Vilken var din första dator?

Permalänk
Skrivet av Mani01:

Första datorn var en C64 som vi började med att låna hem från farsans jobb. Senare köpte vi loss den för en 500:-. Jag gissar att detta var runt 1982/3. Bandspelare med Decathlon och Manic Miner samt ett spel som man kunde programera i basic från en bok. Jag var runt fem år. Härliga tider.

Manic Miner spela jag till leda. Vilket höjdarspel för sin tid

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Wang 2200 med dubbla diskettstationer och hela 16kiB minne
http://www.wang2200.org/

Permalänk

min eller ja familjens första dator var en begagnad Comondore 128 med bandare och typ 200 spel eller nått på sånna 5" disketter samt några spel på kassettband. minns att vi hadde robocop på kassett spel men att vi aldrig fick det att fungera.

men minns det var nått strip poker spel som gick rätt varmt
samt nått man skulle hoppa mellan vagnarna på taket på ett tåg

Basic 7 was the Shit

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En Commodore 64 (brödburksmodellen) + 1541 Diskettstaton + Bandspelare + 2st Tac-2 joysticks som införskaffades i någongång mitten av 80-talet när jag var typ 6år.
Tillbringade många timmar framför den och roade mig med att "rita" med de inbyggda tecknen som fanns samt skrev så basic-program... saknar den lilla rackaren.

Permalänk
Hjälpsam

C64 brödbox ställde till det för min framtid och karrär, det började där.
C64 införskaffades när den var ny på svenska marknaden, tillsammans med bandare, diskettstation och ett par Wico joystick. Bäste joysticken ever! Fortfarande lika mjuk och samma känsla som den var för 25 år sedan. Funkade kanon till allt utom sportspel där man skulle veva som en tok.

Kompletterades sedan med en VIC-20 mest för sakens skull.
Sedan kom A500 (har även den kvar och levande)
A3000 - monster desktopmaskin, DAMN den var vass. Och faktiskt fortfarande brukbar för knacka kod och liknande.
Sedan kom x86 datorerna, en lång rad av olika 386, 486, Pentium, Socket-A. Härlig mix av AMD, Intel och Cyrix.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

En Ericsson PC... Den version som jag/vi hade ingen hårddisk, men väl två floppys - så man bootade in DOS med den ena, och körde sedan in "Paratrooper" eller "Donkey Kong" med den andra...

Mer information finner ni här: http://pc-museum.com/ericsson/index.htm

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megol0:

Wang 2200 med dubbla diskettstationer och hela 16kiB minne
http://www.wang2200.org/

Inte illa! På något jobb eller privat?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Amiga 600 med 40MB HD
AST 486 DX2 50mhz 230MB HD 4MB RAM, men uppgraderades senare till 20MB RAM, då slapp man startdisketterna.

Permalänk
Medlem

ZX spectrum 48k, -83
Manic miner, Alien8, Jetpack, Cookie och Decathlon var favoriter.

Tack vare den fick man tidigt en grundläggande förståelse för hur datorn var uppbyggd.
Programmering bortom enklare skript har det däremot varit skralt med.

Efterföljande klassiker var väl:
Amiga 500 beg
PC dx2 66Mhz med fullhöjds scsi

Permalänk
Medlem

Min första dator var en commodore 64 och tror var någon gång på slutet av 80-talet som jag fick den. Efter det gick jag vidare med Amiga500.

Permalänk
Hedersmedlem

1988: Commodore 64 — för spel, och lite copy-paste-programmering från manualen.

1990: IBM PS/2 80386 Model 80 — 40 MB hårddisk. 20 MB till Windows 3.1, 20 MB till spel. King's Quest 6 (9 disketter!) var problematiskt då man fick trixa för att det öht skulle få plats (skippa att kopiera över introfilmer). Duke Nukem 1&2, Lost Vikings, Prince of Persia, Raptor, … .

1990: IBM PS/2 80286 Model 60 - medans ovanstående var på reparation ett hyfsat tag pga failat moderkort.

Stora, snarlika bestar. Model 60 till vänster, Model 80 till höger. Riktigt fin känsla i powerswitchen . Man fick ta i lite för att sätta igång datorn.

1996: AST 486-DX2 @ 66 MHz — Windows 95. 2 GB hårddisk. Mp3:or. CD-läsare. Internet hemma (33.6 kbps).

1997: P2-266 — Windows 95 OSR2, och senare Windows 2000. 8 GB hårddisk, därefter +40 GB 2001. Starcraft, Counterstrike (@20–25 fps). DivX. Första datorn som fick prova på Linux (Red Hat 5.2 var först)! Borde varit sommaren 1999.

2002: P4 2.53 GHz — Windows XP. 120 GB, därefter +250 GB 2005. Mer Starcraft, mer Counterstrike, UT2004, … . Fast uppkoppling (8 Mbps ADSL) 2005 (senare 10/10 Mbps iom flytt), sedan dess har alla datorer varit 24/7-maskiner. Uteslutande Debian från 2005. Orkade nästan 720p-material.

2007: Athlon64 3000+ — Debian. 250 GB+500 GB. Knappt märkbar gratisuppgradering för att komma över 720p-tröskeln :-).

2009: Core 2 Duo E8400 — Debian. 1 TB+3x2 TB. 100/100 Mbps-uppkoppling. Inte aktuellt med uppgradering än på ett tag.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Första datorn var något skräp back in the days if 1992!

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem

Atari 520 som jag har kvar än idag

fösta PC va en PackardBell 155mhz 16mb ram och windows95, upgraderades till 233>266OC Intel senare. Blev mkt Rainbow6 tillsammans med ritches3D 4mb grafik.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Inte bara skryt

Hej alla som är tidiga med ny teknik! I mitt jobb när jag jobbade på ASEA ATOM (på stenåldern) som det hette tidigare innan det blev ABB ATOM och senare WestingHouse fick jag ett arbetsverktyg, en IBM PC XT med 640 KB primärminne i april 1983! Det visade sig vara den 1:a IBM PC'n som IBM Sverige AB sålde och den fick jag!!!! Min kollega på andra sidan i USA (Los Angeles - Glendora) Fick en likadan och vi skickade data mellan våra datorer med Hayes Smart Modem på 300 baud (supersnabbt) vi jobbade med Astontate Dbase (föregångaren till Microsoft Excel) och vi hade CP/M operativsystem som efter några veckor uppgraderades till DOS 1.0 (wow vilket lyft). Vi fick senare uppgradera allt med en expansionsenhet med en hårddisk WD på hela 5 MB, det innebar inga fler disketter på 5 1/4"
Jag håller fortfarande mig uppdaterad på PC och har byggt min 10+ dator som jag är mycket nöjd med. Har provat allt och det verkar som det inte spelar någon roll vad man bygger ihop, det fungerar! (låt grejerna stå på 30 dygn innan du stänger av - sedan håller grejerna). Bara man väljer delar som inte är "state of the art", utan bara av så kallade standard komponenter. Vi man vara värst så kostar det men fy va dyrt det blir och till vilken nytta? Bara sitt ego och alla andra skiter i ditt EGO! Om din dator krånglar så plocka isär den och sätt ihop den igen så brukar det fungera igen! Hårddiskar brukar säga till när det är dags att spara undan och byta till ny disk (S.M.A.R.T . skall man hörsamma), efter 6 år brukar det vara dags att byta diskar för att slippa problem. Någon som slår detta?! /Norparn

Visa signatur

___________________
Teknik inspiratör

Permalänk
Medlem

Första datorn vi fick dit hem: Pentium 66mhz med ett Voodoo 2000
Första egna datorn: Egenbyggd Athlon 64 3000+, 1gb ram, radeon x1600 pro

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

Första datorn vet jag inte ens vad det var för specs, men vad jag minns av chassit så måste det ha varit runt 486/Pentium.
Detta var runt 1998-1999 jag fick denna, när jag var 5-6år.
Vart datorn är nu vet jag inte, men efter det fick jag en P2 333MHz, okänt med RAM och ett GeForce 256 SDR 32MB.

Detta är mina egna, familjen har haft sedan innan jag var född. När jag var runt 1år bara så "hjälpte" jag farsan med sina datorer.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Min första var en...

...Texas Instruments TI 99/4A och den införskaffades redan 1983. Specs:

Information
Operativsystem TI BASIC
Processor TI TMS9900
Klockfrekvens 3.0 MHz
Bussbredd 16/15 bit
Minne ROM 26 KB
Minne RAM 256 bytes + 16 KB VDP (grafik-RAM)
Övriga detaljer
Grafik:
Textskärm 40x28 tecken
Grafikskärm 240x200
8 färger
Ljud::General Instrument AY-3-8912
3 stämmor i 8 oktaver

De ni!

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem

ABC 80 från svenska elektroniktillverkaren Luxor AB

Information
Operativsystem ABC BASIC
Processor Z80
Klockfrekvens 3 MHz
Minne ROM 16 KiB
Minne RAM 16 KiB (original)
32 KiB (max)

ABC 80 var en hemdator från svenska elektroniktillverkaren Luxor AB. Den lanserades 1978 och såldes till mitten av 1980-talet av Luxor och inledningsvis även Scandia Metric. Den byggde på processorn Z80 från Zilog och hade 16 KiB RAM samt 16 KiB ROM, vilket rymde en tolk för programspråket Basic. Monitorn var en svart-vit TV som modifierats för ändamålet och visade vit text på svart bakgrund. På 80-talet försökte man lansera ABC 80 som en hemdator utan monitor men med en låda som gjorde att man kunde koppla in en vanlig TV.

Program och datafiler kunde sparas på kassettbandspelare enligt Kansas City-standarden. Skärmupplösningen var 40 tecken och 24 rader. Högupplösande grafik saknades men genom att skriva ut ett speciellt kontrolltecken visades resten av raden i grafiskt läge, där sex pixlar per tecken kunde styras (2 på bredden, 3 på höjden). Eftersom kontrolltecknet tog upp en teckenplats per rad gav detta en maximal grafikupplösning på 78x72 pixlar. Detta grafikläge stöddes även av speciella Basic-kommandon, SETDOT och CLRDOT, som gjorde att användaren kunde arbeta med grafiken pixelvis.

Ljudet genererades av ett Texas Instruments SN76477-chip. De inställningar man kunde göra programmatiskt för att styra ljudet var mycket få, vilket i praktiken begränsade ljudet till ett litet antal ljudeffekter.

Permalänk
Medlem

Får ju säga att man saknar den ibland!

Permalänk

Ambra

Min första dator var en Ambra som jag betala 450:-/mån i ett år och kunde sen köpa loss den.
Det var -91.
Den hade 20 mb hårddisk och jag prenumerade på disketter som kom varje månad med roliga program som drink-lexikon och hur man viker pappersflygplan.
Oj va skoj man hade på den tiden..

Visa signatur

/IA

Permalänk
Medlem

om man ska vara petig så var min första egna dator (köpt själv) en compaq (750MHz AMD med 64MB RAM), såg riktigt fin & spacead ut, dock var det fel på tre st i rad så skaffade en packard bell med 900MHz AMD (thunderbird) prolle som levde länge nog för att bli utbytt.

om man räknar familjedator (som i princip var mina då jag använde samt skötte om dom) så hade vi en gammal 286 om jag inte minns fel, brukade lira keops pyramid på den, färg var det iaf, efter det fick vi en 486 där det gick att spela age of empires med riktigt lagg samt wolfenstein, civ osv.
Vetefasiken om vi inte hade en 386 någon gång också, med turboknapp, hm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norparn:

Hej alla som är tidiga med ny teknik! I mitt jobb när jag jobbade på ASEA ATOM (på stenåldern) som det hette tidigare innan det blev ABB ATOM och senare WestingHouse fick jag ett arbetsverktyg, en IBM PC XT med 640 KB primärminne i april 1983! Det visade sig vara den 1:a IBM PC'n som IBM Sverige AB sålde och den fick jag!!!! Min kollega på andra sidan i USA (Los Angeles - Glendora) Fick en likadan och vi skickade data mellan våra datorer med Hayes Smart Modem på 300 baud (supersnabbt) vi jobbade med Astontate Dbase (föregångaren till Microsoft Excel) och vi hade CP/M operativsystem som efter några veckor uppgraderades till DOS 1.0 (wow vilket lyft). Vi fick senare uppgradera allt med en expansionsenhet med en hårddisk WD på hela 5 MB, det innebar inga fler disketter på 5 1/4"
Jag håller fortfarande mig uppdaterad på PC och har byggt min 10+ dator som jag är mycket nöjd med. Har provat allt och det verkar som det inte spelar någon roll vad man bygger ihop, det fungerar! (låt grejerna stå på 30 dygn innan du stänger av - sedan håller grejerna). Bara man väljer delar som inte är "state of the art", utan bara av så kallade standard komponenter. Vi man vara värst så kostar det men fy va dyrt det blir och till vilken nytta? Bara sitt ego och alla andra skiter i ditt EGO! Om din dator krånglar så plocka isär den och sätt ihop den igen så brukar det fungera igen! Hårddiskar brukar säga till när det är dags att spara undan och byta till ny disk (S.M.A.R.T . skall man hörsamma), efter 6 år brukar det vara dags att byta diskar för att slippa problem. Någon som slår detta?! /Norparn

Första XTn möjligtvis men inte första IBM-PCn, vi hade en IBM-PC redan 1982 av modell 5150. XTn var modell 5160.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Amiga 500

Min första dator var en Amiga 500. Jag och farsan köpte den tillsammans 1989. Han hade tänkt använda den för att sköta bokföring och dylikt, men det blev det inte så mycket med. Istället blev det jag som tog över fullständigt. De första två åren blev det mest spelande. Sedan kom kreativiteten in och jag började animera film i MovieSetter, programmera egna datorspel i AMOS Basic, och komponera musik i Protracker. Det var en lärorik tid. Man kan lugnt säga att jag var Amiga-fanatiker. Till och med när vi skaffade en Pentium 75 MHz (som man då tyckte var sjuuukt snabb) år 1995 fortsatte jag använda Amigan för att komponera. Jag skrattade åt att PC:n till synes hängde sig när den skulle läsa från diskettstationen och att muspekaren hade en så ryckig gång i Windows 95. På Amigan med sin hårdvaru-multitasking gick sådant mjukt som silke. Det var inte förrän jag snubblade över musikprogrammet FastTracker 2 på PC:n som jag tog klivet fullt ut. Jag sålde till slut Amigan, 2008, men behöll en TAC-2 joystick. Ibland startar jag upp emulatorn WinUAE och pluggar in min TAC-2 via USB-adapter.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk

Ja, vår första dator var en 386 SX 33Mhz med 4MB Ram och 100MB Hårddisk. Det var grejer det! Minns att jag lirade Civilization 1 och UFO Enemy Unknown som sjutton!

Efter det blev det en Pentium 133Mhz och 16MB Ram, samt kanske 1G Hårddisk? Var iaf ett monster på sin tid, tror den även hade 16MB Grafikminne och lite annat smått och gott. Om jag inte minns helt fel var det på denna maskinen man först installerade half-life 1 och diablo 1.

I slutet av 90-talet (98 kanske?) skaffade vi en pentium 2 333Mhz, det var en Gateway minns jag. Tyckte då att det "ko"färgade chassit var asballt

Min första egenköpta dator var nog typ år 2000, har för mig att det var nån amd 64 1Ghz eller liknande, med ett geforce 2 32MB eller nåt. Var iaf ett monster tyckte jag då

Sen dess har det hänt småuppgraderingar då och då fram tills man nu sitter på en i5 2500k och gtx 560 ti! Ska bli intressant att se vad man sitter på om 20 år till!

Permalänk
Medlem

Atari 400 var min första dator som jag fick på Julafon 1983

Brorsan köpte den i USA åt mig för den var nästan halva priset mot Sverige på den tiden.

Permalänk
Medlem

Commodore Amiga 1200
CPU Motorola MC68EC020
Speed 14,19 MHz
RAM 2 MB
ROM 512 KB
Graphic modes Max 1280 x 512
Colors 16.8 millions
Sound 4 channels, 8 bit PCM
OS AmigaOS

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Amiga 1200

Permalänk
Medlem

Familjen hade många datorer genom åren, men första som verkligen var min var denna (2002):

Pentium 3 800 MHz
256 MB RAM
MSI GeForce Ti4200
Soundblaster Audigy 2 LE
40 GB hårddisk

Och en stor och tjock 17"-skärm till det. Minns fortfarande hur överlycklig jag var och hur fantastiskt jag tyckte det var med Windows XP. Grafikkortet kom bundlat med Elder Scrolls III: Morrowind, vilket är det spel jag spelat överlägset mest genom tiderna (spelar det fortfarande av och till). Många glada stunder med den datorn.

Permalänk

Sorry, har inte läst alla tidigare inlägg, så misstänker att jag är ganska ensam om att ha börjat med Win 95 som OS... men första datorn var nog en Pentium 133, tätt följt av en 333a Tror inte ens första hårddisken jag använde hade en hel gigabyte på sig
Operativsystemen man använt är nästan mest intressant när man hört alla låga specs: Windows 95, Windows 98SE, Win ME, Win 2000 och därefter första Windows XP, vilket det följde med disketter till (minns inte varför längre). Därefter har det vart en massa olika XP, Vista och 7 OS på alla burkarna. Även kört någon med bara Ubuntu på, minns inte exakt alla processorer men mest Intel CPUs genom hela min uppväxt.

Permalänk
Medlem

Jag är en sån där ung typ, som inte alls är så retro-aktig, så den första datorn som verkligen var min och bara min från dess att den var ny;

AMD Athlon XP+ (någon siffra som jag inte kommer åt, då RAM-minnet saknas, så jag kan inte posta)
Något MSI-Mobo som förvirrade mig när jag grävde upp datorn. Det hade SATA1,5Gbps (utan clips)
512MiB DDR(1) RAM
nVIDIA FX5200 (128MiB?)
40GB HDD, (WDC tror jag).