HP Pavilion DV6-6031eo, kvaliten?

Permalänk
Medlem

HP Pavilion DV6-6031eo, kvaliten?

Hejsan allihopa! Jag har nu beställa HP Pavilion DV6-6031eo från OnOff då de hade ett kampanjpris som jag ansåg var helt okej, undrar bara om ni håller med? Här är datorn: http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato... . Hur är kvaliten på en dator som denna, och hur bra service har HP ifall något skulle gå snett? Tycker datorn var ganska lockande till de pris att det finns i5 Sandy Bridge, Radeon HD 6770M, 6GB RAM och 750GB Hårddisk på 5400RPM. Har uppfattat när jag surfat som att 5400RPM ska vara tillräckligt för spelande och vanligt användande, alltså ingen videoredigering osv. Och att datorn har aluminiumchassi istället för plastchassi känns som en ytterligare kvalitetssak.

Vad tror ni?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag funderar själv på köpa den, tycket det är ganska bra prestanda för pengarna, den ser bra ut och klarar bra i spel. Var nere på siba och kände på den och tycker att skalet känns lätt och tunt. Men får se hur det blir.

EDIT: http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6770M.43955.0.html Här kan man se hur grafikkortet presterar i spel, ser bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DV6Q:

jag funderar själv på köpa den, tycket det är ganska bra prestanda för pengarna, den ser bra ut och klarar bra i spel. var nere på siba och kände på den och tycker att skalet känns lätt och tunt. men får se hur det blir.

Okej, vill bara påminna dig om att jag tror det är den sista dagen på Onoff som det är kampanjpris på den! Fundersam vilken man ska ta, den jag länkat i trådens början eller denna Asus K53SV: http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato...

Men som sagt, HP:n verkar ha bättre grafikkort och dessutom 2GB mer i RAM. Det som är frågan nu är hur kvalitén är hos HP-datorn.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Hmm, den här har 2gb mindre minne, 250gb mindre hårddisk och sämre grafikkort. Men å andra sidan så brukar Asus ha bra kvalitet på sina datorer plus att det är 2 års garanti på Asus:en och ett år på Hp:n. Jag tror jag hade tagit Hp:n pga grafikkortet.

Jag får nog vänta och se om erbjudandet gäller under kommande vecka och drar då till markbutiken och köper därifrån.

Det är bättre att fråga någon med mer erfarenhet med Hp datorer. Sitter just nu på en Hp ProBook 13 tums, och den är bra byggd men vet inte hur det är med andra Hp serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DV6Q:

Hmm, den här har 2gb mindre minne, 250gb mindre hårddisk och sämre grafikkort. Men å andra sidan så brukar Asus ha bra kvalitet på sina datorer plus att det är 2 års garanti på Asus:en och ett år på Hp:n. Jag tror jag hade tagit Hp:n pga grafikkortet.

Jag får nog vänta och se om erbjudandet gäller under kommande vecka och drar då till markbutiken och köper därifrån.

Det är bättre att fråga någon med mer erfarenhet med Hp datorer. Sitter just nu på en Hp ProBook 13 tums, och den är bra byggd men vet inte hur det är med andra Hp serier.

Vill påminna dig om att kampanjpriset är endast Internetpris, i allafall mitt fall. Jag åkte till närmaste butik men där kostade HP:n 8,8K istället för kampanjpriset på ungefär 7,5K . Om det är OnOff du talar om alltså.

Det jag även skulle vilja veta är hur kylningen är på HP:n? Jag har beställt en Zalman NC2000 för att kyla men ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asusen verkar ha fått bra betyg i reviews, inget monsterupplösning dock, men ack så prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Asusen verkar ha fått bra betyg i reviews, inget monsterupplösning dock, men ack så prisvärd.

Vad gör asusen mer prisvärd än HP:n? Vet att du ej sa så men jag uppfattar som att du menade det.

Jag skulle även behöva veta vart jag hittar uppdateringar och sådant för den beställda HP datorn HP Pavilion DV6-6031eo, kollar överallt på HP:s sida men lyckas inte hitta något överhuvudtaget uppskattar hjälp! Tror jag bestämt för att vänta och se hur HP:n fungerar när jag fått den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Vad gör asusen mer prisvärd än HP:n? Vet att du ej sa så men jag uppfattar som att du menade det.

Går inte bara efter siffror i prestandan. Reviews säger att den är bra. Den har matt yta som där fingeravtryck fastnar och det sviktar inget någonstanns. (vet inte hur det är på HP:n) Det jag vet är att ASUSen är bra, garantin är bättre och HP har oftare problem med sin datorer jämnfört med ASUS som ligger bäst av alla märken om jag minns helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Går inte bara efter siffror i prestandan. Reviews säger att den är bra. Den har matt yta som där fingeravtryck fastnar och det sviktar inget någonstanns. (vet inte hur det är på HP:n) Det jag vet är att ASUSen är bra, garantin är bättre och HP har oftare problem med sin datorer jämnfört med ASUS som ligger bäst av alla märken om jag minns helt rätt.

Okej, det är ju lite svårt att utgå från recensioner på HP:n då det inte kommit några än, utan det är bara på gamla generationen av dv6 om man googlar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här finns nästan 600 sidor med inlägg om 6xxx-serien:

http://forum.notebookreview.com/hp-pavilion-notebooks/562249-...

Ska inte vara några direkta problem och jag har väldigt svårt att se Asus som så mycket bättre när det gäller dessa modeller. Enda som är skönt att ha är väl 2 års garantin isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Här finns nästan 600 sidor med inlägg om 6xxx-serien:

http://forum.notebookreview.com/hp-pavilion-notebooks/562249-...

Ska inte vara några direkta problem och jag har väldigt svårt att se Asus som så mycket bättre när det gäller dessa modeller. Enda som är skönt att ha är väl 2 års garantin isåfall.

Tack så oerhört mycket Handa! Ska börja läsa nu på en gång. Ja garantin är ju 1 år längre men samtidigt så vad jag vet så om du kan bevisa att det är ett ursprungligt fel på datorn ska ska du ha 3 års reklamationsrätt. Ännu en gång, tack!

Men det stämmer väl att 5400RPM ska räcka för spelande och vanligt användande, alltså inge videoredigering osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är synd att man inte bor i USA, finns ju så sjuka rabatter på datorerna från HP. Kan vara upp till $500 och sedan 4 GB extra ram...

Permalänk

Köpte en sån själv.

Vad som inte framgår av specifikationen på vare sig onoff's eller hp's hemsida är att den är bestyckad med "switchable graphics"
6770 och Intel hd graphics 3000.

Inget jag önskade och hade det framgått hade jag kanske inte valt just den.

Dessutom upplever jag ett par detaljer på min som jag inte tycker om.
1 - Tangentbordet "flexar" i vänstra delen runt tangenterna Esc, f1, f2, f3, 1, 2, 3 och ett par till).
2 - DVD enheten är svår att öppna med knappen på enheten. Man får nästan ha nån penna att trycka med på knappen.
3 - Vid spelande blir den varm till vänster om musplattan, så att det nästan når gränsen för vad som är komfortabelt.
4 - Högra musknappen är lite nedsjunken i högra änden, så att den står upp lite i mitten och är där högre än den vänstra musknappen.
5 - Enligt cpu-z är den bestyckad med HM65 chipset revision B2 (är inte det den revision som återkallades p.g.a. problem med s-ata kontrollern?)

Jag får väl tro att jag fått ett måndagsexemplar men det samlade intrycket av detta känns inte bra.

Prestandamässigt kan jag inte klaga på den.
Den kör de spel jag testat mycket bra, kanske inte så förvånande då skärmen är rätt lågupplöst.

Utseendemässigt är den väldigt trevlig och ger ett elegant intryck.

Har nån några andra frågor får ni ställa dem så ska jag försöka svara på dem.

/Morrgan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acidblast:

Köpte en sån själv.

Vad som inte framgår av specifikationen på vare sig onoff's eller hp's hemsida är att den är bestyckad med "switchable graphics"
6770 och Intel hd graphics 3000.

Inget jag önskade och hade det framgått hade jag kanske inte valt just den.

Dessutom upplever jag ett par detaljer på min som jag inte tycker om.
1 - Tangentbordet "flexar" i vänstra delen runt tangenterna Esc, f1, f2, f3, 1, 2, 3 och ett par till).
2 - DVD enheten är svår att öppna med knappen på enheten. Man får nästan ha nån penna att trycka med på knappen.
3 - Vid spelande blir den varm till vänster om musplattan, så att det nästan når gränsen för vad som är komfortabelt.
4 - Högra musknappen är lite nedsjunken i högra änden, så att den står upp lite i mitten och är där högre än den vänstra musknappen.
5 - Enligt cpu-z är den bestyckad med HM65 chipset revision B2 (är inte det den revision som återkallades p.g.a. problem med s-ata kontrollern?)

Jag får väl tro att jag fått ett måndagsexemplar men det samlade intrycket av detta känns inte bra.

Prestandamässigt kan jag inte klaga på den.
Den kör de spel jag testat mycket bra, kanske inte så förvånande då skärmen är rätt lågupplöst.

Utseendemässigt är den väldigt trevlig och ger ett elegant intryck.

Har nån några andra frågor får ni ställa dem så ska jag försöka svara på dem.

/Morrgan

Förstår inte hur du kan se switchable graphics som en nackdel men det får väl stå för dig då Nvidia Optimus har varit ett kraftfullt säljargument så här långt iaf och jag tycker det är bra att Amd fått upp nått liknande på banan.
Att det blir obehagligt varm låter ju värre, vilken temp rapporteras för systemet i övrigt (cpu, gpu, hdd)? Ja, det är det återkallade chippet. Det gällde dock bara vissa portar och så länge de inte används finns inget problem. Därför används de i flera laptops där inte alla portar används. Intel vill väl inte kasta allt i en smältugn förstås.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

@lungre

Anledningen att jag är lite tveksam till den grafiklösningen är säkert baserad på ren okunskap faktiskt.
Men är det inte så att vissa av de lösningarna inte låter mig köra generiska drivrutiner för grafikkorten från t.ex. AMD?

Kollar jag temperaturerna med RealTemp och Gpu-z ser det ut som följer:
I load kör jag Furmark 1024x768, Xtreme Burning Mode samt Orthos (4 trådar.)
Temperaturen kontrolleras efter 10 minuters körning.

Idle:
CPU core 1 = 48 grader
CPU core 2 = 49 grader
GPU = 53 grader

(Hd-Tune visar av någon anledning inte hårddiskens temp, får bara ett -)

Load
CPU core 1 = 87 grader
CPU core 2 = 90 grader
GPU = 79 grader

Blir varmt vid vänster palmrest men vid spelande blir där varmare än vad det blev nu.
Hårddisken sitter där under.
Tips på annat program som kan läsa hårddisktemperaturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acidblast:

@lungre

Anledningen att jag är lite tveksam till den grafiklösningen är säkert baserad på ren okunskap faktiskt.
Men är det inte så att vissa av de lösningarna inte låter mig köra generiska drivrutiner för grafikkorten från t.ex. AMD?

Idle:
CPU core 1 = 48 grader
CPU core 2 = 49 grader
GPU = 53 grader

Load
CPU core 1 = 87 grader
CPU core 2 = 90 grader
GPU = 79 grader

Blir varmt vid vänster palmrest men vid spelande blir där varmare än vad det blev nu.

AIDA64 brukar visa hdd temp (fd Everest). Säker på att det är hårddisken? Såg just en video där plockade isär en dv6-6xxx och då såg det ut som det är grafikkortet.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Skrivet av Acidblast:

@lungre

Idle:
CPU core 1 = 48 grader
CPU core 2 = 49 grader
GPU = 53 grader

Load
CPU core 1 = 87 grader
CPU core 2 = 90 grader
GPU = 79 grader

har själv denna dator fast med en i7 processor i, och min blir inte så varmt, max cpu temperaturen jag har nått är 82C (idle 52C) gpu:n går aldrig över 74C (även när jag spelar gta4) och idlar runt 44C, Hårddisken ligger alltid vid 41C, du kan kolla alla temps samtidigt med "speedfan 4.43"

ett litet tips för att den inte ska bli så varmt, klicka på start, och i sökfältet skriver du "coolsense" öppna det och välj "läget svalast" hoppas detta hälper, i övrigt så är jag mycket nöjd med denna dator

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat datorn för ett tag tillbaka och jag är faktiskt väldigt nöjd! Jag kör med en Zalman NC-2000 till så den blir inte så varm, men lite blir den ju såklart. Jag tror det stämmer som Acidblast påstår att det blir krångel att tanka ner senaste drivrutiner från AMD, utan man får vänta tills det kommit en lösning från HP då det är switchable graphics. Tangentbordet är jag väldigt nöjd med, känns bättre än min syrras Acer. Vilket chip jag har vet jag ej, men kan kolla upp det senare. Men så länge det funkar antar jag väl att det är okej? DVD-knappen kan jag hålla med om att den är svår att komma åt, men tillslut så kommer man in! Med Zalman NC2000 kan den till och med kännas kall när man inte spelar, när man kör med Intel grafiken.

Har nu kollat temperaturerna med hjälp av HWMonitor, och detta är i idle med NC2000:

Hewlett-Packard 1657 (Moderkort?) - 35C

Core 0 - 36C

Core 1 - 32C

RAM Core 1 - 29C

Jag hade också HM65 (Rev.B2) men jag har inte upptäckt några problem så varför klaga? Vad står det för modell på era moderkort på CPU-Z? Jag har 1657.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan väl bara säga som jag alltid säger då nån frågar om kvaliteten på hp´s dv-serier av olika slag -köp dem inte, de är ÖVERLÄGSET mest vanliga öht bland de bärbara vi reparerar, allt från grafikkort som går sönder till moderkort, vanligast är moderkortsdöd på dem rent allmänt

Pga den erfarenheten så håller jag mig borta från hp sen ett par tre år tillbaka
Självklart säljs ju hp mest också, men att man ser dv-serierna på reparation nästan enbart är ju nästan fånigt
Övriga märken ser man ju självklart också men det är betydligt mer utspritt, och i nio fall av tio är det knasiga ram eller diskar bara för det mesta eller ett och annat fläktbyte

Köp ett annat märke som sagt, baserar enbart detta på servicebiten jag gör på mitt jobb..ibland så fort man ser en hp och kunden säger att den är död, frågar man "är det en dv-nånting?.." så blir man inte det minsta förvånad
Värst är dv-serierna med nvidiagrafikkort...begriper inte varför, tycker att de med ati borde gå sönder lika ofta men det gör de inte :/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Jag har skaffat datorn för ett tag tillbaka och jag är faktiskt väldigt nöjd! Jag kör med en Zalman NC-2000 till så den blir inte så varm, men lite blir den ju såklart. Jag tror det stämmer som Acidblast påstår att det blir krångel att tanka ner senaste drivrutiner från AMD, utan man får vänta tills det kommit en lösning från HP då det är switchable graphics. Tangentbordet är jag väldigt nöjd med, känns bättre än min syrras Acer. Vilket chip jag har vet jag ej, men kan kolla upp det senare. Men så länge det funkar antar jag väl att det är okej? DVD-knappen kan jag hålla med om att den är svår att komma åt, men tillslut så kommer man in! Med Zalman NC2000 kan den till och med kännas kall när man inte spelar, när man kör med Intel grafiken.

Har nu kollat temperaturerna med hjälp av HWMonitor, och detta är i idle med NC2000:

Hewlett-Packard 1657 (Moderkort?) - 35C

Core 0 - 36C

Core 1 - 32C

RAM Core 1 - 29C

Jag hade också HM65 (Rev.B2) men jag har inte upptäckt några problem så varför klaga? Vad står det för modell på era moderkort på CPU-Z? Jag har 1657.

Det står 1657 på min med, btw dom temperaturerna är ju riktigt bra, ska också skaffa mig en sån kylare, inte för att datorn blir för varm utan för att man vill ju att cpu:n och gpu:n ska ha ett längre liv

Permalänk
Medlem

Vad låg priset på när TS skapade tråden?

Permalänk
Medlem

sskludde fråga dig för ett tag sen hur datorn är kan du ge mig en uppdate på hur den presterar i spel alltså ge mig dina inställningar och fps och vilka spel tack

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

sskludde fråga dig för ett tag sen hur datorn är kan du ge mig en uppdate på hur den presterar i spel alltså ge mig dina inställningar och fps och vilka spel tack

Antar att jag kommer för sent för att svara dig. Det beror hur mycket man kräver av datorn, den klarar World of Warcraft Cataclysm på ultra hyffsatt bra, sänkte skuggan lite dock. All Points Bulletin Reloaded fungerar den också väldigt bra men inte på High, utan kanske Medium. I början när jag spelade APB Reloaded så fick jag bluescreen, men efter att ha uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna så fungerar det utan några som helst krasher. Jag kan däremot rekommendera laptopkylare som jag redan har då, en Zalman NC2000 använder jag. Den kan bli varm om du inte använder kylare när du spelar tex, men nu får jag ungefär max 65C när jag spelar med Zalman NC2000.

Visa signatur