Permalänk
Medlem

MSI GX660 eller ASUS G53?

Som rubriken, vilken dator är säkrast(dvs mest felfri) av de?
Har hört om GSOD'S på GX660 och om folk som har haft problem med hybrid diskarna i G53!
Svårt val inför sommaren.

Jag vill ha så många synpunkter på detta som möjligt.

EDIT* eventuellt GT663 som kan vara intresant med.
/greddarN

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Som rubriken, vilken dator är säkrast(dvs mest felfri) av de?
Har hört om GSOD'S på GX660 och om folk som har haft problem med hybrid diskarna i G53!
Svårt val inför sommaren.

Jag vill ha så många synpunkter på detta som möjligt.

EDIT* eventuellt GT663 som kan vara intresant med.
/greddarN

GSOD behöver du inte vara orolig för då det är fixat med biosupdates på grafikkortet.

Ingen av dom är perfekt och jag orkar inte nämna alla för o nackdelar, sök upp tråden G53 vs MSI Gx660.. Tror IamSimon har länk till den i sin signatur

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Dock lutar det åt MSI självklart när ASUS har momentus XT diskarna..verkar ju bara att byta ut hårddisken på de som är det ända att göra om man får problem med den, visst ASUS har även lite bättre design och kylning men känns inte riktigt värt 1k mer, kommer att köpa en kylplatta till sommar också. Dessutom är det ju inte prolle som flaskar i de, så sandy bridge i5a på ASUS känns lite smått onödigt, att ge 1k extra för en hårddisk som många har problem med samt SB i5 som inte hjälper nått vidare i spel , ja det säger sig självt.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Tack för svaret!

Dock lutar det åt MSI självklart när ASUS har momentus XT diskarna..verkar ju bara att byta ut hårddisken på de som är det ända att göra om man får problem med den, visst ASUS har även lite bättre design och kylning men känns inte riktigt värt 1k mer, kommer att köpa en kylplatta till sommar också. Dessutom är det ju inte prolle som flaskar i de, så sandy bridge i5a på ASUS känns lite smått onödigt, att ge 1k extra för en hårddisk som många har problem med samt SB i5 som inte hjälper nått vidare i spel , ja det säger sig självt.

Nja 500kr skiljer det mellan GX660 och G53JW

Det är både fördelar och nackdelar..

Nackdelarna med GX660 gentemot G53JW är

- Tangentbordet har ovanlig layout som jag aldrig sett hos annan tillverkare (Knapparna är felplacerade)
- Obekvämt tangentbord (personligt)
- Ej bakgrundsbelyst tangentbord
- Lite högre ljudnivå
- Touchpaden är dålig
- Högglansig plast
- Design

Fördelarna med Gx660

+ Lätt att komma åt hårddiskarna, är lite mer pill på G53 men inga problem om man inte har tummen mitt i handen.
+ Billigare
+ Väska medföljer har jag för mig i detta paket
+ Bättre inbyggda högtalare
+ Medföljer mer tillbehör, spel o.s.v

Där var några saker värda att nämna iaf :9

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Nja 500kr skiljer det mellan GX660 och G53JW

Det är både fördelar och nackdelar..

Nackdelarna med GX660 gentemot G53JW är

- Tangentbordet har ovanlig layout som jag aldrig sett hos annan tillverkare (Knapparna är felplacerade)
- Obekvämt tangentbord (personligt)
- Ej bakgrundsbelyst tangentbord
- Lite högre ljudnivå
- Touchpaden är dålig
- Högglansig plast
- Design

Fördelarna med Gx660

+ Lätt att komma åt hårddiskarna, är lite mer pill på G53 men inga problem om man inte har tummen mitt i handen.
+ Billigare
+ Väska medföljer har jag för mig i detta paket
+ Bättre inbyggda högtalare
+ Medföljer mer tillbehör, spel o.s.v

Där var några saker värda att nämna iaf :9

Dock var ju de mesta av GX660s "nackdelar" personliga, vissa föredrar ex inte matt plast för att det kan se tråkigt ut, vissa tycker inte heller att det är fel på designen, men G53 är ju något tystare dock

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Nja 500kr skiljer det mellan GX660 och G53JW

Det är både fördelar och nackdelar..

Nackdelarna med GX660 gentemot G53JW är

- Tangentbordet har ovanlig layout som jag aldrig sett hos annan tillverkare (Knapparna är felplacerade)
- Obekvämt tangentbord (personligt)
- Ej bakgrundsbelyst tangentbord
- Lite högre ljudnivå
- Touchpaden är dålig
- Högglansig plast
- Design

Fördelarna med Gx660

+ Lätt att komma åt hårddiskarna, är lite mer pill på G53 men inga problem om man inte har tummen mitt i handen.
+ Billigare
+ Väska medföljer har jag för mig i detta paket
+ Bättre inbyggda högtalare
+ Medföljer mer tillbehör, spel o.s.v

Där var några saker värda att nämna iaf :9

+ Ca 10% snabbare grafikkort (Ati 5870m)

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Tackar återigen för inläggen, jo nu lutar det definitivt mot GX660 eller GT663, dock så störd jag är gillar jag MSI's bling bling:D har en toshiba satellite a300 1k5 som har hopplöst tangentbord, det är riktigt plastigt och allmänt j*vligt. Dock så presterar den bra och har funkat för mig i 2 år , men nu är det dags för en ny i sommar!

Det där med MSI's störda touchpad och t-bord vet man om, men jag använder aldrig touchpad heh, tangentbord brukar jag också använda externt!
Med andra ord mkt bättre än min toshiba man har nu:D

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Tack för svaret!

Dock lutar det åt MSI självklart när ASUS har momentus XT diskarna..verkar ju bara att byta ut hårddisken på de som är det ända att göra om man får problem med den, visst ASUS har även lite bättre design och kylning men känns inte riktigt värt 1k mer, kommer att köpa en kylplatta till sommar också. Dessutom är det ju inte prolle som flaskar i de, så sandy bridge i5a på ASUS känns lite smått onödigt, att ge 1k extra för en hårddisk som många har problem med samt SB i5 som inte hjälper nått vidare i spel , ja det säger sig självt.

Problemet med Momentus XT hårddiskarna har med fimwaren att göra, det finns en ny på Seagates hemsida, jag använder själv den disken och har flashat den, nu är problemen borta.

Skillnaderna mellan Msi och Asus är inte så stora,utan det handlar mer om personlig smak
Men när det handlar om spel så får du lite bättre prestanda på GX660 modellen...

jag har personligen inga problem med varken tangentbordet eller touchpaden, paden funkar bra för mig (dom få gångerna jag använder den)
Tbordet har lite unikt upplägg, men det tog inte långtid att vänja sig.
samt så flexar den lite, jag märkte inte av det, men om man skulle störa sig på det är det bara att sätta lite dubbelhäftande tejp bakom, gjorde jag själv bara för att

Ännu en fördel för GX660 förutom Ljudet och grafikkortet och att den är billigare
är att den har ett bättre batteri på 7800mAh istället för Asus 5200mAh, Har 2st USB 3.0.
Den har mer uttag, Den är också extremt lätt att uppgradera då man kommer åt allt under locket..+ så stöder den också 4GB mer i minne

Permalänk
Skrivet av GreddarN:

Tackar återigen för inläggen, jo nu lutar det definitivt mot GX660 eller GT663, dock så störd jag är gillar jag MSI's bling bling:D har en toshiba satellite a300 1k5 som har hopplöst tangentbord, det är riktigt plastigt och allmänt j*vligt. Dock så presterar den bra och har funkat för mig i 2 år , men nu är det dags för en ny i sommar!

Det där med MSI's störda touchpad och t-bord vet man om, men jag använder aldrig touchpad heh, tangentbord brukar jag också använda externt!
Med andra ord mkt bättre än min toshiba man har nu:D

Touchpaden funkar bättre när man installera Sentelic driver istället för Synaptics.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Touchpaden funkar bättre när man installera Sentelic driver istället för Synaptics.

Vart kan man hitta de driverserna? Hittade inget på Sentelics hemsida :S

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Vart kan man hitta de driverserna? Hittade inget på Sentelics hemsida :S

http://forum-en.msi.com/faq/article/which-touchpad-is-in-my-n...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Tänkte uppgradera min laptop till höst inför Diablo 3 o battlefield. Någon som har koll om det kommer komma några fläskiga laptops tills dess? Har kikat lite på http://pc-konsulten.se/contents/sv/d3.html

Hade velat ha en så tyst laptop som möjligt med bra kylning, har haft en 2-3 laptops tidigare och samtliga börjar låta väldigt mkt efter 1-2 år (även efter jag tryckluftsblåst o dammsugit fläktar )