Permalänk
Medlem

Corsair 800D + AMD Vattenkylningsprojekt

Här kommer då tillslut en bygglogg på mitt lilla projekt som jag hållit på med de senaste månaderna. Det har tagit lite tid p.g.a. ekonomi och tidsbrist, men nu äntligen börjar det hända saker.

Datorn är baserad på Asus Crosshair IV Formula med 4x2GB Corsair DDR 1600MHz minnen, en Phenom II 965 BE processor och ett AMD 6970 2GB grafikkort. Hårdvaran huserar i ett Corsair 800D chassi och kraften kommer från min trotjänare Corsair HX 1000W.

Resterande hårdvara:
Corsair Force 120GB SSD x1 (System)
Samsung F3 1TB x2 (En RAID 1 Array för hög läsprestanda och säkerhet)
Western Digital Green 5 1TB x1 (Extra lagringsdisk för strödata)

Planen är att vattenkyla hela paketet för att få en så tyst dator som möjligt.

Vattenkylningen år inköpt i stort sett komplett från EK Waterblocks, det kändes tryggast eftersom de verkade ha allt jag behöver.

Den består av:
EK-FB ASUS Crosshair 4 - Acetal + Nickel - Moderkortsblock
EK-FC6970 Backplate - Nickel plated - Backplate till grafikkort
EK-PSC Fitting 12mm - G1/4 Black - Slanganslutningar
EK-FC6970 Acetal + Nickel - Grafikkortsblock
EK-Supreme HF - Acetal+Nickel - CPU block
EK-CoolStream RAD XT (360) - Radiator till toppen
EK-CoolStream RAD XTC (140) - Radiator till baksidan
EK-DCP 4.0 (12V DC Pump) - Pump
EK-Multioption RES X2 - 250 Basic - Vattentank
TUBE ClearFlex 12/16 - Slang

4st 140mm fläktar
3st 120mm fläktar
Nesteq MaxZero fläktkontroller

När är då projektet färdigt, efter att par veckors stillastående. Har ett par tankar angående Obsidian 800D, snabbfästena till 5.25 platserna suger, de håller inte enheterna på plats tillräckligt bra, särskilt inte fläktkontrollern. Sen så går de inte att ta bort utan att ta sönder dem, vilket var jäkligt irriterande.

Förutom det så är jag helnöjd med chassit och bygget, ett litet tips till alla som planerar ett sånt här bygge: tänk efter före, ordentligt. Jag fick beställa grejjer i efterhand otaliga gånger eftersom jag beställt för lite. Särskilt sleeve och krympslang, det går åt MYCKET mer än man tror.

Ses på nästa projekt

Corsair 800D + AMD Vattenkylningsprojekt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Kan bli riktigt fint Ska bli kul att följa

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Är backplaten till grafikkortet repig?

Annars inte myckett kommentera på, utförliga beskrivningar är alltID BRA.
Synd bara att du lägger ut galleriet innan det är fördigt, för iallafall jag har ofta svårt att hitta tillbaka till det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Är backplaten till grafikkortet repig?

Nope, tror det är vinkeln och blixten... syns ingenting om man tittar på det direkt.

Sen kan du lägga en bevakning på kommentarstråden så är det lätt att hitta tillbaka....

Visa signatur

Permalänk

Du borde ha en 90-graders nedre fitting till grafikkortet så skulle slangdragningen bli snyggare

I övrigt väldigt nice bygge, keep it up!

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Tack, har insett detta och har ett gäng 90-graders på väg från Aquatuning, kommer på måndag eller tisdag.

Fick paketet från aquatuning idag... givetvis så lyckades jag beställa fel anslutningar, och efter lite eftertanke för få till råga på det. Hett tips... tänk efter före... Ny beställning lagd, hoppas grejjerna kommer i veckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt, kommer garanterat följa detta bygge! Har beställt en mycket snarlik vattenkylning som din.

Hur är pumpen? Väsnas den mycket? Värt att investera i en dyrare variant?

Inget illa menat men vad har du gjort med slangen mellan Grafikkortet/CPU?

Detta måste väll ändå vara bästa lösningen;
http://img25.imageshack.us/img25/8858/vattenkylning.jpg

Eller om möjligt ha reservatorn vågrätt nere i chassit.

Permalänk
Medlem

No offence taken...

Planen är att koppla Reservoar -> Pump -> Moderkortsblock -> CPUblock -> Grafikkortsblock -> Radiator1 -> Radiator2 -> tillbaka till Reservoar...

Har funderat rätt mycket på detta och är osäker hur mycket det påverkar temperaturerna hur man kopplar, en annan lösning är att koppla 140mm radiatorn mellan CPU och GPU, slangdragningen är ännu inte slutgiltig, (har ju i princip bara dragit en enda slang...) och jag tar gärna emot fler tips.

Pumpen har jag ännu inte testat, jobbar rätt mycket den här vekcan och väntar fortfarande på slangkopplingar som förhoppningsvis anländer på torsdag eller möjligen fredag... Slängde upp två snabba bilder på detta i galleriet...

P.S. vänligen ignorera den "riktiga" slangen i bilderna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt bygge, älskar att du har grymt mycket slang

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Detta måste väll ändå vara bästa lösningen;
http://img25.imageshack.us/img25/8858/vattenkylning.jpg

Eller om möjligt ha reservatorn vågrätt nere i chassit.

+1
Vänd på kylaren i bak och fixa slangdragningen ser sjuk rörigt ut. Men annars tycker jag det var fint Sleevingen såg riktigt bra ut tycker jag

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om slangdragningen till viss del, enda sättet att vända den bakre kylarn är upp och ner och då blir det ännu rörigare. Just nu så är jag nöjd med att allting är tätt och verkar fungera, ska fixa klart sleevingen och starta upp burken så att jag ser att allt fungerar, kanske måste göra om allting iallafall Nää, hoppas inte...

Visa signatur

Permalänk

Montera 120-radiatorn med en fläkt på utsidan av chassit!

Fläkt > Chassiväggen > Radiatorn > Flält

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Montera 120-radiatorn med en fläkt på utsidan av chassit!

Fläkt > Chassiväggen > Radiatorn > Flält

Funderade på den lösningen, men det ser ju inte cleant ut... usch... Nope, det blir nog bra när jag dragit om slangen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på slangdragningen, ser mycket bättre ut nu. Snyggt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Tackar, fixar ett nytt galleri när jag gjort den nya sidopanelen och LED:sen om jag nu använder dem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser skit fint ut! Har fått dock alldeles för lågt poäng... Verkar bli en trend att sänka gallerier, men jag gav en solklar 5a till dig iallafalll Finns bara en sak som jag tycker kan fixas. Sleeva frontpanelskablarna Du kan bara köra på en Sata-sleeve på usb frontkablen. Ger fint resultat, tycker jag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Snyggt. Tycker dock att du kunde hitta på en snyggare lösning till fill porten.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips som jag gjorde i mitt 800d är att dra några slangar bakom moderkortsplåten. Att ha slangar framme ser "coolt" ut men det blir överdrivet efter ett tag

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

5p

Visa signatur

CpuI7 3770k 5Ghz @ 1.44v Mobo ASUS P8P67 WS Revulotion GPU Evga GTX 780 3GB Ram Corsair vengeance 4x4 1600Mhz Chassi Söndersågat Fractal Design XL R2 Kylning D5 med Bitspower modkit/pumptop med en Bitspower rescombo 150mm, EK GTX TITAN XXL, EK Supremecy Acetal, 2st 360mm rads, 19/13.http://valid.x86.fr/u6qyuw

Permalänk

Ta bort 120 radden, fixa slangdragningen o byt kylmediet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meshuggan:

Ta bort 120 radden, fixa slangdragningen o byt kylmediet

varför ska han ta bort 120 radden?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

fillporten skall var aden högsta punkten på chassit + den ska vara tillkopplad till den näst högsta punkten för bäst resultat.

fint galleri!

Permalänk
Avstängd

Måste säga att det är fina kabeldragningar Vad är det för chassi?

Själv försöker man gömma så mycket som möjligt men svårt när chassina inte tillåter det riktigt