Equalizer till PC (Spotify)

Permalänk

Equalizer till PC (Spotify)

Hej undrar om det finns något program till pc som gör att man får bättre ju till spotify, typ en equalizer till datorn? Har datorn kopplat till mitt hemmabiosystem och vill ha lite bättre ju från spotify men även allt annat också om det går. Jag är premiumkund och har valt hög kvalite i inställningar på spotify fast undrar om det går att få ännu bättre?

Permalänk
Medlem

SRS Audio Sandbox är min första och enda rekommendation. Annars vill jag ännu hellre rekommendera ett bättre ljudkort till din dator.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Det är inte något fel på mitt ljud eller ljudkort. Undrar bara om det går att göra ännu bättre. Ska ta en koll på det programet.

Permalänk
Medlem

Köp bättre högtalare eller fixa akustiken.

Permalänk
Hedersmedlem

Ljudet blir inte bättre med en EQ. Om du har en extremt dålig inspelning så kan en EQ hjälpa, annars är det bättre utrustning eller källmaterial du behöver.

Permalänk

Okej då vet jag. Tack för hjälpen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av widL:

Ljudet blir inte bättre med en EQ. Om du har en extremt dålig inspelning så kan en EQ hjälpa, annars är det bättre utrustning eller källmaterial du behöver.

Jag tror att han vill färga om sitt ljud då det uppfattas som platt. Visst blir ljudet inte bättre, däremot kan det uppfattas som bättre om man färgar det som man behagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Jag tror att han vill färga om sitt ljud då det uppfattas som platt. Visst blir ljudet inte bättre, däremot kan det uppfattas som bättre om man färgar det som man behagar.

Då ska man sluta spela musik som är söndermastrat av en tomte i studion.

Permalänk

Sen finns det ju faktiskt dom som anser att musik är mer än kvaliteten den är inspelad i.
Vissa skulle till och med kalla musik en konstform liksom måleri eller poesi. Jag vet, det låter konstigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oyegie:

Då ska man sluta spela musik som är söndermastrat av en tomte i studion.

Det behöver inte vara fel på mastringen, utan exempelvis brister på utrustningen eller att vissa gillar mer bas än andra. Som sagt så är det subjektivt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av McAllister:

Vissa skulle till och med kalla musik en konstform liksom måleri eller poesi. Jag vet, det låter konstigt.

Konstigt? jag måste tyvärr vara en av "dom".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Konstigt? jag måste tyvärr vara en av "dom".

Inte konstigt, hans inlägg dräpte av sarkasm

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Det behöver inte vara fel på mastringen, utan exempelvis brister på utrustningen eller att vissa gillar mer bas än andra. Som sagt så är det subjektivt.

Ja ok men att medelnivån höjs till klippningsgränsen plus att peakarna skärs bort så allting låter som en enda platt ljudgröt är fel,men som sagt man kan ha dålig ljudanläggning också.

Permalänk
Inaktiv

Jävligt svårt att folk inte kan inse att saker och ting kan uppfattas subjektivt. Inte lätt att gå igenom hela livet med en hjärnhalva, fast å andra sidan så vet dom ju tyvärr inget bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Jävligt svårt att folk inte kan inse att saker och ting kan uppfattas subjektivt. Inte lätt att gå igenom hela livet med en hjärnhalva, fast å andra sidan så vet dom ju tyvärr inget bättre.

Ja tyvärr har en del folk aldrig upplevt dynamik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ja tyvärr har en del folk aldrig upplevt dynamik.

En gång för massa år sen spela jag en direktinspelad/graverad vinylplatta Tjajkovskij 1812 i den så använder man en riktig kanon i slutet, och använde också en rejäl anläggning att spela upp det på, där kan man snacka om dynamik, en av dom få gånger där jag upplevt att det fladdra om byxbenen när kanonskotten small men dom svagare partierna var just ganska svaga vid samma volyminställning
Grannarna blev mindre förtjusta också....

Var en knepig vinylplatta att spela upp också då den första skivspelaren vi testa med inte klara av dom starkare partierna och kanonskotten gjorde att den slängde iväg hela armen halvvägs över skivan, sen tog vi min obyggda AR skivspelare med hiend arm och pick up där nålen var tillräckligt mjuk så gick det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle också vela ha någon form av EQ till när jag spelar musik från spotify, har ett par sennheiser 595 och dom är ju lite klena i basen. I foobar funkar det prima med rätt inställningar men i Spotify går det ju inte riktigt att anpassa inställningar efter utrustning. Så tips uppskattas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BesteN:

Skulle också vela ha någon form av EQ till när jag spelar musik från spotify, har ett par sennheiser 595 och dom är ju lite klena i basen. I foobar funkar det prima med rätt inställningar men i Spotify går det ju inte riktigt att anpassa inställningar efter utrustning. Så tips uppskattas

Testa SRS Audio Sandbox som någon annan nämnde

Permalänk
Medlem

Har ingen EQ till mitt ljudkort, kör med en nuforce udac så det blev lite knepigare

Men ska testa SRS Audio Sandbox.

Permalänk
Medlem

www.equalify.me

Japp, på adressen. Tio bands equalizer. Grymt bra, fungerar som smidigt och snyggt litet tillägg i spelaren, möjlighet att spara presets m m. Första icke-betan kom just. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En gång för massa år sen spela jag en direktinspelad/graverad vinylplatta Tjajkovskij 1812 i den så använder man en riktig kanon i slutet, och använde också en rejäl anläggning att spela upp det på, där kan man snacka om dynamik, en av dom få gånger där jag upplevt att det fladdra om byxbenen när kanonskotten small men dom svagare partierna var just ganska svaga vid samma volyminställning
Grannarna blev mindre förtjusta också....

Var en knepig vinylplatta att spela upp också då den första skivspelaren vi testa med inte klara av dom starkare partierna och kanonskotten gjorde att den slängde iväg hela armen halvvägs över skivan, sen tog vi min obyggda AR skivspelare med hiend arm och pick up där nålen var tillräckligt mjuk så gick det

Hehe jo den är ganska rolig. Det krävs verkligen headroom om man vill kunna höra de svagare partierna utan att sänka volymen inför dom lite mer häftigare partierna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av ollieg:

Japp, på adressen. Tio bands equalizer. Grymt bra, fungerar som smidigt och snyggt litet tillägg i spelaren, möjlighet att spara presets m m. Första icke-betan kom just. Rekommenderas.

Sjukt underbart! tack så jätte mycket!

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk