Lära sig programmering vart ska jag börja??

Permalänk
Medlem

Lära sig programmering vart ska jag börja??

Hej jag är 15 år och tänkte mig att jag skulle börja lära mig lite programmering och då är det ju ett par frågor först men jag börjar med vilken kunskap jag redan har inom programmering.

Det ändå jag kan är skriva lite i HTML då är det saker som att lägga ditt text, bilder, knappar, linka hemsidor via bilder, text eller knappar och lite till.

Frågor.
-Vart ska jag börja?? (testar lite HTML och JavaScript nu)
-Vad ska jag använda för programvara när jag programmerar?? (använder TextWrangler och funderar på XCode 4)
-Finns det något bra och gratis eller billigt program till mac för nybörjare?
-Finns det någon bra plats fysiskt eller virtuellt att lära sig lite (Ska börja 9an så inga gymnasium förslag)

Bara för att slippa vissa kommentarer ska jag göra det klart för mig att jag är INTE intresserad av att lära mig att göra spel (om inte det är ett bra sätt för att lära sig programmering) utan jag vill lära mig att göra program och arbeta mig uppåt med att göra mer och mer avancerade program med olika programmerings språk.
Är väl medveten om att man inte blir expert på en dag väl medveten om att man måste träna i år för att bli nå bra alls.

Permalänk
Medlem

Bestonline.se kolla under 11nvb eller om det är 10nvb, någon nvb (står för natur matte data)

Gick programmering A och B i gymnasiet. Detta är min dåvarande lärares sida där kursmaterial, instruktioner, kompileringsprogram... Alt vi använde i kurserna finns där. Stegvis markerat med veckor osv enligt kursplanen. Vill du köra enligt tidsplanen så bör den börja i slutet av augusti

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Tack tack

Permalänk
Medlem

Hmm tror man måste nästan vara med på de där lektionerna för att förstå vad man håller på med

Permalänk

Ett av de första programmen jag skrev när jag var liten var "gissa ett nummer" i Basic på en Microbee32 dator.

Programmet fungerar så att det slumpar ut ett nummer mellan 1-99 (som är hemligt) och sen ska användaren gissa vilket numret är, och efter varje gissning skriver programmet om det hemliga numret är större, mindre eller samma som ditt gissade nummer. När man har gissat rätt så startar det om med att slumpa ett nytt nummer.

Jag vet inte om det finns någon bra Basic idag, men du kan använda t.ex. Python istället. Det finns mycket information på Pythons hemsida, http://www.python.org/, bland annat en tutorial http://docs.python.org/tutorial/.

Permalänk
Medlem

Det är ganska svårt att lära sig programmering själv "på rätt sätt" (med det menar jag tillvägagångssättet man löser problem med, man kan lösa problem och sen så kan man "lösa problem" dvs du kanske löser en uppgift om du är självlärd som fungerar men är väldigt opraktisk om du ska bygga vidare på programmer etc)

Det är nog bättre om du går en utbildning på gmnasiet som har programmering med på kursplanen och om du gillar det så kan du ju gå vidare till KY/YH utbildning och Högskola om du så känner för det.

Värt att nämna är att gymnasiets programmering kan bli lite tråkig, av vad jag hört från kompisar så var KY utbildningen han gick 20 ggr bättre än gymnasiets.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

Vilket språk är bäst då?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Vilket språk är bäst då?

Inget.

Man väljer språk efter arbetsuppgift, datormiljö, kompetens, företagsstandard eller någon annan uppgiftsrelaterad parameter.

Edit: Ah, du kanske tänkte på vilket språk som är bäst att börja med? Då skulle jag säga det språk där du hittar bäst läromedel (såväl böcker som web) och som du kan få hjälp med. Om språket sedan är populärt och används "på riktigt" så är det en bra bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Vilket språk är bäst då?

Hehe, vilket fordon är bäst?

Beror på vad du ska använda det till.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Oj tack för alla svar hade väl kunnat testat lite Python men undrar om det är någon ide att testa Objekt C i Xcode 4.
Tänkte att det kanske skulle vara ganska intressant då det finns en hel del bra videos på youtube där de förklarar hur allt funkar och vad allt betyder.

Juste snabb fråga bara: Jag skrev lite HTML och kunde inte hitta nå sätt för att göra så att hemsidan hade olika delar som Forum, Nyheter m.m. Så... jag bestämde mig för att testa en sak själv... Så jag gjorde en till Html fil och skrev en nyhets del där. Gick tillbaka till min förra Html sida och gjorde en knapp som var linkad till den andra html filen. Skrev alltså så här bara för att testa
<a href="html sidans plats">
<input type="button" value="News"></input>
</a>
Då är det så att jag vill veta hur man gör det riktigt (hoppas ni förstår vad jag försöker med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Oj tack för alla svar hade väl kunnat testat lite Python men undrar om det är någon ide att testa Objekt C i Xcode 4.
Tänkte att det kanske skulle vara ganska intressant då det finns en hel del bra videos på youtube där de förklarar hur allt funkar och vad allt betyder.

Juste snabb fråga bara: Jag skrev lite HTML och kunde inte hitta nå sätt för att göra så att hemsidan hade olika delar som Forum, Nyheter m.m. Så... jag bestämde mig för att testa en sak själv... Så jag gjorde en till Html fil och skrev en nyhets del där. Gick tillbaka till min förra Html sida och gjorde en knapp som var linkad till den andra html filen. Skrev alltså så här bara för att testa
<a href="html sidans plats">
<input type="button" value="News"></input>
</a>
Då är det så att jag vill veta hur man gör det riktigt (hoppas ni förstår vad jag försöker med)

<a href="news.html">Nyheter</a>

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen vettig människa som skulle rekommendera dig att börja med Objective-C om du aldrig har programmerat tidigare, om det inte är så att du specifikt är ute efter att göra program för OS X eller iOS men det låter det ju inte som.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Kan säga att om du vill lära dig programmera, skaffa en lagom tjock bok (inte någon fetingtjockis) som verkar gå igenom programmering på ett strukturerat och bra sätt.

Jag rekommenderar språket Visual C# .net. Det är microsofts språk, men fördelen är att utvecklingsmiljön är väldigt användarvänlig och det är lätt att få snabba resultat samtidigt som detta språk används en hel del på marknaden.

Det du behöver är alltså någon bra bok, sedan laddar du hem programvaran Microsoft Visual C# Express från deras hemsida. Den innehåller allt du behöver för att komma igång och kommer att räcka långt för dig, samt att den är helt gratis och laglig.

Jag tror att om du finner det roligt att programmera så kommer det inte ta speciellt lång tid innan du kan börja göra lite mer skoj saker! Det som är svårt i början är att försöka ta sig över "tröskeln". Allt kan verka väldigt konstigt först, sedan plötsligt så fattar man bara. För mig tog det nästan 6 månader, men har kompisar det tog kanske 2-3 veckor för. Det beror mest på att man hittat ett läromedel som passar sig själv.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Tjenare!

Kan säga att om du vill lära dig programmera, skaffa en lagom tjock bok (inte någon fetingtjockis) som verkar gå igenom programmering på ett strukturerat och bra sätt.

Jag rekommenderar språket Visual C# .net. Det är microsofts språk, men fördelen är att utvecklingsmiljön är väldigt användarvänlig och det är lätt att få snabba resultat samtidigt som detta språk används en hel del på marknaden.

Det du behöver är alltså någon bra bok, sedan laddar du hem programvaran Microsoft Visual C# Express från deras hemsida. Den innehåller allt du behöver för att komma igång och kommer att räcka långt för dig, samt att den är helt gratis och laglig.

Jag tror att om du finner det roligt att programmera så kommer det inte ta speciellt lång tid innan du kan börja göra lite mer skoj saker! Det som är svårt i början är att försöka ta sig över "tröskeln". Allt kan verka väldigt konstigt först, sedan plötsligt så fattar man bara. För mig tog det nästan 6 månader, men har kompisar det tog kanske 2-3 veckor för. Det beror mest på att man hittat ett läromedel som passar sig själv.

Lycka till!

Dock låter det som att ts inte sitter på windows, vilket gör c# ganska så svårt.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Dock låter det som att ts inte sitter på windows, vilket gör c# ganska så svårt.

mono?
Men helt seriöst, har vi inte haft den här disskussionen om språk lite för många gånger nu?
Börja här: http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

mono?
Men helt seriöst, har vi inte haft den här disskussionen om språk lite för många gånger nu?

Fast mono på OSX?
Jag säger Java, det är lagom mycket till en början. När man vill doppa tårna i closures och andra lustigheter kan man börja lukta på C#

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Java är ganska enkelt, och att skriva med Eclipse gör det ännu enklare.

Permalänk
Medlem

Hmm kanske herrn kunnat göra en fin liten link till detta program kallat Eclipse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Hmm kanske herrn kunnat göra en fin liten link till detta program kallat Eclipse?

http://lmgtfy.com/?q=Eclipse

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Åhh vad bäst!

Permalänk
Medlem

Men vilken av dom finns så många val!

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

mono?
Men helt seriöst, har vi inte haft den här diskussionen om språk lite för många gånger nu?

Instämmer.

När jag var liten så var inte det här ett problem utan då kom datorerna med Basic på datorerna som standard. Visst, Basic är inte världens smidigaste programmeringsspråk direkt, men det var good enough för att komma igång med att lära sig programmering.

Och så hade tidningar som Datormagazin sidor där läsare kunde skicka in kortare program och källkoden publicerades i tidningen så att andra läsare kunde skriva in dem och se hur det fungerar (och den som skickade in kunde få en liten ersättning). Jag minns det som ett jättebra sätt att komma igång och få nya idéer kring vad man kan göra. Kanske det här är någonting som Sweclockers skulle kunna ta upp?

Ett av problemen nu är att det finns så många språk som är snarlika och det finns inget som på ett enkelt sätt fäller avgörandet. På ett sätt vore det så mycket enklare om man kunde standardisera ett språk som "nybörjarspråket", för i praktiken har det ganska liten betydelse vilket just det språket är. Men någonting säger mig att det inte kommer att fungera så

Det språk som följer med som standard i "alla" datorer idag är Javascript. Kan det vara ett bra språk/en bra miljö att rekommendera för nybörjare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

Instämmer.

När jag var liten så var inte det här ett problem utan då kom datorerna med Basic på datorerna som standard. Visst, Basic är inte världens smidigaste programmeringsspråk direkt, men det var good enough för att komma igång med att lära sig programmering.

Och så hade tidningar som Datormagazin sidor där läsare kunde skicka in kortare program och källkoden publicerades i tidningen så att andra läsare kunde skriva in dem och se hur det fungerar (och den som skickade in kunde få en liten ersättning). Jag minns det som ett jättebra sätt att komma igång och få nya idéer kring vad man kan göra. Kanske det här är någonting som Sweclockers skulle kunna ta upp?

Låter som en strålande ide'.
Jag minns också de där datormagazin från barndomen där de hade diverse kodexempel och dylikt. Idag verkar det bara vara tester av hårdvara och spel i de flesta datortidningar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att kika på olika språk, C, C++, Java, Python, Basic, etc., sedan välja ett som du tycker verkar intressant. Tänker främst då man kanske inte skulle rekommendera samma språk till en person som främst är intresserad av hur hårdvaran fungerar och lagrar minne / utför beräkningar och en som bara har lite mjukvaruideer som denne skulle vilja få se fungera.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_programming_langua...

Skrivet av VirtualIntent:

Ett av problemen nu är att det finns så många språk som är snarlika och det finns inget som på ett enkelt sätt fäller avgörandet. På ett sätt vore det så mycket enklare om man kunde standardisera ett språk som "nybörjarspråket", för i praktiken har det ganska liten betydelse vilket just det språket är. Men någonting säger mig att det inte kommer att fungera så

Jag tycker den här comic-strippen från xkcd passar utmärkt här:

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Jag har ett bra tipps,

http://www.w3schools.com/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Låter som en strålande ide'.
Jag minns också de där datormagazin från barndomen där de hade diverse kodexempel och dylikt. Idag verkar det bara vara tester av hårdvara och spel i de flesta datortidningar.

Men det som inte fanns då var allt online material. Idag lägger till exempel MIT ut stora delar av sina kurser fritt på webben. Några exempel på fritt tillgängliga programmeringskurser från universitet:
The Rethinking CS101 Project - Franklin W. Olin College of Engineering
Introduction to Computer Science and Programming - MIT
Introduction to Programming in Java - MIT

Det finns säkert fler som erbjuder liknande information. Kanske rent av något svenskt universitet?

Permalänk
Medlem

Personligen lägger jag en röst för Python, lätt att läsa och skriva samt att man blir tvungen att lära sig indentera på ett korrekt sätt

Googles egna python kurs: http://code.google.com/edu/languages/google-python-class/
En kille på youtube som laddat upp 40+ video klipp där han går igenom grundläggande delar av python: http://www.youtube.com/watch?v=4Mf0h3HphEA

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av pscs3:

Ett tips är ju att kika på olika språk, C, C++, Java, Python, Basic, etc., sedan välja ett som du tycker verkar intressant. Tänker främst då man kanske inte skulle rekommendera samma språk till en person som främst är intresserad av hur hårdvaran fungerar och lagrar minne / utför beräkningar och en som bara har lite mjukvaruideer som denne skulle vilja få se fungera.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_programming_langua...

Tror du verkligen det är realistiskt att när man ska börja programmera för första gången i sitt liv att man börjar med att utvärdera de språken du nämnde? Antagligen har man inte ens någon idé om vad man vill göra mer än att man vill kunna skriva "något slags program".

För att göra det hela mera konkret, låt säga följande: regeringen bestämmer att programmering är en sån strategiskt viktig kunskap för landet så att det införs som ett ämne i grundskolan bredvid matematik, fysik, svenska, engelska, etc. Vilket programmeringsspråk (och programmeringsmiljö) ska skolorna använda för att lära ut detta ämne?

Min senaste giv är att HTML+Javascript är bra därför att det finns på alla datorer utan att man behöver installera nått extra och att det har en direkt praktisk relevans i meningen att en person som lärt sig det och är duktig på det kan i många fall få jobb utan vidare utbildning (även fast vidare utbildning antagligen är en bra idé).

Jag inser att den här frågan har lika många svar som alla tidigare trådar om "vilket språk ska jag lära mig?", så jag vet inte om det leder någonstans, men den har i alla fall en lite annan vinkling.

Permalänk
Medlem

Okej om jag säger så här då.
Just nu hade jag velat göra ett program där man kan släppa filer på olika knappar eller bilder. När man släppt filerna vill jag att filerna skickas till en viss del av datorn. Ska använda detta för att göra det enklare att installera Minecraft Mods och då kan man väl säga att en av mina frågor är vilket språk jag ska använda och lära mig för att lyckas med just den uppgiften. Kanske även kunna ha en knapp som omvandlar en fil ett annat format (man gör om en .jar till en .zip för att sen göra det till en mapp som man sen lägger ditt .jar för att moda). Det här är vad jag önskar att skulle kunna lyckas med tillslut

Permalänk
Skrivet av Fredras:

Okej om jag säger så här då.
Just nu hade jag velat göra ett program där man kan släppa filer på olika knappar eller bilder. När man släppt filerna vill jag att filerna skickas till en viss del av datorn. Ska använda detta för att göra det enklare att installera Minecraft Mods och då kan man väl säga att en av mina frågor är vilket språk jag ska använda och lära mig för att lyckas med just den uppgiften. Kanske även kunna ha en knapp som omvandlar en fil ett annat format (man gör om en .jar till en .zip för att sen göra det till en mapp som man sen lägger ditt .jar för att moda). Det här är vad jag önskar att skulle kunna lyckas med tillslut

Du kan ju lära dig java för då kan du modda minecraft:)

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8