SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Projektarbete - Bygga tangentbord

Nästa år är det min tur att göra projektarbete i åk. 3. Jag har valt att göra ett tangentbord, eller lite enklare en keypad. Jag har bara småläst lite här och där, och inser direkt att jag inte kommer kunna programmera det som krävs. Så jag tänkte att jag ska låna ett annat kretskort, så jag slipper diverse komplikationer.

Jag hade tänkt något liknande som att tex ta några skrivmaskinsknappar, och fästa dit dem vid keypaden. Jag vill också lära mig hur ett tangentbord fungerar (men det är nästan den lätta biten, it'z all on da web). Jag vet inte hur jag vill mitt slutresultat ska bli, skulle uppskatta om ni kom med några idéer.

Men vad är det jag behöver tänka på? Köpa komponenter? Watt, Ampere och allt sådant? Jag är mycket oerfaren, har egentligen ingen erfarenhet av sådant här - vilket gör det mer intressantare.

Tack

Mvh Rome2

Permalänk

Steampunk är ju fräkt om inte annat

http://steampunkworkshop.com/keyboard.shtml

Förösk hitta ett gammalt tangentbord med MX Cherry blue switchar eller köp egna switchar och ta fram lödkolven

Permalänk
Medlem

Oj, jäklans! Hahah, tackar för länken! Sjukt häftigt. Den kommer jag ha mycket nytta av, tack. ;D

Permalänk
Medlem

Jag antar att det ska mynna ut in en uppsats. Vad är ämnet, och poängen med uppsatsen? Är det den visuella designen av keypad'en, hur keypad'en fungerar, eller interaktionen mellan användare och keypad'en?

Du skulle kunna skaffa en billig enkel separat keypad att bygga vidare på.
Du borde kunna ta ut controllern -- ett litet kretskort -- från den och återanvända till ett hemmabygge med mekaniska switchar, bara du luskar ut matrisen. Du behöver inte veta mycket om elektronik: det är mest att koppla upp kretskortet till tangenterna.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk

Varsågod, om det är sj
Lva bygget som är grejen så kan du till och med göra ditt egna kretskort, då snackar vi sjukt coolt! Men ett tangent bord med mekaniska switchat är ju nästan ett måste, sjukt skön känsla och härligt klick, förutsatt dom blåa switcharna.
Hör av dig via pm eller liknande om du vill spawna vidare, kul projekt btw.