Val av moderkort till ASUS Direct CU GTX580 SLI ??

Permalänk
Medlem

Val av moderkort till ASUS Direct CU GTX580 SLI ??

Har precis beställt 2 st ASUS GTX580 kort och vet inte riktigt vilket moderkort jag borde köpa. Har hört att grafikkorten är stora, så jag antar att jag behöver bra med utrymme i moderkortet.

Jag funderar på följande moderkort:

http://www.webhallen.com/hardvara/133288-asus_p8z68-v_pro-atx...

Någon som tror att det kan fungera?

Visa signatur

Jag har levt mitt liv mellan sommarens längtan och vinterns köld. När jag var yngre så tänkte jag att när sommaren kommer så ska jag förälska mig i någon som jag kan tycka mycket om, och att det är då som jag ska börja leva mitt liv på riktigt. Men när jag hade gjort allt det där som jag först var tvungen att göra, så var sommaren redan förbi, och allt som återstod var bara vinterns köld. Och det var inte det livet som jag hade tänkt mig. -GW P

Permalänk
Hedersmedlem

För det första så beror det ju helt på vilken sockel du använder.

För det andra så skulle jag vilja påstå att det inte var speciellt smart att köra på två ASUS 580's i SLI, då till och med ASUS själva avrekommenderar ifrån det. Kylarna är ju som bekant enorma, och tar tre kortplatser, så även ifall du har gott om plats (3 slots) mellan korten så kommer fläktarna bli delvis blockerade och få det jobbigt att kyla som de ska.

Men om du nu köpt två 580's så antar jag att pengar inte är ett jätteproblem, och på grund av det skulle jag rekommendera att du går upp lite i prisklasserna, och köper något åt entusiast-hållet, i stil med ASUS ROG-serie.

Till exempel detta.

Med det kan du antagligen även köra 4 slots imellan korten, och då få något bättre luftflöde än annars.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Jo, jag har misstänkt att det kan bli problem. Ska absolut kolla in moderkortet som du angav.

PS. Jag har aldrig utgett mig för att vara smart.

Edit: Vad är sockel? Är det processorn du menar?

Visa signatur

Jag har levt mitt liv mellan sommarens längtan och vinterns köld. När jag var yngre så tänkte jag att när sommaren kommer så ska jag förälska mig i någon som jag kan tycka mycket om, och att det är då som jag ska börja leva mitt liv på riktigt. Men när jag hade gjort allt det där som jag först var tvungen att göra, så var sommaren redan förbi, och allt som återstod var bara vinterns köld. Och det var inte det livet som jag hade tänkt mig. -GW P

Permalänk
Hedersmedlem

Sockel är alltså där man sätter processorn, och beroende på processor så kan du bara använda en viss typ av moderkort.

Vilken processor har du?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Har beställt en Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155 (Boxed).
En 1155 som väl borde passa till det moderkort som du angav?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kika i mitt album. Ditt moderkort kommer få grafikkorten att svettas.

Mitt översta kort toppar 93 grader nu på sommaren i standardklock.

Jag rekommenderar några andra GTX 580, tex MSI's om du inte vill köra referens.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ok, i så fall så lämnar jag tillbaka ASUS korten och köper några mindre varianter. Verkar som att jag kommer slippa en massa problem i och med det.

Tack för tipsen allihopa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MSI är ungefär lika tjocka som referenskorten med förbannat bra kylning, för jag räknar med att det inte skiljer nått brutalt på gtx 570 och 580 twin frozr kylaren?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

MSI är ungefär lika tjocka som referenskorten med förbannat bra kylning, för jag räknar med att det inte skiljer nått brutalt på gtx 570 och 580 twin frozr kylaren?

Det är väl samma? Twin Frozr II på båda?

Sen har MSI Lightning Twin Frozr III.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB