Permalänk
Medlem

Nu är ju inte jag den som spelar så extremt mycket spel men har spelat lite assassins creed brotherhood i 3-4 timmar och alla settings är medium minst men det flesta är högre. Har inte mätt temp med nått program men att det skulle vara ett problem med värmen har jag inte märkt av, visst att den blir lite varmare såklart men skulle kunna ha den i knät utan problem.

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Datorn ser trevlig ut. Och billigare.

Det du kommer att tappa i jämförelse med U46SV är:
Inget USB3.0
Geforce 520M i stället för 540M (vet inte hur de skiljer sig i prestanda)
Långsammare hårddisk (5400RPM i stället för 7200)
Mindre batteri (6 celler i stället för 8)
Storleken

I övrigt fick jag hämta en ny med hel skärm idag så nu håller jag på att installera, avinstallera och konfigurera.

Mjo, men samtidigt får man en 4kärnig processor och den blir heller inte så varm, vissa i tråden har ju klagat på värmeproblem "/

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av gvil:

Nu är ju inte jag den som spelar så extremt mycket spel men har spelat lite assassins creed brotherhood i 3-4 timmar och alla settings är medium minst men det flesta är högre. Har inte mätt temp med nått program men att det skulle vara ett problem med värmen har jag inte märkt av, visst att den blir lite varmare såklart men skulle kunna ha den i knät utan problem.

Vad fick du för FPS?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En fråga till alla som har börjat använda sin U46a oberoende av modellbeteckning;

Hur uppfattar ni skärmen? Kornig eller skarp? Jag tycker ibland att den känns lite pixlig och vill bara vara säker på att det inte är nåt skumt med den.

Permalänk
Skrivet av pellan:

En fråga till alla som har börjat använda sin U46a oberoende av modellbeteckning;

Hur uppfattar ni skärmen? Kornig eller skarp? Jag tycker ibland att den känns lite pixlig och vill bara vara säker på att det inte är nåt skumt med den.

Jag måste säga att skärmen är riktigt bra, inget pixel vad jag kan se. Hur är din temperatur Pellan?

Permalänk

Sedan en till fråga om ASUS U46SV, visst borde man kunna köra HoN/minecraft/wow etc laggfritt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywiseignite:

Jag måste säga att skärmen är riktigt bra, inget pixel vad jag kan se. Hur är din temperatur Pellan?

Ungefärliga temperaturer uppmätta med Speedfan under ca 10 min för surf/uppspelning och ca 30 min för spel (gt540m).

Surf/idle:
Gpu 45
Cpu 50-60

Uppspelning av 1080p strömmande:
Gpu 60
Cpu 80

Spel:
Gpu 75
Cpu 88

Är detta realistiskt/ok?

Permalänk
Skrivet av pellan:

Ungefärliga temperaturer uppmätta med Speedfan under ca 10 min för surf/uppspelning och ca 30 min för spel (gt540m).

Surf/idle:
Gpu 45
Cpu 50-60

Uppspelning av 1080p strömmande:
Gpu 60
Cpu 80

Spel:
Gpu 75
Cpu 88

Är detta realistiskt/ok?

Testa med HWmonitor/coretemp/realtemp, Speedfan har en tendens att inte alltid stämma. "/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Testa med HWmonitor/coretemp/realtemp, Speedfan har en tendens att inte alltid stämma. "/

Jag har kört med HWmonitor nu och uppmätte maximal 93 grader under 30 min spel (sims3 med alla exp och maxad grafik är det ända jag har att tillgå just nu). Idle/surf var samma som jag skrivit innan. Uppspelning höjde inte temp från idle/surf något avsevärt. Jag har känt på datorn och den känns inte varm alls på ovansidan, inte ens vid fläktutblåset. Luften som blåses ut är riktigt varm vid spelande. Undersidan på vänster sida under fläkten är ganska varm men inte så man bränner sig tycker jag.

Stör mig fortfarande på skärmen. Kan inte släppa det riktigt. Tror att jag kan vara skadad av att ha levt utan dator genom min mobil senaste månaderna och den lilla skärmen känns väldigt skarp. Går knappast att återspegla vad jag menar med pixligt/oskarpt men känns som man ser ett litet pixelraster som ger en sämre upplevelse. Försökte ta en bild men den lär väl inte ge något, men ändå. Orkar inte om det skulle vara nåt knas.

Permalänk
Skrivet av pellan:

Stör mig fortfarande på skärmen. Kan inte släppa det riktigt. Tror att jag kan vara skadad av att ha levt utan dator genom min mobil senaste månaderna och den lilla skärmen känns väldigt skarp. Går knappast att återspegla vad jag menar med pixligt/oskarpt men känns som man ser ett litet pixelraster som ger en sämre upplevelse. Försökte ta en bild men den lär väl inte ge något, men ändå. Orkar inte om det skulle vara nåt knas.
[/IMG]

Jag tycker skärmen ser bra ut, ser inget pixligt etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Jag tycker skärmen ser bra ut, ser inget pixligt etc.

Okej då ska jag sluta störa mig från och med nu

Dum fråga kanske men kan man inte se gpu temp i HWmonitor?

Permalänk
Skrivet av pellan:

Okej då ska jag sluta störa mig från och med nu

jojo, GPU temp visas lite längre ner, scrolla bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

jojo, GPU temp visas lite längre ner, scrolla bara.

Har allt synligt redan, se bild.

Permalänk
Skrivet av pellan:

Hm.. Kan vara att grafikkretsen inte är inlagt i HWmonitor eller nåt kanske.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av pellan:

Jag kan inte heller se gpu i HWmonitor, men jag tror att det är något fel på grafikkortet i min dator. Om du kollar på grafikkortet i enhetshanteraren ser allt bra ut då eller har du ett felmeddelande?

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av void, the:

Jag kan inte heller se gpu i HWmonitor, men jag tror att det är något fel på grafikkortet i min dator. Om du kollar på grafikkortet i enhetshanteraren ser allt bra ut då eller har du ett felmeddelande?

Jag har inget felmeddelande i enhetshanteraren utan bara meddelande om att enheten fungerar korrekt när man klickar in på den.

En annan sak som uppenbarat sig nu (bagatell men rätt störigt) är att gummiplupparna som stöttar upp framme på undersidan sticker ut olika mycket. Verkar som den ena är av en mindre variant för den ser inte alls nedsliten ut. Detta leder såklart till att hela datorn glappar som fasen när man skriver och lägger vikt på sidan där pluppen är liten. Vet någon var man kan få tag på pluppar av passande sort så jag kan åtgärda detta?

Permalänk
Skrivet av pellan:

En annan sak som uppenbarat sig nu (bagatell men rätt störigt) är att gummiplupparna som stöttar upp framme på undersidan sticker ut olika mycket. Verkar som den ena är av en mindre variant för den ser inte alls nedsliten ut. Detta leder såklart till att hela datorn glappar som fasen när man skriver och lägger vikt på sidan där pluppen är liten. Vet någon var man kan få tag på pluppar av passande sort så jag kan åtgärda detta?

Min har också olika stora gummipluppar men det ser ut som att det ska kompensera att datorn är lite tunnare på vänstra sidan. Datorn står mycket stabilt på mitt bord.

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av void, the:

Min har också olika stora gummipluppar men det ser ut som att det ska kompensera att datorn är lite tunnare på vänstra sidan. Datorn står mycket stabilt på mitt bord.

Jag jag ser det nu. Jag måste verkligen omgående sluta leta irritationsmoment. Började störa mig på ena musknappen nu med som är lite lösare än den andra.

Permalänk
Medlem

Jag har nu suttit en del med datorn till slut och måste säga att jag än så länge gillar den skarpt. Inga värmeproblem, inga konstigheter med skärmen och allmänt nöjd än så länge. Mitt enda irritationsmoment är att knapparna för höger- och vänsterklick verkligen klickar till rätt högt. Så jag använder tre-finger-klick istället

Permalänk
Medlem

Hej lånar tråden med en liten fråga, hur mycket av datorn är det som är av Aluminium?

Permalänk
Skrivet av swinge:

Hej lånar tråden med en liten fråga, hur mycket av datorn är det som är av Aluminium?

Halva

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag har nu suttit en del med datorn till slut och måste säga att jag än så länge gillar den skarpt. Inga värmeproblem, inga konstigheter med skärmen och allmänt nöjd än så länge. Mitt enda irritationsmoment är att knapparna för höger- och vänsterklick verkligen klickar till rätt högt. Så jag använder tre-finger-klick istället

Hej där, om du har prövat att kolla nån film/tv-serie på den skulle jag uppskatta om du kunde svara på några frågor:
- Är ljudet från den ensamma högtalaren ok för att ligga och glo på nån film?
- Hur är skärmen med tanke på färger och svartbalans när man kollar film?
- Kan man ha den i knät när man kollar film eller blir den för varm?

Permalänk
Medlem

Har inte ännu kollat film/tv serier på den,
men tycker inte den blir för varm att jobba med när man har den i knät.
Men visst kan det tänkas vara hårdare arbete med video decodning..

Ljudet är lågt med max volym tycker jag.
Men allt är lite relativt. Tycker det fungerar helt ok att kika på ett tv avsnitt på den.
Beror lite på vad man har för behov/krav.

Hade nog inte köpt den för att ha mestadels som mediauppspelning.
Men fungerar för att se en film då och då..
Men är film något man skall kika på ofta så hade jag nog funderat på alternativ..
Mycket pga ljudåtergivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxlej:

Hej där, om du har prövat att kolla nån film/tv-serie på den skulle jag uppskatta om du kunde svara på några frågor:
- Är ljudet från den ensamma högtalaren ok för att ligga och glo på nån film?
- Hur är skärmen med tanke på färger och svartbalans när man kollar film?
- Kan man ha den i knät när man kollar film eller blir den för varm?

Jag har kikat på ett par YouTube-filmer med den och det fungerar någorlunda. Högtalarna (högtalaren?) är inget att hänga i julgranen direkt, och precis som mippen säger, väldigt låg även på högsta volym. Dock använder jag mest hörlurar eller har den kopplad till TV'n och till ljudsystemet när jag ser på något. Så inget som är direkt avgörande för mig.

Färgåtergivningen på skärmen är mycket bättre än min gamla UL30VT i alla kategorier, sedan om det är bra eller inte kan jag inte riktigt uttala mig om. Men jag är i vart fall nöjd.

Värme jag har heller inte upplevt som något problem ännu, det märks att hårddisken är det som blir varmt om det nu kan kallas för varmt.

Permalänk
Medlem

Precis fått hem burken. Verkar fungera fint. Dock så håller jag just nu på att rezise:a C hårddisken så att det blir en stor på 450 000 MB men detta verkar ta en evighet med Partition Wizard. Någon som har erfarenhet? Vet att man inte ska avbryta sånt här, då är jag tvungen att använda reparationsskivorna jag precis brände. Klickar nog igång för eller senare.

Fin dator iaf.

Permalänk
Medlem

Japp, nu var partitionen fixad! Bara bort med all skit som är förinstallerad. En fråga till folket därute, skärmen är ju knappast matt om du frågar mig, kanske halv-matt. Kanske smart att slänga på en sån där "film"? Vet nån vart man köper det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headman:

Japp, nu var partitionen fixad! Bara bort med all skit som är förinstallerad. En fråga till folket därute, skärmen är ju knappast matt om du frågar mig, kanske halv-matt. Kanske smart att slänga på en sån där "film"? Vet nån vart man köper det?

Skärmen är inte matt. Missförstånd av Dustinhome men specen är ändrad till rätt nu (glare).

Permalänk
Medlem

Min vänster musknapp "hakar upp sig" emellanåt. Är det fler som har det problemet? Kan man få det åtgärdat på garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Min vänster musknapp "hakar upp sig" emellanåt. Är det fler som har det problemet? Kan man få det åtgärdat på garantin?

Hur menar du? Mekaniskt eller? Prova installera om drivrutinen annars. Får du inte rätt på den kan du väl doa den och be om en ny eller utnyttja ångerrätten mot där du köpt den? Känns drygt att skicka på service direkt även fast asus brukar vara smidiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

mm. En annan fundering: Den vänstra boot-knappen med en liten blixt-figur, ska inte den boota in datorn i nå snabbläge med webbläsare å grejs? För mig händer ingenting, har dock tagit bort asmycket ASUS saker som verkade onödigt.