Spotify öppnar i USA

Permalänk
Medlem

Det roliga med att rippa till .flac från CD är ju att ljudfilerna på CD-skivan redan är söndermixade och komprimerade till döden, så det låter inge vidare trots allt. Något som märks av tydligt med "nyare" skivor. Till exempel Bo kaspers senaste låter lika bra (eller illa) på spotify free som det gör direkt från CD.

Jag tror många wannabe audiofiler inte riktigt tänker på det när de sitter i stugan och laddar ned/rippar lossless.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Jag undar hur många användare som stack efter begränsningarna i sverige den 1 maj? Alla fildelare och folk med udda musiksmak borde insett att 1200kr/år är lite bortkastat? Dock har jag inte sett någon mätning av detta, men det kanske någon av er sett något om?

Permalänk
Skrivet av globi:

Jag undar hur många användare som stack efter begränsningarna i sverige den 1 maj? Alla fildelare och folk med udda musiksmak borde insett att 1200kr/år är lite bortkastat? Dock har jag inte sett någon mätning av detta, men det kanske någon av er sett något om?

Och vad är definitionen för "udda musiksmak"? Vad är den "vanliga musiksmaken" då?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Skrivet av anjora:

om du syftar på cd kvalité(istället för vinyl) så kan jag hålla med dig...
...om du syftar på ljudkvalitén på spotify premium så håller jag inte med dig.

saken är den att jag märkte skillnad mellan flac och ogg vorbis q1.0(bättre än spotify premium och mp3) med mitt gamla system som bestod av logitech högtalare för 250kr och moderkortets integrerade ljudkort. det gör mer än vad man tror, efter att jag hade laddat ner mitt första flac album så blev det det enda jag lyssnade på tills jag tankade mer flac(lagligt givetvis).

det jag vände mig mest mot i mitt inlägg var spotify unlimited som tar betalt för saker som man kan få mha bland annat blockify. sen är det personligt hur mycket man värdesätter ljudkvalitén.

en sak jag märker med flac är att man kan lyssna på samma låt många fler gånger utan att tröttna på den, jag är ingen hifi fanatiker men när jag insåg ändå hur mycket ljudkvalitén gör för för musikupplevelsen. däremot tycker jag att cd kvalité räcker för min del fast jag kör vinyl om jag har möjlighet till det, vinyl låter helt underbart bra.

Du vet inte vad du pratar om. Spotify använder Vorbis q5.0, inte q0.7 [1]. Den allmänna uppfattningen bland audiofiler är att denna kvalité är omöjlig att särskilja från orginalkällan [2], förutom i undantagsfall.

Det finns inte heller något konsesus om huruvida vinyl låter bättre än CD. Alla är överens om att det låter annorlunda, och det finns de som föredrar vinyl över CD, men att vinyl skulle låta bättre stämmer inte [3].

Permalänk
Medlem

Rättvist att spotify premium kostar 65 kr (9.99 dollar) i USA och vi fortfarande betalar 99kr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramblemoe:

Det roliga med att rippa till .flac från CD är ju att ljudfilerna på CD-skivan redan är söndermixade och komprimerade till döden, så det låter inge vidare trots allt. Något som märks av tydligt med "nyare" skivor. Till exempel Bo kaspers senaste låter lika bra (eller illa) på spotify free som det gör direkt från CD.

Jag tror många wannabe audiofiler inte riktigt tänker på det när de sitter i stugan och laddar ned/rippar lossless.

jag personligen är väl medveten om detta men jag lyssnar inte speciellt mycket på elektronisk musik så då är det lika bra att köra flac på allt. jag kommer för skojs skull att jämföra en låt från basshunter(intrumental version av boten anna) och se ifall det är någon skillnad där.

Permalänk
Medlem

Eftersom det fortfarande verkar råda förvirring om Spotifys kvalité på Vorbis så varför inte kolla källan själv?

http://www.spotify.com/se/help/faq/tech/codec-quality/

Spotify Premium kör med Vorbis q9, 320 kbps.

På Wikipedia kan man även läsa detta:

Citat:

Audio streams are in the Vorbis format at q5 (approx ~160 kbit/s), or optional q9 (approx ~320kbit/s) for Premium subscribers, the highest streaming rate for any online service.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spotify#Technical_function

Att kvalitén stämmer vet jag men om det verkligen är den högsta av alla strömmande tjänster har jag ingen aning om.

Visa signatur
Permalänk

Spotify och jag har helt klart olika åsikt om vad som är "buffering".....

Skrivet av beatles-3122:

Nu lär jag väl få både arga blickar och kommentarer men jag hoppas att det framkommer att digitala köp ..............................

Skrivet av beatles-3122:

Helt fel ute är du inte. Men det är som jag sa i första stycket, jag skulle aldrig betala för något som inte finns. ..................................

Synd för dig att tiden inte står still

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Skrivet av defaultusername:

Du vet inte vad du pratar om. Spotify använder Vorbis q5.0, inte q0.7 [1]. Den allmänna uppfattningen bland audiofiler är att denna kvalité är omöjlig att särskilja från orginalkällan [2], förutom i undantagsfall.

Det finns inte heller något konsesus om huruvida vinyl låter bättre än CD. Alla är överens om att det låter annorlunda, och det finns de som föredrar vinyl över CD, men att vinyl skulle låta bättre stämmer inte [3].

jag skrev ~160kbps och det är q0.5, jag kanske råkade skriva q0.7 men sak samma. angående ogg vorbis så gjorde jag ett blindtest med låten en låt som jag på egenhand hade komprimerat till ogg vorbis q1.0 och hörde då skillnad med moderkortets inbyggda ljudkort och logitech s-220, så att det skulle vara omöjligt att skilja på är bullshit och inget annat, det lät mycket bättre än mp3 men ändå inte i nivå med cd.

ok: jag personligen tycker vinyl låter helt underbart, är du nöjd nu? sen att det finns undantag för allt stämmer också. min erfarenhet säger mig att även skillnader som man inte tänker på gör väldigt mycket för helheten när det gäller ljud, jag hörde skillnaden genom att se hur mycket man uppskattade låten, oftast var jag riktigt säker på min sak under blindtestet och givetvis hade jag rätt då också.

spotify premuim kör ogg q0.9, sen tror jag det finns q0.3, q0.5 och q0.7 ifall man vill köra spotify på mobilen. påståendet att ogg 0.5 skulle vara transparent är så absurt att jag inte kommer bemöta det över huvud taget.

Permalänk

Det ska bli skönt när fysisk media inte längre existerar
Jag har en skiva, windows 7 och en tillhörande dvdläsare =D

Permalänk
Skrivet av anjora:

angående ogg vorbis så gjorde jag ett blindtest med låten en låt som jag på egenhand hade komprimerat till ogg vorbis q1.0 och hörde då skillnad med moderkortets inbyggda ljudkort och logitech s-220, så att det skulle vara omöjligt att skilja på är bullshit och inget annat, det lät mycket bättre än mp3 men ändå inte i nivå med cd.

Vad använde du då för encoder? Den som anses bäst är auTuV; om du använde libvorbis kan det förklara varför du kan höra skillnad.

Hursomhelst, om du verkligen kan höra skillnad på FLAC och Vorbis q5 så är det trevligt för dig. Faktum kvarstår att q5 är transparent för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Helt fel ute är du inte. Men det är som jag sa i första stycket, jag skulle aldrig betala för något som inte finns. Men sedan så tycker jag att albumen i sig själva är en stor del av musiken. Digital musik är totalt opersonlig, inget omslag, inga "sleeve notes" och framförallt så lockas lyssnaren att bara flippa igenom låtarna som den själv vill.

Den stora grejen med Dark Side of The Moon var ju att albumet var ETT musikstycke i nio delar. Inte nio enskilda låtar. Att man kan köpa en låt och låta bli resten är ju inget annat än en återgång till singelformatet som regerade före mitten av 60-talet.

Hela grejen med album är ju att musikerna ska presentera en hel uppsättning med sånger, med kontraster och flytande övergångar som skapar en helhet. Det ska vara en symfoni om du vill kalla det så. Idag har man gått över till fyra minuters lyssnande vilket helst ska följas av en helt annan musiker och helt annan musikstil.

Om något så representerar det väl dagens samhälle där man inte kan ta sig tid att luta sig tillbaka en timme eller en och en halv och låta sig föras bort till en annan värld. Det symboliserar i stor del dagens extremindividualism där människor är så rädda för varandra att man hellre stressar ihjäl sig med alla beslut om allt från spelningslistan i iPoden till elleverantören än att man litar på varandra och lämnar besluten över till någon som faktiskt är expert på området och experten på området ifråga är musikern.

Kan han/hon/dom/det inte skapa ett flytande, sammanhängande album så är det ingen bra musiker. För att vara en bra musiker handlar inte bara om att sjunga bra, spela bra och skriva bra, det handlar också om att framföra bra.

Jag anser nog ändå att en digital musiktjänst faktiskt kan utgöra en lika bra upplevelse, om den bara görs rätt. Man kan lyssna på ett helt album i följd (att inte Spotify har gapless playback är i och för sig kasst och i mina ögon deras största nackdel). Det kan finnas skivomslag, texter till låtarna och info om artisten. Man kan lägga sig i soffan i godan ro och kolla på allt det här på sin laptop eller surfplatta medan man drömmer sig bort i musiken.

Jag håller med om att dagens musiktjänster har mycket kvar att förbättra, men det finns inget som säger att alla musiktjänster alltid måste vara dåliga.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Sa jag att den togs bort 2010? Menade på att dem förlorade såpass att dem tog bort den iår,

Finns inte Spotify Free kvar? De begränsade ju låtspelningarna till max 5 per månad av samma låt och något mer, vilket sög hårt och tog bort en stor del av tjusningen med det det. Men finns den alltså inte kvar längre (i Sverige)?
Såhär i efterhand är det uppenbart att förändringen kom till för att de skulle kunna öppna på den amerikanska marknaden. Men för min del så dog Spotify lite, för jag lyssnar såpass sällan att jag inte finner det riktigt värt att betala 50 spänn i månaden. Det är betydligt mer än vad jag köper skivor för, köper max 2 om året och jag laddar knappt ner något heller, oftast är det obskyr musik som inte går att få tag på på annat vis. Dessutom lyssnar jag inte på många låtar, utan koncentrerar mig på några få under en period, och då når jag snabbt upp till begränsningen på 5 lyssningar i månaden. Hade det varit 10 hade det nog varit okej.

Dessutom har jag märkt att en del av det jag brukade lyssna på har tagits bort från Spotify, förmodligen för att skivbolaget drog sig ur. Det var en del från jazzaren Pat Metheny hans Pat Metheny group. Och så saknar jag, och förmodligen många andra också, Frank Zappa.

Skrivet av beatles-3122:

Nu lär jag väl få både arga blickar och kommentarer men jag hoppas att det framkommer att digitala köp **** ****** *** ****** ***** ********** (censurerat för känsliga personer) så kan vi lägga av med all sådan här fjantighet och återgå till att betala för något som faktiskt finns.

Jag har en dröm! Jag har en dröm om att mina barn ska få växa upp i en värld där de kan döma ett album efter omslaget. Jag har en dröm om en värld där Sgt. Peppers-omslaget inte reducerats till en lågupplöst JPEG-fil. Jag har en dröm om en värld där små barn kan ta sin veckopeng till skivbutiken, gå runt i raderna och köpa sig en CD-skiva efter noggrant övervägande. Jag har en dröm om en värld där människor får uppleva glädjen och stoltheten över att äga sin egen musik!

Länge leve fysisk media! Digitalt duger bara om det är gratis.

Skrivet av beatles-3122:

Helt fel ute är du inte. Men det är som jag sa i första stycket, jag skulle aldrig betala för något som inte finns. Men sedan så tycker jag att albumen i sig själva är en stor del av musiken. Digital musik är totalt opersonlig, inget omslag, inga "sleeve notes" och framförallt så lockas lyssnaren att bara flippa igenom låtarna som den själv vill.

Den stora grejen med Dark Side of The Moon var ju att albumet var ETT musikstycke i nio delar. Inte nio enskilda låtar. Att man kan köpa en låt och låta bli resten är ju inget annat än en återgång till singelformatet som regerade före mitten av 60-talet.

Hela grejen med album är ju att musikerna ska presentera en hel uppsättning med sånger, med kontraster och flytande övergångar som skapar en helhet. Det ska vara en symfoni om du vill kalla det så. Idag har man gått över till fyra minuters lyssnande vilket helst ska följas av en helt annan musiker och helt annan musikstil.

Om något så representerar det väl dagens samhälle där man inte kan ta sig tid att luta sig tillbaka en timme eller en och en halv och låta sig föras bort till en annan värld. Det symboliserar i stor del dagens extremindividualism där människor är så rädda för varandra att man hellre stressar ihjäl sig med alla beslut om allt från spelningslistan i iPoden till elleverantören än att man litar på varandra och lämnar besluten över till någon som faktiskt är expert på området och experten på området ifråga är musikern.

Kan han/hon/dom/det inte skapa ett flytande, sammanhängande album så är det ingen bra musiker. För att vara en bra musiker handlar inte bara om att sjunga bra, spela bra och skriva bra, det handlar också om att framföra bra.

Först var jag inte riktigt med i ditt resonemang, lät mest konservativt. Men sedan förstod jag, och jag håller helt med dig. Hela musikupplevelsen har monterats ned de senaste 10 åren. Iofs har flera artister börjat ge ut sina album på vinyl just för den sakens skull men det känns nästan lite pretto när de oftast görs i typ 100 exemplar... Och dessutom gillar jag inte riktigt vinyl. DVD-audio..?

Kvar är enbart låtarna, som blivit statiska och fyrkantiga i sin utformning, och som extraheras från kassa CD-mastringar för att passa Ipod-hörlurar.
Word up, man!

Jag måste dock medge att Spotify är mycket smidigt om man bara vill spela upp en låt direkt, eller flera olika låtar från flera olika album och artister, utan att fibbla med skivor och sätta sig in i en särskild atmosfär. Är lysande på fester.
Så Spotify fyller absolut en funktion. Och det finns ju en möjlighet att den plattformen åtminstone delvis kan förvalta den där upplevelsen som gått förlorad genom att till exempel förmedla fler bilder, större bilder, mer text och kringinnehåll. Det ska bara göras.

Och så undrar jag när den där +1-funktionen kommer införas. Ibland vill man bara lyfta fram kvalitativa inlägg utan att göra så mycket väsen själv.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

efter spotify gjorde den dära ändringen så har jag aldrig använt det igen, använder bara grooveshark som är awesome

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Lycka till mot Grooveshark.

Permalänk
Medlem

Spotify suger för mej.. Blir mest bitpop och renodlad tvspelsmusik och då finns där inte mycket att hämta. Eller? Har jag fel?

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Det ska bli skönt när fysisk media inte längre existerar
Jag har en skiva, windows 7 och en tillhörande dvdläsare =D

Ja fan va gött! Man kan väl få en win install på usb sticka ist tex.. Så mycket smidigare.

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarh:

Här har vi killen med kollen ser jag... Om man har någorlunda normal musiksmak (pop, rock, hårdrock osv) så finns det mesta, och det fungerar skitsmidigt!

Har du lyssnat igenom din spellista en gång har du majoriteten av låtarna cachade och då drar det knappt någon bandbredd längre, men det gör det inte heller när den väl streamar. Jag lyssnade på Spootify under en natt i fjällen med mobilt bredband, drog inte ens 200MB totalt. I ett blixtnedslag häromdagen tvingades jag använda min mobilsurf för samma sak, då hade jag många låtar cachade, och drog väl ungefär 30MB under en hel natt. Kvalitén duger med ett par standardlurar (jag kör med koss porta pro och macbook pro med ljudet något modifierat med eq för att få mer bas och fylligare diskant)

Jo jag har faktiskt koll, jag har två bröder som använder sig av spotify, om jag sitter och spelar eller surfar på samma nät så märker jag av om spotify är igång direkt. Ökad latens märker man av först, sedan fryslagg och andra obehagligheter. Då kan man räkna in att vi har fibernät också, nuvarande 100/10. Det lär inte påverka personen som sitter vid datorn, det är alla andra i nätverket.

Även om spotify har cashe-lagring så använder sig tjänsten sig av användarens uppkoppling för att sprida musiken. De använder sig av P2P för att minska belastningen på servrarna vilket kan tyckas är bra i längden, samma teknik som de flesta torrent klienter använder. Dock så dödar detta bandbredd som smör i solsken. Cashe-lagringen är ju bra om man lyssnar på samma låtar om och om igen, men som många gör idag så snappar man ständigt upp ny musik.

Polarn kan tex. inte ha skype igång samtidigt som spotify, då börjar kvaliten på samtalet gå ner och störningar uppstår. En lösning då vore ju att begränsa bandbredden varje dator kan få, dock jag har ingen sådan funktion i routern och externa program känns onödigt. Så om att spotify skulle döda bandbredd, det är inget jag hittar på.

Slutsats?

Spel och P2P passar inte bra ihop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Spotify använder Vorbis q5.0, inte q0.7 ...

Två sätt att säga samma sak. q=0.5 är hälften av max-kvalitet. Vissa program använder sig av q1-q10, andra av q0.1-q1.0.

För övrigt håller jag med dig; inte en chans att någon kan höra skillnad på maxencodad ogg och flac. Trots detta rippar jag mina CD-skivor till FLAC då jag vill kunna komprimera om dem för bland annat bärbara mediaspelare, eller klippa och klistra om jag skulle vilja.

FLAC är helt enkelt ett perfekt arkiveringsformat för ljud.

Skrivet av Ramblemoe:

Det roliga med att rippa till .flac från CD är ju att ljudfilerna på CD-skivan redan är söndermixade och komprimerade till döden, så det låter inge vidare trots allt. Något som märks av tydligt med "nyare" skivor. Till exempel Bo kaspers senaste låter lika bra (eller illa) på spotify free som det gör direkt från CD.

Jag tror många wannabe audiofiler inte riktigt tänker på det när de sitter i stugan och laddar ned/rippar lossless.

Att det låter skit direkt från CD har väl inget att göra med hur man väljer att lagra sin musik? Låt bli att köpa dåligt mastrad musik så slipper du problemet.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbman:

Spotify suger för mej.. Blir mest bitpop och renodlad tvspelsmusik och då finns där inte mycket att hämta. Eller? Har jag fel?

Finns väl en del, lite svårt att hitta bara.

Har knåpat ihop denna spellista om du vill lyssna, finns dock lite musik som inte bör vara där.

http://open.spotify.com/user/ducktales/playlist/6gWHTahI9k43l...

Permalänk
Medlem

Är det bara 10 miljoner användare i europa? 0.0 Trodde det var MYCKET mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av defaultusername:

Vad använde du då för encoder? Den som anses bäst är auTuV; om du använde libvorbis kan det förklara varför du kan höra skillnad.

Hursomhelst, om du verkligen kan höra skillnad på FLAC och Vorbis q5 så är det trevligt för dig. Faktum kvarstår att q5 är transparent för de flesta.

i tester användes vorbis 1.2.0 altså defaultencodern i dbpoweramp. jag tror inte spotify premium som erbjuder ogg q0.9 låter bättre än det. jag skall jämföra med encodern som skulle vara recommenderat och se hur dåligt det låter med mitt nuvarande system.

angående ljudkvalitén på spotify open/free/unlimited så låter lame mp3 v0 betydligt bättre, just när det gäller mp3 v0 så har jag gjort en helt del tester och jämfört det med flac.

jag använde låten kalmah - rust never sleeps och konverterade på egen hand till lame mp3 v0 och har både jämfört skälv och gjort blindtester med två andra personer, i ett fall spelade jag från mobilen och använde riktigt dåliga högtalare, personen jag testade på hörde skillnad.

jag skälv trodde först att mina mp3 låter lät dåligt pga encodern eller liknande men när jag på egen hand konverterade från flac så blev resultatet identiskt(aboba audition).

Permalänk
Skrivet av anjora:

i tester användes vorbis 1.2.0 asltså defaultencodern i dbpoweramp. jag tror inte spotify premium som erbjuder ogg q0.9 låter bättre än det. jag skall jämföra med encodern som skulle vara recommenderat och se hur dåligt det låter med mitt nuvarande system.

angående ljudkvalitén på spotify open/free/unlimited så låter lame mp3 v0 betydligt bättre, just när det gäller mp3 v0 så har jag gjort en helt del tester och jämfört det med flac.

jag använde låten kalmah - rust never sleeps och konverterade på egen hand till lame mp3 v0 och har både jämfört skälv och gjort blindtester med två andra personer, i ett fall spelade jag från mobilen och använde riktigt dåliga högtalare, personen jag testade på hörde skillnad.

jag skälv trodde först att mina mp3 låter lät dåligt pga encodern eller liknande men när jag på egen hand konverterade från flac så blev resultatet identiskt(aboba audition).

Det kan också ha att göra med vilken decoder som används. Jag kan tillexempel inte höra någon skillnad på FLAC och MP3 V2 när jag sitter hemma med mina hörlurar (Sennheiser HD650) och mitt ljudkort (ASUS Xonar Essence ST), men om jag stoppar in samma fil i min farsas bilstereo och jämför med skivan hör jag lätt skillnad (blindtestat, naturligtvis).

Permalänk
Medlem

Är inte så stor skillnad

Skrivet av LoTex94:

Bara jag som reagerade på att amerikaner sparar en tjuga för varje månad?

Lite enkelt i huvudet, om man antar att USD ligger på ~7 SEK, så betalar dem bara 70 :- för premium...

Not Okey o.O

Är inte någon stor skillnad på priset i Sverige och USA då vi har 25% moms i Sverige och i USA så brukar de flesta priser alltid vara innan skatt, dock brukar skatten bara ligga på runt 5%
så hade vi haft 5% moms i Sverige skulle vi betala 83:- istället för 99

Permalänk

Väldigt många låtar som inte finns i Sverige verkar det som :<
Önskar att alla kunde konformera till Spotify och att det fanns en gratisversion, det har blivit alldeles för "Corporate"/greedy nu för min smak

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av BuruZ:

Finns väl en del, lite svårt att hitta bara.

Har knåpat ihop denna spellista om du vill lyssna, finns dock lite musik som inte bör vara där.

http://open.spotify.com/user/ducktales/playlist/6gWHTahI9k43l...

Tack för spellistan, subscribar direkt!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Finns väl en del, lite svårt att hitta bara.

Har knåpat ihop denna spellista om du vill lyssna, finns dock lite musik som inte bör vara där.

http://open.spotify.com/user/ducktales/playlist/6gWHTahI9k43l...

Men det var ju inte så dumt! Trodde det skulle finnas lite, men du hade ju skön bredd där!

Kommer nog ändå hålla mej till att skaffa mp3or in i katalogstrukturen på hdn, men det var kul o se din playlist iaf!

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teknocide:

För övrigt håller jag med dig; inte en chans att någon kan höra skillnad på maxencodad ogg och flac. Trots detta rippar jag mina CD-skivor till FLAC då jag vill kunna komprimera om dem för bland annat bärbara mediaspelare, eller klippa och klistra om jag skulle vilja.

Skrivet av defaultusername:

Det kan också ha att göra med vilken decoder som används. Jag kan tillexempel inte höra någon skillnad på FLAC och MP3 V2 när jag sitter hemma med mina hörlurar (Sennheiser HD650) och mitt ljudkort (ASUS Xonar Essence ST), men om jag stoppar in samma fil i min farsas bilstereo och jämför med skivan hör jag lätt skillnad (blindtestat, naturligtvis).

det jag har märkt med de lossy format jag har provat är att det mesta av njutningen med musiken försvinner(jag har gjort massvis med blindtest).

jag gjode nyss lite blindtest med låten insomnium - across the dark. jag använde mina sennheiser hd558 och kopplade in dom till t-ampen(ljudkort i signatur). jag tog lät ogg varianten förekomma 16 gågner och cd varianten 16 gågner så att flav kommer efter ogg och vise versa.

när jag hörde på ogg q1.0(vorbis 1.2.0 versionen så lyfte jag av hörlurarna 2-3 minuter för att sedan lägga av dom helt i väntan på att jag skulle höra låten som flac, låten var givetvis underbar som flac. skillnaden för min del blir helt enkelt att jag uppskattar musiken mycket mer när jag använder mig av flac, detta var också den enda skillnaden jag märkte intressant nog.

jag testade givetvis mer än en gång.

Permalänk
Medlem

Kör Zune istället. 10 låtar som man får behålla varje månad samt att man kan lyssna på sin collection även om prenumerationen inte är aktiv. Kan man göra det på spotify? Hur är ljudkvaliten vs spotify? Skulle nog inte märka nån skillnad, men kul o veta!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Min undersökning som jag gjorde i våras känns ganska aktuell nu
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1001659...

PS. Är Grooveshark olagligt? Har för mig att jag läste det bland kommentarerna här nyss, orkar inte hitta det just nu.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo