Bästa och billigaste Nvidia kortet för 3d och 2d jobb

Permalänk
Medlem

Bästa och billigaste Nvidia kortet för 3d och 2d jobb

Tja

Mitt 8600GT gick sönder nu i dagarna och jag var tvungen att sätta i mitt X1900GT i burken. Vilket Autodesk Maya inte stödjer for shit. (Geometrier försvinner osv.) Vilket är trist, men är i tankarna att uppdatera hela datorn till ett i7 system ändå. Men eftersom jag inte spelar något utan bara sitter i 3d och 2d program är det onödigt att köpa ett kort för 3000 kr.
8600GT kortet har fungerat perfekt, men lite bättre kan det alltid bli.
Vi kan säga ett tak på 1000 kr. Vilket kort ger bäst bang for the buck?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, har du en dator med bra ventilering och kylning finns även passivt kylda tex http://www.inet.se/artikel/5409063/sparkle-geforce-gts-450-1g...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Antielefant
Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Klickade hem ett Quadro FX 3500 för 97 spänn på tradera. Ska se om det blir funkis för mig Tack för alla svar.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse.L:

Klickade hem ett Quadro FX 3500 för 97 spänn på tradera. Ska se om det blir funkis för mig Tack för alla svar.

Motsvarande ett 7900 Hoppas du märker skillnad, inte sådär starkt kort direkt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

är nog starkare i cad osv än ett gts450 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Stämmer, samma kärna som på FX 5500 och 7900GTX, men ska som sagt inte spela något, så någon spelprestanda räknar jag inte med

Återkommer gärna med lite tankar om kortet, om intresse finns.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Quickzor:

är nog starkare i cad osv än ett gts450 iaf

Tveksamt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Tveksamt.

och varför skulle det vara "tveksamt?" du bör veta att geforce och radeon är värdelösa när man ska cada.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Quickzor:

och varför skulle det vara "tveksamt?" du bör veta att geforce och radeon är värdelösa när man ska cada.

Nej, Geforce är visserligen strypta men inte till skillnad från Radeon knappast värdelösa. Det jag reagerar över är att det är enormt mycket mer kraft i ett GTS 450 än i ett nerklockat 7900 GS, så i jämförelse ställer jag mig direkt tveksam till om det 6 år gamla Quadrot är snabbare än ett knappt 1 år gammalt Geforce.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, Geforce är visserligen strypta men inte till skillnad från Radeon knappast värdelösa. Det jag reagerar över är att det är enormt mycket mer kraft i ett GTS 450 än i ett nerklockat 7900 GS, så i jämförelse ställer jag mig direkt tveksam till om det 6 år gamla Quadrot är snabbare än ett knappt 1 år gammalt Geforce.

nu får du tänka på att quaddro inte räknar på samma sätt som geforce/radeon. sen kan jag lägga till att geforce är lika värdelösa som radeon

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Quickzor:

nu får du tänka på att quaddro inte räknar på samma sätt som geforce/radeon. sen kan jag lägga till att geforce är lika värdelösa som radeon

Läs på fakta innan du fortsätter göra bort dig. Quadro, Tesla och Geforce är exakt samma GPU'er, det som skiljer är BIOS och drivrutiner. Geforce är strypta gällande double precision floating point, men klarar fortfarande av att göra dessa beräkningar. De är bara långsammare än sina ostrypta tvillingbröder Quadro.

Enligt Mafic/Autodesk's benchmark är ett GTX 285 lika snabbt i 3DSMax 09 som ett Quadro FX 5600, även om FX 5600 är äldre (G80 / 8800 GTX).

http://area.autodesk.com/forum/autodesk-3ds-max/installation-...

Med det som utgångspunkt ställer jag mig som sagt tveksam till om ett FX 5500 (7900 GTX) klarar av att matcha ett GTS 450, då 450't har ungefär samma beräkningskraft som ett GTX 260.

Att Geforce är lika värdelösa som Radeon kan du ju försöka med någonstans där du inte har folk som faktiskt HAR CAD-program. Radeon är fullkomligt hopplösa att köra CAD med, Geforce fungerar faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Läs på fakta innan du fortsätter göra bort dig. Quadro, Tesla och Geforce är exakt samma GPU'er, det som skiljer är BIOS och drivrutiner. Geforce är strypta gällande double precision floating point, men klarar fortfarande av att göra dessa beräkningar. De är bara långsammare än sina ostrypta tvillingbröder Quadro.

Enligt Mafic/Autodesk's benchmark är ett GTX 285 lika snabbt i 3DSMax 09 som ett Quadro FX 5600, även om FX 5600 är äldre (G80 / 8800 GTX).

http://area.autodesk.com/forum/autodesk-3ds-max/installation-...

Med det som utgångspunkt ställer jag mig som sagt tveksam till om ett FX 5500 (7900 GTX) klarar av att matcha ett GTS 450, då 450't har ungefär samma beräkningskraft som ett GTX 260.

Att Geforce är lika värdelösa som Radeon kan du ju försöka med någonstans där du inte har folk som faktiskt HAR CAD-program. Radeon är fullkomligt hopplösa att köra CAD med, Geforce fungerar faktiskt.

dock arbetar jag också med cad program och senaste jämförelsen jag gjorde var mellan 570 och 6970 och båda var hopplösa. kanske är mitt program också för kör snålt, dvs solidworks. vilket jobbar du i och hur stora arbeten gör du?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Quickzor:

dock arbetar jag också med cad program och senaste jämförelsen jag gjorde var mellan 570 och 6970 och båda var hopplösa. kanske är mitt program också för kör snålt, dvs solidworks. vilket jobbar du i och hur stora arbeten gör du?

AutoCAD Electrical, Maya och 3DSMax huvudsakligen, en del Solidworks också. Storleken på arbetena ligger kring 100-200 parts, så inga jättearbeten, men dock väldigt mycket böjda ytor.

Mina 570'or går helt OK i samtliga jämfört med ett Quadro FX 5600 (har ett ligger nämligen) och du får ytterligare boost om du installerar en moddad Quadrodrivrutin.

Visa signatur