstigt att de i princip bara producerar skit när de får betalt oavsett.

Sänk lönen för artister/skådespelare i stället så finns det massor av pengar över. Varför skall en artist få flera miljoner? Ge dem 20k per månad som alla andra så är problemet löst.

Hur menar du? tycker du att staten skall sätta ett tak på hur mycket en enskild individ får tjäna?

Då flyr de individer som bidrar mest till vår välfärd (inte artister lol), och Sverige skulle falla likt Soviet.

OnT:

Problemet är att musik/spel/filmer etc etc är eftertraktat, och enklare att ladda ner än att gå till en butik och köpa, oavsett ekonomi. Den enda riktiga lösningen är att göra det betydligt svårare att ladda ner.

Alternativt sänka priserna till den nivå och öka accessabiliteten så att det attraktivt att köpa lagligt igen.. Exempel är ju Android market.. när programmen/spelen kostar 1-15 kronor och det går blixtsnabbt så finns det ju ingen poäng att strula med piratkopiering.

Anledningen till att mjukvaru/film/spel industrin inte gör så i dagsläget är att delen som betalar för sin musik/film/program betalar det till ett så pass högt pris att det är mer lönsamt än det ovanstående alternativet.

Vi som individer måste ändå förstå att vad vi gör är fel och vi kan ju knappast beskylla den andra parten för att brott som vi begår.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!