Permalänk
Medlem

Versioner av Mac mini?

Efter att sedan tidernas begynnelse haft en stor portion agression mot Apple har jag sedan några år via iPod,iPhone,Airport, Apple TV och AirPlay nu gett vika och kommer att skrota den gamla fönsterburken (Riktigt gammal som ni ser nedan) och köpa en mini.
Datoranvändningen är till 90% mail och surf. Resterande tid används till Handbrake och att spela "lite" (Periodare) CSs (Jo jag är gammal och konservativ).
För spel lutar det ju åt att välja en med AMD GPU eftersom den skall vara "bättre". Frågan är om jag ÖHT kommer att märka skillnad mot Intel 3000?
Sedan är det ju detta med Handbrake. Allt som ungarna kolla på är föremål för konvertering i Handbrake och in i iTunes för att kunna kolla på på ATV2. mini server har ju fyra kärnor vilket jag förstår Handbrake kan använda sig av. (?) Frågan är ju hur mycket man tjänar på det.

AMD GPU eller fyra kärnor? That's the question!

P.S Ursäkta att jag inte lade denna i köpråd men den hör nog hemma bland andra äppelfrågor?

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk

Vilket kommer du göra mest? Konvertera film eller spela? Det låter som konvertering är det huvudsakliga arbetsområdet och i så fall är det smartare att köra på i7-macen. Om spel är det huvudsakliga så är det nog värt att sikta på i5-macen med AMD GPU. Ett tips är väl dock att kolla upp lite noggrannare hur pass bra intel GPUn är - den kan säkert räcka till CS.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Tja, den vanliga Mac minin verkar ju mycket mer prisvärd. Min erfarenhet efter allt mekande med datorer genom åren är att några hundra megahertz extra inte är värt mer än just några hundra kronor extra. Men om du är kräsen med tiden det får ta att konvertera filmfiler så kör på server-modellen. Hur mycket snabbare det går kan jag inte svara på, och nog inte någon annan heller. Om det är värt det är upp till dig i slutändan.

Grafikdelen tror jag inte har någon betydelse.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det blev en 2,5:a 4GB med i5 och AMD. Konverteringarna får snurra nattetid...

Nu skall man bara lära sig OS X.....

Lyckades hitta bash, så nu kan man i alla fall klara sig

P.S Är 1920 x 1080 i underkant om jag skall köpa en ny skärm?

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb