är Intel Core i7 2600K Snabbare än AMD Phenom II X6 1090T 3.2GHz Black Edition

Permalänk

är Intel Core i7 2600K Snabbare än AMD Phenom II X6 1090T 3.2GHz Black Edition

Funderar på att köpa en Intel Core i7 2600K på grund av att jag tycker min AMD Phenom II X6 1090T är inte så stark och snabb som jag trodde för jag är mest ute efter en processor som är stark och som orkar klara av tunga program och även spel har hört att Intel Core i7 2600K ska vara bra

men vilken är snabbast och starkast av dom ?

Permalänk
Medlem

Anandtech bench går man till i de här fallen.
http://www.anandtech.com/bench/Product/146?vs=287

Men sitter du på en 1090T idag känns det väl nästan lite magstarkt att uppgradera till Sandy bridge. Både bulldozer och 2011 står ju framför dörren, och en sådan uppgradering kommer nog märkas betydligt mer.
Bara min åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte göra det enkelt för dig och studera några bra tester av 2600k? Exempelvis SweClockers egna test. 1100T presterar bara marginellt bättre än din, så det borde vara ganska enkelt att se hur stor skillnad du kan förvänta dig.

Permalänk
Medlem

i7 2600k är bättre, men jag skulle nog vänta lite innan du gör något.
Bulldozer kommer snart, kan vara värt o se hur den presterar. Och om den inte skulle va bättre så kommer garanterat intel sänka sina priser.
1090t som du har är inte direkt en dåligt cpu

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

i7 2600k är bättre, men jag skulle nog vänta lite innan du gör något.
Bulldozer kommer snart, kan vara värt o se hur den presterar. Och om den inte skulle va bättre så kommer garanterat intel sänka sina priser.
1090t som du har är inte direkt en dåligt cpu

nej den är ju inte direkt dålig men man vill ju känna kraften

men måste säga när jag såg detta testet http://www.anandtech.com/bench/Product/146?vs=287 t

så blev jag sugen på att köpa i7 2600k för den visar bättre i poäng och i spel
så man får se om det blir att vänta tills Bulldozer

när man ändå ställer lite frågor undrar jag efter ett bra modekort till i7 2600k ? tack för alla svar

Permalänk
Skrivet av DuhKaKaPooPoo:

men måste säga när jag såg detta testet http://www.anandtech.com/bench/Product/146?vs=287 t

när man ändå ställer lite frågor undrar jag efter ett bra modekort till i7 2600k ? tack för alla svar

http://www.inet.se/artikel/1901962/msi-p67a-gd65-rev-b3 där har du ett mordekort som funkar till det och är rekomenderat utav inet iaf finns dessutom att uppgraderings paket för 4.5k med ram, I7an och mordekortet

Visa signatur

When I go into cyberspace
I reach the point of no return
So I'll be gone

-Kasparov Feat. Evil Activities - Point Of No Return

Permalänk
Medlem

hmm är inte I7:an bra mycket bättre än 1090 då cpubenchmark ger den 6000 poäng när I7:an får 9700

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

hmm är inte I7:an bra mycket bättre än 1090 då cpubenchmark ger den 6000 poäng när I7:an får 9700

Jo klart i7 är bättre, dock beror det ju på vad du ska göra med datorn, ska du bara spela t.ex så kommer du inte märka någon större skillnad om du har ett bra grafikkort.
Ska du däremot rendera film osv så lär du däremot märka en markant skillnad mellan de 2.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av DuhKaKaPooPoo:

Tänk bara på att i CPU-tester så brukar man dra ned upplösning och bildkvalitet, så att grafikkortet skall utgöra en så liten begränsande faktor som möjligt. I högre upplösningar och med hög grafikkvalitet och AA/AF, så är det ofta grafikkortet som är den begränsande faktorn.
I FPS spel och andra spel som är grafikintensiva, så ser man små skillnder mellan 1090T och i7 2600K i upplösningar som 1920x1200 och däröver, när grafikkvaliteten skruvas upp till high/very high och AA/AF sätts på, om man inte sitter på en übergrafikkortslösning (CF/SLI med hyfsat high-end kort).

Det finns vissa spel där man märker skillnaden tidigare, som Simulatorer och RTS-spel då de tenderar att vara mer CPU-krävande och dessutom skalar dåligt över många kärnor.
Civilization V och StarCraft II är väl de exempel jag kommer på just nu (även gamla FSX).

Men merparten av alla spel får en mycket högre boost av en uppgradering av grafikkortet/korten än av CPU (om man sitter på en så pass kompetent CPU som 1090T).

Om du inte har överklockat din 1090T kan du ju göra det också, de flesta brukar komma upp i 3,6GHz och över, upp mot 4GHz (med en vettig eftermarknadskylare).

Så som de flesta andra säger, så skulle jag väntat in Bulldozer, s2011 processorerna och Ivy Bridge till s1155 innan jag funderat på att byta.

Visa signatur

~Pelle~