Permalänk
Medlem

Blixt till Canon 550D

Hejsan

Är på jakt efter en extern blixt till min 550D och har en budget på ca 1500-2000kr. Tycker dock det verkar vara en smärre djungel bland blixtarna och svårt att veta ifall en modell är bra eller inte.
Självklart kan jag betala lite mer och få en Canon 430ex II men vill helst hålla mig under 2000kr gränsen.

Har kollat på lite olika alternativ, t ex Sigma ef-530 dg super och Nissin di866 (från storbritannient). Är någon av dem ett bra val eller ska jag titta efter något annat?

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Jag använder en Nissin di622 till min 550D och det funkar hur bra som helst. Tillsammans med ett batterigrepp och den blixten har jag haft fotojobb på både bröllop och fester och fått ruskigt bra resultat. Tillsammans med ett par riktigt bra uppladdningsbara batterier från Duracell i både blixt och batterigrepp fyrade jag av 2500 bilder på en dag utan att varken blixt eller kamera ladda ur.

Du kan ställa blixten åt alla håll och den är oftast snabbt uppladdad och redo för en ny exponering, dock ger den ifrån sig ett lite vinande ljud, men det är inget som stör mig. Jag rekommenderar Nissin varmt! Glöm inte att köpa schysta batterier bara.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Rekordmedlem

Metz brukar också få väldigt bra kritik i testerna, väl i klass med originalblixtarna, de har tom mera funktioner i sina större blixtar än vad originalen ger, men även de lite mindre modellerna är bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Metz brukar också få väldigt bra kritik i testerna, väl i klass med originalblixtarna, de har tom mera funktioner i sina större blixtar än vad originalen ger, men även de lite mindre modellerna är bra.

Har du förslag på någon specifik modell från dem?

Skrivet av El1min4tor:

Jag använder en Nissin di622 till min 550D och det funkar hur bra som helst. Tillsammans med ett batterigrepp och den blixten har jag haft fotojobb på både bröllop och fester och fått ruskigt bra resultat. Tillsammans med ett par riktigt bra uppladdningsbara batterier från Duracell i både blixt och batterigrepp fyrade jag av 2500 bilder på en dag utan att varken blixt eller kamera ladda ur.

Du kan ställa blixten åt alla håll och den är oftast snabbt uppladdad och redo för en ny exponering, dock ger den ifrån sig ett lite vinande ljud, men det är inget som stör mig. Jag rekommenderar Nissin varmt! Glöm inte att köpa schysta batterier bara.

Det låter ju riktigt lovande, kanske t om di622 räcker. Hur stark är den på ett ungefär?

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belorios:

Har du förslag på någon specifik modell från dem?

Det låter ju riktigt lovande, kanske t om di622 räcker. Hur stark är den på ett ungefär?

Vet inte riktigt vad man mäter ljusstyrka i, men den räcker gott och väl för att göra ett kolsvart rum med släckta lampor till ett överexponerat helvete! Funkar det som svar?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Rekordmedlem

Man anger ledtal som ett mått på blixtens ljusstyrka, denna kan man sedan räkna mot ev och på så sätt få reda på maximal räckvidd, eller hur man ska ställa in sin exponering.
580 ex har tex ledtal 58 och 270 ex har ledtal 27 så första siffrorna i modellnumret är ledtalet hos canons originalblixtarblixtar.
samma princip gäller för tex metz och nissin, (åtminstonde för de mindre blixtarna).
Studioblixtar mäter man i wattsekunder.
Jag har inga konkreta tipps på blixtar till canon eftersom jag just nu inte har nån canonkamera, det var några år sedan sist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.