3 GB gddr5 vs 1.5 GB gddr5

Permalänk
Medlem

3 GB gddr5 vs 1.5 GB gddr5

Hallå, antar att ni får denna fråga ofta, försökt spana runt lite själv o hitta svaret men ej lyckats så då hamnade jag här...

Anledningen varför jag skriver är att det nya mobila grafikkortet GTX 560M kommer både med 3gb och 1.5gb minne. Kan någon klok svara om detta kommer ge någon skillnad i prestanda med dessa extra 1.5gb ram eller om det knappt kommer märkas när man spelar?

Vad är skillnaden?

mvh

Permalänk

Har för mig att det spelar ungefär ingen roll alls. Knappt en märkbar skillnad.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

ska du bara köra på en skärm så ska du ta 1.5:) har för mej att 3 gig behövs om du ska köra med massa skärmar

Permalänk
Medlem

om du kör med en väldigt hög upplösning (tre full HD skärmar i 3D vision surround eller liknade) gör 3GB stor skillnad, men så länge du inte kör med mer 1920x1080 kommer du inte märka någon större skillnad.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

http://hardocp.com/article/2011/06/06/msi_n580gtx_lightning_x...

Sammanfattat, med flera skärmar kanske du kommer se en skillnad, eller extremt minneskrävande program typ CAD. Annars var det bara i Metro 2033 med _allt_ maxxat i 2560x1600 som dom lyckades slå i VRAM taket, annars gjorde minnet ingen skillnad alls (i samma upplösning i resten av spelen).

Sen kommer du även få något lägre prestanda i allmänhet, några fps hit eller dit kanske, pga. att dom använder sämre timings på minnena mest troligen.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroes:

Hallå, antar att ni får denna fråga ofta, försökt spana runt lite själv o hitta svaret men ej lyckats så då hamnade jag här...

Anledningen varför jag skriver är att det nya mobila grafikkortet GTX 560M kommer både med 3gb och 1.5gb minne. Kan någon klok svara om detta kommer ge någon skillnad i prestanda med dessa extra 1.5gb ram eller om det knappt kommer märkas när man spelar?

Vad är skillnaden?

mvh

är du helt säker på att detta är dedikerat grafikminne?
båda mängderna låter rätt mycket för mobila kort :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Annars var det bara i Metro 2033 med _allt_ maxxat i 2560x1600 som dom lyckades slå i VRAM taket, annars gjorde minnet ingen skillnad alls (i samma upplösning i resten av spelen).

Värt att notera är också att detta var med ett GTX 580 som är många gånger snabbare än ett GTX 560M, och spelet var ändå inte spelbart oavsett hur mycket minne man har.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Jo, GTX 560M har 1.5 GB dedikerat minne som standard, och jag antar att någon tillverkare tyckte det var roligt att slänga på lite till bara för skojs skull.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det stämmer faktiskt, och det är dedikerat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635230

Jo den är dedikerad. Har själv beställt en.

Video NVIDIA GeForce GTX 560M
Videominne 3 GB GDDR5 SDRAM

Tack för alla svar. Det låter som ni är inne på rätt spår.. det har nog med stereoscopic 3d "3 skärmar" möjligheten att göra.. Hittade en film på youtube nyss där de visade denna maskin med 3 - 3d skärmar samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det stämmer faktiskt, och det är dedikerat.

Det kan ju inte vara seriöst menat med 3GB minne på ett 560M...

Låter lite som försäljningstricket att lägga på 2GB VRAM på GT420 korten som säljs som OEM på Elgiganten & Mediamarkt till folk som frågar efter en "speldator".

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zeroes:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635230

Hittade en film på youtube nyss där de visade denna maskin med 3 - 3d skärmar samtidigt.

Nice, har du en länk till den med?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI