ASUS Sabertooth P67 vs ASUS P8P67 vs AsRock Extreme 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprautbirger:

Egentligen inte. Däremot extra strömförsörjning till moderkortet, och indirekt extra ström till cpu, och allt annat som tar ström via moderkortet. Detta behövs om du ska köra SLI/CF och räknar med att klocka CPUn.

Allt enligt denna utmärkta tråd, som alla bör läsa.
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Jag själv sitter med samma dilemma och funderar över just samma kort som du. Detta avgjorde saken för mig. Jag kommer köra på Asrock

släng oxå ett öga på msi gd80
den har en 8 pin + en 6 pin

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzix:

släng oxå ett öga på msi gd80
den har en 8 pin + en 6 pin

Dock 500 spänn dyrare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men jaha, det var ju inte riktigt detta som var meningen med mitt inlägg. Jag försökte göra det enkelt och berätta var det gör mest nytta utan att göra det för ingående...

Jag förstår, men det skadar knappast att hålla reda på faktan när någon ska inhandla ett nytt moderkort. Ditt tidigare inlägg kan ju tolkas som att asus-korten är sämre med SLI/Crossfire, när det egentligen handlar om en förlust vid CPU-överklockning om man kör CF/SLI. Personligen tycker jag det är en stor och viktig skillnad. Jag rättade dig inte för att jag ville leka viktigpetter, utan för att ge trådskaparen den rätta faktan

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

kan bara tala om vad jag varit med om är att sabertooth är skit fått 3kort byta å fungerar fortfarande inte med mitt GTX295 kort
ja jag vet att gkortet fungerar alldeles utmärkt i annan setup men vägrar fungera med detta mobo om de är sabertooth eller p67 som muppar de låter jag vara osagt..

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Har precis köpt ett Sabretooth p67 tillsammans med i7 2600k, gtx 560 ti, 8gb corsair och ett 650w corsair nätagg från komplett. Har fått allt utom psu:n som antagligen kommer imorgon, kan återkomma med hur den presterar då och om jag stöter på några problem om någon är intresserad :).

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Finns det några kort motsvarande (alltså likvärdiga specifikationer) dessa som diskuteras men i en billigare prisklass?

Permalänk
Medlem

Har kört ett sabertooth mobo rätt länge nu & det har varit problem med Sata kompabillitet & på väldigt tidig bios hade dom även pci-e problem, dessa är dock lösta nu och såvitt jag vet så ska det inte vara några allvarligare bekymmer med mobot. Har provat mitt med en drös olika gkort & allt från 8800GT till HD5870 funkar fint, även X-Fi pci & Xonar d2x pci-e funkar utan probs.

Vad det gäller överklockning & möjligheter till att tweaka inställningar så tror jag inte att någon skulle bli besviken med detta mobo heller, inte mycket du inte kan justera...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Har kört ett sabertooth mobo rätt länge nu & det har varit problem med Sata kompabillitet & på väldigt tidig bios hade dom även pci-e problem, dessa är dock lösta nu och såvitt jag vet så ska det inte vara några allvarligare bekymmer med mobot. Har provat mitt med en drös olika gkort & allt från 8800GT till HD5870 funkar fint, även X-Fi pci & Xonar d2x pci-e funkar utan probs.

Vad det gäller överklockning & möjligheter till att tweaka inställningar så tror jag inte att någon skulle bli besviken med detta mobo heller, inte mycket du inte kan justera...

SATA problemen var endast då det var instabila drivrutiner för Marvellkretsen (2st sata 6gbs)

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Har Sabertooth problem med eventuell crossfire?

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har kört ett sabertooth mobo rätt länge nu & det har varit problem med Sata kompabillitet & på väldigt tidig bios hade dom även pci-e problem, dessa är dock lösta nu och såvitt jag vet så ska det inte vara några allvarligare bekymmer med mobot. Har provat mitt med en drös olika gkort & allt från 8800GT till HD5870 funkar fint, även X-Fi pci & Xonar d2x pci-e funkar utan probs.

Vad det gäller överklockning & möjligheter till att tweaka inställningar så tror jag inte att någon skulle bli besviken med detta mobo heller, inte mycket du inte kan justera...

du har inte testa ett gtx 295 kort???
får fan inte mitt att fungera jivla mupp är de vägrar hitta kortet :/

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |