Hjälp med Eyefinity 5 (koppla 5st skärmar)

Permalänk
Medlem

Hjälp med Eyefinity 5 (koppla 5st skärmar)

Hejsan,

Jag har köpt ett XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 med 5st mini display portar. Till detta har jag köpt
5st DVI-D skärmar, märket jag ville erhålla hade inte displayport. Till detta köpte jag mini display till DVI-D kabel. När jag sedan skulle koppla in dessa, såg jag alla skärmar, men fick endast kontakt med 2 st.

Jag kollade runt efter svar på internet och vad jag behövde var "active adapter" så att ena är aktiv.
Gick och köpte en dongle (rättstavat?) XFX MINI DISPLAYPORT - DVI ACTIVE. Koppla in den och då kunde jag koppla in 3 utav 5 skärmar.

Hur ska jag göra för att få igång alla 5? Kan jag köpa en till XFX MINI DISPLAYPORT - DVI ACTIVE, för att få tillgång till 3st (dock 2 för mig då jag har 5). med andra ord, ena aktiva visar 3 utav skärmarna, och den andra aktiva, resterande, 2st?

Eller måste jag köpa en enskild sådan till varenda 'än?

Kan påpeka att jag ej behöver ha en jätte stor display med alla 5 skärmar, utan det går bra att jag kan flytta över lite hur jag vill från ena skärmen till den andra (fritt) utan att jag behöver gå till skärm nr 3 för att sedan flytta musen till skärm nr 5.

Tacksam för svar eller andra lösningar.

Permalänk
Medlem

Är jag helt ute och cyklar när jag säger att jag bara tror du kan ha 3 skärmar på det kortet, och att du skulle behöva ett till om du vill köra fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegaa:

Är jag helt ute och cyklar när jag säger att jag bara tror du kan ha 3 skärmar på det kortet, och att du skulle behöva ett till om du vill köra fler?

Hej,

Grafikkortet har 5st mini display port, så koppla alla det går, men hur ska jag lösa problemet som jag skrev.

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Omegaa Visa inlägg

Skrivet av billyfoe:

Hej,

Grafikkortet har 5st mini display port, så koppla alla det går, men hur ska jag lösa problemet som jag skrev.

Tror du missförstod övre inlägget, visst kan du koppla in 5st skärmar men jag tror inte att mjukvaran tillåter mer än 2 tyvärr, skaffa ett till kort i min mening då kortet ifråga är billigt

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

Tror du missförstod övre inlägget, visst kan du koppla in 5st skärmar men jag tror inte att mjukvaran tillåter mer än 2 tyvärr, skaffa ett till kort i min mening då kortet ifråga är billigt

Den klarar visst mer än 2 skärmar. Det är en special version av kortet som kan köra 5st skärmar i Eyefinity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Omegaa Visa inlägg

Det går att använda alla 5, finns en bild på grafik kartongen där de har någon bil spel igång,
Tror inte att de skulle marknadsföra fel och hävda att det ej går. Jag kan alltid köpa ett nytt,
Men jag har redan lagt ut cirka 20k, måste hålla till min budget

Permalänk
Medlem

Eyefinity som det kallas (efter lite läsning) stöder 3 skärmar, och 6 skärmar med 2 kort.

Om man nu kan lita på vad som står på nätet

Rätta mig gärna om jag har fel, om det står att man kan ha fler skärmar än 3 på kartongen borde det stämma..

Permalänk
Inaktiv

http://www.youtube.com/watch?v=fJqOD55xiK4 <- det dära är nog 5 skärmar eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon157700:

http://www.youtube.com/watch?v=fJqOD55xiK4 <- det dära är nog 5 skärmar eller ?

Du ser rätt

Då har google än en gång överbevisats.. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegaa:

Eyefinity som det kallas (efter lite läsning) stöder 3 skärmar, och 6 skärmar med 2 kort.

Hittade via länken du skickade, faq:
AMD Eyefinity technology is the only consumer solution currently available that can drive more than 2 displays with a single GPU graphics card without the need for additional external boxes or cost of adding custom ASICs.2

Det måste gå med 5st. Har för mig att sweclockers gjorde någon review?

Permalänk
Medlem

Vad jag ser hela tiden är olika versioner av kortet.. några med 3 utgångar några med fler.. de med flera utgångar borde stödja fler skärmar enligt logikens lag.. kolla så alla inställningar är rätt, så ska det nog fungera

Permalänk
Medlem

Det är väl så att två av portarna stödjer passiv adapter för DVI/HDMI och att övriga portar är "rena" displayport-portar?
Mao; du behöver tre aktiva adaptrar alt. minst tre skärmar som klarar DP.

Jag har inga hårda fakta på detta, men det är iaf så jag tror de komponerat det hela.

EDIT: http://www.powercolor.com/us/products_features.asp?id=240#Spe... <= Det verkar som om iaf Powercolor gör så.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiiniasu:

Det är väl så att två av portarna stödjer passiv adapter för DVI/HDMI och att övriga portar är "rena" displayport-portar?
Mao; du behöver tre aktiva adaptrar alt. minst tre skärmar som klarar DP.

Jag har inga hårda fakta på detta, men det är iaf så jag tror de komponerat det hela.

Stämmer bra, jag har testat på ett kort från Powercolor med 5 DP och det krävs 3st aktiva adaptrar.

Permalänk
Medlem

Radeon korten har bara två stycken DVI klockgeneratorer, detta innebär att du kan köra max 2st passiva adaptrar, resten måste vara aktiva (innehålla egen klockgenerator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegaa:

Vad jag ser hela tiden är olika versioner av kortet.. några med 3 utgångar några med fler.. de med flera utgångar borde stödja fler skärmar enligt logikens lag.. kolla så alla inställningar är rätt, så ska det nog fungera

Det finns olika versioner utav grafikkortet. Den version jag har, är en 5st mini displaykort.

Köpte den inte här, men kolla länken så har du grafikkortet:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=614364

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegaa:

Rätta mig gärna om jag har fel, om det står att man kan ha fler skärmar än 3 på kartongen borde det stämma..

Eyefinity med 5 och till och med 6 skärmar går att köras med endast ett kort.

XFX 5770 med 5 skärmar
http://www.behardware.com/news/11050/xfx-radeon-hd-5770-eyefi...
http://www.techpowerup.com/117823/PowerColor_Makes_HD_5770_Ey...

5870 med 6 skärmar
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-5870-eyefinity6,25...
http://www.gizmag.com/amd-eyefinity-gpu-multiscreen-technolog...

Och till TS problem har jag ingen lösning.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Stämmer bra, jag har testat på ett kort från Powercolor med 5 DP och det krävs 3st aktiva adaptrar.

Jaha okej. Jag trodde att det endast räcker med 1 st aktiv adapter och då skulle de resterande 4 skärmarna, "ta" från den aktiva.

Så med andra ord:

Skärm 1: aktiv adapter ---->kan använda skärm 2 och 3
Skärm 4: aktiv adapter
skärm 5 aktiv adapter

Har jag förstått korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phooka:

Nu blir jag lite förvirrad..vissa här hävdar att det ska gå, andra hävdar att jag måste tillförskansa ytterligare aktiva adapter. Den första bilden (svarta) grafikkortet är den jag har XFX...Där står det att den kan köra 5st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyfoe:

Jaha okej. Jag trodde att det endast räcker med 1 st aktiv adapter och då skulle de resterande 4 skärmarna, "ta" från den aktiva.

Så med andra ord:

Skärm 1: aktiv adapter ---->kan använda skärm 2 och 3
Skärm 4: aktiv adapter
skärm 5 aktiv adapter

Har jag förstått korrekt?

Korrekt.

Permalänk
Medlem

Hittad detta på XFXs sida.

ATI Eyefinity Requirements

-Windows Vista and Windows 7 operating system (Eyefinity is not supported in Windows XP)
-A graphics card with at least one native DisplayPort output
-Display with native DisplayPort
and/or
-Use of an certified active DisplayPort adapter is required to convert the DisplayPort output on the graphics card to an output compatible to the display when more than two displays are used in a multi-display configuration (available for purchase separately)

Källa:
http://xfxforce.com/en-us/products/graphiccards/hd%205000seri...

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem

Det går att köra 5 skärmar, men endast två av dem går att köra med passiv DVI. Övriga måste köra DP/aktiv adapter.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jättebra!

Tack alla för att ni bidrog, har suttit hela dagen och pillat på inställningarna och undrat varför grafikkortet kan känna av alla 5 skärmar, men endast använda ett fåtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phooka:

Hittad detta på XFXs sida.

ATI Eyefinity Requirements

-Windows Vista and Windows 7 operating system (Eyefinity is not supported in Windows XP)
-A graphics card with at least one native DisplayPort output
-Display with native DisplayPort
and/or
-Use of an certified active DisplayPort adapter is required to convert the DisplayPort output on the graphics card to an output compatible to the display when more than two displays are used in a multi-display configuration (available for purchase separately)

Källa:
http://xfxforce.com/en-us/products/graphiccards/hd%205000seri...

Har köpt 1st aktiv displayport adapter och då lyckades jag köra 3 utav 5 skärmar, måste köpa ytterligare 2 st aktiva displayportar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Bra att du fick hjälp, tänkte börja söka nu eftermiddagen men det verkar som om du hittat det du behövde ändå. Fast jag måste fråga dig, vad har du tänkt använda 5 skärmar till? Blir lite orolig då jag vet hur krävande det är att spela på 3 skärmar...så jag hoppas att det inte är spelande du tänkt dig. Risk för besvikelse.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Omegaa:

Du ser rätt

Då har google än en gång överbevisats.. hehe

Eftersom att google äger youtube där jag sökte för jag hade sett det förut, så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Bra att du fick hjälp, tänkte börja söka nu eftermiddagen men det verkar som om du hittat det du behövde ändå. Fast jag måste fråga dig, vad har du tänkt använda 5 skärmar till? Blir lite orolig då jag vet hur krävande det är att spela på 3 skärmar...så jag hoppas att det inte är spelande du tänkt dig. Risk för besvikelse.

Tack för att du hade tänkt att söka. Det är inte till för spel, hade varit krävande för fem skärmar då grafikkortet är bara 1gb. Det är till jobb syfte, så det behövs ej någon monster grafik.

Blev dock lite besviken att XFX inte skrev att man behöver aktiv adapter om skärmarna inte stödjer displayport, utan att det var tex powercooler som tog upp det.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av billyfoe:

Tack för att du hade tänkt att söka. Det är inte till för spel, hade varit krävande för fem skärmar då grafikkortet är bara 1gb. Det är till jobb syfte, så det behövs ej någon monster grafik.

Blev dock lite besviken att XFX inte skrev att man behöver aktiv adapter om skärmarna inte stödjer displayport, utan att det var tex powercooler som tog upp det.

Puh, nu blev jag lättad. Surt om du hade köpt 5 skärmar men underskattat GPU'n leverans av prestanda.

Ja, det är inte så bra att XFX inte skriver ut hela behovet av delar men å andra sidan är det säkert en medveten taktik. "Hej, förutom detta kortet så måste ni köpa 3 aktiva adapters a 2-300 kr st. Om ni vill köra fem skärmar."

Lycka till!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers