Permalänk
Medlem
Skrivet av MaSTeRy:

Hej Fractal Design, har länge undrat varför alla chassitillverkare envisas med att man skall öppna dörren åt vänster (dörr sitter fast på vänster sida).
Tycker om ert senaste define mini, hade tänkt placera min nya dator på höger sida på skrivbordet. Tror en majoritet av användarna ställer den på höger sida av flera olika anledningar (kan öppna sidoplåten, de flesta är högerhänta, mussladden räcker bäst om datorn står på högersida osv).
Tycker ni skulle vara lite vågade och tillverka en batch define mini med dörren åt andra hållet, alternativt en lösning där man kan flytta dörren så den öppnas åt andra hållet.
Nu när jag jobbar och bränner skivor etc och dörren står öppen så är dörren öppnad in mot skrivbordet, faktiskt ganska irriterande, prova själv Fractal design.

Jag har också funderat över det, antagligen är alla chassi designers vänsterhänta eller så har de tänkt att fronten ska skydda mugghållaren så man inte råkar stöta till den så man spiller. Men jag hoppas på en bättre förklaring. (Ville bara posta så jag inte glömmer kolla svaret.)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Löstagbara fläktfilter uppskattas i senare revisioner av olika chassin.

Och dammfiltret till nätagget i botten är lite trixigt att kolla åt om man som jag har datorn i ett hörn med en mängd sladdar och grejer i vägen som jag inte vill dra ut bara för att komma åt fläktfiltret.

Det är rätt lätt att dra ut men väldigt svårt att få tillbaka, lättare att föra in det med tydligare fästen där bak som man ser även från dålig vinkel ovanifrån eller någon annan lösning skulle uppskattas framöver!

Permalänk

Hej Fractal

Köpte en dator via Inet (som de monterade) och chassit var en Define XL från er. När jag skulle skruva loss den bakre sidopanelen satt skruvarna som berget och sidopanelen nästan smätte loss när jag fick bort den första skruven. När jag sedan försöker sätta tillbaka sidopnalen igen passar den inte. Den främre sidopanelen passar inte heller på baksidan men den bakre sidopanelen passar på framsidan. Det är som att chassit är 3-4mm för litet på baksidan och därmed kan inte panelen monteras (annat än genom grovt våld vilket jag ännu inte provat). Har jag missat något eller rör det sig om ett fabrikationsfel?

Tacksam för svar.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem

Hej.

Köpte ett Define R3 "vit" till min syster allt fungerar bra med chassit dock så är det glapp i fronten för hörlurs ingången. hur löser jag detta? finns det några frontpaneler att ersätta med?

Permalänk
Medlem

Tjenixen Fractal :), har skickat ett pm till dig som jag skulle vilja ha svarat

mvh/ venii

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Köpte en Fractal design Define Xl (genom inet)

Tyvärr så verkar det som någon hade glömt att montera 180mm fläkten och vill även påpeka att det var en del repor på plåten där moderkortet ska sitta (inget jag riktigt bryr mig om däremot eftersom moderkortet kommer dölja det)
Annars så är det ett väldigt fint chassi.

Har skickat iväg ett email till er men har tyvärr inte fått något svar (Antar att det är pga röda dagar)

Edit:

Har pratat med support och det har löst sig

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Anledningen till valet av en intern kontakt är många, men den absolut största är för att bibehålla USB3 prestanda och SuperSpeed så ställer det höga krav på kablar, kontakter och anslutningar. Att dra en kabel genom halva chassiet och koppla in i bakre IO fungerar, men det drar ner längden på kabeln till USB3 enheten man vill koppla in om man inte vill förlora prestanda. (Vi vet att USB3 ej har någon satt längd för bibehållen prestanda, men en teoretisk maxlängd är ca 3m för högsta hastighet)

Värt att tillägga är att en adapter du pratar om skulle, pga överhörning mellan kabelpar, lägga till 0.5 till 1m trots att det bara är en adapter (Källa: Vår kabeltillverkare). Ett alternativ vore ju en adapter från USB3->USB2 där prestandan inte är av lika hög vikt.

Den interna USB3-kontakt ni har, passar den på den interna kontakt som finns på ex Asus Maximus IV GENE-Z och Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Youngshield:

Hej Fractal

Köpte en dator via Inet (som de monterade) och chassit var en Define XL från er. När jag skulle skruva loss den bakre sidopanelen satt skruvarna som berget och sidopanelen nästan smätte loss när jag fick bort den första skruven. När jag sedan försöker sätta tillbaka sidopnalen igen passar den inte. Den främre sidopanelen passar inte heller på baksidan men den bakre sidopanelen passar på framsidan. Det är som att chassit är 3-4mm för litet på baksidan och därmed kan inte panelen monteras (annat än genom grovt våld vilket jag ännu inte provat). Har jag missat något eller rör det sig om ett fabrikationsfel?

Tacksam för svar.

Maila supporten via vår hemsida så får ni hjälp i den mån vi kan. Det gäller alla RMA ärenden.

Skrivet av burken_swe@yahoo:

Hej.

Köpte ett Define R3 "vit" till min syster allt fungerar bra med chassit dock så är det glapp i fronten för hörlurs ingången. hur löser jag detta? finns det några frontpaneler att ersätta med?

Samma sak här. Maila supporten så hjälper vi er.

Skrivet av KsKz_91:

Tjenixen Fractal :), har skickat ett pm till dig som jag skulle vilja ha svarat

mvh/ venii

Vi var på Computex förra veckan, vilket innebar vissa svårigheter att svara. Vi bör i skrivande stund vara ikapp dock.

Skrivet av oroxlid:

Hejsan.

Köpte en Fractal design Define Xl (genom inet)

Tyvärr så verkar det som någon hade glömt att montera 180mm fläkten och vill även påpeka att det var en del repor på plåten där moderkortet ska sitta (inget jag riktigt bryr mig om däremot eftersom moderkortet kommer dölja det)
Annars så är det ett väldigt fint chassi.

Har skickat iväg ett email till er men har tyvärr inte fått något svar (Antar att det är pga röda dagar)

Har du mailat supporten på vår hemsida bör du fått hjälp? Var borta och pratade med killarna där, och dem var ikapp med alla ärenden sade dem.

Skrivet av '[SH:

;11086965']Den interna USB3-kontakt ni har, passar den på den interna kontakt som finns på ex Asus Maximus IV GENE-Z och Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3?

Vi använder den interna USB3 headern på våra chassin. Så länge dem moderkorten du nämner har den kontakten som standard så kommer det gå bra.

Permalänk
Avstängd

SUCK.

När man beställde ett Fractal Define XL innan så kom den fram med söndrig front (plastplupparna var lösa)
Fick ny och då var ett par flänsar sönder på sidorna.

Nu har man precis fått hem en Fractal Design R3 och vad ser man, jo samma jävla front som är helt sönder.
Plastplupparna är lösa så hela fronten hänger lös.

Seriöst, vad är det för totalt värdelöst material ni använder Fractal?
Det är ju typ 50% som kommer fram söndriga.

Att man inte tog åt sig när man läste allas fractal chassi som kommit fram sönder och köpte något annat, suck.

/Frustrerad.

Edit: Plastpiggarna på dom 2 luckorna som sitter för front fläktarna var också av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

SUCK.

När man beställde ett Fractal Define XL innan så kom den fram med söndrig front (plastplupparna var lösa)

Nu har man precis fått hem en Fractal Design R3 och vad ser man, jo samma jävla front som är helt sönder.

Att man inte tog åt sig när man läste allas fractal chassi som kommit fram sönder och köpte något annat, suck.

Var tvungen att fixa skjuts för att ens hämta skiten, nu får man fixa skjuts igen för o lämna in möget.
Kanske ska få pengarna tillbaka och ta ett chassi som inte är sönder hälften av gångerna istället.

/Frustrerad.

Tack för att du delade med dig av din upplevelse. Var påväg att investera i ett Fractal Design R2 Array chassi, men blir nog inte så efter läst ditt och andras inlägg om Fractal Designs produkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

SUCK.

/Frustrerad.

Edit: Plastpiggarna på dom 2 luckorna som sitter för front fläktarna var också av.

Jag har köpt 3st Fractal Design Define (R2, R3 & Mini)
Inga fel, 100% felfria.
Det spelar ingen roll om det skulle vara något fel vid leveransen, eftersom Fractal är snabba med att åtgärda felaktigheter. Fel kan alltid uppstå när man har fabriker i ett annat land, och det kan vara svårt att ha en pålitlig gubbe på plats med lupp för att kolla alla exemplar.
Tack vare att firman ligger i sverige så blir RMA något som går fort och smidigt.
Jag har iallafall inte hört om någon som inte har blivit hjälpt, fast det ibland har varit lite tvivelaktiga fel så har Fractal alltid med ett leende fixat felen.
Jag har flera små fel på mitt Obsidian än på mina andra lådor tillsammans, fast detta ska vara ett av dom bästa.
Tråkigt att det finns felaktiga lådor i omlopp men så länge felen rättas till utan knorr så är det väl ok.
Lådorna är ju inte svindyra heller, och marginalerna är väl inte så stora.
Om man ska tala om att man får vad man betalar för så är Define ett bra exempel.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

Visst får man mycket för pengarna på ett R3, ljuddämpning osv.
MEN det är ingen ursäkt för att använda det sämsta materialet någonsin för frontfästena.
Jag har chassin för 200-300 kr som är rejält mycket bättre kvalite för att fästa fronten.

Detta är heller ingen dyr sak att fixa.

Och gör lite googlingar så hittar man enormt många som har fått söndriga chassin (fronten lös,plastplupparna sönder)
Så även om fractal inte vill erkänna detta så är det ett välkänt fel med fractals chassi (iaf R serien och define XL)

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra om ni har planer på andra färger på Array R2? Då jag gärna skulle ha en vit

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Har byggt datorer i, tror det är 5st Define R2 och R3 nu, åt mig och kompisar. Inga som helst problem med dem. 100% felfria, förutom en del designmissar då Men det vet man ju om innan köp.

Skrivet av JWLinux:

Tack för att du delade med dig av din upplevelse. Var påväg att investera i ett Fractal Design R2 Array chassi, men blir nog inte så efter läst ditt och andras inlägg om Fractal Designs produkter!

Vill bara inflika att Array R2 är helt i aluminium, ingen plastfront etc där. En rätt schyst låda faktiskt.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av definition:

SUCK.

/Frustrerad.

Det är givetvis väldigt tråkigt och olyckligt att du fått flera transportskadade produkter från oss. Kontakta gärna vår support direkt via vår webbsajt för att få snabb hjälp.

Vad gäller det plastmaterial vi använder oss av i Define-produkterna så är det ett standardmaterial som används i princip alla datorlådor med pris 500 kr och uppåt. Problemet har inte varit kvaliteten på plasten utan att Define-lådorna är ovanligt tunga, speciellt i relation till sin volym. Det finns ingen låda i samma storlek som Define XL som är lika tung. Även många betydligt större lådor än Define XL är lättare (t.ex. Obsidian). Det gör att det är en rejäl utmaning att konstruera en tillräcklig kartong.

Vi erkänner att vi har haft problem med transportskador i Define XL-serien som i de första leveranserna hade en bristfällig kartong. Eller rättare sagt, kartongen hade varit tillräcklig för merparten av marknadens chassin, men inte Define XL som väger över 20kg. Detta problem är dock nu åtgärdat, möjligtvis har du fått ett exemplar av de äldre produktionerna, med den gamla kartongen.

Vad gäller R2 och R3 har dock problemen varit minimala, med under 1% procent i transportskador vilket är att betrakta som normalt. Anledningen till att du kan hitta flera trådar om skadade frontar när du googlar om problemet är för att vi har sålt stora mängder av denna produkt på den svenska marknaden. Under lång tid har Define R2/R3 varit det bäst säljande chassit i sin kategori. Det gör att även om det är en låg felfrekvens så blir problemet synligt. Värt att tillägga är också att om det blir en transportskada på både R2/R3 och XL så är det i fronten det kommer synas.

För att ytterligare minimera problemet även i R3 har vi nyligen tagit fram en ny, ännu bättre kartong som kommer finnas ute på marknaden inom kort.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Dahle86:

Tänkte bara höra om ni har planer på andra färger på Array R2? Då jag gärna skulle ha en vit

Dessvärre inga planer på andra färger av Array för tillfället.

Permalänk
Medlem

Reservdelar

Finns det någon möjlighet att få tag på reservdelar till sitt Fractal Design chassi? Tänker då främst på USB/E-sata panelen på framsidan.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem
Skrivet av seravok:

Finns det någon möjlighet att få tag på reservdelar till sitt Fractal Design chassi? Tänker då främst på USB/E-sata panelen på framsidan.

Maila

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Jo, jag förstog det sen när jag började läsa i tråden EFTER att jag skrivit i den, Måste verkligen lära mig göra tvärt om. xD Nåja, tack ändån.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk

Har ni några planer att sätta in en topp fläkt som Define XL har exklusivt på framtida Define (icke XL) modeller?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Oldvikingschool:

Har ni några planer att sätta in en topp fläkt som Define XL har exklusivt på framtida Define (icke XL) modeller?

Om jag förstår dig rätt så frågar du om vi tänkte använda oss av vinklade fläktar mer för att behålla toppen fri från fläkthål?

Det är inte lätt att svara på. Rent estetiskt är det snyggt men det är också en grund för missförstånd.

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design!
Jag kanske inte är den första och antagligen inte den sista personen som säger det här men.
jag tycker ni borde göra en ny define r4 elr något och flera 5.25 tums hållare frammer men annars har ni hur bra chassin som helst!

Permalänk
Medlem

Hallå Fractal, Funderar på att skaffa ett Arc midtower men undrar om jag kan flytta över sidoplåtarna från mitt define (fixat vattenkylning men det sitter inte så bra i define chassit) Undrar mest så jag kan flytta över mina graverade plåtar till nya.

Mvh
Cuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Hej Fractal Design!
Jag kanske inte är den första och antagligen inte den sista personen som säger det här men.
jag tycker ni borde göra en ny define r4 elr något och flera 5.25 tums hållare frammer men annars har ni hur bra chassin som helst!

Just få 5.25" platser är lite av Fractals vinnande koncept enligt mig.
Men allt eftersom företaget växer så vore det ju trevligt att se ett sådant chassi i deras sortiment.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av cuda99:

Hallå Fractal, Funderar på att skaffa ett Arc midtower men undrar om jag kan flytta över sidoplåtarna från mitt define (fixat vattenkylning men det sitter inte så bra i define chassit) Undrar mest så jag kan flytta över mina graverade plåtar till nya.

Mvh
Cuda

Tyvärr kommer det inte att gå eftersom dimensionerna är lite olika.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Kilroy:

Just få 5.25" platser är lite av Fractals vinnande koncept enligt mig.
Men allt eftersom företaget växer så vore det ju trevligt att se ett sådant chassi i deras sortiment.

Det är mycket riktigt, på våra miditower kommer vi nog inte att erbjuda fler än 2x 5,25"-platser. Men i vårt större chassi, Define XL, har vi 4x 5,25"-platser.

Permalänk
Medlem

Hej, Fractal Design!

Jag är nog inte den första med denna tanken, men eftersom att ni gjorde arc:en 22,6 mm bredare och då många påpekar att r3:an är lite trång bakom moderkorts plåten. Borde det inte vara ganska enkelt att åter gärda dessa problem med hjälp av att släppa en Fractal define r3 1.5 som är lite bredare och kanske göra så att man kan ta bort den översta 3.5 platsen då det är många som använder detta chassit som antingen budget dator och inte har nytta av en massa hårddiskar och får möjligheten att öka luftflödet lite eller ha kvar den om man vill ha en massa hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d2004:

En liten fråga. Har ni några planer för nya chassin ? och kommer det vara möjligt att köra vatten kylning med en 3X120 eller 4X120 radiator utan att modda chasit

Sitter själv och väntar på R4 också, datorbygget är on hold, men R2 kom runt augusti '09, R3 augusti '10 så jag hoppas. inte hundra om det betyder något men jag tycker mig att lagren av olika färger av R3 börja sina hos webhandlarna, kan vara ett tecken på att nåt är på G.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, kanske någon annan än just FD kan svara på?
Har ni några planer på att lösa "problemet" som finns med FD Define XL där man måste ha förlängningar för 8pinnarna? Eller har ni redan börjat skicka med förlängningar till dessa? Jag har inte läst genom hela tråden så det är möjligt att någon redan ställt frågan

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Sitter själv och väntar på R4 också, datorbygget är on hold, men R2 kom runt augusti '09, R3 augusti '10 så jag hoppas. inte hundra om det betyder något men jag tycker mig att lagren av olika färger av R3 börja sina hos webhandlarna, kan vara ett tecken på att nåt är på G.

Hoppas att du har rätt men de släppte precis ett nytt midi tower (arc) vet inte om det drar tillbaka att släppa ett till chassi så snabbt.

Men Enligt mig är det ju bara små detaljer som behöver ändras med r3:an sen är den klockren!